شنبه 08 اردیبهشت 1403 - 27 Apr 2024
کد خبر: 39963
تاریخ انتشار: 1402/02/12 08:53
نخستین زیست پالایش ایران در کرمانشاه وارد مدار می‌شود

ساخت بزرگ‌ترین واحد تولید سوخت سبز در ایستگاه پایانی

با حمایت دولت سیزدهم، بزرگترین واحد تولید سوخت سبز در کشورهای منطقه و نخستین زیست پالایشگاه تولید بیواتانول سوختی کشور در کرمانشاه روی ریل پیشرفت و در ایستگاه پایانی افتتاح قرار دارد.
ساخت بزرگ‌ترین واحد تولید سوخت سبز در ایستگاه پایانی

سفر پر خیر و برکت مقام معظم رهبری به استان کرمانشاه در سال ۱۳۹۰ تا کنون با اجرای ۲ هزار و ۶۵۹ طرح و با اعتبار حدود ۸۰ هزار میلیارد ریال در جهت شتاب بخشی به توسعه و پیشرفت این استان محروم همراه بوده است.یکی از مصوبات سفر مقام معظم رهبری به استان کرمانشاه اجرای طرح تولید بیواتانول سوختی برای اولین بار در کشور بود.

گامی در راستای کاهش آلودگی

در سال ۱۳۹۲ بود که احداث واحد بیواتانول کرمانشاه از طرح های مصوب سفر رهبر معظم انقلاب به این استان با قطعی شدن خرید زمین محل احداث کارخانه، برای تولید اتانول سوختی از ضایعات کشاورزی با ظرفیت روزانه ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار لیتر با توجه به پتانسیلهای این استان کلید خورد.اتانول سوختی بهترین جایگزین MTBE جهت بهبود عدد اکتان بنزین مصرفی کشور است؛ در حال حاضر مصرف اتانول سوختی با هدف بالا بردن بهینه عدد اکتان در دنیا روز به روز در حال افزایش است و با توجه خطرات زیست محیطی MTBE ، اتانول میتواند جایگزین این ماده شده و تا ۵ درصد با بنزین مصرفی کشور ترکیب شود.با توجه به مصرف روزانه بیش از ۶۰ میلیون لیتر بنزین در کشور، حداقل روزانه 3میلیون لیتر اتانول مورد تقاضای شرکت ملی پخش و پالایش است تا جایگزین ماده MTBE شود.سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) واحدهای تولید بیواتانول سوختی خود را به صورتی طراحی می کند که قابلیت استفاده از انواع مواد سلولزی از جمله باگاس، ضایعات نخیلات، گندم، برنج و همچنین ذرت را نیز داشته باشند.بیواتانول (اتانول زیستی) توسط تخمیر اجزای کربوهیدراتی مواد گیاهی تولید میشود. روشهای مرسوم تولید بیواتانول بر خلاف نفت، انرژی تجدیدپذیر بحساب میآید و میتواند از مواد خام کشاورزی بدست آورده شود. زیستاتانول میتواند از فراوردهها و ضایعاتی مانند گندم، نیشکر، سیبزمینی و ذرت بدست آید.

