پنج‌شنبه 27 اردیبهشت 1403 - 16 May 2024
کد خبر: 41073
نویسنده: رپورتاز
تاریخ انتشار: 1402/02/30 16:12

انوع تجهیزات ترافیکی شهری

استفاده از تجهیزات ترافیکی در مکان های مختلف تاثیر بسیار زیادی در ایجاد نظم و همچنین کنترل تردد خواهد داشت. برخی از این تجهیزات نیز کاربرد محافظتی دارند.
انوع تجهیزات ترافیکی شهری

آشنایی با تجهیزات ترافیکی و کاربرد آنها

تجهیزات ترافیکی، ابزاری برای کنترل عبور و مرور خودروها است. این تجهیزات با کاهش تصادفات و آسیب‌های احتمالی به خودروها به امنیت جانی افراد و ایمنی خودرو کمک می‌کند. تجهیزات ترافیکی شامل کله قندی، سرعت گیرها، استوانه ترافیکی، تابلوهای هشدار دهنده، نیوجرسی، راهبند و بشکه ترافیکی و ... می‌باشد. این تجهیزات ممکن است در ورودی و خروجی خیابان‌ها، جاده‌ها و ابتدا و انتهای کوچه به کار رفته باشند تا تصادفات را کاهش دهند و از ترافیک و تصادف و آسیب جانبی به افراد جلوگیری کنند.

امروز با توجه به افزایش بی شمار اتومبیل‌ها و افزایش ترافیک، استفاده از تجهیزات ترافیکی بیش از هر زمانی ضروری است. تجهیزات ترافیکی علاوه بر جاده‌ها، مسیرها و معبرهای شهری در داخل پارکینگ‌های عمومی نیز کاربرد دارد. امروزه نصب تجهیزات ایمنی پارکینگ‌ها در مجتمع‌های مسکونی یکی از مهمترین فاکتورها به شمار می‌رود. انواع تجهیزات ایمنی پارکینگ نیز از مهمترین تجهیزات ترافیکی محسوب می‌شوند که استفاده از آنها موجب حفظ امنیت رانندگان و حفاظت از زیر ساخت‌های ساختمان می‌شود. تجهیزات ایمنی پارکینگ شامل محافظ ستون پارکینگ، ضربه گیر دیوار، تقسیم کننده پارکینگ و ... است.  

تجهیزات ترافیکی

 کله قندی ترافیکی

یکی از مهمترین تجهیزات ترافیکی که برای کنترل تردد خودروها استفاده می‌گردد، کله قندی ترافیکی یا مخروط ترافیکی است. این تجهیزات کاربردهای بسیار مختلفی دارد و ممکن است برای نشان ‌دادن خطر در مسیر یا جلوگیری از پارک وسایل نقلیه استفاده ‌شود. مخروط ترافیکی در محیط‌های باز، محیط‌های بسته‌ی عمومی و خصوصی از قبیل پارکینگ عمومی، مقابل درب ساختمان یا مراکز تجاری و یا نمایشگاه های خودرو به کار می‌رود.

کلی قندی ترافیکی نیاز به نصب ندارد و متحرک است. به دلیل وزن کم و سهولت جابجایی، استفاده از آن بسیار رایج است. به طور کلی موارد کاربرد کله قندی ترافیکی با استوانه ترافیکی مشابه است. اما تفاوت مهمی که بین این دو تا وجود دارد، نیاز به نصب است. استوانه ترافیکی حتما باید بر روی زمین نصب گردد. اما کله قندی ترافیکی به دلیل عدم نیاز به نصب برای استفاده در مکان‌هایی که دارای محدودیت‌های موقت هستند، کارآمدتر از استوانه ترافیکی است.

کله قندی در انواع مختلفی چون ثابت و تاشو وجود دارد. این تجهیزات باید با موادی ساخته شوند که انعطاف‌پذیری قابل قبولی داشته باشند. این مخروط‌ها دارای اندازه‌های متفاوتی هستند. معمولا برای بستن موقت مسیر و یا مشخص کردن حریم منازل از کله قندی 75 سانتیمتری استفاده می‌شود. اما برای محدود کردن مسیر، تعیین محدوده کارگران در حال عمران راه و یا همچنین تعمیر خودروهای خراب متوقف شده، از کله قندی ترافیکی PVC استفاده می‌کنند.

کله قندی ترافیکی

استوانه ترافیکی

استوانه ترافیکی نیز یکی دیگر از مهمترین و پرکاربردترین تجهیزات ترافیکی می‌باشد که مانند کله قندی برای کنترل تردد خودروها در شرایط مختلف استفاده می‌شود. استوانه ترافیکی برای مشخص کردن حریم مسیرهای مختلف، کنترل ورود و خروج در پارکینگ  و یا جداسازی فضای پارکینگ به کار می‌رود. همان گونه که در بالا اشاره شد استوانه ترافیکی بر خلاف کله قندی بر روی زمین نصب می‌شود.

