چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 - 01 May 2024
کد خبر: 9693
تاریخ انتشار: 1400/10/12 13:07

تورم بیش از ۵۰ درصدی اجاره مسکن در تهران

در ماه پایانی پاییز امسال، تعداد آپارتمان‌های مسکونی معامله‌شده در شهر تهران به ۹ هزار و ۸۰۰ واحد مسکونی رسید که نسبت به آبان‌ و آذر ۱۳۹۹ به ترتیب معادل ۳۳.۸ و ۲۸۲.۵ درصد افزایش نشان می‌دهد. در این ماه، متوسط نرخ خرید و فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله‌شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۳۲ میلیون و ۵۹۰ هزار تومان بود که نسبت به میانه پاییز ۱.۸ درصد افزایش را نشان می‌دهد. این رقم در مقایسه با نرخ مسکن در آذر سال ۱۳۹۹، ۲۱.۱ درصد افزایش داشته است.

این امر نافی آن نیست که در چند سال گذشته نرخ مسکن چند برابر دستمزدها تقویت شد؛ آن هم در شرایطی که قدرت خرید خانوارها تضعیف می‌شود. مثلا در اسفند سال ۹۶ میانگین نرخ هر مترمربع واحد مسکونی در پایتخت ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بود.

به گزارش صمت به نقل از بانک مرکزی، بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده در پایتخت به تفکیک عمر بنا در آذر امسال حاکی از آن است که از مجموع ۹۷۷۲ واحد مسکونی معامله شده، واحدهای تا ۵ سال ساخت با سهم ۳۳.۲ درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند. این سهم در مقایسه با آذر سال گذشته حدود ۵.۹ واحد درصد کاهش یافته و در مقابل به سهم واحدهای با قدمت بالا در سایر گروه‌ها، شامل ۶ تا ۱۰ ساله‌ها، ۱‍۱ تا ۱۵ساله‌ها، ۱۶ تا ۲۰ ساله‌ها و بیش از ۲۰ سال ساخت افزوده شده است.

توزیع تعداد معاملات انجام‌شده حسب مناطق مختلف شهر تهران در پایان پاییز امسال حاکی از آن است که از میان مناطق ۲۲گانه شهر، منطقه ۵ با سهم ۱۴.۳ درصدی از کل معاملات بیشترین تعداد قراردادهای مبایعه‌نامه را به خود اختصاص داده است. همچنین مناطق ۱۰ و ۲ به‌ترتیب با اختصاص سهم‌های ۱۰.۱ و ۸.۵ درصدی در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

در پایان پاییز امسال متوسط نرخ یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۳۲ میلیون و ۵۹۰ هزار تومان بود. در میان مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران، بیشترین متوسط نرخ یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده، معادل ۶۹ میلیون تومان به منطقه یک و کمترین آن با ۱۵ میلیون و ۸۲۰ هزار تومان به منطقه ۱۸ تعلق داشته است. باید توجه کرد این ارقام میانگین نرخ واحدهای معامله شده در هر منطقه است؛ در نتیجه خانه‌های زیادی در تهران وجود دارند که نرخ آنها بیش از متری ۶۹ میلیون تومان است و معامله می‌شوند. 

توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله‌شده حسب نرخ یک مترمربع بنا در آذر امسال حاکی از آن است که واحدهای مسکونی در دامنه قیمتی ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان به ازای هر مترمربع بنا با ۱۶.۸ درصد، بیشترین سهم از تعداد معاملات شهر تهران را به خود اختصاص داده است. دامنه‌های قیمتی ۱۵ تا ۲۰ میلیون و ۲۵ تا ۳۰ میلیون نیز به ترتیب با سهم‌های ۱۶.۲ و ۱۳.۸ درصد در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. به‌بیان دیگر عمده واحدهای مسکونی معامله‌شده در پایتخت، واحدهایی هستند که نرخ آنها از نرخ میانگین کمتر است. نکته‌ای که می‌تواند به‌معنای کمبود خانه‌های کوچک و ارزان در پایتخت باشد. وضعیت در آذر به‌گونه‌ای بوده که ۶۱.۹ درصد واحدهای مسکونی تهران با قیمتی کمتر از متوسط نرخ هر مترمربع (۳۲ میلیون و ۵۹۰ هزار تومان) معامله شده‌اند.

توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله‌شده حسب سطح زیربنای هر واحد مسکونی در آذر امسال نشان می‌دهد بیشترین سهم از معاملات انجام‌شده به واحدهای مسکونی با زیربنای ۵۰ تا ۶۰ مترمربع با سهم ۱۵.۹ درصد اختصاص داشته است. واحدهای ۶۰ تا ۷۰ متر و ۷۰ تا ۸۰ متر به ترتیب با سهم‌های ۱۵.۱ و ۱۲.۸ درصدی در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند. در مجموع واحدهای مسکونی با زیربنای کمتر از ۸۰ متر ۵۸ درصد معاملات را به خود اختصاص داده‌اند.

همچنین بررسی شاخص کرایه مسکن اجاره‌ای در شهر تهران و کل مناطق شهری در آذر امسال نشان‌دهنده رشد به ترتیب معادل ۵۱.۲ و ۵۴.۲ درصدی نسبت به ماه مشابه سال گذشته است.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2xvrz3