شنبه 15 اردیبهشت 1403 - 04 May 2024
کد خبر: 13912
تاریخ انتشار: 1401/01/16 00:56

جرم گیری، بلیچینگ یا روش های خانگی سفید کردن دندان، کدام بهتراست؟

تعداد افرادی که حاضراند برای داشتن دندان‌هایی سفیدتر و درخشان‌تر هزینه کنند، روز به روز بیشتر می‌شود. اما آیا جرم‌گیری و سفید کردن دندان‌های دارای رسوبات و پلاک واقعاً مؤثر است؟ باید روش‌های بلیچینگ خانگی را امتحان کنید؟ کدام روش بهتر است؟ در این مقاله به پرسش‌های متداول درباره بلیچینگ و سفید کردن دندان‌ها پاسخ می‌دهیم.

 

تعداد افرادی که حاضراند برای داشتن دندان‌هایی سفیدتر و درخشان‌تر هزینه کنند، روز به روز بیشتر می‌شود. اما آیا جرم‌گیری و سفید کردن دندان‌های دارای رسوبات و پلاک واقعاً مؤثر است؟ باید روش‌های بلیچینگ خانگی را امتحان کنید؟ کدام روش بهتر است؟ در این مقاله به پرسش‌های متداول درباره بلیچینگ و سفید کردن دندان‌ها پاسخ می‌دهیم.

سفید کردن دندان چیست؟

بلیچینگ یا سفید کردن دندان‌ها برای روشن‌تر و سفیدتر کردن دندان‌ها انجام می‌شود. بلیچینگ دندان‌ها را به درخشندگی الماس و سفیدی مروارید نمی‌کند، اما رنگ فعلی دندان‌ها را چند درجه روشن‌تر می‌کند.

چه کسانی می‌توانند درمان سفید کردن دندان‌ها را انجام بدهند؟

بلیچینگ یک درمان دندانپزشکی است و فقط باید توسط دندانپزشک یا متخصصان مجاز دندانپزشکی مانند درمانگر یا مربی بهداشت دهان و دندان تحت نظارت دندانپزشک انجام شود.

سفید کردن دندان‌ها چگونه انجام می‌شود؟

برای سفید کردن دندان‌ها باید دو یا سه جلسه به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید. دندانپزشک ابتدا از دندان‌های‌تان قالب می‌گیرد تا گارد یا محافظ دهانی را به‌طور سفارشی برای‌تان تولید کند و روش استفاده از ژل سفیدکننده را هم به شما آموزش می‌دهد. پس از آن باید از گارد در خانه استفاده کنید، لازم است به مدت چند هفته در مدت زمان‌های مشخص از ژل استفاده کنید. بعضی ژل‌های سفیدکننده می‌تواند تا هشت ساعت روی دندان‌ها بماند و به همین دلیل دوره درمان کوتاه‌تر می‌شود.

سفید کردن دندان‌ها با لیزر نوع دیگری از بلیچینگ است که توسط دندانپزشک انجام می‌شود. دندانپزشک ماده سفیدکننده را روی دندان می‌زند و سپس نور لیزر را برای فعال شدن ماده روی آن می‌تاباند. بلیچینگ با لیزر تقریباً یک ساعت طول می‌کشد. 

مزایای سفید کردن دندان‎ ها

بارزترین مزیت سفید کردن دندان‌ها زیباتر شدنشان است. لبخند درخشان‌تر اعتمادبه‌نفس را افزایش می‌دهد. نتیجه سفید کردن دندان‌ها کاملاً مشخص است و بدون شک لبخند زدن با دندان‌های سفید و براق اعتماد به نفس و راحتی خیال را افزایش می‌دهد. به‌علاوه بلیچینگ درمان ساده و سریعی است و هزینه‌اش، با توجه به روش انتخابی‌تان، می‌تواند پایین باشد. در نهایت درجه‌های رنگی بسیار و روش‌های متعددی وجود دارد و چون خطر آسیب دیدن دندان‌ها پایین است، بهتر است این درمان مؤثر را امتحان کنید.

معایب بلیچینگ

حساسیت و تحریک شدن خفیف لثه یکی از شایع‌ترین عوارض ناشی از سفید کردن دندان‌هاست. به‌علاوه اگر مواد بلیچینگ غلیظ‌‌‌‌‌ مدت بیشتری روی دندان‌ها باقی بماند، حساسیت شدیدتر می‌شود. بااین‌حال شایان ذکر است که حساسیت معمولاً مشکلی موقتی است و ظرف چند روز کمتر می‌شود.

