-
کد خبر: 111221
تاریخ انتشار: 1403/03/19 06:40

اطلاعات لازم جهت خرید تسمه صنعتی

اطلاعات لازم جهت خرید تسمه صنعتی

تسمه های صنعتی دارای انواع و مشخصات فنی بسیار گسترده ای هستند که جهت سفارش و خرید انها می بایست از آنها آگاه باشیم. بصورت کلی تسمه های صنعتی را می توان با در نظر داشتن فاکتور های مختلف از جمله کاربری صنعتی، متریال بکار رفته در تولید، برند تولید کننده و نوع اتصال دسته بندی نمود. دسته بندی تسمه های صنعتی بر حسب عملکرد در واقع مهندسی ترین روش می باشد. جهت سفارش و خرید تسمه های صنعتی می بایست ابتدا با انواع آن که در زیر معرفی می کنیم آشنایی داشته باشید.

استعلام قیمت و خرید انواع تسمه صنعتی

  • تسمه انتقال قدرت Power transmission belt : پر کاربرد ترین، مهمترین و متنوع ترین نوع تسمه صنعتی تسمه انتقال قدرت می باشد. تسمه های انتقال قدرت هم بصورت حلقه بسته و هم بصورت کلاف متری در بازار یافت می شوند که موارد متری آن پس از برش خوردن در طول مشخص به روش های مختلف اتصال و حلقه بسته را تشکیل می دهند. از مهمترین انواع تسمه های انتقال قدرت می توان به تسمه وی بلت V-belt ، تسمه تایمینگ، تسمه تخت، تسمه پلی کرد و تسمه جوشی یا استخوانی اشاره نمود. تسمه های انتقال قدرت اغلب با بکارگیری ترکیبات پلیمری که مهمترین آنها PU یا پولی یورتان هستند تولید می شوند. تسمه انتقال قدرت بر روی دو یا چند پولی اتصال پیدا کرده و تحت کشش به عملکرد مناسب خود می رسد.
  • تسمه نوار نقاله Conveyor belt : تسمه های مورد استفاده بر روی نقاله های صنعتی را تسمه نوار نقاله یا کانوایر می نامند. تسمه نوار نقاله با بکارگیری متریال های مختلفی از جمله پلی یورتان PU با کاربری گسترده تر، پلی پروپیلن (تحت نام تسمه کانوایر پلاستیکی) و تسمه های پارچه ای نوار نقاله که اغلب در صنایع شیرینی پزی مورد استفاده قرار می گیرند. در کاربری های صنعتی مانند صنایع سیمان ، معدن و صنایع سنگین تسمه های نوار نقاله از جنس پلی یورتان دارای حداکثر کاربری هستند. در صنایع غذایی به دلیل رعایت مسائل بهداشتی اغلب از تسمه نوار نقاله پلاستیکی استفاده می شود. البته تسمه های نقاله فرودگاهی نیز در این دسته قرار می گیرند.
  • تسمه ابریشمی حمل بار Webbing sling: تسمه های حمل بار در دو نوع تسمه تخت حمل بار و تسمه های گرد یا تسمه شالی تولید می شوند. مبنای عملکرد و متریال بکار گرفته شده در تولید تسمه حمل بار کاملا متفاوت با تسمه های پلی یورتان می باشد و در تولید انها از پلی استر خالص استفاده می شود. در واقع تسمه های حمل بار بعنوان جایگزینی برای سیم بکسل و زنجیر در لیفتینگ مورد استفاده قرار می گیرند و به سبب سطح نرمی که دارند به قطعه کار در زمان حمل آسیبی وارد نمی کنند. 

مشخصات عددی تسمه صنعتی

جهت سفارش و خرید تسمه های صنعتی علاوه بر مشخص کردن نوع و متریال بکار رفته در تولید تسمه با اعداد و ارقام نیز سر و کار داریم. این اعداد مشخص کننده اطلاعات دقیقی از تسمه هستند که در واقع مشخص می کنند که تسمه در جایگاه صحیح خود قرار می گیرد و تنش کششی مناسب برای عملکرد را ایجاد می کند. برخی از این مشخصات عددی تسمه های صنعتی مختص نوع خاصی از تسمه مانند تسمه تایمینگ هستند که دارای حساسیت بیشتری در کاربری است. برخی از این مشخصات عددی که جهت سفارش و خرید تسمه های صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند به قرار زیر هستند.

  • ابعاد تسمه صنعتی: طول، عرض و ضخامت در مورد تسمه های تحت صنعتی، ابعاد ذوزنقه در مورد تسمه های وی بلت و قطر در مورد تسمه های پلی کرد از مهمترین اطلاعات عددی مشخص کننده ابعاد تسمه های صنعتی هستند.
  • تعداد دندانه در واحد طول: در مورد برخی از انواع تسمه های صنعتی از جمله تسمه های تایمینگ Timing belt که دارای دنده هایی عمود بر راستای تسمه هستند مشخص بودن فاصله دنده ها و یا تعداد دنده در واحد طول تسمه دارای اهمیت بسیار بالایی است. در واقع دقت در عملکرد تسمه های تایمینگ به تداد دنده های سطحی آنها بستگی دارد.
  • تعداد کورد (وایر) مغزی: برخی از انواع تسمه های صنعتی از جمله تسمه های تخت و تسمه وی بلت انتقال قدرت به منظور داشتن مقاومت بالاتر در برابر تنش های کششی دارای کورد یا وایر هایی از جنس فلزی و یا پلی استر در داخل تسمه هستند که از دیگر مشخصات عددی تسمه های صنعتی محسوب می شود. 
  • سختی سطحی : در واقه سختی سطحی یکی از مهمترین فاکتور های کیفی تسمه های صنعتی محسوب می شود. با این وجود چون کمیت سختی بیشتر در مورد قطعات فلزی بکار گرفته می شود این فاکتور عددی به ندرت برای تسمه ها مشخص می گردد. با این وجود باید بدانید که افزایش مقاومت سایشی تسمه های صنعتی بالاخص در مورد تسمه های تایمینگ و تسمه های وی بلت از مهمترین فاکتور های کیفی تسمه می باشد. برخی از تولید کنندگان به منظور بالا رفتن مقاومت سایشی تسمه های صنعتی از پوشش PA یا پلی آمید بر روی سطح پلی یورتان استفاده می کنند.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2xgqol