گاهی اوقات در مکان‌های مختلفی مانند بیمارستان، فرودگاه، پاساژ و دیگر مکان‌های پر رفت و آمد از استوانه ترافیکی برای جلوگیری از پارک خودروها استفاده می‌شود.

این تجهیزات ترافیکی ممکن است با جنس‌های مختلف و با رنگ و ابعاد متفاوت به کار روند. توجه داشته باشید که این استوانه‌ها باید مقاومت بالایی در برابر ضربه داشته باشد و همچنین در برابر تغییرات دمایی مقاوم باشند. استوانه ترافیکی از متریالی ساخته میود که انعطاف‌پذیری بالایی داشته باشد تا در صورت برخورد اتومبیل به آنها، خم شوند. بر روی استوانه ترافیکی شبرنگ استفاده شده است تا در تاریکی شب رانندگان متوجه آن شوند.  

 سرعت گیر پلاستکی

یکی از مهمترین تجهیزات ترافیکی سرعت گیر یا همان دست انداز است که به صورت خیلی رایج در تمام شهرها و مسیرها استفاده می‌گردد. به دلیل خطرات بسیار زیاد رانندگی با سرعت غیرمجاز، به کارگیری ترفندهایی که رانندگان را وادار به کاهش سرعت خود کنند، ضروری است. تجهیزات سرعت گیر برای کاهش سرعت اتومبیل و جلوگیری از تصادفات احتمالی و حفظ ایمنی خودرو و به خصوص سرنشینان به کار می‌رود.

از سرعت گیر ترافیکی معمولا در خیابان‌های اصلی، قبل از تقاطع‌ها و ایستگاه‌های ایست بازرسی و ... استفاده می‌شود. امروزه سرعت گیرها دارای انواع مختلفی می‌باشند از جمله سرعت گیر پلاستیکی، لاستیکی و آسفالتی. امروزه سرعت گیر پلاستیکی به صورت گسترده به کار می‌رود. 

نکته بسیار مهم در رابطه با سرعت گیر ترافیکی، استاندارد بودن آن است. البته استاندارد سرعت گیر پلاستیکی در مکان‌ها و شرایط مختلف، تفاوت دارد. ارتفاع نامناسب سرعت گیر نه تنها از بروز تصادفات جلوگیری نمی‌کند، بلکه ممکن است باعث افزایش ترافیک، صدمه به خودرو و یا به خطر افتادن ایمنی افراد نیز شود. بنابراین در هنگام نصب سرعت گیر باید از استاندارد بودن آنها اطمینان کافی حاصل کرد.

محافظ ستون پارکینگ

محافظ ستون پارکینگ یا ضربه گیر ستون یکی از انواع تجهیزات ایمنی ترافیک و تجهیزات پارکینگی است. این محافظ بر روی لبه‌ی ستون‌ها و دیوارها نصب می‌گردد. محافظ ستون پارکینگ کمک می‌کند تا در صورت برخورد خودرو با لبه دیوار یا ستون از آسیب به بدنه یا آینه خودرو و همچنین تخریب لبه‌ی دیوار یا ستون جلوگیری شود. نصب این محافظ به خصوص در فضاهای محدود پارک بسیار ضروری است.

مدت طولانی است که در پارکینگ‌های مراکز پر تردد از قبیل بیمارستان، هتل‌ها، فضاهای تجاری و محیط‌های صنعتی استفاده از محافظ ستون یا همان کورنر گارد، برای محافظت از خودرو و مصالح ساختمان رایج بوده است. اما امروز از این تجهیزات ایمنی در اغلب پارکینگ‌های مسکونی، اداری و کارخانه‌ها و ... نیز استفاده می‌شود.

یکی دیگر از مزیت‌های استفاده از محافظ ستون پارکینگ، قابلیت دید بسیار بالای آن در شب است. بر روی این محافظ نوارهای شب رنگ با وضوح بالا نصب شده است تا رانندگان در تاریکی شب هم متوجه وجود ستون و دیوار شوند. نصب این محافظ بسیار ساده است. برای نصب بر روی ستون‌های سنگی می‌توان از چسب استفاده کرد. اما در ستون‌های بتنی می‌‌توان این محافظ را با کمک پیچ و رول پلاک نصب کرد.

محافظ ستون پارکینگ مانند برخی دیگر از تجهیزات ترافیکی، قابلیت ارتجاعی دارد و بر روی ستون‌های گرد نیز قابل نصب است. همچنین ضربه گیر ستون از موادی ساخته شده است که در برابر تغییرات شدید دما، نور، روغن و رطوبت دوام بسیار بالایی داشته باشد.

منبع: https://imeniha.com/

 

برچسب ها : تجهیزات ترافیکی,تجهیزات پارکینگ


نویسنده:
کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/36bp89