شنبه 08 اردیبهشت 1403 - 27 Apr 2024
کد خبر: 19877
تاریخ انتشار: 1401/07/16 11:39

گیربکس صنعتی چه انواعی دارد + قیمت و مشاوره خرید آنلاین

گیربکس‌های صنعتی به زبان ساده ماشین‌هایی هستند که توان مکانیکی را از منبع تولید‌کننده‌ی آن به یک مصرف‌کننده انتقال می‌دهند. گیربکس‌های صنعتی با کاهش و یا افزایش نیروی گشتاور موتور، برخی از نیازهای صنعتی مانند تنظیم میزان قدرت، و انتقال توان را برطرف می‌کنند.

گیربکس‌های صنعتی به زبان ساده ماشین‌هایی هستند که توان مکانیکی را از منبع تولید‌کننده‌ی آن به یک مصرف‌کننده انتقال می‌دهند. گیربکس‌های صنعتی با کاهش و یا افزایش نیروی گشتاور موتور، برخی از نیازهای صنعتی مانند تنظیم میزان قدرت، و انتقال توان را برطرف می‌کنند.

شاید بسیاری از ما هنگام شنیدن کلمه‌ی گیربکس به یاد اتومبیل بیفتیم؛ اما واقعیت این است که گیربکس‌ها در ماشین‌ها و دستگاه‌های مختلف صنعتی کاربرد دارند. در این مطلب که با کمک کارشناسان سام تجهیز تهیه شده به بررسی گیربکس صنعتی، معرفی اجزا و انواع آن و همچنین راه خرید آن می‌پردازیم.

گیربکس صنعتی

گیربکس صنعتی چیست؟

گیربکس‌های صنعتی به زبان ساده ماشین‌هایی هستند که توان مکانیکی را از منبع تولید‌کننده‌ی آن به یک مصرف‌کننده انتقال می‌دهند. گیربکس‌های صنعتی با کاهش و یا افزایش نیروی گشتاور موتور، برخی از نیازهای صنعتی مانند تنظیم میزان قدرت، و انتقال توان را برطرف می‌کنند. گیربکس‌ صنعتی در صنایع مختلف به‌عنوان یک واسطه در میان بخش مولد توان و بخش مصرف‌‌کننده عمل کرده و در بین این دو انعطاف‌پذیری لازم را ایجاد می‌کند.

منظور از تولیدکننده و مصرف‌کننده چیست؟

در اینجا منظور از تولیدکننده آن قسمتی است که قدرت و توان مورد نیاز گیربکس را تولید کرده و آن را در شافت ورودی به‌صورت گشتاور به گیربکس انتقال دهد. تولیدکننده‌ها انواع مختلفی دارند و بسته به نوع ماشین و دستگاه موردنظر می‌توانند از هر نوع انرژی برای تولید توان لازم استفاده کنند. الکتروموتورها، توربین‌های بادی، توربین‌های آبی، موتورهای دیزل، موتورهای گازسوز و حتی مولدهایی که از انرژی خورشید استفاده می‌کنند، می‌توانند به‌عنوان منبع انرژی در گیربکس صنعتی به کار گرفته شوند. رایج‌ترین آن‌ها دینام یا همان الکتروموتور است که در صورت کوپل با گیربکس به مجموعه آن‌ها الکتروگیربکس یا موتورگیربکس می‌گویند. مصرف‌کننده‌ها نیز انواع مختلفی دارند. در واقع ماشین‌های بسیاری از توان خروجی گیربکس‌های صنعتی استفاده می‌کنند؛ برای مثال جرثقیل‌ها، قرقره‌ها و آسانسورها، از انواع ماشین‌هایی هستند که به گیربکس‌ صنعتی نیاز دارند. در مطلبی از وبلاگ سام تجهیز در مورد نحوه محاسبه توان ورودی مورد نیاز برای موتورگیربکس شرح و توضیح داده شده است.

انواع گیربکس‌های صنعتی

گیربکس‌های مورد استفاده در صنایع به‌طور کلی به دو نوع گیربکس کاهنده و گیربکس افزاینده تقسیم می‌شوند که در ادامه‌ی این بخش به بررسی هردو می‌پردازیم.

گیربکس کاهنده

مکانیزم گیربکس‌های کاهنده به این صورت است که این گیربکس‌ها در میان مولد و متحرک قرار می‌گیرند و با کاهش دور موتور گشتاور مورد نیاز ماشین را تامین می‌کنند. در واقع در گیربکس‌های کاهنده سرعت کم و توان تولیدی بالا است. هر چقدر که دور موتور و سرعت آن کمتر شود، قدرت و توان تولید‌شده نیز بیشتر می‌شوند. بیشتر گیربکس‌های مورد استفاده در بخش‌های صنعتی از این نوع است.

