-
نویسنده<!-- -->:<!-- --> <!-- -->رپورتاژ

طرز کار چیلر هوا خنک

طرز کار چیلر هوا خنک

چیلر هوا خنک ، نوعی چیلر تراکمی است که به دلیل مشکلات کم آبی در کشور، امروزه به صورت گسترده ای در حال استفاده است. جهت آشنایی با طرز کار این نوع از چیلر تراکمی با کندانسور هوایی یا کندانسور هواخنک، ادامه این مقاله را بخوانید.

آشنایی با طرز کار این نوع چیلر

چیلر تراکمی هوا خنک یکی از مرسوم ترین انواع چیلرهای تراکمی است که به صورت گسترده مورد استفاده قرار می گیرد. چیلر هوا خنک که در ساختمان های تجاری ، مسکونی ، اداری و غیره مورد استفاده قرار می گیرد، جهت خنک کاری آب چیلد تهویه مطبوع و پمپاژ آن به هواساز ها و فن کویل های ساختمان جهت کاهش دمای هوا و رطوبت زدایی از هوای داخلی استفاده می شود. از چیلر هواخنک در کاربردهای صنعتی برای خنک کردن فرآیندها ، دستگاه ها و ماشین آلات صنعتی که نیاز به خنک کاری دارند، نیز استفاده می شود که نام چیلر هواخنک صنعتی شناخته شده و براساس نیازمندی های پروسس و فرآیند صنعتی، سفارشی سازی میشود.

بخش های اصلی چیلر تراکمی هوا خنک عبارتند از :

  • کمپرسور
  • کندانسور هوا خنک
  • شیر انبساط
  • اواپراتور
  • مبرد
  • و لوله های انتقال سیالات چیلر

علت استفاده از واژه تراکمی در این نوع چیلر به دلیل فرآیند سرمایشی است که بر اساس متراکم کردن مبرد توسط کمپرسور در سیکل تبرید تراکمی بخار صورت می پذیرد. مبرد در مسیری مشخص براساس اصول سیکل تبرید حرکت می کند و در اواپراتور، گرما را از آب می گیرد که منجر به سرد شدن آب چیلد میشود و در کندانسور هواخنک، گرمای مبرد را به هوای محیط اتمسفر دفع می کند.

کاربرد چیلر هواخنک در ساختمان

چیلر تراکمی هواخنک الیما ، عموماً در فضای باز محوطه یا روی پشت بام ساختمان نصب می شوند. این امر به این دلیل است که چیلر هوا خنک از برج خنک کننده برای خنک کاری مبرد داخل کندانسور استفاده نمی کند و گرمای مبرد را توسط فن ها به هوای اتمسفر بیرون انتقال می دهد. در صورتی که چیلر هواخنک در فضای بسته یا داخل موتورخانه نصب شود، به حجم بسیار زیادی از هوای تازه و fresh نیاز دارد تا گرمای بیش از حد تولید شده توسط خودش را از داخل فضا خارج کند.

آب چیلد در دمای تقریبی 7 الی 10 درجه سانتیگراد از چیلر هواخنک خارج می شود و به واحدهای توزیع Unitary یا واحدهای فن کویل می رسد و با جذب حرارت از هوای داخل فضای ساختمان، به دمای تقریباً ۱۲ درجه سانتیگراد می رسد و به سمت چیلر باز می گردد.

کاربرد چیلر هواخنک در صنعت

در کاربری صنعتی این آب چیلد پروسس برای خنک کاری ماشین آلات و قالب های صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد. چیلرهای هواخنک نه تنها در ساختمان ها و مجتمع های تجاری-اداری کاربرد گسترده ای دارند، به عنوان یکی از کاربردی ترین دستگاه های برودتی در صنعت هم مورد استفاده قرار میگیرند. بدین معنی که آب چیلد چیلر هواخنک به طور گسترده ای در خنک کاری فرآیندها و ماشین آلات صنعتی به کار می رود. به عنوان مثال، در صنایع تزریق پلاستیک، جهت خنک کاری قالب تزریق و سرد کردن سریع قطعه پلاستیکی داخل قالب پس از تکمیل فرآیند تزریق، آب چیلد را در داخل منافذ از قبل طراحی شده قالب به گردش در می آورند و کیفیت سطح و سرعت تولید قطعات را افزایش می دهند.

