سه‌شنبه 28 فروردین 1403 - 16 Apr 2024
کد خبر: 33873
تاریخ انتشار: 1401/11/04 06:15
تلاش برای بومی‌سازی و افزایش توان ساخت داخل

گل‌گهر در مسیر کاهش ارزبری

شرکت معدنی و صنعتی گل گهر تلاش دارد با فرآیند بومی‌سازی، ارزبری زنجیره تولید فولاد را تا حد امکان و منطقی کاهش دهد.
گل‌گهر در مسیر کاهش ارزبری

بدین منظور در ریسک ساخت بار اول با سازندگان توانمند کشور مشارکت کرده که نتیجه این رویکرد؛ بومیسازی ۷۵ درصدی قطعات (از بعد تعداد) در منطقه گلگهر است.

توسعه تامین و خرید از داخل کشور

عزم فعالان شرکت معدنی و صنعتی گلگهر برای بومیسازی و ارتقا سطح توان داخلیسازی جدی است و تاکنون در بومیسازی ۷۵ درصد قطعات موردنیاز در منطقه با موفقیت عمل کرده است.

مدیر مهندسی معکوس و ساخت داخل شرکت معدنی و صنعتی گلگهر گفت: بهمنظور کاهش اثرات تحریمها و تأمین دشوار و هزینهبر قطعات یدکی، واحد بومیسازی و در برخی موارد عدم امکان تأمین، در شرکت گل گهر تشکیل شد. این واحد تلاش دارد با فرآیند بومیسازی ارزبری زنجیره فولاد را از ۱۰۰ یورو به ۴۰ یورو به ازای هر تن تولید فولاد کاهش دهد.

به گزارش روابطعمومی و امور بینالملل شرکت معدنی و صنعتی گلگهر جلال سلیماننژاد ادامه داد: شرکت گلگهر در راستای قانون حداکثر استفاده از توان داخل، تأمین قطعات و تجهیزات را در وهله اول از داخل کشور در دستور کار خود قرار داده و در صورت عدم امکان تأمین از داخل، تلاش کرده تا بهصورت موازی هم فرآیند بومیسازی و هم فرآیند تأمین از خارج را دنبال کند و در صورت موفقیت پروژههای بومیسازی، تأمین از خارج را متوقف و تأمین کردن از سازنده توانمند داخلی، را در اولویت قرار دهد.

وی با اشاره به تحریمهای ظالمانه افزود: تأمین قطعات از خارج دشوار، هزینهبر و در برخی موارد تقریباً غیرممکن است و میتوان گفت تنها راه در دسترس و اقتصادی، توسعه تأمین و خرید از داخل کشور است.

 امیدواریم با همافزایی شرکتهای بزرگ معدنی و فولادی کشور که نقش لوکوموتیو اقتصاد کشور را دارند، شاهد توسعه بیشازپیش فرآیند تأمین از داخل کشور باشیم.

سلیماننژاد تصریح کرد: واقعیت امر این است که با توجه به ضعف کیفیت در برخی کالاهای ساخت داخل، اعتماد به کالای ایرانی دچار خدشه شده است و اگر مصرفکننده امکان انتخاب بین نمونه داخلی و خارجی را داشته باشد، نمونه خارجی را انتخاب میکند. با این شرایط، شرکت گلگهر تلاش کرده در راستای قانون استفاده حداکثری از توان ساخت داخل، تأمین قطعه از داخل را تسریع کند. هرچند که تولید کالای باکیفیت داخلی تابع مجموعهای از عوامل است و سازنده داخلی بهتنهایی نمیتواند مسئولیت کیفیت را بپذیرد بلکه نیاز است کلیه بخشهای جامعه بهدرستی نقش خود را ایفا کند.

وی با تاکید بر اینکه مهمترین چالش پیش روی بومیسازی موضوع زمان است، افزود: با توجه به تحریمها، مشکل تأمین مواد اولیه گریبانگیر سازندگان داخلی شده و از سوی دیگر عدم ثبات نرخ ارز نیز باعث تأخیر در تصمیمات سازندگان شده است. مجموعه این عوامل باعث طولانی شدن زمان ساخت و از سوی دیگر ضعف در مستندسازی و عدم امکان حفظ کیفیت و تداوم کیفیت محصولات داخلی شده است.

