یک‌شنبه 16 اردیبهشت 1403 - 05 May 2024
کد خبر: 89512
نویسنده: فاطمه امیراحمدی
تاریخ انتشار: 1402/04/19 06:36
برگزاری همایش فرصت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری در صنعت مبلمان

رویکرد صادرات‎محور، صنایع کوچک را از بحران خارج می‌کند

همایش فرصت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری در صنعت مبلمان با رویکرد صادرات در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی کشور برگزار شد.
رویکرد صادرات‎محور، صنایع کوچک را از بحران خارج می‌کند

در این همایش علی رسولیان معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، روح‌اله ایزدخواه عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، محمدجعفر ایرانی عضو هیاتمدیره بانک توسعه تعاون، پیمان پژوهنده فعال اقتصادی و دبیر همایش، علیرضا عباسی رئیس اتحادیه صنف درودگران و مبلسازان در کنار هیاتهای بلندپایه تجاری از کشورهای عمان، روسیه، اقلیم کردستان عراق، قطر، ازبکستان، قزاقستان، سوریه، امارات، لبنان و پاکستان حضور داشتند و به بررسی چالش‌ها و نیازهای این حوزه، ظرفیتهای پیشروی کشور برای ارتباط با ۱۵ کشور همسایه به‌منظور توسعه صادرات و خروج از انزوای اقتصادی پرداختند.

تولید، لازمه توسعه اقتصادی کشور

به گزارش صمت، همایش فرصتهای تجاری و سرمایهگذاری در صنعت مبلمان با رویکرد صادرات در محل دائمی نمایشگاه بینالمللی تهران برگزار شد. در این همایش علی رسولیان، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیاتمدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی گفت: یکی از مولفههای لازم در اشتغال، صادرات و توسعه تولید است. تولید باید رشد کند تا انتظارات ما در زمینه صادرات محقق شود.

وی با اشاره به ظرفیت‌های حوزه مبلمان و چوب کشور افزود: لازمه توسعه اقتصادی کشور، تولید مطلوب است. صنعت مبل زنجیره ارزش گستردهای در اختیار دارد که یکی از آنها فرصتهای خوب اشتغالزایی است؛ علاوهبر اینکه ارزشافزوده زیادی هم برای اقتصاد کشور ایجاد می‌کند.

رئیس هیاتمدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی با بیان اینکه در یک دهه اخیر از کشور واردکننده مبل به یکی از کشورهای تولیدکننده این محصول تبدیل شدهایم، ادامه داد: دولت با ممنوعیت واردات برخی موانع را از سر راه تولید برداشت و امروز شاهد هستیم ۸۵ درصد نیاز کشور در داخل تولید و تامین می‌شود.معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به غولهای بزرگ صادراتی صنعت مبلمان جهان گفت: درحال‌حاضر بیش از ۶۵ درصد بازار بینالمللی مبلمان در اختیار کشورهایی چون چین، ایتالیا و... است.رسولیان با بیان اینکه ایران فرصت‌های خوبی برای ورود به‌ بازار جهانی دارد، تصریح کرد: کشوری مانند ویتنام در چند سال اخیر عملکرد خوبی در این صنعت داشته و صادرات ۴.۵ میلیارد دلاری را در این صنعت به ثبت رسانده است.

وی اظهار کرد: با مشارکت و تبادل تجربه بین دو کشور ایران و ویتنام میتوانیم شاهد نتایج مثبت در امر صادرات مبل کشور باشیم.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ادامه داد: آمار نشان می‌دهد حدود ۹۰ هزار واحد صنفی و صنعتی در این صنعت فعالیت دارند که فقط یک درصد این آمار مربوط به بنگاه‌های بزرگ است.

وی با بیان اینکه در صادرات موفق نبودهایم، یادآور شد: یکی از نکات مهم در این باره تقویت خوشه‌های صنعتی است. با مطالعات انجام‌شده ۱۵ خوشه صنعتی شناسایی شده که ۷ خوشه اجرا شده و اجرای ۴ خوشه نیز در دستور کار اجراست.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: نتیجه این امر شکل‌گیری شهرک‌های صنعتی تخصصی در کشور بوده که ریسک سرمایهگذاری در تولید را کاهش می‌دهد.

