جمعه 07 اردیبهشت 1403 - 26 Apr 2024
کد خبر: 106821
تاریخ انتشار: 1402/12/15 03:51

خط تولید بتن پارچه‌ای که به همت قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) و همکاری دانشگاه امام حسین (ع) توسط متخصصان داخلی رونمایی شد

امروز در حالی کارخانه و خط تولید محصول دانش بنیان بتن پارچه‌ای با حضور فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) افتتاح شد که با این اقدام استراتژیک، کشورمان مقام دوم دنیا در تولید این محصول را کسب کرده و نوید بخش ارزآوری زیادی است.
خط تولید بتن پارچه‌ای که به همت قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) و همکاری دانشگاه امام حسین (ع) توسط متخصصان داخلی رونمایی شد

به گزارش خبرنگار روزنامه صمت، کارخانه و خط تولید بتن پارچه‌ای که به همت قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) و همکاری دانشگاه امام حسین (ع) توسط متخصصان داخلی و با 8 سال تلاش و ممارست راه‌اندازی شده است، امروز (دوشنبه 14 اسفند) با حضور فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا (ص) افتتاح شد.

در این مراسم مدیرعامل هلدینگ تخصصی نیرو از شرکت‌های قرارگاه خاتم الانبیا (ص) اظهار داشت: این کار دانش‌بنیان توسط متخصصان داخلی اجرا شده است، پس از انگلیس، ایران دومین کشور است که با همکاری دوجانبه قرارگاه خاتم و دانشگاه امام حسین (ع) به تکنولوژی بتن پارچه‌ای دست یافته است.

تعظیم دنیا به مدال نقره ایران در تولید بتن پارچه ای

محمد رستمی ادامه داد: خیلی از کشور‌های دنیا با معضل کمبود آب مواجه هستند، تقاضا، عرضه و مصرف در حوزه آب قابل توجه است، مدیریت مصرف آب مهم است، باید عملی و دانشی پیش ببریم.

وی بتن پارچه‌ای تا ۶۰ درصد در موضوع احداث نهر‌های آب کشاورزی ایفای نقش تسهیل و کاهش هدررفت دارد.

وی اضافه کرد: این رول پارچه‌ای با ضخامت یک سانتی متری مثل موکت است، با نصب راحت و تا ۵۰ سال عمر دارد و موجب کاهش بسزای هدررفت آب کشاورزی می‌شود.این محصول سبک، در لاینینگ تونل‌ها و خروجی سرریز‌های سد‌ها نیز کاربرد دارد. رستمی، کاربردهای این محصول فناورمحور را به صورت گسترده و مختلف در  تثبیت ترانشه‌ها، زیرسازی راه‌آهن‌ها، احداث آب‌بندی‌ها و مخازن ذخیره‌آب، احداث ساختمان‌های پیش‌ساخته و سریع‌الاحداث و دیگر حوزه‌ها موثر دانست که سبب افزایش سرعت، کارایی و کیفیت پروژه‌ها و تاثیر در بهبود زیرساخت‌ها و ساختمان‌های مختلف می‌شود.

مدیرعامل هلدینگ تخصصی نیرو قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء، با بیان اینکه این محصول کاملا انحصاری است، گفت: برای نخستین بار در ایران مورداستفاده قرار گرفته است و تاکنون وارداتی برای آن وجود نداشت؛ فاز آزمایشی خط تولید بتن پارچه‌ای شهریور ۱۴۰۱ به بهره‌برداری رسید و در حال برنامه‌ریزی برای صادرات آن به کشورهای دیگر مانند ارمنستان می‌باشد.

وی افزود: برای یک مورد برای کشور ارمنستان پنج هزار متر مربع تولید کردیم و پس از انتقال آن اجرا کردیم. درخواست آنها در فاز اول تا پنجاه هزار مترمربع بوده است.

