دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 29 Apr 2024
کد خبر: 107790
تاریخ انتشار: 1403/01/20 05:53
هشدار رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو به مردم:

مراقب لوازم یدکی تقلبی باشید

قطعات تقلبی خودرو در سال‌های اخیر به یک معضل بزرگ تبدیل شده، به‌ویژه اینکه بسیاری از رانندگان، قطعات خود را به صورت آنلاین از فروشندگان ناشناس خریداری می‌کنند.
مراقب لوازم یدکی تقلبی باشید

در مقایسه با قطعات اصلی و خدمات معتبر پس از فروش، قطعات تقلبی به ندرت از تست‌های تضمین ایمنی و کیفیت عبور می‌کنند و به احتمال زیاد سریع‌تر فرسوده شده و حتی کاملا خراب می‌شوند. برهمین اساس، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو تهران تاکید دارد تولیدات داخلی قطعات خودرو با کیفیت‌تر از نمونه‌های خارجی است و مردم در خرید لوازم یدکی دقت کنند.

تولیدات داخلی با کیفیت‌تر از نمونه‌های خارجی

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو تهران ضمن تاکید بر اینکه خارجی بودن قطعات، دلیلی بر با کیفیت بودن آنها نیست و زمانی‌که کالای بی‌کیفیت و تقلبی وارد کشور شود، جمع کردن آن در سطح توزیع بسیار سخت خواهد بود، معتقد است با اینکه تحریم‌ها دست بسیاری از تولیدکنندگان را در واردات ماشین‌آلات روز جهان بسته است، اما طی سال‌های اخیر در زمینه تولید کالاهای فوق‌ایمنی پیشرفت‌های خوبی داشته و حتی آنها را صادر کرده‌ایم.

سیداحمد حسینی در گفت‌وگو با ایسنا درباره تقلب در بازار خدمات پس از فروش خودرو و وجود قطعات و لوازم یدکی (به ویژه در حوزه انواع روغن موتور و فیلتر) اظهار کرد: براساس ماده ۱۳ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، نظارت بر کیفیت و اصالت کالاها در مبادی ورودی کشور، بر عهده گمرک (تحت نظارت وزارت اقتصاد) قرار دارد، اما متاسفانه گاهی نظارت کافی و لازم در مبادی ورودی انجام نمی‌شود.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات تهران خاطرنشان کرد: قطعات یدکی و لوازم جانبی خودرو با توجه به حجم و وزن آنها و تعرفه‌های گمرکی، مستثنا از تعرفه‌های جدید هستند که بدون دلیل و عامل منطقی، به صورت قابل‌توجه تعرفه آنها افزایش پیدا کرده؛ بنابراین قاچاق آنها به داخل کشور اساسا به صرفه نیست و صرف‌نظر از اینکه خود کالا هم در معرض خطر است، هزینه‌های بیشتری هم دربر دارد.

وی افزود: آنچه در این زمینه از اهمیت بالایی برخوردار است، این است که نظارتی بر این کالاها در مبادی ورودی نمی‌شود؛ بنابراین چنانچه این نظارت، منسجم و با دقت بیشتری انجام شود، بسیاری از این کالاها امکان ورود به کشور را نخواهند داشت. زمانی‌که یک کالای بی‌کیفیت وارد می‌شود، جمع کردن آن در سطح توزیع بسیار سخت خواهد بود.

این مقام صنفی ضمن اشاره به اینکه طی حدودا یک سال و نیم اخیر به‌دنبال این بوده‌ایم تا تولیدکنندگان صنفی استانی شوند، گفت: استانی شدن به این معناست که در هر استان تولیدکنندگانی هستند که سبک و سیاق آنها، پایین‌تر از صنعتی است و در واقع در کارگاه‌های کوچک فعالیت می‌کنند. اینها در اولین گام باید شناسنامه‌دار شوند؛ بدین معنا که پروانه کسب داشته باشند تا بتوان بر آنها نظارت کرد.

به‌گفته حسینی، براساس این طرح و پیشنهادی که توسط معاون وزیر صمت نیز موردحمایت قرار گرفته، تولیدکنندگان صنفی همه شهرستان‌های تهران، زیرنظر اتحادیه لوازم یدکی شهر تهران قرار خواهند گرفت تا نظارت بر آنها وجود داشته باشد.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو ضمن تاکید بر اینکه دولتمردان به جای متولی‌گری و دخالت در امور باید به حوزه نظارتی برگردند، اظهار کرد: باید در این حوزه و برای جلوگیری از تقلب و تخلفات این‌چنینی در بازار قطعات و لوازم یدکی خودرو، امور به اتحادیه‌های مربوطه سپرده شود و بر آنها نظارت هم شود.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات تهران ضمن تاکید بر توجه مردم در خرید و مصرف قطعات و لوازم یدکی خودرو، گفت: در گام نخست این موضوع درست نیست که اگر برندی خارجی بود، قطعا با کیفیت است و تقلبی در آن صورت نمی‌گیرد. مردم حتما از واحدهای صنفی که دارای پروانه کسب معتبر هستند، کالای موردنظر خود را خریداری کرده و حتما فاکتور خرید با مهر و امضای فروشگاه را دریافت کنند. همچنین هنگام خرید انواع فیلتر و روغن خودرو به کدشناسه و رهگیری، نشان استاندارد و اصالت و برندهای معتبر داخلی توجه کنند.

