جمعه 28 اردیبهشت 1403 - 17 May 2024
کد خبر: 8784
تاریخ انتشار: 1400/10/01 13:08
در بیست‌و‌پنجمین آیین بزرگداشت روز ملی صنعت مطرح شد

بروکراسی، سد راه توسعه صنعت و تجارت

بیست‌و‌پنجمین آیین بزرگداشت روز ملی صنعت در فارس با حضور معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت، مسئولان و متولیان حوزه صنعت، معدن و تجارت و فعالان اقتصاد‌ و صنعتگران نمونه استان برگزار شد.

به گزارش صمت رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت فارس نیز در این آیین اظهار کرد: در شرایط سخت و طاقت‌فرسای موجود که فضای اقتصاد پر از سنگلاخ است، حفظ حیات یک بنگاه اقتصادی حاصل تلاش یک صنعتگر، مولد یا صادر‌کننده به منزله ساختن یک عبادتگاه است.

صمتسهراب شرفی با اشاره به اینکه امسال در فرآیند انتخاب واحدهای نمونه صنعتی با توجه به فضای طاقت‌فرسای موجود اقتصادی، نرمش به خرج داد‌ه‌ایم، اظهار کرد: هر واحد صنعتی که موفق به حفظ اشتغال نیروهای خود شده و چراغ واحدش را روشن نگه داشته، یک حرکت ارزشمند انجام داده و تشویق و حمایت این افراد خود عبادت است. 

وی خاطرنشان کرد: در فضای دشوار موجود که حاکمیت، دولت و واحدهای صنعتی و تولیدی ما با مشکلات گوناگون اقتصادی دست‌‌وپنجه نرم می‌کنند برخی صنعتگران و صادرکنندگان ما توانسته‌اند آمار اشتغال و صادرات خود را حفظ کنند یا افزایش دهند. 

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه متاسفانه امروز پنجه‌های تیز بروکراسی بر تن صنعت و تجارت ما فرو رفته است، گفت: صدور بخشنامه‌های خلق‌الساعه برای فعالان اقتصادی مبدل به کابوسی زجر‌آور شده و رمق آنها را گرفته است. به گفته وی، تعدد بخشنامه‌ها گواه دستپاچگی و دستپاچگی نشانه عدم تبحر مدیران و دولتمردان ما است. 

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت فارس به نقش قوه مقننه نیز در بروز مشکلات گریبانگیر فعالیت‌های تولیدی و صنعتی اشاره کرد و گفت: مجلس ما در مرحله نخست موظف به وضع قوانین درست و کارآمد و در مرحله دوم موظف به نظارت دقیق بر اجرای این قوانین و عملکرد دولت است. مهارت قانون‌گذاری اصل مهمی است که در طول سال‌های گذشته از آن غفلت شده است.

جای اقتصاددانان در مجلس خالی‌ است

شرفی با تاکید بر مشکلات حوزه قانون‌گذاری گفت: متاسفانه بیش از ۹۰ درصد از افرادی که در مجلس خیمه زده‌اند از سیاسیون هستند و جای اقتصاددانان ما در مجلس همچنان خالی است و تعداد آنها در مجلس اندک است. 

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت فارس همچنین به یک‌سو‌نگری و تصویب قوانین مازاد و ناکارآمد از سوی مجلس و اجرای آن از سوی دولتمردان، اشاره و این قوانین را باعث کندی یا متوقف شدن فعالیت‌های اقتصادی عنوان کرد. باید دست از اجرای قوانین مازاد و کهنه تجارت برداشته شود. اگر در مسیر تسهیل شرایط فعالیت‌های اقتصادی گام‌های موثری برداشته نشود و ورود‌ شجاعانه‌ای در این میدان صورت نگیرد باید منتظر شرایطی سخت‌تر از شرایط موجود باشیم.

وی سایه سنگین سیاست بر کشور را عامل تحلیل رفتن مداوم بنیه اقتصاد و از جمله حوزه صادرات اعلام کرد و گفت: صادر‌کنندگان ما با عشق و علاقه‌ای که به مرز و بوم خود دارند به کار خود ادامه می‌دهند وگرنه هیچ دلیلی برای ادامه فعالیت در لابه‌لای چرخ‌دنده‌های بروکراسی در این شرایط وجود ندارد. ۵۰ درصد از مجموع صادرات فارس در امسال، مرتبط به صادراتی نفتی بوده و از ۵۰ درصد مابقی نیز بخش اصلی آن خام‌فروشی را شامل شده

 است.

شرفی با عنوان اینکه باید بتوانیم در سایه تولید به ثروت‌آفرینی برسیم، تصریح کرد: فقرآفرینی، تکدی‌گری و یارانه‌بگیری هنر نیست، برای تغییر این شرایط باید ساختار اقتصادی را عوض کنیم.

شرفی در ادامه با بیان اینکه با همت خانه صنعت، معدن و تجارت فارس زمان انتظار جواز تاسیس واحدهای صنعتی از ۲ ماه به ۲ ساعت رسیده است، گفت: دولت تا قبل از این با ١٥ تا ١٦ میلیارد تومان این کار را انجام می‌داد اما ما هیچ هزینه‌ای برای دولت ایجاد نکردیم. با این حال، باز هم هیچ بودجه‌ای برای ما در نظر گرفته نشده و حتی کسی قدردان این‌گونه فعالیت‌ها نیست. 

وی مچگیری‌ها، بازی‌های بروکراسی و ناسپاسی‌ها را عامل فرار سرمایه دانست و تصریح کرد: آنچه مسلم است اینکه سرمایه‌گذار در سنگلاخ مشکلات دلسرد شده و فرار را به قرار ترجیح می‌دهد.

 سهراب شرفی در پایان به فعالیت ثمربخش مرکز داوری خانه صنعت، معدن و تجارت فارس برای نخستین‌بار در کشور اشاره کرد و افزود: تاکنون ۷۲ حکم در این مرکز صادر شده و خوشبختانه کمتر به دنبال ابطال احکام صادرشده از این مرکز هستیم.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2lxz72