محمد رستمی در خصوص میزان ظرفیت تولید این محصول، بیان کرد: ظرفیت تولید فعلی این خط تولید حدود دو هزار مترمربع است و با افزایش خطوط تولید، این ظرفیت قابل افزایش است. روزانه تولید صدمتر مربع انجام می‌شود، اما با بهبود فرآیند، افزایش تا ده برابر این میزان و رسیدن به عدد ۱۰۰۰ مترمربع دور از دسترس نیست. این محصول می‌تواند بهبودی در کانال‌ها و لاینینگ آن‌ها و همچنین در کاهش مصرف آب، ایجاد کند. تقریباً صد نفر در کارخانه بر روی تولید این محصول مشغول هستند.

در ادامه این مراسم، مظفری شمس، مدیر پژوهشکده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا، گفت: ایده اولیه ساخت بتن پارچه‌ای در مهندسی سپاه شکل گرفت و سپس در دانشگاه امام حسین (ع) تکمیل شد.

قرارگاه خاتم پل خلیج فارس را تکمیل می‌کند

همچنین در این مراسم عبدالرضا عابد با بیان اینکه آب مایه حیات انسان‌ها است و متخصصان قرارگاه خاتم‌الانبیا، (ص) این نوع محصول دانش بنیان توانستند جلوی هدررفت آب را بگیرند گفت: این اقدام می‌تواند باعث خوشحالی و امیدواری مردم رو باشد، اما این حرکت اول خانواده قرارگاه خاتم‌الانبیا است و قطعا متخصصان قرارگاه می‌توانند به محصولات بهتر از این دست پیدا کنند.

فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا، (ص) با بیان اینکه می‌توانیم را به دیگران فهماندیم، گفت: در آینده جنگ، جنگ ِآب است و اگر نتوانیم همین منابع آبی موجود را کنترل کنیم، تبدیل به فاجعه می‌شود.

 

سردار عابد با بیان اینکه تا تولید بتن پارچه‌ای یک پیش قدمی بود و پیش قدم بودن هم هزینه دارد و باید به حرکت‌مان در تولید این نوع از محصولات سرعت ببخشیم، گفت: در هفته اخیر دو پروژه مهم پسماند و پساب در استان آذربایجان شرقی و مترو در استان فارس را به افتتاح رساندیم و در موضوع‌ای سی تی هم انجام اقدامات مهمی مطرح است که در جلسه با وزیر ارتباطات توافقات خوبی انجام شد که وارد جزییات آن نمی‌شوم، اما اقدام به اجرای این پروژه‌ها جای تبریک دارد.

وی با اشاره به ورود قرارگاه به میادین نفتی و گازی ادامه داد: در میادین مشترک که سالیان درازی هیچ نهادی نزدیک آن هم نمی‌شد با ریسک بزرگ وارد شدیم و الان مشغول فعالیت هستیم.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا اظهار کرد: راه‌آهن شلمچه-بصره دچار مشکل بود، ما ورود کرده‌ایم و طراحی پل بازشونده و مسیر‌های دو طرف پل فعال هستیم.

وی گفت: پروژه پل خلیج فارس منتهی به جزیره قشم، ۱۰ سال روی زمین مانده بود، اراده‌ای برای تکمیل آن نبود، اما ورود کردیم، اما هلدینگ دریایی قرارگاه قرار شد سال آینده این پروژه را به اتمام برساند.

به گزارش خبرگزاری برنا، محصول بتن پارچه ای یا رول بتن محصولی است کامپوزیتی و انعطاف پذیر که متشکل از پارچه­ های سه بعدی آغشته به پودر سیمان است. این پارچه ها پس از نصب در محل مورد نظر و آبپاشی، در مدت زمان اندکی ، سخت شده و به یک لایه بتن نازک، مقاوم، آبند و ضد حریق تبدیل می شود.

اجرای این محصول در کانال های سنتی انتقال آب کشاورزی نیاز به تخصص و مهارت خاصی نداشته و به سادگی قابل انجام است. از مزایای این طرح می توان به سرعت بالای اجرا در مقایسه با روش رایج لاینینگ بتنی و کاهش چشمگیر اتلاف آب اشاره داشت.

اتلاف و هدررفت آب در کانال‌های انتقال یکی از اصلی‌ترین دلایل پایین بودن راندمان استفاده از آب در بخش کشاورزی است که هلدینگ نیرو قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) عملا یکی دیگر از مشکلات کشورمان را حل و رفع کرده است.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2xxwmz