چهارشنبه 05 اردیبهشت 1403 - 24 Apr 2024
کد خبر: 17345
تاریخ انتشار: 1401/03/18 02:22
نصف‌جهان، میزبان بزرگ‌ترین دورهمی فعالان صنعت طلا و فلزات گرانبها

شهرک‌طلا منجی اقتصاد فعالان فلزات گرانبها

پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت طلا، فلزات گرانبها، گوهرسنگ ها، ماشین‌آلات و صنایع وابسته اصفهان از هجدهم خرداد سال جاری به‌مدت ۵ روز و با حضور ۱۲۰ شرکت از 5 استان کشور در سایت نمایشگاهی اصفهان برگزار می‌شود.

به‌گزارش خبرنگار صمت از اصفهان، مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان در نشست هم‌اندیشی خبرنگاران رسانه‌های گروهی با رئیس و نایب‌رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر استان اصفهان و مجری برگزارکننده این رویداد در سخنانی با تاکید بر جایگاه اصفهان در صنعت طلا و فلزات گرانبها، بر برگزاری هرچه بهتر و اعتلای کیفی و کمی این رویداد تاکید کرد. علیرضا مرتضوی افزود: باوجود تحریم‌ها، نمایشگاه طلای اصفهان با کیفیت و سطح بالایی برگزار شد. مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان بااشاره به کیفیت بالای نمایشگاه امسال نسبت به سال‌های گذشته گفت: این نمایشگاه باوجود فشارهای اقتصادی، تحریم‌ها و مشکلات از نظر حجم و کیفیت، بالاترین سطح را در بین نمایشگاه‌های پیشین دارد که ترجمه اقتصاد مقاومتی است. مرتضوی ضمن با بیان این مطلب افزود: چشم‌انداز ما در ادامه، برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی و فوق‌تخصصی خواهد بود، به‌نحوی‌که بازدیدکنندگان بتوانند از آن بهره‌مند شوند؛ نمایشگاه‌هایی که در آن شاهد دستاوردهای جدید و حضور هیات‌های خارجی باشیم. مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان افزود: اصفهان مفاخر زیادی در هنر، صنعت و صنایع مختلف دارد که طلا یکی از آنها به‌شمار می‌رود. اصفهان باوجود معادن متعدد، یکی از قطب‌های استخراج طلا و ماشین‌آلات مرتبط با طلا محسوب می‌شود. مرتضوی افزود: سیاست‌های کلی نمایشگاه اصفهان نیز در راستای استفاده از توانمندی‌های شهر، استان و کشور و به‌نمایش گذاشتن آن برای تجار و صادرکنندگان داخلی و خارجی است تا به توسعه پایدار در راستای ایجاد اشتغال دانش‌بنیان و فضای کسب‌وکار بهتر برای اقتصاد کشور دست یابیم. مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی استان اصفهان بااشاره به اینکه در نمایشگاه طلا اصفهان هیاتی بازدیدکننده از کشورهای افریقایی نیز حضور خواهند داشت، افزود: نمایشگاه بین‌المللی اصفهان اهمیت ویژه‌ای به صادرات و اشتغال دانش‌بنیان می‌دهد.

تولیدکنندگان ماشین‌آلات و صنایع طلا در اصفهان

 حسین سیدمعلمی، مجری برگزاری چهاردهمین نمایشگاه طلا، فلزات گرانبها، گوهرسنگ ها، ماشین‌آلات و صنایع وابسته اصفهان در این نشست ضمن تبریک دهه کرامت، گفت: نمایشگاه طلای اصفهان، تنها نمایشگاه تخصصی طلا در ایران است، چرا که ۷۰ درصد ماشین‌سازان صنعت طلا و همچنین ۹۰ درصد تولیدات طلای کشور در اصفهان تولید می‌شود. مجری برگزاری پانزدهمین نمایشگاه طلا، فلزات گرانبها، گوهرسنگ ها، ماشین‌آلات و صنایع وابسته اصفهان بااشاره به اینکه ۱۲۰ شرکت در این نمایشگاه حضور خواهند داشت، افزود: مشارکت‌کنندگان از استان‌های تهران، اصفهان، شیراز، مشهد و یزد خواهند بود که ۶۰ درصد غرفه‌ها؛ ماشین و ابزارآلات طلاسازی و ۴۰ درصد مصنوعات طلا، گوهرسنگ‌ها و محصولات وابسته هستند. سیدمعلمی گفت: اصفهان پایتخت طلای منطقه است و ۷۰ درصد تولیدکنندگان ماشین‌آلات و صنایع طلا در استان اصفهان مستقر هستند که ۹۰ درصد تولیدات داخلی را پوشش می‌دهند که باوجود شرایط سخت تحریم‌ها، صادرات خوبی به کشورهای همسایه انجام می‌شود. وی گفت: بعد از چند سال، بازدید و مشارکت‌کنندگان خارجی در این نمایشگاه حضور دارند و به‌دلیل شرایط تحریم‌ها حضور کشورهای چین، ژاپن و ایتالیا میسر نیست، اما از کشورهای هند، ترکیه، عراق، امارات و افغانستان بازدیدکنندگانی حضور دارند. مجری برگزاری پانزدهمین نمایشگاه تخصصی طلا، فلزات گران‌بها، گوهرسنگ‌ها، ماشین‌آلات و صنایع وابسته اصفهان گفت: این دوره از نمایشگاه در ۶۵۰۰ متر فضای مفید نمایشگاهی برگزار می‌شود.

