ظرفیت خودروسازان برای نوسازی ناوگان حملونقل
مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو با اشاره به داخلیسازی ۷۰ درصدی اتوبوس شهری، از آمادگی این گروه برای نوسازی ناوگان حملونقل عمومی کشور خبر داد.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با اشاره به داخلی سازی ۷۰ درصدی اتوبوس شهری، از آمادگی این گروه برای نوسازی ناوگان حمل ونقل عمومی کشور خبر داد. تولید کشنده اتوماتیک H ۵ ، اتوبوس برقی، اتوبوس آمبولانس، تولید و تحویل به موقع تعهدات و دستیابی به رشد و سوددهی، از دستاوردهای کم نظیر ایران خودرو دیزل است که نشان دهنده گذار این خودروساز از روزهای دشوار و پشت سر گذاشتن کاستی هاست.
حرکت در مسیر تحقق شعار
مهدی خطیبی، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با اشاره به اینکه ایران خودرو دیزل در مسیر توسعه قرار داشته و می تواند در حوزه صادرات نیز نقش محوری ایفا کند، اظهار کرد: تولید محصولات به روز و جدید نظیر اتوبوس، آمبولانس، اتوبوس برقی و انواع کشنده و کامیون، نشانگر دستیابی این خودروساز به خودباوری و حرکت در مسیر تحقق شعار تولید داخل و دانش بنیان است. به گزارش ایکوپرس، خطیبی با اشاره به استقبال مشتریان خارجی از جمله روسیه برای صادرات محصولات شرکت ایران خودرو دیزل به این کشور، افزود: درحال حاضر کشنده آتامان در کانون توجه مشتریان خارجی قرار دارد و طبق برنامه ریزی های انجام شده، به زودی صادرات این محصول به روسیه در دستورکار قرار خواهد گرفت. وی گفت: با تدوین طرح تحول کیفیت و تعریف ۲۷۹ پروژه کیفی، توانستیم به آمارهای خوبی در ارتقای رضایت مشتریان از محصولات تولیدی دست یافته و نیز به یکی از بزرگ ترین دستاوردهای صنعتی کشور در شرایط تحریم یعنی تولید عبور مستقیم و کامل دست یابیم.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با بیان اینکه در کنار افزایش کیفیت، توسعه محصولات را نیز در دستورکار داریم، گفت: به ثمر نشستن محصول ری را و محصول پروژه TF ۲۱ از جمله دستاوردهای ایران خودرو در شرایط سخت تحریم بوده است. وی با اشاره به برنامه های جهش کیفی محصولات این شرکت همزمان با افزایش تولید، تصریح کرد: تمام محصولات جدید ایران خودرو دارای استانداردهای هشتادوپنج گانه و کیفیت مطلوب برای مشتریان خواهند بود.
وی با اشاره به تولید نمونه صنعتی سازی شده تارای برقی در سال جاری، تصریح کرد: شرکت دانش بنیان جتکو توان تولید انبوه این محصول را داشته و با حمایت شهرداری ها در راستای ایجاد ایستگاه های شارژ برق، امکان ورود این محصول به بازار وجود دارد. به گفته خطیبی، ورود محصولاتی نظیر تارای برقی و اتوبوس برقی به ناوگان حمل ونقل کشور، می تواند کمک شایانی در راستای کاهش آلودگی های زیست محیطی و نیز حرکت به سمت تولید هرچه بیشتر محصولاتی باشد که آینده صنعت خودرو را در دست دارند.
آغاز صادرات به ونزوئلا
قرارداد صادرات دو هزار تارا و دنا به امضای مهدی خطیبی و رامون ولاسکز وزیر حمل ونقل ونزوئلا رسید.
خطیبی در دیدار با وزیر حمل ونقل ونزوئلا و هیات همراه، با استقبال از تامین نیاز بازار این کشور از سوی شرکت ایران خودرو به عنوان بزرگ ترین تولیدکننده خودرو خاورمیانه و بزرگ ترین بنگاه اقتصادی در غرب آسیا، صادرات دو هزار تارا و دنا به ونزوئلا را آغاز خوبی برای توسعه همکاری های متقابل دانست و گفت: با توجه به روابط خوب سیاسی بین دو کشور امیدواریم شاهد توسعه و افزایش همکاری در حوزه های مختلف اقتصادی و صنعتی باشیم و ایران خودرو آمادگی دارد تا در این راستا برای تامین نیازهای حمل ونقل کشور ونزوئلا گام بردارد. وی با بیان اینکه در مرحله نخست همکاری، خودرو به صورت کامل صادر خواهد شد، افزود: در گام بعدی با ایجاد زیرساخت های لازم و رفع موانع، امکان مونتاژ محصولات در کشور ونزوئلا فراهم خواهد شد.
خطیبی ارائه خدمات پس از فروش را از اولویت های این شرکت دانست و یادآور شد: خدمات پس از فروش در سطح مناسبی ارائه خواهد شد تا مردم ونزوئلا که علاقه مندی زیادی به محصولات ایران خودرو دارند بتوانند از آن بهره مند شده و تبدیل به مشتریان وفادار این خودروساز شوند.
