سه‌شنبه 11 اردیبهشت 1403 - 30 Apr 2024
کد خبر: 41087
نویسنده: رپورتاژ
تاریخ انتشار: 1402/02/30 16:12

تاثیر انتخابات ریاست جمهوری ترکیه بر بازار ملک و سرمایه گذاری

با توجه به شرایط فعلی در ترکیه، از جمله انتخابات ریاست جمهوری و شایعات مختلف درباره تغییر قوانین مربوط به اقامت، خرید ملک در ترکیه به شدت توسط ایرانیان...
تاثیر انتخابات ریاست جمهوری ترکیه بر بازار ملک و سرمایه گذاری

با توجه به شرایط فعلی در ترکیه، از جمله انتخابات ریاست جمهوری و شایعات مختلف درباره تغییر قوانین مربوط به اقامت، خرید ملک در ترکیه به شدت توسط ایرانیان افزایش یافته و همه دنبال سرمایه‌گذاری در این کشور زیبا هستند بد نیست که قبل از خرید ملک و سرمایه‌گذاری، حتما اطلاع کافی از شرایط زندگی و نحوه خرید ملک و قوانین ترکیه داشته باشید تا ریسک سرمایه‌گذاری خود را به حداقل برسانید.

 

دلایل محبوبیت خرید ملک در ترکیه

یکی از دلایل مهم این اهمیت، نزدیکی جغرافیایی این کشور به ایران است. برای سفر به ترکیه، به ویژه استانبول، به سرعت و با کمترین هزینه ممکن و بدون نیاز به روادید ویزا شما می توانید پس از حدود ۳ ساعت پرواز با هواپیما به مقصد خود برسید. این امر باعث کاهش حس دوری و دلتنگی از وطن می‌شود و به شما امکان می‌دهد در بازه زمانی کم با خانواده و دوستان خود در ایران ملاقات کنید.

یکی از دلایل دیگری که خرید ملک در ترکیه اهمیت ویژه‌ای دارد، نزدیکی فرهنگ و سنت‌های ترک‌ها به فرهنگ ما ایرانی‌ها است. اشتراکات فرهنگی و اجتماعی ما با ترک‌ها، راه‌هایی را برای ادغام و تعامل آسان‌تر فراهم می‌کند. با زندگی در کنار ترک‌ها، شما می‌توانید از مهمان‌نوازی و خوش‌خلقی آن‌ها حس جذابی را تجربه کنید.

 

 

مزایای خرید ملک در استانبول

استانبول، به عنوان شهری گردشگری در ترکیه، به‌عنوان شهری با بالاترین رشد قیمت مسکن شناخته می‌شود و از نظر سرمایه‌گذاری، بهترین گزینه در ترکیه محسوب می‌شود. بر اساس اعلامیه ‌های مرکز آمار ترکیه، بیشترین نرخ رشد ملک در این کشور در سال‌ های اخیر در استانبول رخ داده است. همچنین، بیشترین تعداد معاملات ملکی که در ترکیه ثبت شده‌اند، به فروش خانه در شهر استانبول ارتباط دارند.

علاوه بر این، بیشترین تعداد معاملات ثبت شده در ترکیه به فروش خانه‌ها در شهر استانبول مربوط می‌شود. اگرچه قیمت ملک در استانبول به دلیل جاذبه ‌های گردشگری منحصر به فرد، بالاتر از سایر شهرها است، اما استانبول همواره بهترین انتخاب برای سرمایه‌ گذاری محسوب می‌شود، زیرا قیمت خانه و ملک در این شهر به صورت مداوم در حال رشد است.

اگر هدف شما خرید آپارتمان در استانبول و زندگی در این شهر است، باید در نظر داشته باشید که هزینه زندگی در استانبول نسبت به سایر شهرهای ترکیه کمی بیشتر است.


 

خرید ملک در ترکیه با وام بانکی

در بسیاری از پروژه‌ های شهرک سازی در ترکیه، امکان خرید منزل به صورت اقساطی و با استفاده از وام بانکی وجود دارد. وام بانکی مسکن در ترکیه می‌ تواند تا ۸۰ درصد از مبلغ خانه را پوشش دهد و همچنین لازم به ذکر است که بازپرداخت وام به بانک انجام می‌شود و سند ملک به عنوان تضمین در بانک باقی می‌ماند. نرخ سود هم برای این وام‌ها بسیار کم و در حدود ۲ درصد است.

بسیاری از پروژه‌ های مسکونی سودی را از مشتریان خود دریافت نمی ‌کنند. اما در خرید ملک در استانبول برای مشتریان خارجی، معمولاً شرایط سخت‌گیرانه‌ تری نسبت به شهروندان ترک وجود دارد. وام‌ های بانکی برای خرید ملک در ترکیه معمولاً به مدت ۵ سال است. البته این امکان هم وجود دارد که شما میتوانید در بسیاری از پروژه‌ ها بدون دریافت وام، ملک را خریداری کرده و سپس اقساط را به دفتر پروژه پرداخت نمایید.

