پنج‌شنبه 27 اردیبهشت 1403 - 16 May 2024
کد خبر: 102376
تاریخ انتشار: 1402/10/20 07:52
تعمیق داخلی‌سازی قطعات برقی‌ها، راهبرد وزارت صمت است

طراحی «پلتفرم بومی خودرو الکتریکی» در دستورکار

ولید انبوه و فروش تجاری خودروهای برقی در سراسر جهان چند سالی است آغاز شده و براساس برنامه‌ریزی‌ها قرار است تا سال ۲۰۳۵ همه ظرفیت خودروسازان اروپایی و امریکایی به تولید این نوع خودروها اختصاص یابد.
طراحی «پلتفرم بومی خودرو الکتریکی» در دستورکار

ت تولید خودرو برقی در ایران نیز از زمان سکانداری علی‌آبادی در وزارت صنعت، معدن و تجارت با جدیت بیشتری دنبال می‌شود و قرار است تولیدات خودرو برقی ایران نیز سال آینده وارد باز شود. بابک احمدی، رئیس هیات عامل ایدرو نیز تعمیق داخلی‌سازی قطعات خودروهای برقی را راهبرد وزارت صنعت، معدن و تجارت دانسته و از طراحی «پلتفرم بومی خودرو الکتریکی» با کمک خودروسازان خبر داد.

داستان خودروهای برقی ایرانی از سال ۱۳۸۱ شروع شد. از آن زمان تاکنون شرکت‌های خصوصی و دولتی ایرانی نمونه‌های اولیه و آزمایشی گوناگونی از خودرو برقی تولید کرده‌اند، اما به‌دلیل ضعف دانش فنی و همین‌طور نبود زیرساخت‌ها، امکان تولید انبوه و فروش تجاری آنها فراهم نشد. در نهایت با آزادسازی واردات خودرو از سال ۱۴۰۱ و افزایش مصرف بنزین، دولت به این فکر افتاده تا تولید و عرضه خودروهای برقی ایرانی را به صورت جدی‌تر اجرا کند، هرچند کاهش مصرف بنزین یکی از مزایای استفاده از ماشین‌های برقی است، اما تامین نیروی الکتریسیته موردنیاز و احداث ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی به صورت گسترده، یکی از چالش‌هایی است که پیش‌روی صنعت خودرو ایران قرار دارد. با این‌همه، دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت برنامه‌های دقیقی برای تحقق این هدف‌گذاری دارند. چندی است تولید پلتفرم‌های برقی و تعمیق داخلی‌سازی قطعات این خودروها در فهرست راهبردهای اصلی وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گرفته است.

توسعه حمل‌ونقل با خودروهای برقی

به گزارش ایدرونیوز، توسعه حمل‌ونقل درون‌شهری با خودروهای برقی در دستور کار سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران نیز قرار گرفته است. برهمین اساس، بابک احمدی چندی پیش در جریان بازدید از مجتمع صنعتی اسفراین با اشاره به تنوع محصولات ایران‌خودرو خراسان، زنجیره تامین صنعت خودروسازی استان را توانمند ارزیابی کرد و افزود: با توافقاتی که با قطعه‌سازان در جهت افزایش عمق داخلی‌سازی قطعات خودروهای برقی داشتیم، امیدواریم به‌زودی شاهد توسعه حمل‌ونقل درون‌شهری با استفاده از خودروهای برقی باشیم و این ماموریت جدید ایران‌خودرو خراسان و سایر خودروسازهاست. بابک احمدی با اشاره به سیاست‌های دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت، هدف از این بازدید را بررسی زیرساخت‌های موجود استان در راستای تولید خودروهای برقی عنوان کرد و افزود: راهبردی که ما در صنعت خودرو دنبال می‌کنیم، تولید پلتفرم‌های برقی و تعمیق داخلی‌سازی قطعات این خودروهاست.

ورود ۶ خودروساز به تولید خودرو برقی

معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: ۶ خودروساز کشور اعم از دو خودروساز بزرگ و خودروسازان در بخش خصوصی در برنامه راهبردی ۲۵ ساله که بین ایران و کشور چین امضا شد با همکاری شرکت‌های چینی خودروهای برقی تولید می‌کنند.

به گزارش عصر خودرو، منوچهر منطقی افزود: در وزارت صنعت، معدن و تجارت برای رقابتی شدن صنعت خودروهای برقی راهبرد در دو مرحله تدوین ‌شده است. مرحله نخست طراحی برنامه‌های بکارگیری درست خودروهای برقی و استفاده از مزیت‌های آن در کاهش سوخت بهبود وضعیت آلودگی هواست. در این مرحله برای ورود محصول جدید باید زیرساخت‌های لازم ایجاد شود تا بتوان از فناوری جدید با بهره‌وری بالا بهره‌برداری کرد.

منطقی با تاکید بر اهمیت خدمات پس از فروش خودرو برقی نیز گفت: ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی نیز باید با همکاری شهرداری توسعه یابد.

