یک‌شنبه 09 اردیبهشت 1403 - 28 Apr 2024
کد خبر: 17625
تاریخ انتشار: 1401/03/28 23:47
در نشست کارگروه توسعه صادرات استان در اتاق بازرگانی اصفهان مطرح شد

تناسب نداشتن صادرات کشاورزی با توانمندی‌های استان

نخستین نشست کارگروه توسعه صادرات استان اصفهان در سال ۱۴۰۱ به بررسی موانع صادراتی استان در امسال به‌ویژه در حوزه محصولات کشاورزی اختصاص داشت.

به‌گزارش خبرنگار صمت از روابط‌عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، امیررضا نقش، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اصفهان در این نشست بااشاره به اهمیت برگزاری جلسات کارگروه توسعه صادرات استان اصفهان و لزوم تدوین تقویم سالانه برای آن اظهار کرد: استان اصفهان قابلیت بالایی در حوزه صادرات دارد و اقدامات خوبی نیز در حوزه پیشران‌های نه‌گانه اقتصاد استان در حال انجام است که بسیاری از آنها مربوط به حوزه صادرات است.

وی با بیان اینکه برای هموار کردن صادرات محصولات کشاورزی استان باید به توسعه صنایع تبدیلی و حوزه بسته‌بندی نیز توجه کنیم، افزود: در این حوزه می‌توان هربار با تمرکز بر یک محصول، یک پروژه تعریف کرد و در نهایت به یک مدل رسید.

رسول کوهستانی، مدیرکل گمرکات استان اصفهان نیز بااشاره به‌میزان صادرات استان گفت: صادرات استان اصفهان در 2 ماهه نخست امسال ۱۷۹ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی ۱۶ درصد و از نظر ارزش ۱۲ درصد کاهش یافته است.

وی کاهش صادرات شرکت‌های فولاد مبارکه و ذوب‌آهن را دلیل کاهش صادرات استان دانست و ادامه داد: دلیل این مشکل به بخشنامه‌های عوارضی محصولات معدنی برمی‌گردد که پس از 2 ماه نیز حذف شد و نتیجه‌ای جز کاهش صادرات استان نداشت. با این حال آهن، چدن و فولاد، ۴۲ درصد صادرات استان در این مدت را تشکیل می‌دهد و ۱۷ درصد نیز به محصولات پتروشیمی و ۱۱ درصد نیز به محصولات لبنی اختصاص دارد.

کوهستانی بااشاره به صادرات ۳۳۵ قلم کالا از استان اصفهان به ۶۲ کشور دنیا گفت: میزان واردات به استان در 2 ماهه نخست امسال حدود ۹۶ میلیون دلار شامل ۳۳۶ قلم از ۳۶ کشور دنیا بود که تفاوت چندانی با سال گذشته نداشت.

احسان شهیر، مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان نیز بااشاره به توانمندی‌های ویژه استان اصفهان در عرصه کشاورزی اظهار کرد: تمام بخش‌های مرتبط باید برنامه خود برای کمک به تسهیل محصولات کشاورزی را تدوین و اجرا کنند.

امید شریفی، سرپرست معاونت توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان نیز با بیان اینکه در حوزه کشاورزی در کشورمان تمرکز بر بخش تولید است و به فرآیندهای پیش و پس از تولید توجه کمتری شده، ضمن تاکید بر تدوین سند آمایش سرزمین استان افزود: نقشه راه استراتژیک توسعه بخش کشاورزی در قالب همین سند تدوین شد که محور اصلی آن صادرات و بازار است. توسعه صادرات بخش کشاورزی استان الزاماتی دارد که بخشی از آن به همنوایی تمام دستگاه‌های متولی و ثبات در سیاست‌ها برمی‌گردد.

شریفی بااشاره به مزیت‌های استان در حوزه بازرگانی بیان کرد: تولید نهال و پایه‌های پیوندی و رویشی و محصولات گلخانه‌ای از جمله مزیت‌های استان در حوزه کشاورزی است که باید به مزیت‌های صادراتی تبدیل شود.

