سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 - 14 May 2024
کد خبر: 40032
تاریخ انتشار: 1402/02/13 06:31

جزئیات صادرات خودرو و قطعه در ۱۴۰۱

در مجموع ارزش صادرات خودرو و قطعه کشور در سال ۱۴۰۱ بیش از ۵۱ میلیون دلار بود که در مقایسه با سال ۱۴۰۰ رشد ۹۶.۱ درصدی را نشان می‌دهد.

 بررسی آخرین آمار صادرات خودرو در سال ۱۴۰۱ حکایت از آن دارد که تا ۲۰ اسفند سال گذشته ۳۷ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار خودرو صادر شده که نسبت به ۱۹ میلیون دلار سال ۱۴۰۰ رشد ۹۶.۳ درصدی را نشان میدهد. بیشترین حجم خودروی صادراتی نیز مربوط به دنا و تارا بوده است.همچنین در این بازه زمانی ۱۳ میلیون دلار قطعه صادرات داشتهایم که نسبت به سال ۱۴۰۰ که ۷ میلیون دلار بود، حکایت از رشد ۸۹.۹ درصدی دارد؛ بنابراین در مجموع ارزش صادرات خودرو و قطعه کشور در سال ۱۴۰۱ بیش از ۵۱ میلیون دلار بود که در مقایسه با سال ۱۴۰۰ رشد ۹۶.۱ درصدی را نشان میدهد.

چند سایت ایرانی در کشورهای خارجی فعال هستند؟

بررسی آخرین وضعیت سایتهای تولیدی خودروسازان ایرانی در کشورهای خارجی نشان میدهد شرکت ایرانخودرو سایت فعال در کشورهای آذربایجان با ظرفیت تولید ۱۰ هزار دستگاه در سال در صورت تکمیل خط، سنگال با ظرفیت تولید ۱۰ هزار دستگاه در سال و عراق با ظرفیت متغیر دارد. همچنین سایتهای این شرکت در کشورهای سوریه و ونزوئلا غیرفعال است.

شرکت سایپا نیز دو سایت فعال در کشورهای عراق و تونس دارد که ظرفیت تولید در عراق ۲۰ هزار دستگاه در سال و ظرفیت تولید در تونس ۵ هزار دستگاه در سال عنوان شده است. همچنین سایتهای این شرکت در کشورهای الجزایر، ونزوئلا و سوریه غیرفعال است.

آخرین وضعیت قراردادها و تفاهمنامههای خارجی

بررسی آخرین وضعیت قراردادها و تفاهمنامههای خودرویی نیز نشان میدهد که خودروسازان ایرانی قرارداد ۱۷ میلیون دلاری برای صادرات ۴۰۸۰ دستگاه قطعات منفصله با کشور عراق، قرارداد ۱۰ میلیون دلاری برای صادرات قطعات خودرو و خدمات با کشور تونس و قرارداد ۱۵ میلیون دلاری برای صادرات قطعات منفصله با کشور الجزایر دارند. قرارداد با کشور سوریه برای ازسرگیری صادرات قطعات منفصله نیز بهدلیل تغییر قوانین سوریه متوقف شده است.در بخش تفاهمنامه نیز خودروسازان ایرانی تفاهمنامهای با کشور بلاروس برای صادرات خودروهای سواری به ارزش ۳ میلیارد دلاری، با کشور روسیه برای صادرات محصولات سواری در قالب CBU به ارزش ۱۸ میلیون دلار، با کشور آذربایجان برای همکاری مشترک در سطح SKD (با ایرانخودرو) به ارزش ۳ میلیارد دلار و با کشور ونزوئلا برای صادرات ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو سواری به ارزش ۲ میلیارد دلار امضا کردهاند. همچنین طبق اعلام وزارت صمت در بخش همکاریهای خارجی قراردادی با نماینده جدید در کشور ارمنستان بهمنظور توسعه بازار در آن کشور منعقد شده است.صادرات قطعات ریختهگری به مشتریان جدید در کشورهای ترکیه، بلاروس و کشورهای اروپایی و توسعه سبد محصولات ریختهگری به قطعات صادراتی شامل انواع قطعات صنعتی چدنی، قطعات خودروهای سبک و سنگین، قطعات تزئینی و قطعات نیروگاهی نیز عملیاتی شده است.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3eglvy