-
نویسنده<!-- -->:<!-- --> <!-- -->آیدا فریدی

شیدایی وطنی در گیشه نوروزی مجلات

: در میان این اوراق که با شمایل مجلات وزین بر روی گیشه کیوسک ‌ های مطبوعاتی قرار گرفته ‌ آنچه بیش از همه به چشم و گوش می ‌ خورد چهره و صدای مفاخر و مردمان سرزمینی است که به جای پاشیدن مشتی خاک بر سر روی فرهنگ، خاک را از چهره غبارگرفته وطن کنار می ‌ زنند تا بیرون بیاید آنچه دیگر دیده نمی ‌ شود. ما نام تلاش آنها که در کارزار مطبوعات در این مسیر تلاش می ‌ کنند را شیدایی وطنی می ‌ گذاریم. صمت دراین نوشتار، مجلات نوروزی منتشر شده در حوزه ادب، هنر، اندیشه و جامعه را معرفی کرده ‌ است.

دقت در انتخاب تیتر و عکس جلد مجلات بیش از هر چیز تلاشی است مکتوب برای حفظ میراث و مفاخر فرهنگی و به دنبال آن عشق به سرزمین. از جلد و تصویر و تیتر که بگذریم رشد نرخ مجلات توجه را جلب می ‌ کند. اگر از آن دسته افرادی باشید که هر ماه مبلغی را به خرید یک یا دو مجله اختصاص می ‌ دهید، این روزها ممکن است نرخ روی جلد مجلات شما را از خرید مجله محبوب ‌ تان منصرف کند، اگرچه برخی از آنها امکان خوانش مقالات منتشر شده را در کانال ‌ های تلگرامی خود مهیا می ‌ کنند اما ممکن است از آن دسته افرادی باشید که ترجیح دهید آرشیوی از شمارگان کامل مجله محبوب ‌ تان را در دسترس داشته باشید. اگر مقالات مرتبط با رشته تحصیلی شما و حوزه مطالعاتی ‌ و علاقه ‌ مندی شما باشد به طور قطع مجله موردنظرتان را تهیه و آرشیو می ‌ کنید. شاید مجبور باشید از خرید برخی انصراف دهید و یا بودجه بیشتری را در ماه به خرید مجله محبوب ‌ تان اختصاص دهید. گزینه آخر مربوط می ‌ شود به درجه اهمیت محتوای مجله ‌ ای که مخاطبش هستید.

وزن دنیا

در آخرین شماره ماهنامه وزن دنیا، که در اسفند ۱۴۰۱ منتشر شده است، سایه اقتصادی ‌ نیا، منتقد ادبی و پژوهشگر ادبیات فارسی و ویراستار که دیدگاه ‌ های ادبی ‌ اش درباره مسائل ادب و زبان جریانات مهمی به راه انداخته است در میزگردی با عنوان «وطن عاطفی، ایران سیاسی» دربارۀ مفهوم وطن در شعر معاصر فارسی و تنوع آن در دوره ‌ های مختلف تاریخ معاصر گفته است. پیدایش مفهوم هویت ملی در شعر، پرداخت شاعرانۀ آن در دیوان معاصران از بهار و عشقی گرفته تا اخوان و براهنی، و ظهور تعابیر نو از وطن و درکی جدید از «ایران» در شعر به ‌ دنبال تحولات اجتماعی از مواضع این میزگرد منتشرشده در این شماره مجله وزن دنیا است. ماهنامه وزن دنیا به نرخ ۱۰۰ هزار تومان از کیوسک ‌ های مطبوعاتی، کتابفروشی ‌ ها، طاقچه و فیدیبو قابل خریداری است.

تجربه

در شماره نوروزی ماهنامه تجربه و در پرونده ‌‌ ای که به مناسبت صد سالگی ترانه «افسانه» فراهم شده و مزین به نام نیماست، با صادق طالبی ‌ نژاد درباره ‌ صحت و اصالت نام «علی اسفندیاری» گفت ‌ وگو شده است. در این شماره با استناد به مدارک هویتی، سوابق خانوادگی و شجره ‌ نامه ‌ خانواده اسفندیاری، سیر تغییر نام نیما از علی اسفندیاری تا نیما یوشیج بررسی شده است.

گفت ‌ وگوی ویژه با حسین علیزاده درباره دیروز و امروزِ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با عنوان اصلیِ «خیلی چیزها را از بین بردند، جز نسلی که کانون به وجود آورد» بهانه ‌ ای برای تصویر جلد این شماره ماهنامه تجربه است. ماهنامه تجربه با نرخ ۹۰ هزار تومان منتشر شده است.

بخارا

یکصد و پنجاه و پنجمین شماره مجله بخارا با بخش ویژه جشن ‌ نامه پری صابری در ۴۴۸ صفحه و با نرخ ۱۵۰ هزار تومان با عنوان شماره نوروزی فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۲ منتشر شده و در کتابفروشی ‌ ها و دکه ‌ های روزنامه ‌ فروشی در دسترس است. بخش جشن ‌ نامه پری صابری شامل نوشته ‌ هایی از ژاله آموزگار، خسرو خورشیدی، امید روحانی، محمد حاتمی، مریم محمدی و منصوره علی ‌ یاری است. سال ‌ های اخیر نقطه عطفی در زندگی زنان ایرانی بوده است. حضور گسترده زنان در عرصه ‌ های مختلف به ویژه در هنر و ادبیات قابل قیاس با گذشته نیست. پری صابری یکی از چهره ‌ های موثر در تئاتر ایران از دهه چهل تاکنون با آثاری که خلق کردند وجهی دیگر از توانایی زنان ایرانی در عرصه هنر به ویژه هنر تئاتر است.