رسولیان در پایان سخنان خود با اشاره به بحث آموزش و اهمیت برگزاری نمایشگاه‌های بینالمللی عنوان کرد: در حوزه آموزش خلأ وجود دارد و آموزش فقط آموختن نکات فنی نیست؛ بازاریابی هم موضوع مهمی در یافتن بازارهای هدف برای صادرات است. برگزاری نمایشگاه‌های بینالمللی و ایجاد کنسرسیوم صادراتی از دیگر راهکارها برای کسب درآمد بیشتر در صنایع و اقتصاد به‌شمار میرود.

پریشانی در حکمرانی

در ادامه این برنامه روح‌اله ایزدخواه، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی به ایراد سخن پرداخت و گفت: معتقدم برای موفقیت باید کار در دست صنعتگر باشد. اداره صنعت ممکن نیست؛ مگر با مشارکت و مدیریت جامعه صنعت.

وی افزود: در حالی که صنعتگر در میدان تولید با مشکلات بسیار دستوپنجه‌ نرم می‌کند، نباید تصمیم‌گیری پشت درهای بسته ازسوی سیاست‌گذاران انجام‌ شود، بلکه تولیدکنندگان باید خود تصمیمساز و اداره‌کننده باشند.

این نماینده خانه ملت اظهار کرد: وقتی بخشنامهها پشت درهای بسته مصوب می‌شود، تولیدکننده باید برای احقاق حق خود بدود تا مانعی را رفع کند.

ایزدخواه با تاکید بر اینکه این رویه کشور را به اهداف مطلوب رهنمون نمیکند، عنوان کرد: تشکلها در سیاست‌گذاری و تصمیمگیری باید نقش پررنگتری داشته باشند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به برنامه هفتم توسعه یادآور شد: در برنامه هفتم توسعه پیش‌بینی شده سالانه ۸ درصد رشد محقق شود که سهم صنعت در این مسئله حدود ۸ درصد است.

او گفت: طی یک دهه گذشته رشد اقتصادی کشور پایین بوده و برای تحقق این هدف جامعه تولید باید در تصمیمسازیها دخیل باشد.

ایزدخواه با تاکید بر اینکه ظرفیت جهش تولیدی و اقتصادی فراهم است، بیان کرد: دلیل عقب افتادن از برنامه‌های توسعهای پریشانی در حکمرانی بوده و اینکه کار به اهل آن واگذار نشده است.

این نماینده مجلس یازدهم در پایان گفت: صنعتگر خرد جمعی تولید است و اتحادیهها نقش ریلگذاری در مدیریت تولید و صادرات را دارند و با کمک آنها میتوان به اهداف رشد و توسعه دست یافت.

کاهش نرخ تمام‌شده و رونق صادرات

محمدجعفر ایرانی، عضو هیاتمدیره بانک توسعه تعاون با بیان اینکه رقابت بین تولیدکنندگان در داخل برای کشور ارزشافزوده ایجاد نمیکند، گفت: در صادرات رقابت واقعی رقم میخورد. صادرات به جغرافیایی بزرگ‌تر برای موفقیت در میدان رقابت تولیدکننده را وادار به خلاقیت و نوآوری می‌کند.

وی افزود: خلق فرصت و کاهش هزینه تمام‌شده به‌ویژه برای شرکت‌های کوچکتر امری ضروری است. به‌طور قطع باید هزینه تولید برای رفتن به سوی صادرات کاهش پیدا کند.

عضو هیاتمدیره بانک توسعه تعاون ادامه داد: تحقق ‌بخشی از این مسئله با مدیریت تولیدکننده و بخشی هم با همراهی دولت شدنی است. وی تاکید کرد: صادرات منجر به افزایش مهارت شده؛ در حالی که در شرایط تحریم از پیشرفتهای دنیا غافل ماندیم. ادبیات تجارت باید بهروز شود و با همراهی بخش خصوصی میتوان از شرایط دشوار تحریمی عبور کرد. ایرانی با اشاره به سهم ۱۰ درصدی صنعت مبلمان کشور در ایجاد اشتغال بیان کرد: این عدد میتواند در ارزآوری هم محقق شد. در ۲۰۰ تا ۳۰۰ سال گذشته ایران جایگاه خود را در این صنعت از دست داد، در حالی که این صنعت با هنر ایرانی میتواند به خلق محصولات پرتقاضا بپردازد.