وی افزود: چنانچه مشتری با کالاهای بی‌کیفیت یا تقلبی برخورد کرد، باید حتما به صورت تلفنی یا حضوری به واحد شکایت اتحادیه‌های مربوطه مراجعه کنند؛ مردم مطمئن باشند قطعا چنین تخلفاتی پیگیری خواهد شد.

حسینی تصریح کرد: ضمن اینکه در حال حاضر در بعضی حوزه‌ها همچون انواع فیلترهای خودرو، فیلتر هوا، فیلتر بنزین، فیلتر روغن، لنت، روغن ترمز، روغن موتور و گیربکس و بسیاری کالاهای دیگر تولیدات داخلی‌مان حتی از نمونه‌های مشابه خارجی باکیفیت‌تر است. نکته دیگر اینکه چنانچه محدودیت‌هایی مانند تحریم و محدودیت برای واردات دستگاه‌های جدید نباشد، هیچ کالایی نیست که امکان تولید آن در داخل نباشد. شاید امروز تحریم‌ها دست بسیاری از تولیدکنندگان را بسته تا نتوانند ماشین‌آلات روز دنیا را وارد کنند، اما در بسیاری از حوزه‌ها و در زمینه تولید کالاهای فوق‌ایمنی پیشرفت‌های خوبی داشته‌ و حتی آنها را صادر کرده‌ایم.

راه‌های تشخیص قطعات یدکی اصل از تقلبی

قطعات یدکی اصل و تقلبی را چگونه تشخیص دهیم؟ بدون شک این یکی از سوال‌های مهمی است که برای همه ما وجود دارد. با افزایش حضور جنس‌ها و قطعاتی که در بازارهای گوناگون دیده می‌شود، احتمال حضور جنس‌های تقلبی بسیار زیاد است. به همین دلیل است که نظارت بر بازار لوازم یدکی خودرو و روش‌های تشخیص قطعات اصلی از تقلبی، اهمیت و جایگاه خود را پیدا کرده است.

بسیاری از افراد به‌دنبال یافتن راهی برای تشخیص میان این دو هستند و سعی دارند با دانستن راه‌های تشخیص آن، از کلاهبرداری‌ها و ضررهای مالی و جانی جلوگیری کنند. آیا شما راه‌هایی برای تشخیص اصالت قطعات یدکی می‌شناسید؟ چه مواردی می‌تواند مبنای تشخیص ما باشد؟

علامت استاندارد

موسسه استاندارد مهم‌ترین معیار برای چگونگی طبقه‌بندی استاندارد قطعه را تعریف کرده و می‌توان به آنها برای این مورد که قطعات یدکی اصل و تقلبی را چگونه تشخیص دهیم، اعتماد کرد. این تعریف با نام استاندارد ملی، برای همه قطعات ایمنی و فوق‌ایمنی بیان شده، اما برخی قطعات هم هستند که هنوز استاندارد ملی برای آنها تعریف نشده است و باید با تایید کارخانه سازنده و دریافت هلوگرام وارد بازار شوند. از تعریفی که گفته شد نمی‌توان این استنباط را داشت که نظارت بر فروش قطعات در بازار، بر‌عهده موسسه استاندارد است. در واقع موسسه استاندارد، تنها وظیفه تعریف استاندارد را دارد، نه نظارت بر آن را.

سخن پایانی

با توجه به موارد یادشده تمام قطعات و مجموعه‌هایی که در ساخت یک خودرو به کار برده می‌شود باید استاندارد شوند، زیرا حتی اگر قطعات در دسته‌بندی قطعات ایمن یا فوق‌ایمن هم نباشند، استاندارد نبودن آنها روی کارکرد مجموعه و خودرو، تاثیر مخرب خود را خواهد گذاشت.نظارت اصلی که بر فروش قطعات در بازار انجام می‌شود، بر عهده اتحادیه فروشندگان و دستگاه‌های نظارتی دیگر است. با این حال، دور از انتظار و باور نیست اگر به‌دلیل پراکندگی و گستردگی زیاد، گاهی امکان نظارت بر تمام فروشندگان وجود نداشته باشد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2rqlez