-
نویسنده<!-- -->:<!-- --> <!-- -->کتایون ملکی

غول سوئدی پا به میدان می‌گذارد

غول مخابراتی سوئدی اریکسون امیدوار است که همکاری بین صنعتی ازجمله Ambra Solutions و Nutrien شیوه ارتباطات در معادن را تغییر دهد.

غول سوئدی پا به میدان می‌گذارد

به گزارش صمت، پتاس در کودها شیمیایی برای حمایت از رشد گیاه، افزایش عملکرد محصول، مقاومت در برابر بیماری ‌ ها و حفظ آب، استفاده می ‌ شود و ازاین ‌ رو است که استخراج پتاس را با توجه به تاثیری که بر زندگی انسان دارد، آن را به یکی از مهم ‌ ترین و تأثیرگذارترین فرآیندهای معدن تبدیل کرده است.بدیهی است که ارتباط از طریق شبکه ‌ های رادیویی مزایای زیادی در معدنکاری به ‌ ویژه برای عملیات استخراج و تولید پتاس دارد. این شیوه راهی برای فرا رفتن از مشکلات روش ‌ های رایج به ‌ ویژه در محیط ‌ های زیرزمینی به شمار می ‌ رود که ارتباطات در آن می ‌ تواند چالش ‌ برانگیز باشد. درواقع این شیوه با کارایی خود حتی در کیلومترها زیر سطح زمین آینده بهتری را برای معدنکاری رقم می ‌ زند.افزایش ایمنی، کارایی عملیاتی، جلوگیری از آسیب و خرابی و حفظ روحیه هم برای معدنکار و هم معدندار، ازجمله مواردی است که با استفاده از این روش به ‌ کلی متحول خواهند شد.با در نظر گرفتن نکات فوق اریکسون، غول مخابراتی سوئدی، رویکردی بین شرکتی را معرفی کرده است که می ‌ تواند زمینه ‌ ای برای نوآوری ‌ های تکنولوژیکی در برخی از بخش ‌ های تخصصی ‌ تر بخش معدن ایجاد کند.

این پروژه که در نوامبر ۲۰۲۲ اعلام شد، قصد دارد با مشارکت Ambra Solutions و Nutrien ، ارتباطات و همکاری را در معدن پتاس Rocanville در کانادا تقویت کند، که به زمینه ‌ ای برای اثبات نقاط قوت این فناوری بدل شده است.

ایمنی و ضرورت های آن

مشکلات در ارتباطات زیرزمینی، چه در معدن پتاس و چه در دیگر معادن عمومی، صنعت تولید مواد معدنی را تحت تاثیر قرار داده است.اریکسون می ‌ گوید که در سناریوهای استاندارد، تنها تعداد انگشت ‌ شماری از نقاط دسترسی Wi - Fi وجود دارد و به ‌ این ‌ ترتیب کارگران باید چندین کیلومتر را در تونل ‌ ها طی کنند تا بتوانند به اینترنت متصل شوند.اما شیوه جدید تحول بزرگی در سهولت، توانایی برقراری ارتباط فوری، در صورت بروز شرایط اضطراری دارد.خوشبختانه زیرساخت موردنیاز برای برقراری ارتباط از اعماق زمین امکان ‌ پذیر شده است.

Agnico Eagle قبلا با Ambra Solutions و Ericsson برای طراحی و استقرار یک شبکه خصوصی 4 G LTE در حدود 3.2 کیلومتر زیر سطح زمین همکاری کرده است.درنتیجه همکاری این شرکت ‌ ها هم ایمنی و هم تجربه کاری برای معدنچیان ارتقا پیداکرده و آنها را قادر ساخته است تا به ‌ راحتی با همکاران و خانواده خود در سطح زمین ارتباط برقرار کنند. این راه ‌ حل مکان دقیق افراد، وسایل نقلیه و ماشین ‌ آلات را ردیابی می ‌ کند تا از موقعیت ‌ های خطرناک نیز جلوگیری کند.

مخاطرات و چالش ها

جدیدترین مطالعه موردی، نحوه بهره ‌ برداری از بزرگ ‌ ترین معادن پتاس در جهان را توضیح و نشان داده است که چگونه هم ‌ اکنون می ‌ توان این فناوری پیشرفته Agnico در مقیاس بزرگ ‌ تر به کار گرفت.در این روش، هر پایگاه ارتباطی می ‌ تواند تا 500 کیلومترمربع را پوشش دهد و در حدود یک کیلومتر زیرزمین ده ‌ ها تونل در طول و عرض آن اجرا می ‌ شود. البته بزرگی این پروژه ‌ ها، مدیریت و تامین امکانات اجرایی آن را برای شرکت ‌ ها دشوار می ‌ کند.البته، اجرای کارآمد این عملیات معدنی، کلید افزایش تولید و افزایش ایمنی کارگران است.جاستین استاد، مدیر تحول دیجیتال NPK Nutrien ، توضیح می ‌ دهد: «[وقتی] معدنی داریم که ابعاد آن به ‌ اندازه یک شهر است، ضروری است راه ‌ های قابل ‌ اعتمادی برای حفظ ایمنی، یافتن مکان افراد و تجهیزات وجود داشته باشد.همچنین دریافت اطلاعات عملیاتی، نگهداری و انتقال آنها به اتاق کنترل به ‌ منظور تصمیم ‌ گیری و برنامه ‌ ریزی برای ارتقای بهره ‌ وری حیاتی است.

