-

ظرفیت بی‌نظیر منطقه آزاد انزلی در میان مناطق آزاد

حجت‌الله عبدالملکی، دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی، برای بازدید از پروژه‌های سرمایه‌گذاری، عمرانی و بندری به منطقه آزاد انزلی سفر کرد.

مشاور رئیس ‌ جمهوری و دبیر شورای ‌ عالی مناطق آزاد در جریان بازید از منطقه آزاد انزلی و مجتمع بندری کاسپین، درجریان نحوه اجرای طرح اتصال این منطقه به خط ریل سراسری قرار گرفت و از نزدیک با فرصت ‌ ها و ظرفیت ‌ های نخستین منطقه آزاد شمال کشور آشنا شد.

بازدید از مجتمع بندری انزلی

مشاور رئیس ‌ جمهوری و دبیر شورای ‌ عالی مناطق آزاد کشور در سفر به منطقه آزاد انزلی به همراه عیسی فرهادی رئیس هیات ‌ مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی از مجتمع بندری انزلی به عنوان قدیمی ‌ ترین بندر فعال در شمال کشور بازدید به عمل آورد.

بنا بر این گزارش در این بازدید، حسین یونسی مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان از ظرفیت ‌ ها و زیرساخت ‌ های ایجاد شده با هدف افزایش سرعت تخلیه بارگیری گزارش داد. در ادامه مشاور رئیس ‌ جمهوری نیز به همراه هیات همراه از زیرساخت ‌ های ایجاد شده، طرح ‌ های توسعه و حوضچه بندر انزلی بازدید به عمل آورد.

بازدید از بندر کاسپین، آرش مال و هپی لند

در ادامه این سفر دبیر شورای ‌ عالی مناطق آزاد کشور علاوه بر بازدید بندر کاسپین به عنوان یکی از مهم ‌ ترین بنادر ایران در دریای خزر از پروژه تجاری، تفریحی و فرهنگی در حال ساخت آرش مال و هپی ‌ لند نیز بازید کرده و در جریان اجرای این پروژه ‌ ها قرارگرفت.

به گزارش صمت، بندر کاسپین در تامین کالاهای اساسی کشور نقش اساسی داشته و حلقه اتصال کریدورهای بین ‌ المللی چین - قزاقستان - ایران و کریدور بین ‌ المللی شمال- جنوب است. بررسی ظرفیت ‌ ها این بندر، اسکله سوخت، سیلو و انبارهای روباز و سرپوشیده از دیگر برنامه ‌ های دبیر شورای ‌ عالی مناطق آزاد کشور بود.

همچنین پروژه تجاری تفریحی فرهنگی آرش مال نیز در ۶ طبقه به مساحت ۲۵ هزار مترمربع بنا شده است و دارای ۱۷۴ واحد تجاری، یک سالن کنسرت استاندارد به ظرفیت ۱۱۰۰ نفر و چهار سالن سینمایی vip ، فود کورت، رستوران، مرکز آرامش، شهربازی کودکان و واحدهای تجاری و خدماتی ویژه است که به همت سرمایه ‌ گذار بخش خصوصی برادران آرش و امین تقی پور دهکاء در فاز تجارت و گردشگری منطقه آزاد انزلی در حال تکمیل است.

در جریان بازدید از این پروژه که بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد مدیر طرح گزارشی از روند تکمیل این پروژه فرهنگی و گردشگری ارائه داد.

عبدالملکی سپس با حضور در شهرک صنعتی شماره ۲ منطقه آزاد انزلی از واحد تولیدی پوشاک هپی ‌ لند بازدید به عمل آورد. هپی ‌ لند یکی از بزرگ ‌ ترین واحدهای تولیدی پوشاک در سطح کشور بوده که به عنوان کارآفرین نمونه و صادرکننده در سطح ملی و بین ‌ المللی فعالیت می ‌ کند.

انزلی از پرظرفیت ترین مناطق آزاد کشور است

مشاور رئیس ‌ جمهوری و دبیر شورای ‌ عالی مناطق آزاد بعد از بازدید از ظرفیت ‌ های اقتصادی، بندری، تولیدی و طرح ‌ های توسعه ‌ ای منطقه آزاد انزلی با تصریح اینکه منطقه آزاد انزلی از پرظرفیت ‌ ترین مناطق آزاد کشور است، اظهار کرد: وجود بنادر انزلی و کاسپین در منطقه آزاد انزلی از ظرفیت ‌ های این منطقه در حوزه ‌ های صادراتی و ترانزیت کالا محسوب می ‌ شوند که با اجرای طرح ‌ های توسعه، ظرفیت این دو بندر حدود ۳۰ میلیون تن افزایش می ‌ یابد.

وی مسئولیت برونگرایی اقتصاد کشور در چارچوب سیاست ‌ های کلی اقتصاد مقاومتی را بر عهده مناطق آزاد عنوان کرد و با اشاره به اینکه در آینده نزدیک خطوط ریلی رشت به بندر کاسپین تکمیل شده و منطقه آزاد انزلی به خط ریل سراسری کشور وصل می ‌ شود، افزود: با راه ‌ اندازی حمل ‌ ونقل ریلی می ‌ توان بخشی از ترانزیت ملی و بین ‌ المللی در کریدور شمال-جنوب از این مسیر انجام می ‌ شود موضوعی که خواسته کشور روسیه به عنوان یکی از کشورهای ذی ‌ نفع در مسیر تجاری مزبور نیز است.