استخراج مدل اجرایی برای تولید و صادرات

روح‌الله میرزاامیری، مدیر واحد امور کمیسیون‌های اتاق بازرگانی اصفهان بااشاره به مصوبه شورای گفت‌وگو و کارگروه توسعه صادرات استان درباره استخراج مدل اجرایی برای تولید و صادرات محصول فلفل‌دلمه به‌صورت آزمایشی و تسری آن به سایر محصولات گلخانه‌ای و کشاورزی بیان کرد: نتیجه ده‌ها جلسه با فعالان این حوزه تهیه یک مدل بوده که اتحادیه تولید و صادرکنندگان محصولات کشاورزی محور اجرای آن خواهد بود.

علیرضا جاوری، مشاور کمیسیون تجارت، خدمات و ارتباطات اتاق بازرگانی اصفهان نیز گفت: طی یک پژوهش به ۴۴ کلان‌مسئله درباره صادرات محصولات کشاورزی از جمله فلفل‌دلمه رسیدیم. شناسنامه‌دار نبودن محصولات کشاورزی گلخانه‌ای و نبود وجود نهاد تنظیم‌گر در زنجیره تولید تا صادرات محصولات کشاورزی، 2 مشکل اساسی در این حوزه بود که برای آن چاره‌اندیشی شد.

در ادامه سیدصادق علامه، سرپرست شتاب‌دهنده تجارت بردار اتاق بازرگانی اصفهان با بیان اینکه تاکید بر صادرات بدون پایداری در زنجیره تامین و قوانین امکان‌پذیر نیست، اظهار کرد: با این حال، تیم‌های صادراتی که تحقیقات بازار را به‌خوبی انجام داده و کشور-کالا را به‌خوبی بررسی می‌کنند، می‌توانند در حوزه تامین به بخش شناسنامه‌داری متصل شده و صادرات را به‌خوبی پیش ببرند.

وی افزود: این آمادگی را داریم که باتوجه به ظرفیت‌های استان در حوزه کشاورزی، تیم‌های شرکت‌کننده در شتاب‌دهنده تجارت را به‌فعالیت در این حوزه‌ها هدایت کنیم.

در ادامه این جلسه، چگونگی برگزاری نمایشگاه فناوری اصفهان با حضور نماینده شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان بررسی شد.

گردهمایی قطعه‌سازان مطرح خودرو در اصفهان

نمایشگاه بین‌المللی اصفهان در آخرین هفته خرداد و در قالب هجدهمین نمایشگاه تخصصی قطعات، مجموعه‌ها و صنایع وابسته خودرو میزبان شرکت‌های برتر کشور خواهد بود.

به‌گزارش گسترش‌نیوز، این نمایشگاه که طی روزهای ۲۶ تا ۳۰ خردادماه و به مدت ۵ روز برپا می‌شود، ۱۰۵ شرکت از ۱۵ استان کشور را گرد هم جمع می‌کند تا به ارائه دستاوردها و توانمندی‌های فنی و خدماتی خود بپردازند.

در نمایشگاه قطعات خودرو امسال اصفهان، شرکت‌های مطرحی از استان‌های اصفهان، تهران، البرز، خراسان‌رضوی، آذربایجان‌شرقی، قم، فارس، گیلان، سمنان، یزد، مازندران، سیستان و بلوچستان، مرکزی، قزوین و همدان حضور دارند و توانمندی‌های خود را در قالب قطعات و مجموعه‌های خودرو، قطعات موتور، اجزا و قطعات الکترونیک خودرو، ماشین‌آلات و تجهیزات قطعه‌سازی، تحقیقات و طراحی مهندسی، مواد اولیه و تجهیزات جانبی خودرو، بازرگانی و خدمات پس از فروش، لوازم تزئیناتی خودرو، تعمیر و نگهداری خودرو، محصولات پاک‌کننده خودرو، سیستم شاسی، تیونینگ، خدمات پس از فروش و بیمه در معرض بازدید علاقه‌مندان قرار می‌دهند.

هجدهمین نمایشگاه تخصصی قطعات، مجموعه‌ها و صنایع وابسته خودرو در حالی برگزار می‌شود که ۷۰ درصد شرکت‌های حاضر در این نمایشگاه در حوزه تولیدی و ۳۰ درصد نیز در حوزه توزیع و خدمات مشغول به فعالیت هستند. همچنین این نمایشگاه در قالب ۱۵هزار مترمربع فضای نمایشگاهی برپا می‌شود که گستره جامعی از فعالیت‌های مرتبط با حوزه قطعات خودرو را در برمی‌گیرد.