او ارائه محصول باکیفیت به بازارهای جهانی را یکی از اصول مهم در ایران خودرو خواند و گفت: شبکه خدمات پس از فروش در این کشور آموزش های لازم را خواهند دید و قطعات یدکی مورد نیاز نیز در شبکه در دسترس مشتریان خواهد بود.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با اشاره به خط تولید این شرکت در ونزوئلا بر استفاده از سرمایه گذاری های راکد در این سایت تولیدی تاکید و اظهار کرد: لازم است اقدامات لازم برای رفع موانع راه اندازی مجدد این کارخانه و استفاده از ظرفیت های موجود برای تولید محصولات ایران خودرو صورت گیرد.
خطیبی از آمادگی ایران خودرو دیزل برای تامین نیاز بازار ونزوئلا در بازار خودروهای تجاری و باری خبر داد و گفت: این شرکت یکی از بزرگ ترین شرکت های تولیدکننده اتوبوس، کشنده، کامیون و ون در تیراژ بالاست که آماده تولید و عرضه محصولاتی از جمله کشنده آتامان به ونزوئلاست.
توسعه بازارهای صادراتی
رامون ولاسکز، وزیر حمل ونقل ونزوئلا نیز در این دیدار، گفت: روابط ایران و ونزوئلا براساس احترام متقابل و دوستانه است و با توجه به برگزاری نهمین کمیسیون مشترک دو کشور و تاکید رئیس جمهوری ونزوئلا مبنی برای حل مسائل و مشکلات موجود، برنامه های متنوعی برای توسعه روابط با ایران در حوزه های مختلف مانند خودرو داریم.
وی با بیان اینکه محصولات ایران خودرو از کیفیت خوبی برخوردار هستند، تصریح کرد: خودروهای ایران خودرو، سفیران ایران هستند و محصول سمند سنتارو که در سال های گذشته در ونزوئلا تولید می شد از کیفیت خوبی برخوردار بود. وزیر حمل ونقل ونزوئلا افزود: شروع این روابط براساس صداقت و مسئولیت پذیری و همکاری دوجانبه در تمام حوزه های فروش و خدمات پس از فروش طرح ریزی شده و ونزوئلا عضوی از مجموعه ایران خودرو خواهد بود.
ولاسکز بر ایجاد شرایط برای ارائه خدمات پس از فروش مناسب به بازار ونزوئلا تاکید کرد و گفت: ایران خودرو می تواند از ظرفیت و موقعیت این کشور برای توسعه بازارهای صادراتی جهت فروش خودرو و قطعات یدکی استفاده کند و این کشور می تواند دروازه صادراتی به دیگر بازارها باشد. وزیر حمل ونقل ونزوئلا به استقبال مردم این کشور از محصولات ایران خودرو در نمایشگاه کاراکاس اشاره کرد و گفت: در این نمایشگاه بیش از ۴۰ هزار نفر از مردم خواهان خرید محصولات ایران خودرو بودند و اگر شرایط برای حضور محصولات ایران خودرو فراهم شود، این تعداد به سه برابر افزایش یابد و باید این روابط توسعه پیدا کند.
ولاسکز با بیان اینکه ونزوئلا در حوزه های خودروهای تجاری نیازمند محصولات متنوعی است، گفت: در ۴۰ سال اخیر برای نوسازی خودروهای سنگین و کشنده اقدام خاصی صورت نگرفته است، از این رو از حضور محصولات ایران خودرو دیزل در بازار کشورمان استقبال می کنیم.
برنامه های توسعه ای
مدیرعامل شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو (ایکیدو) به همراه معاونان و برخی از مدیران، از شرکت های ریخته گری آلومینیوم و صنایع ریخته گری ایران خودرو بازدید کرد و از نزدیک در جریان وضعیت آخرین عملکرد آنها قرار گرفت.
احمد رویایی در این بازدیدها، با تاکید بر حمایت ایکیدو به عنوان هلدینگ مادر، از برنامه های توسعه ای در شرکت های زیرمجموعه، بر افزایش تولید و صادرات و ارائه خدمات مطلوب پس از فروش به مشتریان تاکید کرد. وی در عین حال تصریح کرد: تامین قطعات خطوط تولید ایران خودرو به عنوان رسالت اصلی شرکت های استراتژیک ایکیدو محسوب شده و ارکان مجموعه باید با تمام قوا در خدمت تولید و ارتقای کیفیت و رضایتمندی مشتریان بوده و با تولید مستمر و کیفی مانع از افت تولید در شرکت مادر باشند. رویایی همچنین در بازدید از پروژه های در دست اقدام، بر تسریع در اجرا و تکمیل پروژه های فعلی شرکت های ریخته گری آلومینیوم و صنایع ریخته گری ایران خودرو، از جمله پروژه بزرگ بازیافت ماسه و پروژه های مربوط به ساخت بلوک سیلندر و سرسیلندر موتور IK ۳ و تجهیز خطوط ماشین کاری تاکید کرد.
