پنج‌شنبه 27 اردیبهشت 1403 - 16 May 2024
کد خبر: 20157
تاریخ انتشار: 1401/08/03 04:49

بتن‌ریزی و چالش‌های مرتبط با آن

کیاکسار محمدی کارشناس مسکن

یکی از چالشبرانگیزترین و سختترین مراحل نظارت و اجرای ساختمان، مرحله بتنریزی اسکلت ساختمان و آرماتوربندی آن و مقاومت ساختمان در گرو اجرای صحیح و تخصصی این مرحله، آن هم بهنحو احسن و با آخرین روشها است.

قبل از بتنریزی باید کلیه آرماتورها با نقشه کنترل شود، همچنین دقت شود که آرماتورها به همدیگر با سیم آرماتوربندی بسته شده باشند و اگر این اقدام در جایی فراموش شد، دوباره انجام شود.

از طرفی باید یکنواختی فاصله آرماتورها کنترل شود، زیرا بیشتر اتفاق میافتد که بعضی از آرماتورها به هم چسبیده و بعضی با فاصله از همدیگر قرار میگیرند.

این موضوع باعث میشود که بتن نتواند کلیه میلگردها را احاطه کرده و قطعه همگن و توپری بهوجود بیاورد و مقاومت بتن در برخی نواحی بیش از حد نیاز باشد و در برخی نواحی مقاومت بتن از حد موردنیاز کمتر باشد.

 بیشتر ناظران و مجریان ذیصلاح ساختمانها با واژه پمپ و افزودن آب اضافی به بتن در حال تخلیه، آشنا هستند، زیرا در این مرحله که قرار است سقفها و ستونها، بتن ریزی شوند، بهطورمعمول شرکتهای تولید بتن به پرسنل خود چه رانندگان میکسرها و چه اپراتور پمپهای بتنریز، سفارش اکید در تحت فشار قرار ندادن پمپ و مراقبت از این وسایل گراننرخ و سنگین دارند، اما بیشتر این پرسنل بهدلیل نداشتن تخصص و دلسوزی، اقدامی در این راستا انجام نمیدهند، حتی مشاهده شده که شیرهای آب، بهطورمستقیم در ورودی میکسر و بهشکل پنهانی تعبیه شده است که این موضوع گاهی از چشم ناظر و مجری پنهان میماند.

در زمینه نظارت و اجرای ساختمان، متاسفانه نهتنها هیچگونه تغییری در روش بتنریزی از سمت این شرکتها مشاهده نمیشود، بلکه بیشتر پیشرفتها در فریب ناظران و مجریان، آن هم به روشهای مختلف در حال رخ دادن است.

 اینکه دستگاه نظارت یا اجرا قرار باشد با تکتک این رانندگان و اپراتورها درگیر شود یا جلوی اجرای ساختمانها را تا رفع این موضوع بگیرد، هیچ مسئلهای حل نمیشود.

باتوجه به این موضوع که طراحان، ناظران و مجریان یک ساختمان، ماموران وزارت راه و شهرسازی برای اجرای صحیح سازههای شهری و غیرشهری محسوب میشوند، ضرورت دارد این مهم، موردتوجه مسئولان امر قرار بگیرد.

یکی از راهحلهایی که باید به تمامی کارفرماها و حتی شرکتهای تولید بتن توصیه کرد، حذف کلی آب بعد از بارگیری بتن توسط میکسرها و استفاده از افزودنیهای مجاز برای روان کردن بتن است، البته همه مجریان امر با این واژه آشنا هستند، اما بهدلیل هزینهبر بودن آن بهطورمعمول از آن چشمپوشی میکنند و به راحتترین و مسئلهدارترین روش که همان افزودن آب اضافی است، توجه میشود.

اسکلت، مهمترین بخش اجرا و بهنوعی اساس و بنیان یک ساختمان بهحساب میآید و نیز صنعت ساختمان یکی از زیرساختهای مهم کشور محسوب میشود.

بنابراین پیشنهاد میشود باتوجه به اینکه بین کارفرما، ناظر و شرکتهای تهیه بتن، مسئله افزودن آب بهعنوان روانکننده، چالش همیشگی محسوب میشود و تاکنون هم حل نشده است، دولت بهعنوان داور و راهگشای این مشکل جدی، بهتر است درباره روانکنندههای ساختمان، همکاری جدی با وزارت راه و شهرسازی داشته باشد و حتی اگر بودجهای را بهعنوان یارانه به شرکتهای تولید روانکننده تخصیص دهد، بهطورقطع باید در پی آن، استحکام سازههای اجرایی در سرتاسر کشور را با استاندارد بالاتری تضمین کند.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3gdgyn