یک‌شنبه 30 اردیبهشت 1403 - 19 May 2024
کد خبر: 9190
تاریخ انتشار: 1400/10/06 12:27
در گفت‌وگوی رئیس بیمارستان محب مهر با صمت مطرح شد

شعار ما اول ایمنی بیمار و کارکنان، سپس کار است

موسسه حمایت از بیماران (محب)، موسسه غیرانتفاعی در حوزه درمان در سال ۱۳۸۲ تاسیس شده و سپس با مشارکت بخش خصوصی و دولتی و در تاریخ ۰۸/۰۸/۱۳۸۸ مصادف با ولادت امام رضا (ع) و با حضور رئیس‌جمهور وقت افتتاح گردید.

این بیمارستان با هدف سلامتی برای همه، از روش‌های نوین به توسعه خدمات درمانی مطلوب برای جامعه ایرانی می‌پردازد و با نگرش مشارکت بین دو بخش دولتی و خصوصی و با بهره‌گیری از نقاط قوت هر دو بخش بستر مناسبی را جهت ارائه خدمات درمانی مطلوب فراهم نموده و توانسته است در جلب رضایت بیماران گام‌های موثری بردارد. همچنین این بیمارستان در تاریخ ۰۸/۱۱/۱۳۹۲ در نخستین ارزیابی موفق به کسب رتبه درجه عالی و در سال ۱۳۹۸ موفق به کسب رتبه درجه یک برتر بر اساس استاندارد اعتباربخشی ملی شده است، از این مرکز به عنوان سازمان نمونه غیر‌دولتی حامی پژوهش و کارآفرین برتر ملی در سال ۱۳۸۹ تقدیر شده است.

این بیمارستان یکی از شرکت‌کنندگان و برگزیدگان جشنواره صنعت سلامت‌محور بوده است. به همین مناسبت در این شماره صمت گفت‌وگویی را با دکتر حسن انصاری، مدیرعامل این بیمارستان انجام داده‌ایم که شرح آن را در ادامه می‌خوانید: 

خدمات بیمارستان به مخاطبان بیشتر در چه بخش‌هایی بوده است و ارزیابی شما درباره کیفیت این خدمات چیست؟

بیمارستان محب مهر، بیمارستانی فوق تخصصی است که در جهت ارتقا سطح سلامت جامعه، خدمات درمانی را با کیفیت مطلوب، در محیطی ایمن و مبتنی بر همدلی، احترام، پاسخگویی مهربانانه و برگرفته از آخرین دستاوردهای علمی ارائه می‌نماید. خدمات بستری ارائه شده توسط بیمارستان محب مهر در زمینه‌های ارتوپدی، اورولوژی، کاردیولوژی، جراحی قلب، جراحی عروق، جراحی عمومی، درمانگاه‌های تخصصی و... است که در تلاش است در بین سایر بیمارستان‌های خصوصی شهر تهران با کیفیت‌ترین خدمات را ارائه نماید.

در زمینه فعالیتهای سلامت محور به غیر از خدمات درمانی، چه برنامه‌هایی را در این مرکز انجام داده‌اید؟

بیمارستان محب مهر در زمینه استانداردهای بیمارستان سبز در تلاش است که برای اعتلای محیط‌زیست اقدامات موثری را انجام دهد. از این رو در این مرکز کمیته بیمارستان سبز به‌صورت مستمر برگزار می‌شود و اقدامات نیازمند پیگیری در آن‌جا مورد بحث قرار می‌گیرد. یکی از اقدامات انجام شده تفکیک کاغذهای باطله و چرک‌پرینت‌ها از سایر اوراق است که به‌صورت هفتگی جمع‌آوری می‌شود. همچنین در قسمت تصفیه آب، توانسته‌ایم عملکردی داشته باشیم که از آب‌های خروجی حاصل از تصفیه برای پرورش ماهی استفاده کنیم و این کار هم اکنون در حال اجراست. استفاده از پوسترهای زیست محیطی و آموزش‌ نیز دیگر اقدامات انجام شده در این مرکز است. همچنین برگزاری اردوهای علمی– تفریحی و سمینارهای مدیریتی جهت ارتقاء سطح دانش و آگاهی پرسنل در حوزه‌های سلامت و ایمنی (بیماران و کارکنان‌) نیز از اقدامات این مجموعه است.