گیربکس افزاینده

گیربکس‌های افزاینده دقیقاً برعکس گیربکس‌های کاهنده عمل می‌کنند. این نوع از گیربکس‌ها نیز در میان مولد و متحرک قرار می‌گیرند، با این تفاوت که گیربکس‌های افزاینده سرعت بالایی دارند و مکانیزم آن‌ها به صورت دور موتور زیاد و گشتاور کم است. این نوع گیربکس صنعتی در برخی صنایعی که نیاز به دور خروجی بالا داشته باشند، کارایی دارد.

 گیربکس‌های صنعتی از چند بخش تشکیل شده‌اند؟

مهم‌ترین اجزای تشکیل دهنده‌ی تمامی گیربکس‌ها، چرخدنده‌ها هستند؛ اما این نوع از گیربکس‌ها از چند بخش مهم دیگر نیز تشکیل شده‌اند که در ادامه هر یک را معرفی خواهیم کرد:

شافت‌های ورودی و خروجی

این شافت‌ها از اجزای مهم گیربکس صنعتی هستند که می‌توانند از جنس آلومینیم و یا فولاد باشند. شافت‌ها خود در دو نوع مختلف وجود دارند؛ شافت‌هایhollow یا سوراخ و solid یا میله.

پوسته

پوسته‌ی گیربکس قسمتی از آن است که تمامی چرخدنده‌ها را در خود جای داده و آن‌ها را می‌پوشاند و محافظت می‌کند. پوسته‌ی گیربکس‌ها را به‌طور معمول از چدن ریخته‌گری می‌سازند.

یاتاقان (بیرینگ)

یاتاقان یا بیرینگ ها بخشی از گیربکس است که وظیفه‌ی تحمل بارهای شعاعی و محوری شافت‌های ورودی و شافت‌های خروجی را بر عهده دارد.

کاسه نمد

کاسه نمد وظیفه‌ی حفاظت از گیربکس صنعتی در برابر عوامل و آلاینده‌های محیطی مانند ذرات معلق آلودگی و گرد و غبار را بر عهده دارد. به کاسه‌ی نمد، نشت‌بند نیز می‌گویند.

 مدل‌های مختلف گیربکس صنعتی

گیربکس‌های صنعتی در مدل‌های مختلفی در بازار موجود هستند‌. با این حال در سام تجهیز مهم‌ترین انواع گیربکس‌های صنعتی را به شکل زیر دسته‌بندی کردیم:

  • گیربکس حلزونی
  • گیربکس شافت مستقیم
  • گیربکس آویز
  • گیربکس خورشیدی
  • گیربکس کرانویل پینیون
  • گیربکس دور متغیر

گیربکس حلزونی

گیربکس حلزونی نوعی از گیربکس است که از دو قطعه اصلی تشکیل شده‌است. یکی ماردون فولادی با رزوه مارپیچی و دیگری یک چرخ دنده‌ی حلزونی شکل از جنس برنز است. گیربکس‌های حلزونی دارای ویژگی عدم برگشت‌پذیری و یا خود قفل‌شوندگی هستند. این ویژگی به این معناست که گردش محور خروجی تنها از طریق ماردون امکان پذیر است. گیربکس‌های صنعتی حلزونی در سیستم‌های بزرگ و کوچک صنعتی، انتقال مواد، آسانسورها و بالابرها بسیار کاربرد دارند.

موتور گیربکس حلزونی

گیربکس شافت مستقیم

گیربکس‌های شافت مستقیم متشکل از چندین چرخدنده هلیکال‌ هستند که ورودی و خروجی آن در یک راستا است. نام دیگر این نوع از گیربکس صنعتی، گیربکس‌های هلیکال است. دلیل این نام‌گذاری، شکل مارپیچی چرخدنده‌های آن است. در این نوع از گیربکس، با حرکت یک نقطه در امتداد سطح دنده، انتقال توان انجام می‌شود. این گیربکس‌ها نوعی گیربکس کاهنده هستند که با کاهش سرعت دور موتور، باعث افزایش گشتاور خروجی می‌شوند. یکی از ویژگی‌های مثبت گیربکس‌های هلیکال این است که به دلیل حالت مورب سطح تماس میان دنده‌ها، صدای زیادی ایجاد نکرده و چرخ‌دنده‌ها را نرم درگیر می‌کند.