طرح تولید اتانول زیستی سال ۹۲ در کرمانشاه کلید خورد

احداث نخستین زیست پالایشگاه تولید بیواتانول سوختی کشور در کرمانشاه توسط متخصصان داخلی که به عنوان بزرگترین واحد از این دست در کشورهای منطقه نیز به شمار میرود جلوه ای از تکیه بر توان داخلی در شرایط تحریم به شمار میرود.با وجود مشکلات ناشی از تحریم ها، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) توانسته است طرح بیواتانول کرمانشاه که در نوع خود یکی از طرحهایی است که در منطقه و کشور بی نظیر محسوب می شود را با بهرهگیری از توان مهندسان و سازندگان داخلی به مرحله پایانی خود برساند.طرح تولید اتانول زیستی در کرمانشاه برای جایگزینی افزودنی های سوخت های فسیلی در سال ۱۳۹۲ با خرید زمینی به وسعت ۱۲.۷ هکتار، توسط سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) و با مشارکت بخش خصوصی در شهرک صنعتی بیستون کلید خورد.عملیات اجرایی این طرح به خاطر برخی مسایل و مشکلات در اواخر سال ۱۳۹۴ آغاز شد و با سرعت لاکپشتی ساخت پروژه ادامه داشت که در تاریخ هفتم شهریورماه ۱۳۹۵ «کیوان شیدانی» مدیرعامل وقت شرکت اعلام کرد که طبق برنامهریزی صورت گرفته و در صورت تخصیص به موقع امکانات و اعتبارات، پروژه تا آبان ماه سال ۹۷ آماده افتتاح و بهره برداری خواهد بود.پروژه نه تنها در تاریخ اعلام شده به بهره برداری نرسید بلکه عملیات اجرایی آن متوقف شد. ساخت و تکمیل این واحد تولیدکننده سوخت دوباره در سال ۹۸ از سر گرفته شد، ولی در دولت سیزدهم به صورت ویژه در دستور کار ۲ استاندار دولت (آقایان امیری مقدم و صحرایی) در این استان بوده است.

استاندار سابق کرمانشاه در تاریخ ۶ آذرماه ۱۴۰۱در حاشیه بازدید از پروژه بیواتانول که با حضور رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) و معاون وزیر صنعت، معدن تجارت و معاون اقتصادی استاندار برگزار شد، تاکید کرد: مدیریت ارشد استان مصمم است تا پروژههای زمین مانده سفر رهبر معظم انقلاب و دیگر پروژههای کلیدی و مهم کرمانشاه را تکمیل و وارد چرخه تولید و اشتغال کند.

بهمن امیری مقدم ادامه داد: این مجموعه از پروژههای مصوب رهبر معظم انقلاب است که متاسفانه روند اجرایی آن بسیار طولانی شده اما خوشبختانه با رایزنیها و پیگیریهای مداومی که طی این ماههای اخیر صورت گرفت، روند اجرایی این پروژه دوباره شتاب گرفته است.

اشتغالزایی ۲۵۰ نفره در بیواتانول کرمانشاه

محمدطیب صحرایی استاندار کرمانشاه نیز با توجه به اهمیت پروژه و طولانی شدن روند ساخت این طرح تولیدی سوخت و از طرفی اشتغال حدود ۲۵۰ نفر به صورت مستقیم و یک هزار نفر به صورت غیرمستقیم اولویت خود را بر اتمام پروژه و پیگیری جذب اعتبارات و امکانات ملی جهت بهره برداری اولین تولیدکننده سوخت سبز کشور به کار گرفت.

استاندار کرمانشاه ۹ اسفند ۱۴۰۱ در جلسه با معاون نوسازی و بهرهبرداری سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران(ایدرو) که با هدف بررسی و تسریع در تکمیل طرح «بیواتانول» کرمانشاه در سالن جلسات استانداری برگزار شد، اظهار داشت: ضرورت و نیاز اشتغال و تولید در استان کرمانشاه چندین برابر کشور است و ما برای اشتغالزایی و رونق تولید در استان باید هر چه بیشتر تلاش کنیم.

استاندار کرمانشاه با اشاره به سفر خود به تهران برای پیگیری و کمک به اجرای طرحهای صنعتی استان گفت: به صورت جدی اجرای این پروژهها را با هدف کمک به رونق اقتصادی در دستور کار قرار دادهایم و خوشبختانه در این زمینه به نتایج خوبی هم دست پیدا کردهایم.

استاندار کرمانشاه با اشاره به اجرای طرح شرکت گسترش سوخت سبز زاگرس تولید کننده بیواتانول در استان از آن به عنوان طرحی مهم و ضروری به منظور تامین سوخت پالایشگاهها نام برد و گفت: باید نگاه توسعهای به طرح بیواتانول داشته باشیم زیرا بازار مصرف بالایی برای این کارخانه وجود دارد به طوری که علاوه بر پالایشگاه موجود کرمانشاه، اقدامات لازم برای آغاز عملیات اجرایی پالایشگاه آناهیتا نیز در دست اجراست.

صحرایی تصریح کرد: باید تلاش کنیم که در آینده یک زنجیره تولید از این طرح در استان داشته باشیم و زیرساختها آن هم در کرمانشاه فراهم است.

