چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 - 01 May 2024
کد خبر: 39305
نویسنده: رپورتاژ
تاریخ انتشار: 1402/01/30 07:15

مقایسه یو اس دی کوین و تتر ؛ کدام استیبل کوین بهتری برای خرید است؟

پس از سلطه ارزهای دیجیتال بر دنیای اقتصادی که می‌شناختیم مشخص شد که بسیاری از ارزهای دیجیتال برای معاملات و روزانه گزینه مناسبی نیستند چرا که دچار تغییرات قیمتی بسیاری می‌شوند.
مقایسه یو اس دی کوین و تتر ؛ کدام استیبل کوین بهتری برای خرید است؟

پس از سلطه ارزهای دیجیتال بر دنیای اقتصادی که می‌شناختیم مشخص شد که بسیاری از ارزهای دیجیتال برای معاملات و روزانه گزینه مناسبی نیستند چرا که دچار تغییرات قیمتی بسیاری می‌شوند. در این میان ارزهای با ارزش ثابت یا همان استیبل کوین‌ها توانستند نشان دهند که ارزهای دیجیتال توانایی تبدیل شدن به یک ارز رایج برای انجام معاملات را دارند. از آنجایی که یو اس دی کوین (USDC) و تتر (USDT) هر دو استیبل کوین‌های مبتنی بر دلار آمریکا هستند ارزش هر یک واحد از آن‌ها معادل یک دلار آمریکا بوده و به همین دلیل بسیاری این دو را با یکدیگر مقایسه می‌کنند. از این رو، در ادامه می‌خواهیم به مقایسه این دو استیبل کوین بپردازیم.

 

یو اس دی کوین چیست؟

یو اس دی کوین برای اولین بار توسط مجموعه سیرکل (Circle) به دنیای ارزهای دیجیتال معرفی شد و علی رغم تغییرات جزئی، تیم توسعه دهنده توانسته‌اند ارزش هر واحد آن را در حد یک دلار حفظ کنند. یو اس دی کوین از سیستم تراکنشی همتا به همتا (Peer to Peer) استفاده می‌کند و به ازای هر یو اس دی کوین که به چرخه معاملات وارد می‌شود، یک دلار آمریکا در صندوق شرکت ذخیره می‌کند.

اولین جرقه‌های تولد یو اس دی کوین در سال 2018 توسط یک شرکت آمریکایی زده شد و دو سال پس از معرفی، در سال 2021 توسط ویزا (Visa) مورد تائید واقع شد. از آن زمان تا به امروز، ارزش بازار یو اس دی کوین به بیش از 32 میلیارد دلار رسیده است و در رتبه پنجم وب‌سایت کوین مارکت کپ بعد از تتر قرار می‌گیرد.

 

تتر چیست؟

تتر نیز همانند یو اس دی کوین یک استیبل کوین مبتنی بر دلار آمریکا است که برای اولین بار توسط یک شرکت چینی برای تسهیل معاملات عرضه شد. تتر برای اولین بار در سال 2014 راه اندازی شد و مارکت کپ آن امروزه کمی بیش از 80 میلیارد دلار است و در رتبه سوم کوین مارکت کپ قرار می‌گیرد.

آن چه تتر عرضه می‌کند، دسترسی به یک ارز دیجیتال با قیمت ثابت است که با داشتن نقدینگی بسیار بالا به کاربران اجازه می‌دهد تراکنش‌های داخلی یا حتی بین المللی خود را در مدت زمان بسیار کوتاهی انجام دهند بدون آن که نگران تغییر ارزش دارایی خود باشند. قیمت لحظه ای تتر همواره ثابت و برابر یک دلار آمریکا است.

 

تفاوت یو اس دی کوین و تتر

اگرچه در مقایسه یو اس دی کوین و تتر به نکات مشابه آن‌ها اشاره کردیم اما واقعیت آن است که شرکت‌های ارائه دهنده این ارزهای دیجیتال و کشورهای مبدأ آن‌ها نقش بسزایی در کیفیت و نحوه عملکرد آن‌ها دارند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

 

شفافیت و امنیت یو اس دی کوین و تتر

اگرچه امروزه قسمت عمده‌ای از معاملات با تتر انجام می‌شود اما به نظر می‌رسد شفافیت یو اس دی کوین به مراتب بالاتر از تتر باشد. از آنجایی که شرکت توسعه دهنده یو اس دی کوین (Centre) تلاش بسیار بیشتری می‌کند تا گزارش‌های ماهیانه در رابطه با نحوه عملکرد سیستم ارائه دهد، تتر در این زمینه عملکرد به مراتب ضعیف‌تری داشته و تا به امروز نیز متخصصان بر این باور هستند که تتر اطلاعات کافی در رابطه با نحوه تأمین نقدینگی به کاربران خود ارائه نمی‌کند.

