-

مزایا و معایب ورق گالوانیزه کدامند؟

مزایا و معایب ورق گالوانیزه کدامند؟

مزایا و معایب ورق گالوانیزه چیست؟ چرا باید از ورق گالوانیزه استفاده کنیم؟ چه معایبی در استفاده از ورق های گالوانیزه وجود دارد؟ با ما همراه باشید، چون قصد داریم در مورد مزایا و معایب ورق گالوانیزه، این ورق پرکاربرد در صنایع گوناگون صحبت کنیم.

مزایا و معایب ورق گالوانیزه

ورق گالوانیزه، بدون شک یکی از مهمترین فرآورده های کارخانه های فولاد کشور است. این ورق در صنایع گوناگونی از جمله:

  • صنعت ساختمان
  • صنعت خودروسازی
  • صنعت لوازم خانگی
  • صنعت لوازم خانه و آشپزخانه
  • صنعت برق
  • صنعت هسته ای
  • صنعت مخابرات
  • انرژی های تجدید پذیر

به کار گرفته می‌شوند و همه به خاطر مزایا و معایب ورق گالوانیزه است.

مزایای ورق گالوانیزه، استفاده آن را به عنوان یک ورق صنعتی، توجیه می‌کند. حالا اینکه چه مزایا و معایبی دارند، در بندهای آتی آنها را برای شما بیان خواهیم کرد.

قیمت ورق گالوانیزه ، برای تامین کننده و صاحبان صنایع بسیار حائز اهمیت است. به همین دلیل، سایت های مختلفی قیمت روز ورق گالوانیزه را به صورت آنلاین و لحظه ای از کارخانه های مختلف نمایش می‌دهند. آهن رویال، یکی از این سایت ها است که قیمت لحظه ای ورق گالوانیزه را برای مخاطبان به نمایش می‌گذارد.

همچنین غیر از نمایش قیمت فرآورده های فولادی، آهن رویال در زمینه تامین آهن آلات مورد نیاز صنایع نیز فعال است و به عنوان یک هلدینگ بزرگ، نقش زیادی در عرضه آهن کشور دارد. اگر در تامین ورق گالوانیزه نیاز به دریافت راهنمایی دارید، توصیه می‌کنیم که از مشاوره رایگان کارشناسان آهن رویال، بهره مند شوید.

مزایا و معایب ورق گالوانیزه چیست؟

ابتدا بد نیست بدانیم که ورق گالوانیزه چیست و اصلا چرا تولید می‌شود؟ بعد از آن به مزایا و معایب ورق گالوانیزه نیز اشاره خواهیم کرد.

بدون شک آهن یکی از مستحکم ترین و شاید محکم ترین فلز موجود روی این کره خاکی است. به همین دلیل، استفاده از آهن آلات در سازه هایی که نیاز به استحکام کافی دارند، رایج است.

آهن در برابر هرگونه فشار، صدمه و آسیبی در امان است، به غیر از یک چیز: رطوبت.

رطوبت می‌تواند به راحتی بافت آهن را در دراز مدت تخریب کند و آن را از کار بیندازد. اما به خاطر ویژگی های خوبی که آهن داشت، بشر سعی کرد روشی برای مقاوم سازی آن در برابر رطوبت پیدا کند که به روش گالوانیزه رسید.

مزایای ورق گالوانیزه

گالوانیزه کردن یا به خارجی گالوانیزاسیون (Galvanization) بهترین راه برای مقاوم سازی فولاد در برابر رطوبت بوده و هست و هم اکنون بسیاری از کارخانه ها بخش عمده ای از فعالیت خود را به تولید ورق گالوانیزه اختصاص داده اند.

فرایند گالوانیزه کردن بدین صورت است که ورق خام فولادی را در ابتدا به صورت کامل تمیز می‌کنند و سپس در یک حوضچه پر از روی مذاب فرو می‌برند. حرارت در این حوضچه ها بسیار بالا است و به همین دلیل، روی کل سطح فلز را پوشش می‌دهد. بعد از سرد شدن، ورق گالوانیزه آماده استفاده در صنایع مختلف خواهد بود.