وی با اشاره به بخش دوم راهبرد وزارت صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر طراحی خودروهای برقی و تولید داخل گفت: در مرحله نخست باید مراکز طراحی و ساخت خودروهای برقی ایجاد و تقویت شوند. در مرحله بعد شهرک میکروالکترونیک با همکاری معاونت علمی ریاست جمهوری و سازمان شهرک‌های صنعتی وزارت صنعت، معدن و تجارت و یک دانشگاه بزرگ ایجاد شده تا ریزتراشه‌ها، موتورهای الکتریکی، انواع سنسورهای موردنیاز برای ساخت قطعات خودرو برقی در داخل کشور تولید شود.

وی عنوان کرد: درصورتی‌که این زیرساخت‌ها ایجاد شود، انواع خودروهای برقی را می‌توانیم طراحی و با فناوری روز تولید کنیم.

وی بحث باتری لیتیومی را یکی از مهم‌ترین مباحث خودروهای برقی عنوان کرد و گفت: اکنون یک کارخانه برای تولید باتری لیتیوم توسط شرکت مپنا در حال ایجاد است که باید توسعه یابد.

منطقی با اشاره به تدوین استانداردهای خودروهای برقی گفت: تدوین و پیاده‌سازی استانداردها نیاز به آزمایشگاه مختلف است، ازاین‌رو شبکه آزمایشی برای زیرسیستم‌ها و این کار نیاز است. ایجاد شبکه آزمایشگاهی با تکمیل آزمایشگاه‌های موجود انجام خواهد شد.

تاکید بر توسعه داخلی‌سازی

مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز با تاکید بر ابلاغ دستورالعمل جدید داخلی‌سازی در سال جاری، تصریح کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت براساس دستورالعمل ابلاغی، میزان داخلی‌سازی خودروسازان را به صورت دقیق رصد می‌کند.

عبداله توکلی‌لاهیجانی، سیاست وزارت صنعت، معدن و تجارت را افزایش ساخت داخل عنوان کرد و گفت: سیاست‌گذاری وزارت صنعت، معدن و تجارت همواره براساس تعمیق ساخت داخل و البته ساخت داخل رقابت‌پذیر است، رقابتی که هم به لحاظ کیفیت، نرخ و هم در زمان تحویل قطعه، شکننده نباشد و منجر به خواب خط تولید خودروسازان نشود. وی تاکید کرد: دستورالعمل ساخت داخل در خودروهای بنزینی وجود داشته و اجرا هم می‌شود و وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز براساس وظیفه بر آن نظارت می‌کند.

مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت معتقد است که خودروسازان باید بدون رانت، تولید رقابت‌پذیر داشته باشند، تصریح کرد: امروز ریشه‌های زیان خودروسازان نبود محصولات رقابت‌پذیر است که به سازکار مدیریتی خودروسازان، تعارض منافع با خودروسازان، نحوه رابطه قطعه‌ساز و خودروساز، غفلت از حوزه توسعه محصول و در دست داشتن پلتفرم‌های بومی و نحوه تعامل با سازندگان و وجود سورس‌های متعدد و تیراژ غیراقتصادی بازمی‌گردد.

تجاری‌سازی خودرو برقی

مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو نیز با اشاره به راهبردهای ابلاغی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: ایران‌خودرو نخستین خودروساز داخلی است که توانسته نمونه اولیه خودرو برقی را تولید کند و امیدواریم سال آینده خودرو برقی ایران‌خودرو تجاری‌سازی و وارد بازار شود.

علیمردان عظیمی گام بعدی ایران‌خودرو را تولید خودروهای هیبریدی عنوان و اظهار کرد: در این پروژه پیشرفت ۴۰ درصدی داشته‌ایم و امیدواریم هرچه زودتر با تولید انبوه این محصولات شاهد کاهش مصرف سوخت و آلایندگی هوای شهرها باشیم.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو نیز با اشاره به راهبردهای ابلاغی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: ایران‌خودرو نخستین خودروساز داخلی است که توانسته نمونه اولیه خودرو برقی را تولید کند و امیدواریم سال آینده خودرو برقی ایران‌خودرو تجاری‌سازی و وارد بازار شود.

عظیمی گام بعدی ایران‌خودرو را تولید خودروهای هیبریدی عنوان و اظهار کرد: در این پروژه پیشرفت ۴۰ درصدی داشته‌ایم و امیدواریم هرچه زودتر با تولید انبوه این محصولات شاهد کاهش مصرف سوخت و آلایندگی هوای شهرها باشیم.

سخن پایانی

اگرچه در زمینه واردات خودروهای برقی، کشور ما نیز گام‌های کوتاه و بلندی را برداشته و حتی در زمینه ساخت این خودروها نیز اقداماتی انجام شده، اما باید پذیرفت که ایران در حوزه خودروهای الکتریکی از شرایط جهانی فاصله بسیاری داشته و راهی طولانی برای گسترش این خودروها در پیش‌رو است. از کاهش هزینه سوخت، هزینه کم نگهداری و استفاده، کاهش میزان آلودگی هوا، حفظ محیط‌زیست، کاهش شیوع مشکلات تنفسی، قلبی و ریوی، کاهش آلودگی صوتی و بازتولید انرژی به‌عنوان برخی از مزایای استفاده از خودروهای برقی و الکتریکی یاد می‌شود.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/39bdae