Eric L ' Heureux ، رئیس و مدیرعامل Ambra می ‌ گوید: «انتشار سیگنال رادیویی در یک تونل با سقف کم که از سنگ نرم مانند پتاس ساخته ‌ شده است، بسیار چالش ‌ برانگیز است.علاوه بر این چالش، تامین برق هم مسئله ‌ ای اساسی است زیرا این انرژی فقط در تقاطع تونل ‌ ها در چند بخش معدن در دسترس است.»

وی ادامه می ‌ دهد: «برای حل این مشکل ما مجبور شدیم آزمایش ‌ هایی برای یافتن بهترین مکان برای آنتن ‌ های رادیویی استفاده کنیم.

راحتی در استفاده

ارتباطات زیرزمینی برای کارگران معدن، بهتر عملکرد را دارد. کارگران می ‌ توانند با استفاده از اپلکیشنی در تلفن ‌ های هوشمند خود به سهولت ارتباط برقرار کنند و اگر مشکلی در تجهیزات ایجاد شود، به ‌ سادگی با ارسال یک عکس از طریق گوشی هوشمند خود، آن را بخش تعمیر و نگهداری ارسال کنند که به ‌ مراتب ساده ‌ تر از آن است که سوار خودرو شوند و ساعت ‌ ها برای رسیدن به تعمیرگاه رانندگی کنند.از طریق اپلیکیشن ‌ های جدید موبایل، ارتباط صوتی با سرپرستان یا اتاق کنترل هم به ‌ صورت آنی از هر نقطه از معدن امکان ‌ پذیر است، و بازهم موجب صرفه ‌ جویی در زمان می ‌ شود.

مزایای بیشتر

در حال حاضر Nutrien استقرار حسگرهای اینترنت اشیا در وسایل نقلیه، تجهیزات و سیستم ‌ هایی مانند تهویه را آغاز کرده است. از طریق ترکیب داده ‌ های حسگر با تجزیه ‌ وتحلیل ماشین، این شرکت قادر خواهد بود اطلاعات لازم را برای پیش ‌ بینی و مطابقت ماشین با کارایی انسان به دست آورد.به ‌ عنوان ‌ مثال، Nutrien با سنسورهای روی فن ‌ های تهویه معدن می ‌ تواند داده ‌ های لحظه ‌ ای در مورد جریان هوا و میزان ذرات معلق در فضای معدن را دریافت کند.این امر مدیران اتاق کنترل را قادر می ‌ سازد تا تصمیمات آگاهانه ‌ تری در مورد چگونگی کاهش انتشار گازهای گلخانه ‌ ای اتخاذ کنند و از محیط سالم کاری برای معدنچیان زیرزمین اطمینان حاصل کنند.علاوه بر این، کارگران معادن زیرزمینی می ‌ توانند در صورت نیاز فورا با مدیران مربوطه تماس بگیرند و اطلاع دهند که شرایط کار چگونه است.

چالش های فراتر از معدن

پیشرفت در شبکه ‌ های رادیویی زیرزمینی زمانی اتفاق افتاد که تولید پتاس یا دیگر مواد معدنی براثر جنگ روسیه و اکراین با مشکلاتی روبه ‌ رو شد. بی ‌ بی ‌ سی دراین ‌ باره می ‌ نویسد: Svein Tore Holsether ، از شرکت کود شیمیایی Yara ، باور دارد که کشورها باید از میزان وابستگی خود به روسیه برای تامین و عرضه مواد غذایی بکاهند.هشدار او بازتاب نگرانی ‌ های صندوق بین ‌ المللی پول ( IMF ) است. کریستالینا جورجیوا، مدیرعامل این صندوق در گفت ‌ وگویی با بی ‌ بی ‌ سی تاکید می ‌ کند که جهان امروز باید توجه خود را به تولید کودها کشاورزی موردنیاز معطوف کند، زیرا از همین ‌ جا است که تولید و تامین مواد غذایی با تهدید روبه ‌ رو می ‌ شود و قیمت ‌ ها افزایش پیدا می ‌ کنند.

وی می ‌ افزاید: قیمت کود بسیار بالاست و ازاین ‌ رو تولید آمونیاک [که برای تولید کود استفاده می ‌ شود] در اتحادیه اروپا به ‌ طور چشمگیری کاهش ‌ یافته است که همه اینها البته به تاثیر جنگ روسیه بر قیمت گاز و دسترسی به انرژی مرتبط است.

سخن پایانی

در پایان باید تاکید کرد که چالش ‌ های بزرگی پیش روی تامین مواد غذایی است. صندوق بین ‌ المللی پول می ‌ گوید: در واکنش به افزایش قیمت مواد غذایی، سوخت و کود، کشورها بیش از ۷۱۰ میلیارد دلار برای اقدامات حمایتی اجتماعی هزینه کرده ‌ اند که یک میلیارد نفر را پوشش می ‌ دهد که از این میان 380 میلیارد دلار برای پرداخت مستقیم یارانه ‌ ها مورداستفاده قرارگرفته است.این نوع حمایت مفید است، اما واضح است که تولید پتاس و کود باید در وهله اول وجود داشته باشد. درنتیجه، پیشرفت ‌ ها در این زمینه به ‌ ویژه هرگز به این فوریت نبوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین