جمعه 14 اردیبهشت 1403 - 03 May 2024
کد خبر: 17629
تاریخ انتشار: 1401/03/29 00:03

سالی طلایی برای صادرات سنگ طبیعی ساختمانی ترکیه

سیامک اخطاری_فعال حوزه معدن

ترکیه سال ۲۰۲۱ را به سالی رویایی برای صنعت سنگ‌طبیعی و ساختمانی خود بدل کرده است. صادرات این کشور نسبت به سال میلادی گذشته ۲۰.۵۴ درصد و در مقایسه با سال پیش‌تر‌ـ که کرونا همه‌گیر نشده بود ـ ۱۳ درصد افزایش نشان می‌دهد. روسای انجمن‌های ترکیه، امسال را «سالی طلایی» برای بخش سنگ‌های طبیعی این کشور می‌دانند و به دستاوردهای خود افتخار می‌کنند، زیرا انتخابات روسای انجمن‌ها در فروردین و اردیبهشت (آوریل) برگزار شده است. منظور از سال طلایی برای فعالان حوزه سنگ ترکیه این است که با انتخابات درست انجمن‌ها مسیر درستی تعیین شده و بودجه‌های متعدد دولتی به‌خوبی هزینه شده است. این تحلیل بی‌شک درست است، زیرا دستاوردهای آن در مدت کوتاهی ظاهر شد و براساس آخرین آمار انجمن صادرکنندگان مواد معدنی استانبول (IMIB)، میزان صادرات سنگ‌طبیعی این کشور را به ۲.۰۹ میلیارد دلار امریکا رساند.

با اینکه بخشی از این افزایش به‌دلیل تاثیرات جبرانی رکود سال کرونایی است، اما حتی در مقایسه با آخرین سال عادی قبل از همه‌گیری، این رشد چشمگیر و قابل‌توجه است. رشد ۱۳درصدی صادرات سنگ ترکیه در مقایسه با ۲۰۱۹ هم قابل‌قبول به‌نظر می‌رسد. ابراهیم علیم‌اوغلو، رئیس یکی از انجمن‌های این کشور، در مصاحبه‌ای با مجله استون‌تایمز (Stone Times) بااشاره به این ارقام، اهداف و انتظارات کوتاه‌مدت فعالان این عرصه را بیان کرد و گفت: ما می‌خواهیم به رقم ۲.۵ تا ۲.۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ دست پیدا کنیم. علیم‌اوغلو، کهنه‌کار این صنعت و مالک شرکتی با همین نام، به انتظارات فعالان این حوزه از سیاستمداران کشور خود هم اشاره کرد و گفت: برای رشد بیشتر، باید صدور مجوزهای معدن تسهیل و تسریع شود، همچنین دولت باید با در نظر گرفتن سوبسیدهای بیشتر شرایط بهتری را برای شرکت‌ها ایجاد کند تا محصولات خود را با قیمتی رقابتی در بازار عرضه کنند. لازم به‌ذکر است که سنگ‌طبیعی از جمله محصولات ارزآور برای کشور ترکیه است. علیم‌اوغلو در عین حال به نظرات و تصورات منفی موجود نسبت به بهره‌برداری، تولید و صادرات مواد معدنی ترکیه هم اشاره می‌کند و از دولت می‌خواهد سرمایه‌گذاری بیشتری روی اصلاح فرهنگ عمومی کند و به انجام مطالعات مرتبط اهمیت بیشتری بدهد. در حال‌ حاضر شرایط برای رشد و توسعه صنعت سنگ ترکیه به 2 دلیل مهیا است:

اول اینکه ۱۶ انجمن فعال در حوزه ـ پس از دهه‌ها تعارض منافع ـ همگرایی خوبی به‌دست آورده‌اند و حدود یک سال است که در مسیر همکاری قدم برمی‌دارند.

دوم اینکه سنگ طبیعی دوباره ارزش و اهمیت خود را در بازار جهانی به‌دست آورده است و بر صدر جدول تقاضا نشسته است. مولود کایا، رئیس انجمن EMIB، در همین شماره مجله استون‌تایمز با ارائه آمار و ارقامی، تغییر سلیقه بازار را اثبات کرد. وی گفت: ارزش مالی تقاضا برای سنگ‌طبیعی بیش از ۲ میلیارد دلار بوده است، در حالی که این عدد برای روی ۴۶۷ میلیون، مس ۴۵۱ میلیون و سنگ‌آهن ۴۲۲ میلیون دلار بوده است. نکته قابل‌توجه دیگر درباره آمار ارائه‌شده این است که سهم محصولات فرآوری‌شده و با ارزش‌افزوده به‌طور مداوم در حال افزایش است.

بنابراین انجمن‌های IMIB و EIB متعهد شده‌اند، همراه با نمایشگاه تجاری مرمریت ازمیر زمینه را برای طراحی محصول با سنگ‌طبیعی نیز فراهم کنند و به‌نظر می‌رسد کارآفرینان بیشتری ترغیب شوند تا برای تولید موزاییک‌های سنتی با استفاده از واترجت تلاش کنند.

رکورد دست‌نیافتنی ترکیه در صادرات سنگ‌طبیعی در سال ۲۰۱۳ با ۲.۲۲۵ میلیارد دلار امریکا ثبت شده است.

 افزایش صادرات فعلی تا حد زیادی به‌دلیل تولید محصولات نهایی برای ایالات‌متحده است. تحویل بلوک به چین و هند تاثیر کمتری بر این افزایش داشته است.

در جهان عرب کاهش قابل‌توجهی در تقاضا پدید آمده است که بیشتر به‌دلیل بحران دیپلماتیک بین آنکارا و عربستان‌سعودی است، بنابراین ارزش صادرات ترکیه به این کشورها از حدود ۱۳۱ میلیون دلار سال ۲۰۲۰ به یک‌سوم یا ۰.۴۴۵ میلیون دلار، در سال ۲۰۲۱ کاهش یافته است.

 علاوه بر محصولات نهایی ساخته‌شده از سنگ مرمریت، محصولات ساخته‌شده از تراورتن نیز با استقبال خوبی در بازار مواجه شدند. 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2ayaog