جمعه 14 اردیبهشت 1403 - 03 May 2024
کد خبر: 93773
تاریخ انتشار: 1402/06/27 05:05
رئیس‌جمهوری در همایش مدیران آموزش و پرورش:

شرط تحول در آموزش و پرورش «باور به تحول» است

رئیس‌جمهوری نخستین شرط تحول را «باور به تحول» دانست و تاکید کرد: مدیران وضع موجود را ببینند و وضع مطلوب را ترسیم کنند؛ باید فاصله میان وضع موجود و مطلوب، کم شود.
شرط تحول در آموزش و پرورش «باور به تحول» است

سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری در همایش مدیران آموزش و پرورش در تالار وزارت کشور برگزار شد، نقش مدیران در شکل‌گیری شخصیت دانش‌آموزان و در تعلیم و تربیت را بی‌بدیل توصیف و تصریح کرد: با توجه به مراحل سه‌گانه تحول شامل تحول شناختی، فرآیندی و نهادی، نخستین شرط تحقق تحول، باور به آن است و در این راستا نگاه مدیران به اهمیت ایجاد تحول بسیار اهمیت می‌یابد.

رئیسی با تعریف مسیر تحول، شرط مدیریت موفق در فرآیند تحول را هدف‌دار بودن، کنترل و نظارت فرآیند و به‌کارگیری همه ظرفیت‌ها در جهت رسیدن به هدف دانست و افزود: برای تحقق تحول باید همه ظرفیت‌های انسانی، ابزاری و سازمانی را در جهت هدف نهایی و غایی به‌کار گرفت.

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه نماد و نمود تعلیم و تربیت، آموختن اخلاق است و در این مسیر تمام گفتار و کردار و رفتار افراد جنبه تربیتی و آموزشی دارد، خاطرنشان کرد: آموزش منحصر در مدرسه نیست، اما تعلیم و تربیت در مدارس محور تعالی و رسیدن به الگوی انسان‌تراز به عنوان هدف عالی خلقت و نهضت و انقلاب اسلامی است.

رئیسی انسان‌سازی، جامعه‌سازی و تمدن‌سازی قرآنی را مهم‌ترین ماموریت و هدف نظام اسلامی دانست که بر پایه تعلیم و تربیت در مدارس اجرایی و محقق خواهد شد و گفت: یک زمانی در کشوری دولت رفاه بر سر کار است و یک زمانی دولتی بر سر کار است که مهم‌ترین ماموریت خود را تعالی بر مبنای اصل عدالت می‌داند؛ در نظام متکی بر اصل عدالت مهم‌ترین ماموریت دولت تعالی تعلیم و تربیت است چرا که عدالت اقتصادی، سیاسی و اجتماعی در پرتو تعلیم و تربیت انسان‌های حق‌خواه و عدالت‌خواه محقق خواهد شد.

رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه محور تحول در کشور، مدارس هستند که باید این تحول را مستند به سند تحول در آموزش و پرورش به پیش ببرند، افزود: پیشبرد هماهنگ و مسنجم تحول در عرصه تعلیم و تربیت گرو تکیه بر سند تحول آموزش و پرورش است و رهبر معظم انقلاب به همین دلیل بر اجرای کامل این سند تاکید دارند. رئیسی با بیان اینکه جامعه از مدیران انتظار دارد که مدارسی در تراز انقلاب اسلامی شکل گرفته و اداره شوند، اظهارکرد: از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی کارهای زیادی در کشور انجام شده و تجربیات گران‌سنگی اندوخته شده و امروز باید با اتکا به این اندوخته‌های ارزشمند گامی بلند در راستای تربیت نیروهای مومن، انقلابی و اثرگذار برداشته شود.

رئیس‌جمهوری در ادامه با بیان اینکه جایگاه شورای‌عالی آموزش و پرورش از ابتدای آغاز به‌کار دولت به دلیل مأموریت بسیار مهم آن نسبت به دیگر شوراهای عالی متمایز بوده است، افزود: در همه عرصه‌ها، مدیریت و جایگاه مدیر بسیار مهم و با اهمیت است، اما مدیریت در ساختار آموزش و پرورش و به‌ویژه در مدارس به‌عنوان مجموعه‌ای انسان‌ساز، جامعه‌ساز و شکل‌دهنده شخصیت کسانی که می‌خواهند در جامعه ایفای نقش موثر داشته باشند، با مدیریت در دیگر عرصه‌ها قابل قیاس نیست.

