-
نویسنده<!-- -->:<!-- --> <!-- -->رپورتاژ

انواع چیلرهای تراکمی

چیلر تراکمی، سیستم سرمایشی است که هم در ساختمان های مسکونی، اداری و مجتمع های تجاری برای تامین آب چیلد و انتقال آب خنک شده آن به هواساز ها و فن کویل ها جهت کاهش دمای هوای داخل فضا و رطوبت گیری استفاده می‌شود و هم در کاربری صنعتی جهت خنک کردن فرآیندها، ماشین آلات و قالب های فلزی و در اتاق های تمیز جهت تامین دمای مناسب هوا به کار می‌رود.

انواع چیلرهای تراکمی

چیلر تراکمی ، سیستم سرمایشی است که هم در ساختمان های مسکونی، اداری و مجتمع های تجاری برای تامین آب چیلد و انتقال آب خنک شده آن به هواساز ها و فن کویل ها جهت کاهش دمای هوای داخل فضا و رطوبت گیری استفاده می‌شود و هم در کاربری صنعتی جهت خنک کردن فرآیندها، ماشین آلات و قالب های فلزی و در اتاق های تمیز جهت تامین دمای مناسب هوا به کار می‌رود.

ساختار چیلر تراکمی

چیلر تراکمی الیماکول از چهار بخش اصلی شامل کندانسور Condenser، اواپراتور Evaporator، کمپرسور Compressor و شیر انبساط Expansion Valve تشکیل شده است. در صورتی که کندانسور چیلر تراکمی توسط گردش هوای محیط بیرون، خنک شود، چیلر تراکمی اصطلاحاً از نوع هوا خنک نامیده میشود و در صورتی که کندانسور چیلر تراکمی توسط آب برج خنک یا Dry Cooler خنک شود، چیلر آب خنک نامیده می‌شود.

انواع چیلر تراکمی

انواع مختلفی از چیلر های تراکمی آب خنک و هواخنک برای سیکل های سرمایشی مبتنی بر آب چیلد در نظر گرفت که در ادامه هر یک از این موارد به تفصیل توضیح داده می‌شود:

  1. چیلر تراکمی هوا خنک یکپارچه

  2. چیلر تراکمی هوا خنک دو پارچه

  3. چیلر تراکمی هوا خنک با قابلیت فری کولینگ

  4. چیلر تراکمی آب خنک به همراه درای کولر

  5. چیلر تراکمی آب خنک به همراه برج خنک کن تر

چیلر تراکمی هوا خنک یکپارچه

در این نوع از چیلر تراکمی کلیه اجزای چیلر شامل کندانسور، اواپراتور، کمپرسور، شیر انبساط، تابلو برق و سایر تجهیزات جانبی بر روی یک شاسی یکپارچه نصب و مونتاژ می‌شوند. این نوع از چیلر تراکمی هوا خنک دارای بیشترین کاربرد در تهویه مطبوع و سرمایش صنعتی می‌باشد. با توجه به اینکه کلیه اجزا و تجهیزات چیلر تراکمی هواخنک یکپارچه بر روی یک شاسی مونتاژ می‌شود، وزن بسیار بالایی دارد و در موقعیت نصب، نیاز به یک فونداسیون فلزی یکپارچه دارد که معمولا توسط طراحان سازه می‌بایست طراحی و اجرا شود.

چیلر تراکمی هوا خنک دو پارچه

در این دستگاه، تنها بخش کندانسور جدا می‌شود و سایز بخش های چیلر تراکمی دو پارچه بر روی یک شاسی مونتاژ می‌شود و کندانسور آن نیز بر روی یک شاسی مجزا نصب می‌شود. این چیلر به دلیل اینکه بر روی دو شاسی مجزا اجرا شده است، به چیلر تراکمی دو پارچه هواخنک شناخته می‌شود.

مهمترین ویژگی آن، وزن کمتر هر بخش در ظرفیت یکسان در مقایسه با چیلر تراکمی یکپارچه می‌باشد و مهمترین معایب آن، راندمان پایین تر چیلر تراکمی دو پارچه به دلیل افت فشار بیشتر مبرد در مقایسه با چیلر هواخنک یکپارچه می‌باشد.

ضمن اینکه فاصله بین کندانسور و چیلر نیز دارای محدودیت ارتفاعی به دلیل محدودیت های حرکت مبرد میباشد. به دلیل نیاز به نصب در محل توسط شرکت سازنده و لوله مکشی فی مابین دو بخش چیلر دوپارچه، هزینه های نصب و راه اندازی بیشتری در مقایسه با چیلر یکپارچه دارد.