نحوه عملکرد و تولید برودت چیلر هوا خنک صنعتی هیچگونه تفاوتی با چیلر هواخنک مورد استفاده برای تهویه هوا در کاربری ساختمانی ندارد، چرا که در هر دو کاربری، خروجی دستگاه چیلر تراکمی هواخنک آب چیلد است و بر مبنای سیکل تبرید تراکمی بخار که معکوس سیکل کارنو است، آب چیلد را تولید می نماید.

اجزا چیلر هوا خنک الیما

کمپرسور

قلب تپنده چیلر هواخنک ، کمپرسور است که وظیفه افزایش فشار مبرد را بر عهده دارد. عموما کمپرسورهای چیلر هواخنک در سه مدل مارپیچی یا اسکرو، اسکرال یا حلزونی و پیستونی یا ضربه ای یا رفت­ و برگشتی دسته بندی میشوند.

کندانسور

وظیفه تخلیه حرارت داخل سیکل تبرید به محیط بیرون را بر عهده دارد و به صورت مجموعه ای از لوله های مسی که داخل آن ها مبرد گرم وجود دارد و توسط یک سری ورقه های فلزی نازک آلومینیومی احاطه شده اند، ساخته می شوند. وظیفه این ورق های آلومینیومی نازک که به نام فین هم شناخته میشود، افزایش سطح و کیفیت تبادل حرارت می باشد.

فن کندانسور

این فن‌ها هوا را از روی فین های آلومینیومی کندانسور هوا خنک عبور می دهند و به گرمای مبرد را جذب می کنند.

شیر انبساط

وظیفه این شیر، کنترل جریان مبرد در داخل اواپراتور و شکستن فشار از کندانسور به اواپراتور می باشد تا مبرد مایع پرفشار، به مبرد دوفاز خنک کم فشار تبدیل شود

اواپراتور

وظیفه تولید آب سرد از طریق تبادل حرارت بین مبرد و آب داخل مبدل اواپراتور را بر عهده دارد.

مهمترین عیب چیلر هواخنک، مصرف برق بالای آن در مقایسه با سایر انواع چیلرهای تراکمی است. و دارای ابعاد و حجم بزرگتری در مقایسه با چیلرهای تراکمی آب خنک می باشد. البته بایستی در نظر داشت که چیلر آب خنک نیازمند برج خنک کننده است که خود هزینه های مجزا خرید و بهره برداری و همچنین فضای نصب نسبتا بزرگ لازم دارد.

الیماکول، تولید کننده چیلر هوا خنک

خریداران چیلرهای تراکمی الیما ، همواره نیاز دارند که تجهیزی را خریداری کنند که کلیه نیازهای آنها را پوشش دهد و کارکرد آرام و بی دردسری در طول سالها با خود به همراه داشته باشد. الیما به عنوان سازنده انواع چیلر اسکرو هوا خنک ، چیلر اسکرال هوا خنک و چیلر پیستونی هوا خنک جهت کاربری های صنعتی، با استفاده از نرم افزارهای به روز در صنعت تهویه مطبوع و تاسیسات، و استفاده از قطعات معتبر اروپایی و آمریکایی، همواره تلاش می کند نیازهای مشتریان را پوشش دهد. استفاده از سیستم های کنترل پیشرفته و سامانه های مانیتورینگ، از دیگر ویژگی هایی است که شرکت الیماکول برای مشتریان خود فراهم نموده است.

ظرفیت های چیلر های هواخنک تولیدی الیماکول

4 الی 80 تن تبرید

چیلر اسکرال هوا خنک

15 الی 160 تن تبرید

چیلر پیستونی هواخنک

60 الی 650 تن تبرید

چیلر اسکرو هواخنک

مجموعه الیماکول با سالها تلاش و تجربه، قابلیت تولید انواع چیلر هواخنک از ظرفیت برودتی 3 الی 650 تن تبرید را فراهم نموده است. با کمک مشاوره تخصصی قبل از خرید، تلاش می کند تا با توجه به بودجه، فضای نصب و شرایط اقلیمی و آب و هوایی، مناسب ترین نوع چیلر را پیشنهاد دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*