افتتاح طرح بیواتانول کرمانشاه، در سفر دوم رئیسجمهوری

راهاندازی واحدی با این تکنولوژی و ظرفیت برای اولین بار در کشور هم اینک مراحل پایانی خود را پشت سرمیگذارد.آن طور که معاون نوسازی و بهرهبرداری سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران(ایدرو) در سفر ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ به استان کرمانشاه اعلام کرد: این طرح از جمله پروژه هایی است که در سفر دوم رئیسجمهور به کرمانشاه یا هفته دولت توسط ابراهیم رئیسی افتتاح خواهد شد.

فرشاد مقیمی افزود: طرح بیواتانول بیش از ۹۳ درصد پیشرفت دارد و با اعتبار بیش از ۲ هزار میلیارد تومان در استان کرمانشاه اجرایی میشود.

همچنین رییس اتاق بازرگانی کرمانشاه از پذیرهنویسی سهام پروژه «بیواتانول» کرمانشاه به منظور تامین مالی آن از طریق بازار سرمایه در نیمه اول امسال خبر داد و گفت: تامین مالی این طرح یکی از دستاوردهای مهم اولین همایش تامین مالی غرب کشور بود که با پیگیریهای صورت گرفته به نتیجه رسید.

کیوان کاشفی ۲۰ فروردین امسال با اشاره به برگزاری اولین همایش تامین مالی غرب کشور در آذر سال گذشته با همکاری اتاق بازرگانی و بورس منطقهای کرمانشاه، افزود: طبق اعلام مدیرعامل بورس و اوراق بهاردار تهران، پروژه بیواتانول (شرکت سوخت سبز زاگرس) در نیمه اول امسال پذیرهنویسی و تامین مالی شود.به گفته کاشفی، هم اکنون روند پذیرهنویسی سهام این پروژه بزرگ و مهم که مدتها است در کرمانشاه انتظار بهرهبرداری از آن را داریم، آغاز شده و امید آن میرود که با این روش این پروژه مهم هرچه زودتر به بهرهبرداری برسد.

توافق راهگشا استاندار با وزیر اقتصاد

همچنین در جلسه جمعی از مسئولان استان کرمانشاه طی روزهای اخیر با  خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی و معاون سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، مشکل مسدودی حسابهای شرکت گسترش سوخت سبز زاگرس(بیواتانول) استان رفع شد.با رفع مشکل مسدودی حساب اصلی که یکی از مشکلات دست و پا گیر ماههای اخیر این شرکت بود، بخش قابل توجهی از مشکل سرمایه در گردش کارخانه بیواتانول کرمانشاه برطرف و پیشرفت جهت بهرهبرداری از نخستین زیست پالایش ایران شتاب گرفت.

سخن پایانی

استان کرمانشاه با بیش از ۲ میلیون نفر جمعیت بیش از یک هزار واحد تولیدی و صنعتی با بیش از ۳۰ هزار نفر اشتغالزایی دارد. با روند جاری در عملیات این پروژه انتظار می رود عملیات ساخت، نصب، تست و راهاندازی این زیست پالایشگاه مهم در سال جاری به اتمام برسد و طبق برنامهریزی انجام شده با افتتاح رسمی آن توسط رئیسجمهور وارد مدار تولید شود.طرح زیست پالایشگاه تولید بیو اتانول سوختی از جمله طرحهای ایدرو در مناطق کمتر برخوردار است که با راهاندازی آن و تولید سالانه ۶۶ میلیون لیتر الکل سوختی غلات، بیش از ۶۵ میلیون دلار صرفهجویی ارزی میشود.با بهرهبرداری از این پروژه همچنین سالیانه ۶۶ هزار تن کنجاله تخمیری باقیمانده از تولید الکل سوختی نیز بهعنوان محصول جانبی تولید میشود که اکنون به عنوان ماده ارزشمند تغذیه دام به صورت وارداتی تامین میشود.بیواتانل سوختی بهعنوان محصول پاک در راستای حفظ محیطزیست جایگزین افزودنیهای شیمیایی بنزین میشود که موجب کاهش چشمگیر آلایندگی آن است.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2oz6mq