مدیر مهندسی معکوس و ساخت داخل گلگهر ادامه داد: با توجه به تحریمها، در صورت بومیسازی زمان تأمین قطعات بهشدت کاهش پیدا میکند و همچنین امکان خدمات پس از فروش و تضمین نیز به وجود میآید که مجموعه این عوامل باعث کاهش بهای تمامشده محصولات زنجیره فولاد میشود.

سلیماننژاد گفت: شرکت گلگهر بهعنوان بزرگترین تولیدکننده مواد اولیه فولاد کشور، تلاش کرده ارز حاصل از فرآیندهای بومیسازی را به طرحهای توسعه خود اختصاص دهد و علاوه بر صرفهجویی ارزی، در زمینه توانمندسازی سازندگان داخلی گامی اساسی بردارد.

مدیر مهندسی معکوس و ساخت داخل گلگهر در پایان بیان کرد: با داخلیسازی و خرید ساخت داخل امکان ایفای بهتر این نقش به وجود خواهد آمد. از سوی دیگر با حمایت شرکتهای بزرگ معدنی از سازندگان خرد، رویکرد توسعه SMEها نیز بهتر اجرا میشود و درنتیجه امکان اشتغالزایی بیشتر با توسعه کسبوکارهای کوچک یا همان SMEها به وجود خواهد آمد.

رونمایی از خط تولید انبوه دامپتراک ۶۰ تنی ایرانی

شرکت معدنی و صنعتی گل گهر از محصول تجاریسازی شده «بومیسازی دامپتراک ۶۰ تن ایرانی» با حضور رئیس هیات عامل شرکت ایمیدرو و جمعی از مدیران ارشد صنعتی معدنی کشور رونمایی کرد. این رونمایی در چهارمین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد که با هدف بومیسازی، افزایش توان ساخت داخل و توسعه تکنولوژی، برگزار شد، انجام گرفت. رونمایی از دامپتراک ۶۰ تنی بومیسازی توسط شرکت گل گهر با همکاری شرکت دلتا راه ماشین و شرکت گهرهمکار، یکی از مهمترین اتفاقات این رویداد تخصصی ملی است.

شرکت معدنی و صنعتی گلگهر در زمینه کوشش برای تحقق شعار مدنظر رهبر معظم انقلاب مبنی بر حمایت از تولید داخل و خودکفایی در محصولات استراتژیک کار تحقیقاتی فشردهای را برای بومیسازی ماشینآلات و قطعات در دست انجام دارد.

با اجرای این پروژه صرفهجویی ارزی قابلتوجهی برای کشور صورت میگیرد چنانکه در نمونه خارجی نرخ هر دستگاه ۶۰۰ هزار یورو است اما برای ساخت نمونه داخلی ۲۰۰ هزار یورو اختصاصیافته که از صرفهجویی ۴۰۰ هزار یورویی در هر دستگاه حکایت دارد. این دستگاه بر اساس دستورالعملهای وزارت صمت ۵۰ درصد داخلیسازی شده است و فقط قطعاتی که تولید آنها مزیت رقابتی ندارد برونسپاری شده است.

با تولید انبوه این ماشین، بخش اعظمی از قطعات آن به دلیل افزایش مصرف توجیهپذیر خواهد بود و امکان ارتقای درصد داخلیسازی آن شکل میگیرد. بیش از این نمونه اولیه دستگاه دامپتراک ۶۰ تنی تولیدشده بود که پس از ۳۰۰۰ ساعت کار و بررسیهای فنی و اصلاحیههای لازم خط تولید انبوه این محصول آغاز به کار کرده است.

سخن پایانی

شرکت معدنی و صنعتی گلگهر اقدامات متعددی را با هدف توسعه بومیسازی در دستور کار خود قرار داده که تأثیر بسزایی بر صرفهجویی ارزی در این مجموعه داشته است. این شرکت با داخلیسازی ۹۰ هزار قطعه سالانه ۲۵۰ میلیون یورو صرفهجویی ارزی را برای کشور به ارمغان آورده است. امید میرود با تداوم این مسیر شاهد موفقیت روزافزون عملکردی صنایع کشور باشیم.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/36b5g9