عضو هیاتمدیره بانک توسعه تعاون در پایان سخنان خود به ریسکهای این صنعت اشاره کرد و گفت: ریسکهای مختلفی برای صادرات وجود دارد، اما مهم‌ترین آنها ریسک روابط سیاسی، ریسک تصویب قوانین، ریسک بازار ارز و ریسک لجستیک است تا محصولی از مبدأ به مقصد برسد.

گشایش دروازههای جدید باوجود تحریم

پیمان پژوهنده، دبیر همایش فرصتهای تجاری و سرمایهگذاری در صنعت مبلمان و صادرات با اشاره به اهداف برگزاری این رویداد گفت: ما با تمام تحریمها و خودتحریمیها جنگیدهایم و فرصتهایی جدید خلق کردهایم. به‌طور قطع این تلاشها استمرار دارد و بازارهای بیشتری بهدست خواهیم آورد.

وی با اشاره به حضور نمایندگان کشورهای خارجی در نمایشگاه مبلمان کشور اظهار کرد: نمایندگانی از کشورهای عمان، لبنان، قطر، امارات، روسیه، پاکستان، افغانستان، عراق، ازبکستان و... در نمایشگاه حاضر بودند که باتوجه به رویکرد صادراتمحور بودن همایش، افقی روشن پیشروی تولیدکنندگان به‌شمار میرود.

وی تاکید کرد: با تعامل و تبادل‌نظر، می‌توان دروازههای جدیدی را به روی کشور گشود.

وی با بیان اینکه کشورهای همسایه، بازار خوبی برای صنعت مبل کشور هستند، یادآور شد: باید تلاش کنیم سهم کشور را از این بازار پس بگیریم و این میسر نمیشود؛ مگر با کاهش هزینههای حملونقل، همراهی نهادها در کاهش هزینهها و حمایت از تولید داخل.

پژوهنده در بخش پایانی اظهارات خود تاکید کرد: رویکرد صادراتمحور، صنایع کوچک را از بحران خارج می‌کند و ما در این مسیر گام برداشتهایم.

حال تولید خوب نیست

علیرضا عباسی، رئیس اتحادیه صنف درودگران و مبلسازان در ادامه این همایش با بیان اینکه حال تولید خوب نیست، گفت: اتحادیه برای دعوت از تجار خارجی تلاش زیادی کرد و برگزاری نمایشگاه بینالمللی یکی از راهکارها برای صادرات است.

وی افزود: صنعت مبل صنعتی زودبازده است؛ بنابراین کشورها اهمیت زیادی به آن میدهند.

وی ادامه داد: سال‌های ۸۳ و ۸۴ سالانه حدود ۴۰۰ میلیون دلار مبل وارد کشور میشد که امروز این رقم به صفر رسیده است.

درحال‌حاضر نه‌تنها نیاز کشور از طریق تولیدات داخلی تامین می‌شود که بخشی از محصول نیز صادر می‌شود؛ البته آمار ۶۰ تا ۷۰ میلیون دلار آمار مطلوبی نیست و این عدد میتواند به بالای یک میلیارد دلار برسد.

 رئیس اتحادیه صنف درودگران و مبلسازان با بیان اینکه بازار مواد اولیه مبلمان انحصاری است، گفت: تولیدکنندگان مواد اولیه موردنیاز این صنعت انحصاری عمل می‌کنند و محصولات را با قیمت‌های بالا در اختیار صنایع پاییندست قرار میدهند و نهادهای نظارتی کنترل جدی بر بازار تامین مواد اولیه ندارند.

عباسی با بیان اینکه بازار مبل تولیدکننده ایرانی در اختیار مبلسازان روسی و ترکیه است، گفت: دولتمردان و قانونگذاران در سیاستگذاری باید نظر مشورتی فعالان صنعت را هم جویا شوند تا دوباره صادرات رونق گیرد.

سخن پایانی

پس از پاندمی کرونا و گذر از شرایط سخت تحریم، تولیدکنندگان صنایع به‌دنبال بازارهای هدف جدید هستند و در این راستا صنعتگران مبلمان کشور که از این صنعت به‌عنوان حوزهای زودبازده نام میبرند بازار ۴۰۰ میلیون نفری منطقه را هدف گرفتهاند. البته برای تصاحب این بازارها همراهی دولت و مشارکت ‌دادن بخش خصوصی در تصمیم‌گیری‌ها الزامی است.

 


نویسنده:
کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2lz9jk