همچنین اگر بدانید که بلیچینگ نمی‌تواند بعضی لکه‌ها را از بین ببرد، درمان را با انتظاری واقع‌بینانه انجام می‌دهید و با اطلاع دادن نکته‌های لازم به دندانپزشک عوارض احتمالی را به حداقل می‌رسانید. دستورات و توصیه‌های دندانپزشک را با دقت دنبال کنید و تحت نظر ایشان باشید تا عوارض احتمالی به حداقل برسد. دندانپزشکان توصیه می‌کنند که بلیچینگ را حتماً پس از مشاوره با دندانپزشک انجام بدهید تا بهترین نتیجه را از درمان بگیرید و با کمترین خطر ممکن روبه‌رو شوید.

جرم‌گیری چیست؟

جرم‌گیری برای کمک به درمان بیماری لثه و از بین بردن پلاک‌های جمع‌شده روی دندان‌ها انجام  می‌شود. هرچند جرم‌گیری استاندارد فقط به سطح دندان می‌پردازد، روش‌هایی از جرم‌گیری، مانند تسطیح ریشه نیز وجود دارد که بسیار عمیق‌تر است. اگر دندانپزشک جرم‌گیری و تسطیح ریشه را توصیه کند، بهتر است بدانید که این درمان‌ها چگونه انجام می‌شود تا بتوانید خود را برای آن آماده کنید.

چه زمانی جرم‌گیری دندان ضرورت می‌یابد؟

همگی ما تجمع پلاک‌های دندانی را به نوعی تجربه می‌کنیم. آب دهان، باکتری‌ها و پروتئین‌های موجود در دهان لایه نازکی را تشکیل می‌دهند که تقریباً همیشه روی دندان‌ها را می‌پوشاند. وقتی غذا می‌خوریم، ذرات ریز، اسیدها و مواد قندی غذا به این فیلم می‌چسبد و چیزی روی دندان‌ها جمع می‌شود که به آن پلاک می‌گویند. باکتری‌هایی که در این پلاک زندگی می‌کنند، می‌توانند باعث بروز بیماری لثه و پوسیدگی دندان بشوند. مسواک زدن، نخ کشیدن و جرم‌گیری منظم به زدودن پلاک و پیشگیری از مشکلات جدی‌تر کمک می‌کند. 

اگر لثه‌های‌تان سالم باشد، بافت لثه محکم دور دندان‌ها را می‌گیرد و اجازه نمی‌دهد پلاک روی خط لثه جمع شود. اما ابتلا به بیماری لثه باعث شل شدن بافت لثه می‌شود. لثه‌های سالم از یک تا سه میلی‌متر زیر خط لثه به دندان می‌چسبند. پاکت‌های عمیق‌تری در اثر ابتلا به بیماری لثه ایجاد می‌شود. این پاکت‌ها با پلاک پر می‌شوند، در نتیجه مشکلات تشدید می‌شود و علائمی مانند بدبو شدن دهان ایجاد می‌شود.

چنانچه پاکت‌ها 4 میلی‌متر یا عمیق‌تر باشند، دندانپزشک توصیه می‌کند که جرم‌گیری عمیق برای زدودن پلاک زیر خط لثه و کمک به درمان بیماری لثه انجام شود.

مزایا و معایب جرم‌گیری عمیق

جرم‌گیری عمیق چه تفاوت‌هایی با جرم‌گیری معمولی دارد؟ آیا مزایای این روش آن‌قدر هست که درباره انجام دادنش با دندانپزشک معالجتان مشورت کنید؟ در این بخش مزایا و معایب جرم‌گیری عمیق را برایتان توضیح می‌دهیم تا بتوانید آگاهانه تصمیم بگیرید.