مدیرعامل شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو، با اشاره به اهمیت نیروی انسانی متخصص و سختی کار موجود در فرآیند تولید، ضمن قدردانی از تمامی کارکنان، توجه ویژه به سربازان صف مقدم تولید و رضایتمندی آنان در مجموعه ایکیدو را مورد تاکید قرار داد. مواردی همچون بررسی ظرفیت های خالی موجود برای افزایش MRP شرکت ها و تعمیر و بازسازی ماشین آلات و راه اندازی خطوط ماشین کاری جهت استفاده از تمام ظرفیت ها برای تامین بازار قطعات یدکی و استفاده از ظرفیت های موجود در راستای افزایش صادرات و تکمیل پروژه های نیمه تمام و توجه به منابع انسانی به عنوان سرمایه اصلی شرکت ها از اهم موضوعات مورد تاکید در این بازدیدها بود.
تولید خودروهای سنگین
مدیرعامل ایران خودرو دیزل گفت: این شرکت ظرفیت تولید و تحویل سالانه ۵ هزار و ۸۵۰ اتوبوس و میدل باس را دارد که با این ظرفیت بالای تولید داخل، نیازی به نگاه به بیرون و تامین محصول از خارج کشور و واردات اتوبوس دست دوم نیست.
جواد توسلی مهر درباره تحویل ۵۰۰ اتوبوس شهری گفت: ایران خودرو دیزل ظرفیت تولید ۷ هزار و ۵۰۰ کامیون را در یک شیفت و بدون کسری قطعه دارد و در صورت تولید به صورت دو شیفت، امکان افزایش ظرفیت به ۱۵ هزار کامیون کمپرسی وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه ایران خودرو دیزل برنامه تولید ۷ هزار و ۵۰۰ کشنده را دارد، گفت: بخش زیادی از این تعداد تولید شده است.
توسلی مهر تاکید کرد: وجود این ظرفیت بالا در ایران خودرو دیزل به این معنی است که نیازی به واردات کشنده و کامیون دست دوم نیست، بلکه نیاز است تا حاکمیت از این ظرفیت تولید حمایت کند، در این صورت به اهدافی مانند کیفیت، اشتغال، صادرات، توسعه، محصولات نوین، تکنولوژی جدید و دانش بنیان با حمایت از تولید داخل دست خواهیم یافت. وی گفت: در حوزه کاری ما و شهرداری ها اتفافات بسیار بزرگی رخ داده و تصمیمات خوبی اتخاد شده که ثمرات و تبعات خوبی برای کشور، سازمان شهرداری ها و صنعت خودرو داشته است. مدیرعامل ایران خودرو دیزل با بیان اینکه حدود ۲۰ هزار اتوبوس شهری و ۲۰ هزار ون نیازمند نوسازی است، بیان کرد: به دلیل حجم بالای جابه جایی مسافر در سطح کشور، حتی نیازمند افزایش ناوگان بیش از این تعداد نیز هستیم.
وی با بیان اینکه طبق قرارداد با مجموعه وزارت کشور، متعهد به تحویل دو هزار و ۵۰۰ اتوبوس برای ۱۸ ماه و ۵ هزار ون برای ۱۴ ماه هستیم، گفت: نمونه نخست اتوبوس مورد تایید قرار گرفته و طبق قرارداد ۵۰۰ اتوبوس تا پایان ماه تحویل می شود.
وی با اشاره به اینکه در حوزه ون هنوز قراردادی اجرایی نشده است، اما درحال حاضر ۹۰۰ ون آماده تحویل داریم، گفت: با افزایش ظرفیتی که در سالن تولید رخ داد، می توانیم زودتر از موعد، به تعهدات خود عمل کنیم. توسلی مهر با بیان اینکه به عنوان بزرگ ترین خودروساز تجاری خاورمیانه، برای پاسخ به نیازهای کشور، در حوزه اتوبوس های بنز، در یک شیفت کاری قادر به تامین و تحویل سالانه هزار و ۵۰۰ هستیم، گفت: در همین حوزه، امکان تامین و تدارک سالانه دو هزار دستگاه به صورت CBU نیز وجود دارد. وی با اشاره به امکان تامین سالانه دو هزار اتوبوس ۱۸ متری برای سیستم وزارت کشور، تصریح کرد: ظرفیت تولید سالانه ۷ هزار ون در یک شیفت کاری نیز وجود دارد که در صورت نیاز، افزایش آن به دو برابر نیز می رسد و همچنین امکان تولید و تحویل سالانه دو هزار میدل باس وجود دارد که در صورت تنظیم قرارداد، تحویل این محصول از پایان سال صورت خواهد گرفت.
مدیرعامل ایران خودرو دیزل با اشاره به درخواست ۳۵۰ اتوبوس برقی، بیان کرد: به سرعت امکان تامین و تدارک این تعداد را داریم.