تتر و usdc

علاوه بر این، یو اس دی کوین انعطاف پذیری به مراتب بالاتری داشته و سعی دارد با قوانین و مقررات جدید سازگاری بیشتری داشته باشد که این مورد در تتر کمتر به چشم می‌خورد.

 

مقایسه ثبات قیمت یو اس دی کوین و تتر

با بررسی نمودار تتر از زمان عرضه تا به امروز می‌فهمیم که تتر قیمت به مراتب ثابتی داشته است و حتی در دوره‌هایی که بازار ارزهای دیجیتال دچار افت شدیدی شده بود نیز توانسته است قیمت خود را نزدیک به یک دلار آمریکا حفظ کند. در واقع تغییرات قیمتی تتر ناچیز است و در مدت زمان کوتاهی جبران می‌شود.

یو اس دی کوین نیز همانند پسرعموی چینی خودش قیمت پایداری دارد و تغییرات قیمتی آن معمولاً کمتر از یک سنت است. به لطف بیانیه‌ها و اطلاعیه‌هایی که تیم یو اس دی کوین از دارایی‌های این کمپانی عرضه می‌کنند، اعتماد بسیاری از کاربران به این ارز دیجیتال جلب شده و همچنین این اطمینان خاطر وجود دارد که این ارز توسط دلار آمریکا پشتیبانی می‌شود. به همین دلیل قیمت یو اس دی سی هم پایدار و تقریبا بدون نوسان است.

تتر اگرچه میانه چندان خوبی با بیانیه دادن جهت شفاف سازی دارایی‌های شرکت ندارد اما در زمان رکود بازار ارزهای دیجیتال پس از آن که 16 میلیارد تتر (معادل 19 درصد کل حجم بازار) از خزانه برداشته شد، هیچ‌گونه تغییر قیمت چشم‌گیری اتفاق نیفتاد. اگرچه این نمی‌تواند بیانگر آن باشد که تتر تماماً توسط دلار آمریکا پشتیبانی می‌شود اما نشان می‌دهد که تتر ثبات قیمتی بسیار خوبی دارد.

 

بلاکچین‌های پشتیبان کوین‌ها

در مقایسه با یو اس دی کوین، تتر توسط بلاکچین‌های بیشتری پشتیبانی می‌شود. از آنجایی که تتر مدت زمان بیشتری است که در بازار حضور دارد، با تعداد بیشتری از بلاکچین‌ها سازگاری دارد. در زمان نگارش این مقاله تتر توسط 11 بلاکچین مختلف از جمله اتریوم، اومنی (Omni)، بیت کوین کش (Bitcoin Cash)، سولانا (Solana)، ترون (Tron)، ایاس (Eos)، الگوراند (Algorand)، کوزاما (Kusama)، اولانچ (Avlanche) و پالیگان (Polygon) پشتیبانی می‌شود.

تفاوت usdc و تتر

این در حالی است که یو اس دی کوین توسط 8 بلاکچین از جمله اتریوم، سولانا، اولانچ، ترون، الگوراند، استلار (Stellar)، فلو (Flow) و هدرا (Hedara) پشتیبانی می‌شود.

 

مقایسه هزینه تراکنش یو اس دی کوین و تتر

هزینه تراکنش یو اس دی کوین و تتر ارتباطی با خود این ارزهای دیجیتال ندارد و به صورت کلی بسته به این که در چه صرافی و بلاک چینی در حال معامله این ارزهای دیجیتال باشید، هزینه تراکنش‌های شما ممکن است متفاوت باشد. پس در این باره نمی‌توان گفت کدام ارز هزینه تراکنش پایین‌تری دارد.

کوین

تتر

یو اس دی کوین

شرکت توسعه دهنده

بنیاد تتر

سیرکل و کوین بیس

ارزش بازار

80 میلیارد دلار

32 میلیارد دلار

سال توسعه

2014

2018

ارزش به ازای هر کوین

1 دلار

1 دلار

هزینه تراکنش

به صرافی و بلاکچین بستگی دارد.

به صرافی و بلاکچین بستگی دارد.


 

سخن آخر

به صورت کلی ارزهای یو اس دی کوین و تتر علی رغم شباهت ذاتی‌ که با هم دارند، از آنجایی که توسط تیم‌های مختلفی پشتیبانی می‌شوند تفاوت‌هایی هم با یکدیگر دارند. تتر پسر عموی مسن‌تر یو اس دی کوین محسوب می‌شود که پاره وسیعی از بازار استیبل کوین‌ها را به خود اختصاص می‌دهد. با این حال اگرچه جدیدتر بودن یو اس دی کوین باعث شده که نقدینگی آن نسبت به تتر کمتر باشد اما شفافیت مثال زدنی و امنیت بسیار بالای آن باعث شده که در مدت زمان کوتاهی اسم و رسمی به هم بزند.

 

برچسب ها : تتر,قیمت تتر,usdc,خرید تتر,استیبل کوین,ارز دیجیتال,رمز ارز


نویسنده:
کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2axqvk