معیارهای یک بیمارستان یا مرکز درمانی با رویکرد استاندارهای سلامت‌محور چه مواردی هستند؟

یک بیمارستان با رویکرد استانداردهای سلامت محور ابتدا باید در سیاست‌ها، راهبردها و برنامه‌های استراتژیک خود دیدگاه سلامت‌محور داشته باشد. همچنین ارتقای سلامت بیماران و سلامت نیروی کار در تمامی ابعاد، باید در برنامه‌های عملیاتی آنها دیده شود. به‌طور‌کلی محیط کاری بیمارستان‌هایی با رویکرد سلامت‌محور باید حمایت‌کننده از سلامت و ایمنی تمامی ذی‌نفعان باشد، اعم از مشتریان داخلی (‌کلیه کارکنان‌) و مشتریان خارجی (‌مراجعان‌). این مراکز باید در زمینه‌های زیست‌محیطی و اعتلای محیط‌زیست کشور که یکی از مسئولیت‌های اجتماعی است نیز اقدامات موثری را انجام داده باشند. آموزش نیز یکی دیگر از معیارهای اصلی این مراکز در این حوزه است چرا‌که ابتدا باید اهمیت این موضوع فرهنگ‌سازی شود و نگرش انسان‌ها نسبت به موضوع تغییر کند.

تعداد کارکنان این بیمارستان چند نفر است و شاخص‌های سلامت در خدمات شما به مراجعان و کارکنان تا چه میزان اهمیت دارند؟

بیمارستان محب مهر دارای ۵۴۰ نفر پرسنل است که کلیه آنها دارای پرونده‌های طب کار هستند و برای آنها سالانه معاینات دورهای انجام می‌شود. علاوه بر آن کلیه پرسنل در بدو استخدام نیز معاینات بدو استخدام انجام می‌دهند و درصورت مشاهده بیماری، فرد به پزشک ارجاع داده می‌شود و پیگیری‌های لازم صورت می‌گیرد. همچنین در طول سال در مناسبت‌های مختلف برای کارکنان و مراجعان، خدمات بهداشت و سلامت به‌صورت رایگان انجام می‌شود. به‌طور مثال در روز جهانی دیابت از کارکنان و مراجعان درمانگاه تست قند گرفته می‌شود و در‌صورت مشاهده بیماری راهنمایی‌های لازم صورت می‌گیرد. ضمنا کمیته‌های مختلف بیمارستان در موضوعات مورد نیاز بیمارستان و پرسنل را هم بررسی و در دستور کار هفتگی خود قرار می‌دهد زیرا شعار بیمارستان عبارت است از: اول ایمنی بیمار و کارکنان سپس کار.

آیا بیمارستان دپارتمان‌های تخصصی در حوزه سلامت ایجاد کرده است؟ 

بیمارستان محب مهر دارای واحد آموزش، کارگروه‌های آموزش خود مراقبتی و آموزش به بیمار است که موارد مرتبط با سلامت و ایمنی کارکنان و بیماران را در قالب پمفلت، پوستر، کلاس‌های حضوری، سایت بیمارستان و پخش فیلم در تلویزیون و... ارائه می‌کند و پیگیری بیماران پرخطر پس از ترخیص انجام می‌شود و علاوه بر این به‌طور مستمر با توجه به تقویم ملی و جهانی سلامت، اقداماتی در این حوزه برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود. به طور مثال در روز جهانی هپاتیت، قلب، دیابت، آلزایمر، ایدز، هفته سلامت زنان، هفته پیشگیری از مسمومیت‌ها و هفته سلامت روان بیمارستان با نگاه جامعه محور آموزش‌هایی برای کلیه مراجعان داشته تا با افزایش آگاهی در زمینه پیشگیری، درمان و ارتقای ایمنی و سلامت خدمت‌رسانی کند. 

در روز جهانی دیابت علاوه بر ارائه پمفلت و آموزش‌ها، از طریق کنترل قند خون برای مراجعان و پرسنل غربالگری صورت گرفت و موارد نیازمند پیگیری به پزشک غدد معرفی شدند. در سال آینده نیز به‌دنبال آن هستیم که در وسعت بیشتری در این حوزه فعالیت داشته باشیم و به عنوان مثال با همکاری شهرداری منطقه، آموزش‌هایی در حوزه سلامت را در خانه بهداشت منطقه برای مردم عزیزمان انجام دهیم.

نقش جشنواره ملی صنعت سلامت محور را در این عرصه چطور ارزیابی می‌کنید؟

این جشنواره می‌تواند انگیزه خوبی برای سازمان‌ها و بیمارستان‌ها باشد چرا که آنها را ملزم به رعایت استانداردهای محورهای سلامت می‌نماید. این جشنواره توانسته است کمک شایانی در زمینه ارتقای سلامت بیماران، کارکنان و اعتلای محیط‌زیست داشته‌باشد، به شرط آنکه تنها به جشنواره ختم نشده بلکه در طی سال در اعتلای آموزش مراکز تلاش کرده تا تدریجا نگرش‌ها عوض شود؛ وقتی تغییر نگرش ایجاد شود و تغییر رفتار هم به‌دنبال داشته باشد و حاصل آن ایجاد محیطی ایمن و سلامت محور خواهد بود.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2rv663