زنان امروز

«زنان امروز» مجله ‌ ای تخصصی در حوزۀ مسائل زنان و از پرفروشترین مجلات ایران است که از خرداد ۱۳۹۳ در حال انتشار است. این نشریه مسائل و مشکلات زنان ایران را در حوزه ‌ های اجتماعی، فرهنگی، علمی، ادبی و هنری، به منظور اطلاع ‌ رسانی و توانمندسازی آنان و حساس ‌ سازی جامعه، برنامه ‌ ریزان و تصمیم ‌ سازان نسبت به مسائل زنان منعکس می ‌ کند. مطالب تخصصی در حوزۀ زنان، گفت ‌ وگو با متخصصان این عرصه و گزارش رویدادهای مرتبط، محتوای این نشریه را هم در نسخۀ چاپی، سایت و شبکه ‌ های اجتماعی آن تشکیل می ‌ دهد. مجله زنان امروز با نرخ ۱۲۰ هزار تومان در حال انتشار است. «زنان امروز» با تیراژی قابل توجه در سراسر کشور توزیع می ‌ شود. این نشریه ابزاری است برای ارتباط با زنان ایران که نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می ‌ دهند و مباحث نظری و راهکارهای تخصصی و کاربردی آن دستمایه تصمیم ‌ سازی ‌ ها در حوزه ‌ ی زنان است. مجلۀ «زنان امروز» از قدیمی ‌ ترین نشریات بعد از انقلاب است که بر اصلاح یا تغییر قوانین مدنی مربوط به زنان و خانواده تأثیرگذار بوده است.

سیاست نامه

شماره بیست و پنجم و نوروزی فصلنامه سیاست ‌ نامه به سردبیری حامد زارع و به نرخ ۱۰۰ هزار تومان در کیوسک ‌ های مطبوعاتی و کتابفروشی ‌ ها در دسترس است. این شماره مانند چند شماره گذشته با خبرنامه آغاز می ‌ شود. بخشی که در آن به بررسی مهم ‌ ترین رویدادهای حقوق و علوم سیاسی ایران پرداخته می ‌ شود. پس از آن حامد زارع سردبیر مجله در سرمقاله خود با عنوان «شبح مارکس در شب ایران» به این پرسش پرداخته که آیا هر نوع انقلابی را باید انقلابی سوسیالیستی به شمار آورد یا خیر؟ مفصل ‌ ترین بخش مجله سیاست ‌ نامه داستان جلد است که همان ‌ طور که به محمدعلی فروغی اختصاص داده شده است. در این بخش مطالب متنوعی درباره زمانه و زندگی و اندیشه فروغی منتشر شده که از جمله آنها می ‌ توان به «خردورزانه، سازنده و رهاننده» نوشته مختار نوری، «فلسفه ‌ نویس متجدد» نوشته مالک شجاعی، «نماد فر ایرانی» نوشته مالک شجاعی، «آغاز و پایان بازخوانی غرب» نوشته امیر برهان، «خرد و میانه ‌ روی در قانون ‌ گذاری» نوشته ناصر سلطانی، «گذار از قدیم به جدید در حقوق» نوشته رضا یعقوبی و «تدوین نظریه دولت با اساس» نوشته نوید شیدایی اشاره کرد. بخش روایت این شماره سیاست ‌‌ نامه سومین بخش تازه ‌ ای است که به سیاست ‌ نامه نوروزی افزوده شده است. در این بخش یادداشت بلندی درباره زندگی باربارا تاکمن نویسنده داستان ‌ های تاریخی به قلم میلاد حسینی، خاطره جالبی از موسی اکرمی درباره دیدارش با فاطمه پهلوی و همچنین ترجمه نامه ‌ های عاشقانه هایدگر به آرنت آورده شده است.

ترجمان علوم انسانی

بیست و ششمین شماره فصلنامه ترجمان علوم انسانی با نرخ ۱۴۰ هزار تومان با جلدی مرتبط با مشکلات زیستی نوجوانان و تیتر «نوجوانان هیولا نیستند» منتشر شده است. ترجمان علوم انسانی به واسطه ترجمه بهترین و جدیدترین مطالب نشریات عمومی انگلیسی ‌ زبان در حوزه علوم انسانی در قالب «نوشتار»، «بررسی کتاب» و «گفت ‌ وگو» خود را در میان دیگر مجلات متمایز کرده است. مطالعات فرهنگی، مطالعات شهری، فرهنگ و فلسفه انضمامی و البته انسان قرن ۲۱ و عادات و تجربه زیسته ‌ اش موضوع اصلی مجله است. برخی مقالات ترجمان را می ‌ توانید به صورت صوتی از کانال تلگرامی ترجمان و یا پادکست آن دنبال کنید. کتاب ‌ های صوتی و الکترونیکی ترجمان را می ‌ توانید از سایت و اپلیکیشن طاقچه بشنوید.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*