حضور شرکت ساپکو با ۲۱ زیرمجموعه معتبر گروه خودروسازی سایپا در این نمایشگاه قطعی شده و مجموعه‌ها و برندهای مطرح دیگری مانند گروه عظام، گروه بازرگانی منتخب، سپنتا توسعه تجارت پارس، سینا پارت، توکل پارت، طلائیه‌داران کویر زواره، گسترش خودرو کوشاوران، شاهین یدک و پارت لند نیز به ارائه دستاوردهای خود می‌پردازند.

حضور برندهای برتر و مطرح بیشتر نسبت به دوره گذشته و افزایش مشارکت استان‌ها در این دوره از جمله ویژگی‌های برجسته نمایشگاه قطعات خودرو اصفهان در سال ۱۴۰۱ به‌شمار می‌رود.

علاقه‌مندان به بازدید از هجدهمین نمایشگاه تخصصی قطعات، مجموعه‌ها و صنایع وابسته خودرو می‌توانند از ساعت ۱۰ تا ۱۸ روزهای ۲۶ تا ۳۰ خرداد به نمایشگاه بین‌المللی اصفهان واقع در کمربندی شرق، روبه‌روی منطقه روشن‌دشت مراجعه کنند.

کاهش ۴۵ درصدی ورودی سدهای زنجان

مدیرعامل آب منطقه‌ای زنجان در نشست خبری بااشاره به وضعیت بارش‌ها در استان گفت: طی امسال ۲۱۱.۷ میلیمتر بارندگی داشتیم که در مقایسه با سال قبل ۶.۷ درصد مثبت است و نسبت به متوسط دوره آماری ۲۸.۵ درصد منفی است. به‌گزارش خبرنگار صمت از زنجان، اسماعیل افشاری با اذعان به اینکه وضعیت روان آب‌ها و ورودی سدهای استان خوب نیست، اظهار کرد: سد تهم ۴۰درصد آب استان را تامین می‌کند و ورودی این سد نسبت به سال قبل ۳۷ درصد منفی است. وی ادامه داد: ورودی آب سد تهم، گلابر و کینه ورس ۴۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کم است. این مسئول ادامه داد: نگاه جدی به مصرف و درست مصرف کردن باید همواره موردتاکید باشد و قطعی آب در برنامه نیست و سرلوحه اقدامات ما درست مصرف کردن است. افشاری در بخش دیگری از سخنانش به اختتامیه نجات آب و داناب اشاره کرد و افزود: این طرح با هدف آگاه‌سازی دانش‌آموزان برگزار شد که در سطح کشور جزو گروه‌های سوم استانی قرار گرفتیم. وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما درباره استفاده بخش صنعت از پساب فاضلاب اظهار کرد: ۹۰ درصد آب صنعت از منابع آب زیرزمینی است و استفاده از پساب به‌ویژه برای صنایع آب‌بر که یک نمونه راشا کاسپین بود، اتفاق افتاد و این واحد خط انتقال را کار کرده است و در شهرک صنعتی اشراق هم درصدد استفاده از پساب فاضلاب هستیم.

 افشاری با اظهار اینکه در شهرستان ابهر نیز صنایع فولاد آب‌بر نیز با هدف استفاده از پساب فاضلاب خواهد بود، گفت: استقرار صنایع در سایر شهرستان‌ها و تامین آب آنها از محل تامین پساب‌ها خواهد

 بود. وی بااشاره به ناعدالتی در احداث سدها و عقب‌افتادگی و حقابه این استان اضافه کرد: حقابه استان از قزل اوزن توسط نمایندگان مطرح شده است و وزیر نیز دستور پیگیری دادند تا ما طرح‌ها و برنامه‌هایی ارائه دهیم و این بحث تا یک ماه آینده برطرف شود. این مسئول خاطرنشان کرد: سدهای موجود در استان زنجان به تعداد سدهای شهرستان‌های استان مجاورمان هم نیست. افشاری یادآور شد: افت دشت‌های ممنوعه در استان به‌طورمتوسط ۷۰ سانتیمتر است و دشت استان یک متر و ۴۰ و دشت ابهر یک متر و ۲۰ سانتیمتر است.

اجرای طرح توسعه نیروگاه شازند با احداث واحدهای سیکل ترکیبی

طرح توسعه ۵۰۰ مگاواتی نیروگاه شازند با احداث واحدهای سیکل ترکیبی اجرایی خواهد شد، به‌همین منظور نشست تخصصی مانع‌زدایی از طرح توسعه نیروگاه سیکل ترکیبی شازند برگزار شد.