رئیسی مدیران، مربیان و معلمان را عهده‌دار حفظ شأن و جایگاه انبیایی معلمی در جامعه دانست و با اشاره به وظیفه دولتمردان در این زمینه گفت: اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان کف و هدف‌گذاری در ارتقای جایگاه معلمان بوده نه سقف آن، چرا که در اجرای این طرح بخش مالی و معیشتی معلمان مورد توجه قرار داشته و در واقع این قانون مقدمه‌ای برای ارتقای شأن و منزلت معلمان بوده است.

رئیس‌جمهوری در ادامه دانش‌افزایی و به‌روز شدن دانش معلمان و استفاده از آن در پرورش انسان در جامعه را اساس و هدف اصلی طرح رتبه‌بندی معلمان دانست و تصریح کرد: در این طرح جایگاه علمی، بینشی، گرایشی و هویتی معلم مورد توجه بوده است.

رئیسی با بیان اینکه امروز مدارس و دست‌اندرکاران آموزش، عهده‌دار مسئولیت خطیر هدایت، انسان‌سازی و تعلیم و تربیت در جامعه هستند، افزود: آنچه که امروز از پیشرفت‌های کشور در پیش‌روی ماست محصول آموزش و پرورش و دانشگاه است و تحقق چشم‌انداز پیشرفت کشور نیز منوط به توجه به این دو نهاد است، چرا که آینده کشور با تربیت نیروهای کارآمد، متعهد و با انگیزه در این دو نهاد و به‌دست معلمان و مربیان رقم می‌خورد.

رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود عدالت آموزشی را از جمله مسائل مهم و محوری در دولت مردمی دانست و خاطرنشان کرد: باید توجه داشت عدالت به معنای تساوی نیست، بلکه بدین معناست که هر منطقه‌ای متناسب با ظرفیت، اقلیم و فرهنگ خود در شهرها و روستاهای مختلف کشور مورد توجه قرار گیرد.

رئیس‌جمهوری در ادامه هرگونه هزینه‌کرد برای جامعه فرهنگیان و آموزش و پرورش را سرمایه‌گذاری برای کشور دانست و گفت: نباید برای هزینه کردن در این بخش نگران بود، بلکه آنچه باید نسبت به آن نگرانی داشت موضوع مهم بهره‌وری است.

رئیسی در ادامه خطاب به مدیران آموزش و پرورش در سراسر کشور، اظهارکرد: خواسته من از همه شما تلاش برای افزایش بهره‌وری متناسب با نیروی انسانی و امکانات و ظرفیت‌های در اختیار شماست.

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه ارتقای سطح نمرات دانش‌آموزان یکی از جلوه‌های افزایش بهره‌وری در آموزش و پرورش است، تصریح کرد: برای یک متعلم و دانش‌آموز ارتقای نمره بسیار اهمیت دارد به‌ویژه آنکه امروز نقش نمرات در آینده تحصیلی دانش‌آموزان بسیار پررنگ‌تر شده است.

رئیس‌جمهوری در ادامه مطالبات فرهنگیان به‌ویژه معلمان در پرداخت به‌موقع حق‌الزحمه و مسکن را خواسته‌ای به‌حق خواند و از وزیر آموزش و پرورش خواست تا با هماهنگی با سازمان برنامه و بودجه این مطالبات و خواسته‌ها را پیگیری و به نتیجه برسانند.

رئیسی اعتماد مردم به نهاد مدرسه را بزرگ‌ترین سرمایه آموزش و پرورش دانست و بر ضرورت ارتقای این اعتماد عمومی از سوی مدیران و معلمان تاکید کرد.

رئیس‌جمهوری توجه به مهارت‌آموزی با تقویت هنرستان‌ها را نیز مورد تاکید قرار داد و اظهارکرد: مهارت‌آموزی و مهارت‌افزایی دانش‌آموزان با تقویت هنرستان‌ها و به‌روزرسانی تجهیزات آموزشی مورد نیاز مورد توجه دولت است که باید با جدیت دنبال شود.

رئیسی در ادامه خواسته و پیام ۴۰ هزار شهید آموزش و پرورش از دولت و مدیران آموزش و پرورش را ایجاد مدارس در تراز انقلاب اسلامی و پرورش نیروهای کارآمد و متعهد عنوان و تصریح کرد: تلاش شما مدیران مدارس سراسر کشور در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان تضمین‌کننده آینده کشور است.

رئیس‌جمهوری با ابراز علاقه نسبت به سخن گفتن بی‌واسطه و مستقیم با بدنه دستگاه‌های اجرایی کشور به‌ویژه وزارت آموزش و پرورش گفت: امروز انتظار جامعه از بنده به‌عنوان رئیس‌جمهوری و شما به‌عنوان مدیر مدرسه حفظ اعتماد عمومی به این مجموعه انسان‌ساز است که امیدواریم روز به روز افزایش یابد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/36wmgj