دبیر شورای ‌ عالی مناطق آزاد با بیان اینکه با تکمیل زیرساخت ‌ ها حجم قابل توجهی از ترانزیت عبوری از کشورمان از بنادر انزلی و کاسپین صورت می ‌ گیرد، از اجرای برنامه ‌ های توسعه ظرفیت ‌ های زیرساختی در حوزه حمل ‌ ونقل خبر داد و افزود: با تکمیل زنجیره حمل ‌ ونقل ترکیبی و ساخت اسکله ‌ های رو ریلی و خودرویی گام ‌ های عالی در راستای توسعه اقتصادی این استان و کشور برداشته می ‌ شود.

وی با اشاره به وجود تفاهمنامه همکاری مابین مناطق آزاد انزلی و چابهار با منطقه آزاد لوتوس آستراخان روسیه در آینده نزدیک افزود: با راه ‌ اندازی خط ترانزیتی یاد شده بین این چهار منطقه، حجم ترانزیت از ایران افزایش قابل توجهی خواهد داشت. همچنین به موازات آن در حوزه ساختار نیز برونگرایی و ورود به اقتصاد جهانی از محل ظرفیت ‌ های مناطق آزاد تقویت خواهد شد.

دبیر شورای ‌ عالی مناطق آزاد ویژه اقتصادی با اشاره به ظرفیت منطقه آزاد انزلی بر تقویت و افزایش حضور سرمایه ‌ گذاران خارجی تاکید کرد و گفت: تقویت سرمایه ‌ گذاری خارجی و تامین مالی بین ‌ المللی از طریق مناطق آزاد از اهداف اصلی این مناطق است؛ این در حالی است که درآمد ۲۰ میلیون دلاری از محل صادرات منطقه آزاد انزلی عدد مطلوبی نیست و باید در تولیدات صادرات ‌ محور تمرکز بیشتری داشته و تولیدات صادرات ‌ محور این مناطق بیشتر از تولیدات سرزمین اصلی باشد.

وی با تاکید بر مزیت ‌ های تولیدی این مناطق گفت: در این مناطق محصولات با ارزش افزوده بالاتر تولید می ‌ شود و تعداد قابل ملاحظه ‌ ای شرکت ‌ های دانش ‌ بنیان و استارتاپ ‌ ها در این منطقه مستقر هستند و مزیت ویژه در این بخش محسوب می ‌ شود.

تعریف مناطق آزاد در حیطه اقتصاد مقاومتی

دبیر شورای ‌ عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با بیان اینکه توجه به حوزه فرهنگ در مناطق آزاد جمهوری اسلامی ایران در صدر تمام مسائل قرار دارد تصریح کرد: با وجود اهمیت حوزه اقتصاد و تاکید بر تحقق اهداف اقتصادی، به این مهم می ‌ رسیم که برخی مشکلات فرهنگی موجود ناشی از ضعف اقتصاد است.

مشاور رئیس ‌ جمهوری اضافه کرد: این مهم در بند یازدهم سیاست ‌ های کلی اقتصاد مقاومتی در قالب شرح وظایف و انتظارات از ظرفیت ‌ های مناطق آزاد آمده است. وی افزود: اگر پیشرفت اقتصادی در مناطق آزاد منجر به ارتقای شاخص ‌ های فرهنگی و کاهش آسیب ‌ های اجتماعی نگردد، دارای هیچ ارزشی نیست. چنانچه تا کنون نیز شاهد رشد اقتصادی و تحولات فرهنگی، اجتماعی گسترده ‌ ای بوده و مناطق آزاد در این راستا می ‌ توانند نقش موثری در تحقق برنامه گام دوم ایفا نمایند.

دو راهبرد اساسی مناطق آزاد

وی در ادامه با قدردانی از تلاش ‌ های سازمان و فعالان بخش ‌ خصوصی منطقه آزاد انزلی به ارائه تحلیلی از کارکردهای تعریف ‌ شده برای مناطق آزاد در سیاست ‌ های کلی اقتصاد مقاومتی پرداخت و گفت: این مهم بیانگر نقش و توانمندی مناطق آزاد در دست ‌ یابی به اهداف اقتصادی کشور است.

مشاور رئیس ‌ جمهوری خواستار توجه به این واقعیت شد که نقدهای وارد شده به مناطق آزاد به معنی نفی آنها نبوده و نیست بلکه مباحث مطرح ‌ شده در راستای بهره ‌ برداری حداکثری از ظرفیت ‌ ها و فرصت ‌ های این مناطق بوده و رئیس ‌ جمهوری قائل به موثر بودن مناطق آزاد در اقتصاد ملی و همچنین صادرات محور شدن مناطق است و گفت: در دوره جدید مردمی کردن و جهانی کردن دو راهبرد اساسی مناطق آزاد است که ذیل هر یک سازکارهایی را هدف ‌ گذاری کرده ‌ ایم.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*