جایگاه چشمگیر اصفهان در حوزه طلای کشور

رئیس انجمن تولید و صادرکنندگان طلا، نقره، جواهر و سنگ‌های قیمتی استان اصفهان بااشاره به نقش ارزنده و مهم نمایشگاه طلا در عرصه صادرات این فلز قیمتی گفت: باتوجه به جایگاه چشمگیر اصفهان در حوزه طلای کشور، نقش نمایشگاه در صادرات طلا بسیارمهم و تاثیرگذار است.

طلامینایی افزود: در نمایشگاه‌های طلا ما با فناوری‌های به‌روز در عرصه طلا آشنا می‌شویم و به‌ویژه در نمایشگاه‌های بین‌المللی طلا، تولیدات و طرح‌های به‌روز دنیا به‌معرض نمایش گذاشته می‌شود و دستگاه‌ها و تجهیزاتی که به طلا مربوط است، در آخرین و به‌روزترین نوع خود در نمایشگاه‌ها عرضه می‌شود. وی با تاکید بر اینکه اصفهان به‌عنوان استانی پیشرو در عرصه طلا باید کشورهای بیشتری را در سال‌های آتی برای این نمایشگاه دعوت کند و سعی در بالا بردن کیفیت این نوع نمایشگاه‌ها داشته باشد، ادامه داد: در این رابطه باید بخشی از قوانین را بازنگری و عوض کنیم تا بتوانیم از بازده صادرات استفاده کنیم. این فعال صنعت طلا و سنگ‌های قیمتی افزود: انجمن تولید و صادرکنندگان اصفهان که عامل خوشه‌طلا است، به کمک شرکت شهرک‌های صنعتی و اتاق بازرگانی اصفهان، طی 2 سال گذشته در بیشتر نمایشگاه‌های داخلی و خارجی با پرداخت یارانه به تولیدکنندگان در نمایشگاه‌ها، هم برای زدن غرفه و هم برای بازدید کمک شایانی انجام داده است. وی با اعلام اینکه میز طلا در اصفهان همواره با حضور وزیر صنعت،معدن و تجارت ، رئیس توسعه تجارت، مقامات دولتی، استانداران و روسای ادارات مربوط به صادرات و همچنین بزرگان طلا و متخصصان تولید و صادرکنندگان برگزار می‌شود و تصمیمات مهم ملی و استانی برای تسهیل در امر صادرات طلا انجام می‌شود، گفت: البته حضور این میزهای تخصصی به‌سبب جایگاه طلا، نقره و سنگ‌های قیمتی اصفهان است که بالاترین تولید و صادرات را در کشورمان دارد.

توجه به اقتصاد فعالان فلزات گرانبها

نایب‌رئیس انجمن تولید و صادرکنندگان طلا و جواهر اصفهان نیز در این نشست، بااشاره به اینکه به‌دنبال احداث شهرک طلا اصفهان هستیم، ابرازامیدواری کرد: امسال کلنگ شهرک طلای اصفهان زده می‌شود و البته جانمایی این شهرک انجام شده و امیدواریم تا 2 سال آینده این شهرک به‌سرانجام برسد. محمدرضا خسروی بااشاره به کاهش صادرات طلا از اصفهان، گفت: سال ۹۱ حجم صادرات طلا از گمرک اصفهان ۸۰۲ میلیون دلار بود که سال گذشته به ۳۰ میلیون دلار کاهش یافته است.  نایب‌رئیس انجمن تولید و صادرکنندگان طلا و جواهر اصفهان، دلیل کاهش صادرات طلا را تحریم‌ها و ترس دیگر کشورها عنوان کرد و در پاسخ به وجود طلای قاچاق در اصفهان، گفت: هیچ مصنوع طلای قاچاق در اصفهان نداریم و تولید طلا از اصفهان، تهران یا یزد است. 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2xq9ow