یک‌شنبه 23 اردیبهشت 1403 - 12 May 2024
کد خبر: 90909
نویسنده: کیمیا ملکی
تاریخ انتشار: 1402/05/08 04:35

دگرگونی نرخ خوراکی‌ها به روایت آمار

اقتصاد بیمار است و شاید بتوان تورم را مهم‌ترین بیماری آن دانست. موضوعی که مدت‌هاست به یکی از چالش‌های اقتصاد ایران تبدیل شده است.
دگرگونی نرخ خوراکی‌ها به روایت آمار

چند روزی از اعلام نرخ تورم تیر می‌گذرد، بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، تورم ماهانه در تیر ۲ درصد بوده و روند کاهش تورم نقطه به نقطه ادامه دارد. این در حالی است که بازار چیز دیگری را نشان می‌دهد. البته دولت هر بار راهکاری جدید برای کنترل این بازار افسارگسیخته به کار گرفته اما نتایجی حاصل نشده است. یکی از این راهکارها ارائه بسته‌ای ۱۰ بندی برای مهار تورم و رشد تولید است. یکی دیگر از روش‌های دولت برای کاهش نرخ تورم، ‌کاهش نرخ رشد نقدینگی است که به عقیده برخی از کارشناسان در نهایت منجر به تعطیلی واحدهای تولیدی و در نتیجه بیکاری می‌شود. این در حالی است که نقدینگی یکی از عوامل تاثیرگذار بر تورم است، نقدینگی بالا خود ریشه در کسری بودجه دارد و کسری بودجه نیز ناشی از انبوه هزینه‌هایی است که به طرق مختلفی به دولت تحمیل می‌شود. ردیف‌های مازاد بودجه‌ای که هیچ کمکی به تولید ملی و رشد اقتصادی نمی‌کنند، باعث ایجاد کسری بودجه، افزایش تورم و نقدینگی می‌شوند. در این بین باید ازکالابرگ الکترونیک نیز به عنوان یکی از راهکارهای دولت برای کنترل بازار نام برد. طرح کالابرگ الکترونیک طرحی است که دولت با هدف حمایت از معیشت خانوار و حفظ سلامت افراد به اجرا در آورده و در صورت مدیریت صحیح پیش‌بینی می‌شود بخش اعظمی از تورم موجود از طریق این طرح کنترل شود. این در حالی است که به عقیده کارشناسان بخش قابل‌توجهی از دلیل تورم به عرضه بازمی‌گردد، زیرا به‌دلیل تحریم‌ها و ناکارآمدی ساختارهای داخلی، تولید ملی رشدی متناسب با نیازهای جامعه نداشته و کمتر از میزان تقاضای موجود در جامعه است. از سوی دیگر از آنجایی که پیش‌تر درآمدهای نفتی وجود داشت، بخشی از تقاضایی که در داخل تولید نمی‌شد از طریق واردات تامین می‌شد که به‌دنبال شدت گرفتن تحریم‌ها، میزان تولید و واردات کاهش یافت؛ در نتیجه بخش قابل‌توجهی از نیازها و تقاضاهای محقق‌نشده‌ای وجود دارد که بستر تورم را فراهم می‌کند.

همچنین لازم به ذکر است که نرخ تورم سالانه کشور در تیر ١٤٠٢، برابر ٤٧.٥ درصد است که دامنه تغییرات آن برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای از ٤٧.١ درصد و برای دهک‌های نهم و دهم تا ٥٠.٢ درصد برای دهک اول است. بر این اساس فاصله تورمی دهک‌ها در این ماه به ٣.١ واحد درصد رسیده که نسبت به ماه قبل ٢.١ واحد درصد کاهش داشته است.با وجود اینکه آمار و ارقام از کاهش نرخ تورم می‌گوید، بازار از افزایش نرخ بسیاری از کالاهای اساسی خبر می‌دهد. صمت در اینفوگرافیک امروز به مقایسه نرخ برخی از اقلام خوراکی در خرداد و تیر ۱۴۰۲ پرداخته‌است.

 

 


نویسنده:
کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3gax6n