گیربکس خورشیدی

گیربکس‌های خورشیدی که با نام گیربکس سیاره‌ای هم شناخته می‌شوند، نوعی از گیربکس‌های پرکاربرد در صنایع مختلف هستند که توانایی استفاده در دورها و توان بالا را دارند. گیربکس‌های خورشیدی در دو نوع تولید می‌شوند؛ گیربکس‌های خورشیدی تک استیج و گیربکس خورشیدی چند استیج. به دلیل ساختار منحصر به فرد، این نوع گیربکس صنعتی می‌تواند با وجود اندازه جمع و جور گشتاور بالایی تولید کند.

گیربکس آویز

گیربکس‌های آویز انواعی از گیربکس صنعتی چند محور هستند که کاربرد بسیاری در صنعت دارند. چندمحوربودن گیربکس‌های آویز سبب می‌شود که این گیربکس‌ها بتوانند گشتاور بالایی تولید کرده و هم‌چنین به‌صورت ممتد کار کنند. گیربکس‌های آویز به گیربکس‌های شافت مستقیم شباهت‌هایی دارند؛ به‌عنوان مثال شکل مورب امتداد چرخ دنده‌های آن‌ها. تفاوت این دو گیربکس در این است که ساختار گیربکس آویز به شکل چند محور موازی است و این‌که توانایی انتقال قدرت به چند شافت خروجی به‌صورت همزمان را دارد.

گیربکس کرانویل پینیون

این نوع گیربکس صنعتی از ۲ چرخدنده با قابلیت انتقال گشتاور در زاویه‌ی ۹۰ درجه به همراه تعدادی چرخدنده هلیکال ساخته می‌شود. مزیت این گیربکس‌ها انتقال گشتاور بالا به نرمی و بدون ایجاد صدا و ضربه‌ است. نام گیربکس‌های کرانویل پینیون از نام چرخدنده‌های اصلی سازنده‌ی‌ آنها گرفته‌ می‌شود. دو نوع چرخ دنده‌ به نام های پینیون و کرانویل در این گیربکس به کار می‌روند. برخی از افراد گیربکس کرانویل پینیون را به نام گیربکس شافت بغل ساختاری نیز می‌شناسند.

گیربکس دور متغیر

گیربکس‌های دور متغیر نیز نوعی گیربکس صنعتی هستند که قابلیت تغییر دور از کم به زیاد را دارند. هنگامی که نیاز به دور موتوری نسبی داشته‌باشیم، باید از گیربکس دور متغیر استفاده کنیم. اگر گیربکس شما از نوع دور متغیر نیست، می‌توانید از راه دور و توسط سیستم اینورتر، دور موتور گیربکس را تغییر دهید. گیربکس‌‌های دور متغیر در صنایع مختلفی هم‌چون کارخانه‌های تولید نوشابه، دستگاه‌‌های بازیافت و ماشین‌های نخ‌ریسی کاربرد دارند.
همچنین گیربکس‌های ترکیبی بر اساس بر اساس نیاز مصرف‌کننده در اشکال متفاوتی به‌صورت تک و یا کوپله با الکترو گیربکس طراحی می‌شوند.

انواع گیربکس صنعتی

گیربکس صنعتی را از کجا تهیه کنیم؟

همان‌طور که پیش‌تر نیز گفته شد گیربکس‌های صنعتی در صنایع نقش مهمی دارند و وجود آن‌ها برای ماشین‌ها و دستگاه‌های مختلف ضروری است. به همین دلیل است که این تجهیزات باید باکیفیت و بادوام ساخته شوند؛ چرا که دستگاه بدون آن‌ها هیچ کارایی‌ای ندارد. این گیربکس‌ها را باید از شرکت‌های معتبر تهیه کرد. پیشنهاد ما شرکت سام تجهیز افزار خاورمیانه‌ است. شرکت سام تجهیز افزار خاورمیانه در زمینه‌ی تامین تجهیزات صنعتی با کیفیت و معتبر از برندهای مهم بین‌المللی فعالیت می‌کند. سام تجهیز با آدرس اینترنتی samtajhiz.com بسیاری از تجهیزات مورد نیاز صنایع و کارخانجات مختلف مانند انواع گیربکس صنعتی، الکتروگیربکس، الکتروموتور، اینورتر، موتور ویبره، پمپ‌های صنعتی و... را تامین می‌کند. اگر در کسب و کارتان نیازمند تأمین گیربکس و تجهیزات صنعتی هستید، در نظر داشته‌باشید که کارشناسان فروش شرکت سام تجهیز با مشاوره فنی رایگان در مورد گیربکس و موتورگیربکس‌های مختلف همراه و پاسخگوی شما هستند.

 

برچسب ها : گیربکس صنعتی,موتور گیربکس,الکترو گیربکس,خرید گیربکس,گیربکس حلزونی,گیربکس صنایع

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2ay8rv