به‌گزارش خبرنگار صمت از استان مرکزی، این نشست تخصصی با حضور معاون برق و انرژی وزارت نیرو، مدیرعامل تولید نیروی برق حرارتی کشور، استاندار مرکزی، نماینده مردم شهرستان شازند در مجلس شورای اسلامی، فرماندار شهرستان شازند، مدیرعامل نیروگاه شازند، مدیرعامل تولید نیروی برق منطقه مرکزی و جمعی از معاونان و مدیران، در نیروگاه حرارتی شازند تشکیل شد.

شهرام ایرانپاک، مدیرعامل نیروگاه ضمن خوشامدگویی به مدعوین، گزارشی از وضعیت تعمیرات انجام‌شده و آمادگی لازم برای حداکثر تولید انرژی الکتریکی در پیک بار تابستان را به اطلاع حاضران رساند. در این نشست تخصصی، معاون برق و انرژی وزارت نیرو ضمن تشکر از مدیریت و کارکنان، باتوجه به اهمیت نیروگاه شازند در تولید برق گفت: این نیروگاه در منطقه حساسی از کریدور برق شمال- جنوب و خط تبادلی انرژی الکتریکی قرار دارد و با داشتن نیروهای متخصص و جوان و دارا بودن زیرساخت‌های لازم اعم از ساختمان اداری، انبار، مخازن سوخت و... از ظرفیت خوبی برای ایجاد واحدهای سیکل ترکیبی برخوردار است. همایون‌حایری افزود: احداث نیروگاه‌های سیکل ترکیبی راه‌حل بسیار کارآمد، انعطاف‌پذیر، قابل‌اعتماد، مقرون به صرفه و سازگار با محیط‌زیست برای تولید برق موردنیاز کشور خواهد بود که راندمان تولید انرژی الکتریکی بیش از ۶۰ درصد را به‌همراه خواهد داشت. در ادامه این نشست، مدیرعامل تولید نیروی برق حرارتی کشور ضمن تقدیر از عملکرد کارکنان نیروگاه در تولید پایدار انرژی الکتریکی گفت: نیروگاه شازند یکی از مهم‌ترین نیروگاه‌های کشور در حفظ و پایداری شبکه برق است. عبدالرسول پیشاهنگ افزود: هدف از احداث واحدهای سیکل ترکیبی در نیروگاه شازند به‌منظور تامین بیشتر نیاز مشترکان و رفع کمبود تولید انرژی الکتریکی است. مخلص‌الائمه، استاندار مرکزی نیز در این نشست گفت: تولید انرژی الکتریکی و احداث نیروگاه‌ها با راندمان بالا و انرژی‌های تجدیدپذیر از اهداف راهبردی کشور است. وی در ادامه بیان کرد: استان مرکزی باتوجه به اینکه چهارمین استان صنعتی کشور است، ظرفیت لازم برای احداث نیروگاه‌های خورشیدی را نیز دارد. وی ادامه داد: بزرگ‌ترین پروژه نیروگاه خورشیدی به یاری خداوند در شهریور امسال در استان مرکزی موردبهره‌برداری قرار خواهد گرفت. احمدی بیغش، نماینده مردم شهرستان شازند ضمن تشکر از حاضران در جلسه، از طرح توسعه نیروگاه شازند استقبال و اظهار امیدواری کرد: این طرح دستاوردهایی را برای مردم این منطقه به‌همراه داشته باشد. در پایان جلسه، مدعوین از بخش‌های مختلف نیروگاه به‌ویژه پروژه جدید سامانه خنک‌کن کمکی واحد 4 نیروگاه شازند که با همت و تلاش متخصصان داخلی برای نخستین‌بار در کشور ساخته شده است، بازدید به‌عمل آوردند. به‌گزارش روابط‌عمومی نیروگاه شازند، این سامانه با هدف بهبود عملکرد برج‌های هلر نیروگاهی طراحی و ساخته شده است که با بهره‌برداری از این سامانه تولید نیروگاه به‌میزان تقریبی ۳۰ مگاوات افزایش یافته است. این سامانه همچنین نقش موثری در افزایش پایداری شبکه سراسری و صرفه‌جویی در مصرف آب خواهد داشت.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/36ewv9