چیلر تراکمی هوا خنک با قابلیت فری کولینگ

سرمایش رایگان یک روش اقتصادی و با راندمان بالا جهت استفاده از هوای تازه و خنک بیرون جهت خنک کاری آب جهت تامین سرمایش یک فضا یا پروسه کولینگ صنعتی است. مهمترین خروجی استفاده از فری کولینگ یا سرمایش رایگان، کاهش قابل توجه انرژی الکتریکی مصرفی جهت تولید برودت و آب چیلد می باشد که این مهم توسط خاموش نمودن کمپرسور چیلر فری کولینگ در زمان استفاده از سرمایش رایگان می‌باشد.

چیلر تراکمی فری کولینگ الیماکول

با توجه به اینکه در بخشی از پروسه های کولینگ صنعتی، سیستم تولید برودت می بایست در طول سال می بایست فعالیت نماید و تولید آب چیلد به صورت مداوم ادامه داشته باشد، در زمان هایی از سال مانند زمستان که دمای هوای محیط بیرون کمتر از دمای آب برگشتی به چیلر تراکمی هواخنک باشد، می توان توسط روشهایی مانند فری کولینگ partial و فری کولینگ Full از هوای بیرون جهت خنک نمودن آب و تولید آب چیلد بهره برد و مدت زمان خاموشی سیستم تولید برودتی کمپرسوری را افزایش داد.

در این چیلر های تراکمی، کویل های هوایی آبی بر روی کویل های کندانسور نصب می‌شود به گونه ای که با عبور هوای خنک بیرون از روی کویل فری کولینگ آب برگشتی به چیلر هواخنک را خنک نموده و برای مصرف به سمت مصرف کننده های صنعتی هدایت می کند. مهمترین عیب چیلر فری کولینگ، هزینه های بالای خرید و نصب آپشن فری کولینگ است که محدودیت هایی برای این استفاده گسترده این دستگاه، ایجاد نموده است.

چیلر تراکمی آب خنک به همراه درای کولر Dry Cooler

درای کولر یا کولر هوائی در واقع یک مبدل حرارتی Heat Exchanger به همراه فن است که آب پروسس در داخل مبدل حرارتی حرکت می کند و با عبور هوا از روی لوله ها و فین های مبدل حرارتی، آب پروسس داخل لوله های مبدل حرارتی سرد می‌شود. در چیلر تراکمی آب خنک، کندانسور چیلر توسط آب، خنک می‌شود. برای تامین آب خنک کن مورد نیاز کندانسور چیلر تراکمی آب خنک، اولین راهکار استفاده از درای کولر Dry Cooler است و دومین راهکار استفاده از برج خنک کن تر یا مدار باز است.

مهمترین ویژگی کولر هوائی این است که به دلیل ساختار مدار بسته آب در گردش در مبدل کندانسور و مبدل درای کولر، آلودگی های جامد مانند گرد و غبار و خاشاک وارد آب پروسس نمی‌شود و لذا منجر به رسوب گذاری و کاهش کیفیت آب خنک کننده در داخل لوله ها نمی‌شود.

این ویژگی به افزایش عمر چیلر تراکمی آب خنک و کاهش خسارات مالی ناشی از رسوب گذاری در کندانسور چیلر تراکمی آب خنک می‌شود.

چیلر تراکمی آب خنک به همراه برج خنک کن تبخیری

مصرف برق و الکتریسیته چیلر آب خنک تراکمی در مقایسه با چیلر تراکمی هوا خنک و چیلر تراکمی آب خنک با درای کولر کمتر می‌باشد و هیچگونه محدودیت ارتفاعی به دلیل امکان پمپاژ آب بین چیلر تراکمی و برج خنک کن وجود ندارد. لذا در ساختمان های بلند مرتبه، امکان نصب چیلر تراکمی آب خنک در موتورخانه و برج خنک کن بر روی پشت بام وجود دارد.

مقایسه هزینه سرمایه گذاری چیلرهای تراکمی

از نظر قیمت چیلر تراکمی هواخنک و آب خنک، عموماً، رده بندی قیمتی خرید انواع چیلر های تراکمی، به شرح ذیل است:

  1. چیلر تراکمی هوا خنک یکپارچه

  2. چیلر تراکمی هوا خنک دو پارچه

  3. چیلر تراکمی هوا خنک با قابلیت فری کولینگ

  4. چیلر تراکمی آب خنک به همراه برج خنک کن تر Wet Cooling Tower

  5. چیلر تراکمی آب خنک به همراه درای کولر Dry Cooler

شرکت الیماکول به عنوان سازنده انواع چیلرهای تراکمی هواخنک، آب خنک و چیلر فری کولینگ به همراه درای کولر، همواره براساس شرایط پروژه و کاربری، راهکار های سرمایشی را به صورت کامل ارائه می کند. جهت کسب اطلاعات بیشتر از تجهیزات سرمایش تولیدی الیماکول، می‌توانید به وبسایت الیماکول مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*