این موضوع ممکن است به این معنا باشد که با خرید ملک در استانبول با وام بانکی، بیشترین سود را کسب خواهید کرد و از طرف دیگر، برای فروش آن انتظار طولانی نخواهید داشت.

اما این نمی‌تواند به این معنا باشد که نباید در شهرهای دیگر ترکیه خرید ملک یا خانه داشته باشید. استانبول از لحاظ رشد قیمت بیشترین تمایل را دارد، اما شهرهای دیگر نیز منابع و پتانسیل خود را دارا هستند. به عنوان مثال، شهرهای آنتالیا، ازمیر و بورسا به عنوان مقاصدی محبوب برای سرمایه‌گذاری در حوزه ملک در ترکیه شناخته می‌شوند.

بنابراین، در پروسه خرید ملک در ترکیه، باید ملاک‌های مختلفی اعم از نیازها، بودجه، منطقه و مقصد را در نظر داشته باشید. همچنین، مشاوره و همراهی یک کارشناس ملکی ماهر نیز می‌تواند در این فرایند به شما کمک کند و تصمیم‌گیری را ساده‌تر سازد.

نکات مهم قانونی خرید ملک در ترکیه

دولت ترکیه قوانینی را در نظر گرفته است که خرید ملک به منظور اخذ اقامت را برای افراد خارجی ممکن می‌سازد. بر اساس این قوانین، ملکی که قصد خرید آن را دارید در شهرهای بزرگ باید حتماً ارزشی بالای ۷۵ هزار دلار داشته باشد.

  • بنابراین، هنگام خرید ملک، می‌توانید یک ملک با ارزش بالای ۷۵ هزار دلار را در نظر بگیرید یا از فروشنده درخواست کنید که ارزش ملک را در سند مشخص کند.

  • همچنین، باید به ارزش کارشناسی ملک هم توجه کنید و باید سعی کنید که قیمت آن را بیشتر از ۷۵ هزار دلار تعیین کنید، زیرا شهروندان ترکیه در خرید و فروش ملک، به دلیل معافیت مالیاتی، ارزش ملک را پایین نشان می‌دهند.

  • یکی از نکات دیگری که باید به آن توجه کنید، پرداخت مبلغ خرید ملک به فروشنده است. بر اساس قوانین جدید ترکیه، مبلغ ملک باید به صورت کامل از حساب خریدار به حساب فروشنده پرداخت شود و برای این پرداخت باید از سه ارز دلار، یورو و پوند استفاده کنید.

  • محدودیت دیگری که دولت ترکیه در نظر گرفته است، مناطق ممنوعه است. در این مناطق، اتباع خارجی حتی اگر بیشتر از مبلغ مشخص شده ملکی را خریداری کنند امکان دریافت اقامت را ندارند. قبل از خرید ملک، باید مناطق را به دقت بررسی کنید و از وضعیت منطقه مطلع شوید تا مطمئن شوید که آن منطقه جزو مناطق ممنوعه نمی‌باشد.

مناطق ممنوعه، مناطقی هستند که درصد سکونت اتباع خارجی در آن‌ها کمتر از ۱۵ درصد است.


 

خرید ملک در ترکیه نیازمند رعایت نکات مهمی است که تعدادی از این نکات را بررسی خواهیم کرد:

  • انتخاب شهر: در ابتدا، شهری که می‌خواهید در آن سکونت کنید را انتخاب کنید. شرایط و هزینه‌های خرید متفاوتی در استانبول، ازمیر، آنتالیا، آنکارا و آلانیا وجود دارد. به عنوان مثال، هزینه زندگی در استانبول نسبت به آنتالیا بیشتر است.

  • موقعیت جغرافیایی: آیا می‌خواهید ملک خود را در نزدیکی ساحل یا درون شهر خریداری کنید؟ توجه داشته باشید که مراکز خرید، آموزشی و درمانی در نزدیکی محل سکونت شما قرار داشته باشند. 

  • نوع ملک:آیا به دنبال خرید آپارتمان، ویلا، ملک تجاری یا اداری هستید؟ تعیین نوع ملک قبل از خرید بسیار مهم است. انتخاب

  • فروشنده:به دقت فروشنده‌ای را انتخاب کنید که بعد از خرید ملک، مالکیت ملک را به نام شما ثبت کند. این موضوع بسیار حائز اهمیت است و نیازمند دقت بیشتری است. هرچند در ترکیه قوانین و سیستم‌های خاصی برای خرید ملک وجود دارد و اگر با دقت اقدام کنید، مشکلی نخواهید داشت، اما همواره بهتر است احتیاط کنید.

برای حل این مشکلات و موارد مشابه، می‌توانید از خدمات مشاوره رایگان شرکت آدریان گروپ استفاده کنید

 


نویسنده:
کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2ozolo