جمعه 28 اردیبهشت 1403 - 17 May 2024
کد خبر: 10045
تاریخ انتشار: 1400/10/15 16:44

استفاده از کودهای ارگانیک، کلید نجات بازگشت محصولات صادراتی؟!

این روزها همه جا سخن از برگشت خوردن محصولات کشاورزی صادراتی از کشورهای مختلف است. جالب آن که این اخبار به حدی پر تکرار و عادی شده اند که اکثر مردم، اعم از تولیدکننده، کشاورزان و مردم عادی نه تنها واکنش خاصی به موضوع نشان نمی دهند، که حتی علت آن را نیز همچون بیشتر موارد در گذشته وجود بیش از حد سموم و مواد مضر در محصولات و به عبارت ساده تر عدم رعایت استانداردهای بهداشتی مربوط به کشورهای واردکننده تلقی کرده و به سادگی از آن عبور می کنند.

راهکار نجات بازگشت محصولات صادراتی چیست؟

اما وقتی که به طور اختصاصی به دلایل برگشت خوردن هر یک از محصولات و از کشورهای مختلف رجوع میکنیم، متوجه می شویم که دلایل متفاوتی برای هر یک از آنها وجود دارد، از جمله وجود ناخالصی بالا (خاک زیاد) در محصول سیب زمینی صادراتی به ازبکستان گرفته، تا وجود بقایای سموم و کودهای شیمیایی در محصول و حتی وجود شپشک سطحی بر روی محصول کیوی صادر شده به هندوستان، که خود شاید به دلیل کمبود مصرف سموم مورد نیاز و یا استفاده از آنها در زمان نامناسب باشد.

بنظر میرسد مهم ترین وجه اشتراک تمامی موارد در ابتدا عدم رجوع تولیدکنندگان به کارشناسان کشاورزی و عدم اطلاع از نحوه و زمان مصزف کودها و سموم کشاورزی، طول مدت دوره کارنس مواد شیمیایی و... مربوط بوده و در وهله دوم نیز شاید بتوان موضوع را به عدم نظارت کافی و عدم اطلاع رسانی ارگانهای مربوط در رابطه با معرفی سموم و مواد شیمیایی مجاز جهت استفاده کشاورزان، مرتبط دانست. اگر چه معاون وزیر کشاورزی در رابطه با مرجوع شدن محصولات کشاورزی بیان داشت که در این باره بزرگ نمایی شده است. وی اذعان داشت که در سال جاری، تاکنون حدود 5/4 میلیون تن از محصولات کشاورزی به بازارهای کشورهایی از جمله عراق، امارات متحده عربی، افغانستان، کشورهای اوراسیا و ... صادر شده است و اگر سوءمدیریتی در زمینه کنترل دوره کارنس سموم یا مواد شیمیایی وجود داشت، این موضوع باید در همه محصولات صادراتی مشاهده میشد و عمده دلیل مرجوع شدن محصولات کشاورزی اخیر را تغییر مقررات و قوانین قرنطینه در کشورهای هدف به عنوان واردکننده دانست.

اما آیا واقعا مسئله به همین سادگی است؟

چه رویکردهایی را میتوان اتخاذ نمود تا کمتر شاهد مسائل این چنینی باشیم؟!

به همین منظور سراغ یکی از کارشناسان شرکت آرمان بذر رفتیم. طی صحبت های انجام شده یکی از راههایی که میتواند اطمینان حاصل کند که محصولات تولیدی کمتر برگشت خورده و به عبارت دیگر از حدود استانداردهای مجاز عدول نکند، استفاده از کودهای ارگانیک به جای کودهای شیمیایی و یا به عنوان مکمل آنهاست. چرا که کودهای ارگانیک بسیاری از معایب کودهای شیمیایی را نداشته و چون منشأ طبیعی دارند، باعث تجمع مقادیر مواد مضر از جمله نیترات در محصول نمیگردند و بنابراین میتوانند به عنوان راه نجات و راه حلی کلیدی جهت جلوگیری از ایجاد نیترات در محصول عمل کنند. همچنین آمینواسید  مواد ارگانیکی هستند که میتوانند به عنوان تقویت کننده و مقاوم کننده گیاه استفاده گردند، و لزوم استفاده از سموم و آفت کشها را بشدت کاهش داده و از تجمع مواد سمی در محصول و برگشت خوردن آن جلوگیری کنند.

محصولات صادراتی

کسب اطلاعات در رابطه با سموم مورد نیاز محصولات و توجه دقیق به رعایت دوره کارنس آنها قبل از برداشت محصول، جهت کنترل و از بین بردن آفات مختلف مورد نیاز، بار دیگر شانس موفقیت صادرات محصول را افزایش میدهد. در نهایت آشنایی کامل با قوانین کشورهای واردکننده در رابطه با استانداردهای مورد نیاز محصول، مانع از برگشت خوردن آنها و بنابراین موفقیت در صادرات خواهد گردید.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2xwmb4