شنبه 15 اردیبهشت 1403 - 04 May 2024
کد خبر: 9128
تاریخ انتشار: 1400/10/05 21:45

صفر تا صد کندی اینترنت / از حمله کوسه‌ها تا هجوم دانشجویان

در گذشته مسئولان کشور مدعی بودند که کندی اینترنت به واسطه حمله کوسه‌ها است اما به تازگی ظاهراً کرونا و آموزش آنلاین دیوارشان از کوسه‌ها کوتاه‌تر است و به واسطه امتحانات مدارس و دانشگاه‌ها اینترنت کشور کند شده است!

در هفته گذشته سرعت اینترنت به حدی کند شده بود که در میان صحبت‌های مردم اجرای طرح صیانت به گوش می‌رسید. کندی سرعت اینترنت محدود به Adsl نبود و اپراتورهای مختلف تلفن همراه، اینترنت بی‌کیفیتی داشتند. روز گذشته این کندی به اوج خود رسید و در عمل ساعت‌هایی اینترنت توانایی بارگذاری هیچ سایتی را نداشت. درست در زمانی که دانش‌آموزان و دانشجویان نیازمند اینترنت هستند و خیلی از کسب و کارها به صورت کامل دور کار شده‌اند، کندی اینترنت برای آن‌ها تبدیل به فاجعه شد. در خصوص وضعیت اینترنت در روزهای اخیر داوود زارعیان، معاون تجاری و خدمات مشتریان شرکت مخابرات، در گفتگو با گسترش نیوز گفت: کندی اخیر اینترنت به واسطه موضوع خاصی نیست. امتحانات پایان ترم دانش‌آموزان و دانشجویان از جمله دلایل افزایش مصرف اینترنت است. این افزایش مصرف منجر به کندی اینترنت شد. کندی اخیر اینترنت تنها در یک اپراتور نبود و تمامی اپراتورها مشکل کندی اینترنت را دارند. ان شاالله با افزایش پهنای باند مشکل حل خواهد شد.

زارعیان

زارعیان اظهار کرد: به صورت معمول شرکت ارتباطات زیر ساخت و شرکت‌های تأمین کننده پهنای باند دائماً وضعیت را رصد می‌کنند و زمانی که افزایش مصرف ثبت می‌شود، به سمت تأمین پهنای باند می‌روند.

وی افزود: اینترنت بین‌الملل نسبت به اینترنت داخلی مصرف بیشتری دارد و پهنای باند ما به دو صورت داخلی یا بین‌الملل است. مصرف پهنای باند بین‌الملل حدود ۲ برابر بیشتر نسبت به پهنای باند داخلی است. باید تولید محتوا در حوزه داخلی افزایش پیدا کند تا تعادل در پهنای باند داخلی و بین‌الملل ایجاد شود.

دانش‌آموزان و دانشجویان در اولویت مصرف اینترنت هستند

معاون تجاری و خدمات مشتریان شرکت مخابرات تأکید کرد: در حال حاضر اپراتورها مشکلی خاصی ندارند و با رونق شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام و واتس اپ مصرف اینترنت افزایش پیدا کرده است. دولت هم در حال تأمین پهنای باند است و نمی‌توانیم توصیه به کاهش مصرف کنیم. البته اعضای خانواده باید این نکته را مد نظر قرار دهند که در زمان استفاده از adsl اشتراکی اولویت را به دانش‌آموز و دانشجوی خانه بدهند. در سیستم و شبکه اینترنت همراه و ثابت مشکل خاصی وجود ندارد. افزایش خیلی سریع مصرف، مشکل‌ساز شده است.

زارعیان در پاسخ به صحبت‌های فضای مجازی و ارتباط کندی اینترنت با طرح صیانت گفت: طرح صیانت هنوز اجرایی نشده است و پیش‌بینی نمی‌شود، طرحی با کیفیت و سطحی که در رسانه‌ها اشاره می‌شود، اجرایی شود.

وی در پایان ضمن اشاره به قطع ۳۰۰ گیگ از ظرفیت اینترنت بین‌الملل ایران از سوی شرکت روس تلکام اظهار کرد: مشکل قطع ۳۰۰ گیگ از ظرفیت اینترنت بین‌الملل ایران از سوی روسیه رفع شده است. قطعی موقتی بود که بر طرف شد.

ماجرای کندی اینترنت ایران در هفته گذشته

کندی اینترنت ماجرای امروز و دیروز نیست و مشکل سرعت اینترنت در ایران حل نمی‌شود، بلکه در زمان‌هایی اندکی بهبود پیدا می‌کند. دلایل مختلفی تا به امروز توسط مسئولان ارائه شده است که بیشتر این دلایل مردم و کارشناسان حوزه فناوری را قانع نکرده است. ماجرای حمله کوسه‌ها به کابل‌های اینترنت هنوز هم برای همه مردم جای سؤال است. حمید فتاحی مدیرعامل شرکت زیرساخت مدعی است که کندی‌ اینترنت مربوط به لایه میانی شبکه است. در کنار این حرف‌های تکراری باید به مواضع مسئولان کشور نیز اشاره کنیم. مواضعی که نمک بر زخم وضعیت اینترنت کشور است. به تازگی صادق عباسی شاهکوه، معاون وزیر ارتباطات و رئیس رگلاتوری حل مشکل اینترنت را به ۴ سال بعد موکول کرد؛ یعنی تا ۴ سال آینده ماجراهای کندی اینترنت ادامه دارد. این تأخیر ۴ ساله بر خلاف صحبت وزیر ارتباطات است که در نخستین نشست خبری خود تأکید کرده بود، اینترنت با کیفیت حق‌الناس است. البته ماجرای وزیر ارتباطات به حق الناس ختم نشد و خبر بد زارع پور افزایش قیمت تدریجی تعرفه‌های ارتباطاتی بود.

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/395qo2