مزایای جرم‌گیری عمیق

  • کاهش عوارض بیماری لثه و کمک به پیشگیری از بیماری لثه
  • تمیز کردن دندان‌ها به روشی بسیار کامل‌تر و مؤثرتر از درمان‌های خانگی
  • محافظت از ریشه‌ها یا پایه دندان در برابر باکتری و پلاک
  • ساده بودن درمان: البته ممکن است جرم‌گیری در چند جلسه انجام شود.
  • کمک به رفع بدبویی دهان

معایب جرم‌گیری عمیق

  • ممکن است درمان برای بیمارانی که سیستم ایمنی بدنشان ضعیف است یا اختلالی در سیستم ایمنی دارند، مضر باشد.
  • بیماران غالباً به نوواکائین یا دیگر داروهای بی‌حسی موضعی نیاز پیدا می‌کنند.
  • جرم‌گیری عمیق درمان قطعی بیماری لثه نیست، اما به بهبودش کمک می‌کند.
  • درمان غالباً در چند جلسه انجام می‌شود.
  • مزایای درمان به توانایی و تجربه متخصص بستگی دارد.
  • جرم‌گیری عمیق ممکن است باعث تحلیل و عقب رفتن لثه‌ها بشود و درنتیجه ظاهر دندان‌ها و لبخند تغییر کند. 

سفیدکننده‌های خانگی دندان

چهار روش اصلی برای سفید کردن دندان‌ها در خانه وجود دارد: تری‌ها و نوارهای سفیدکننده، دستگاه‌های مجهز به نور LED، قلم‌ها یا ژل‌ها و خمیردندان‌های سفیدکننده. در این بخش از زبان دندانپزشکان برای‌تان توضیح می‌دهیم که این روش‌ها چه تفاوت‌هایی با هم دارند و هر کدام چگونه عمل می‌کنند تا به این ترتیب بتوانید روش مناسب را انتخاب کنید.

  • نوارها و تری‌های سفیدکننده: کیت سفیدکننده حاوی قالب، تری یا نواری پلاستیکی است که از آن برای استعمال مستقیم ماده سفیدکننده یا همان پراکسید هیدروژن روی دندان‌ها استفاده می‌شود. هر جلسه سی دقیقه تا دو ساعت طول می‌کشد.
  • دستگاه‌های نوری سفیدکننده: ژل سفیدکننده مستقیماً روی دندان‌ها زده می‌شود، سپس نور آبی LED روی دندان‌ها تابانده می‌شود تا نفوذ ژل بیشتر شود و درمان سریع‌تر به نتیجه برسد.
  • ژل یا قلم سفیدکننده: ژل یا قلم حاوی ماده سفیدکننده فعال پراکسید هیدروژن است که می‌توانید آن را روی دندان‌ها بکشید. مقداری از ماده روی دندان‌ها باقی می‌ماند، حتی فرمولاسیون و طراحی‌شان به گونه‌ای است که تمام شب روی دندان‌ها بماند؛ البته بعضی مواد هم با شستشو پاک می‌شوند.
  • خمیردندان سفیدکننده: خمیردندان‌ها معمولاً حاوی مواد ساینده ملایمی مانند سیلیکا هیدراته، سدیم بی‌کربنات و کلسیم کربنات هستند که برای پولیش و براق کردن دندان‌ها و زدودن لکه‌های سطحی مفیداند. همچنین غلظت پایینی از ماده فعال سفیدکننده دندان، یعنی پراکسید هیدروژن در بعضی خمیردندان‌ها وجود دارد که موجب سفیدشدن دندان‌ها می‌شود.

مزایای روش‌های خانگی سفید کردن دندان‌ها

سفیدکننده‌های خانگی نسبتاً ارزان‌اند.

تقریباً تمام فراورده‌های خانگی سفیدکننده دندان ارزان‌تر از درمان حرفه‌ای بلیچینگ دندانپزشکی است.

تنوع روش‌ها و محصولات

اگر بخواهید دندان‌ها را در خانه سفید کنید، از میان محصولات و روش‌های مختلف حق انتخاب دارید.

معایب روش‌های خانگی سفید کردن دندان‌ها

احتمال آسیب دیدن دندان‌ و لثه

مراجع بهداشتی بعضی محصولات خانگی را تأیید نمی‌کنند، چون این مواد می‌توانند به لثه و دندان آسیب بزنند. به‌علاوه اگر متخصص درمان را انجام ندهد، ممکن است گارد تهیه‌شده کاملاً اندازه نباشد و مقداری از ژل سفیدکننده نشت کند، روی لثه و داخل دهان بریزد و باعث تاول زدن و ایجاد حساسیت شود.

مؤثر نبودن

مقدار ماده سفیدکننده در بعضی کیت‌های خانگی آن‌قدر نیست که نتیجه رضایت‌بخشی از کیت خانگی بگیرید.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2l57yk