برای گالوانیزه کردن یک ورق فولادی چهار روش وجود دارد که به نام بردن از آنها در اینجا بسنده می‌کنیم:

  • روش الکترو گالوانیزه
  • روش گالوانیزه گرم
  • روش گالوانیلینگ
  • روش پیش گالوانیزه

همه این روش ها باعث پدیدآمدن مزایای ورق گالوانیزه می‌شوند. در ادامه به بررسی مزایای ورق گالوانیزه و سپس بعد از آن، به معایب این ورق خواهیم پرداخت.

بررسی همه مزایای ورق گالوانیزه

مزایای ورق گالوانیزه زیادند و ما در اینجا به آنها خواهیم پرداخت. مزیت های که ما را مجاب می‌کنند که از ورق گالوانیزه بیشتر استفاده کنیم.

مزایای ورق گالوانیزه عبارتند از:

1- صرفه جویی در هزینه ها

یکی از مهمترین مزایای ورق گالوانیزه در این شرایط اقتصادی، این است که می‌تواند کم هزینه ترین روش برای مقاوم کردن آهن و فولاد در برابر رطوبت باشد.

2- رنگ پذیری عالی

ورق‌های گالوانیزه که با فناوری جدیدتر ساخته می‌شوند، دارای رنگ پذیری عالی هستند. به همین دلیل می‌توان از آنها در صنایع گوناگون استفاده کرد. مثلا صنعت خودروسازی، یکی از موارد کاربرد ورق های گالوانیزه است، چون به راحتی رنگ می‌پذیرند و این رنگ تا سالها بدون تغییر، باقی می‌ماند.

3- عمر طولانی تر

وقتی ورق های فولادی گالوانیزه می‌شوند، به خاطر افزایش کیفیت و همچنین مقاومت آنها به رطوبت و اکسیژن، می‌توان گفت ماندگاری آنها به صورت خارق العاده ای افزایش می‌یابد. عمر ورق های گالوانیزه چیزی بین 20 تا 30 سال برای حداقل زمان است. در محیط هایی که جو پایدارتر است، انتظار عمر بالاتری از ورق های گالوانیزه داریم.

4- هزینه تعمیرات و نگهداری پایین تر

علاوه بر اینکه ورق های گالوانیزه دارای قیمت مقرون به صرفه ای نسبت به عملکرد خود هستند، هزینه های تعمیرات و نگهداری در آنها نیز پایین است و در هر شرایطی می‌توان از آنها نگهداری کرد.

این هزینه فقط شامل خود ورق نمی‌شود، بلکه اگر اتفاق ناگواری در خط تولید این نوع ورق ها پیش بیاید، می‌توان با کمترین هزینه آن را به چرخه بازگرداند و از آن به جهت تولید ورق گالوانیزه کار کشید.

5- اعتماد بیشتر

ورق های گالوانیزه نسبت به دیگر فرآورده های فولادی دارای اعتبار بیشتری در صنعت ساختمان هستند. این ورق ها به عنوان یک متریال مورد اعتماد در انواع ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند.

6- دوام پوششی بالاتر

پوشش گالوانیزه ای که ورق های فولادی را می‌پوشاند، بسیار مستحکم و ثابت است. کم پیش می‌آید که بعد از چندین سال استفاده گزارشی مبنی بر صدمه به پوشش گالوانیزه مخابره گردد. دوام این محصولات، به خاطر پوشش ثابت و ماندگاری است که دارند و بالطبع مدت زمان عمر مفید ورق گالوانیزه، هیچ اتفاقی برای پوشش گالوانیزه نخواهد افتاد.

اگر حتی صدمه ای به پوشش ورق های گالوانیزه وارد شود، از این به بعد آهن مقاومت خود را در برابر رطوبت حفظ خواهد کرد و این یک قوت قلب برای فعالان صنعت ساختمان و دیگر صنایع خواهد بود.

7- محافظت سراسری

تمامی سطح ورق گالوانیزه با پوشش روی، پوشانده می‌شوند و بدین ترتیب یک محافظت سراسری از آهن آلات و فولاد داریم که تا سال های سال می‌‎تواند باقی بماند و از تمام سطح فولاد مراقبت نماید.

8- مقاومت در برابر شرایط آب و هوایی گوناگون

از ورق های گالوانیزه انتظار داریم که در هر شرایطی ماندگاری باشند. چه در محیط های مرطوب که بارندگی فراوان است و چه در محیط های سردسیر و گرمسیری، می‌توان از ورق های گالوانیزه با خیال راحت استفاده نمود.

معایب ورق گالوانیزه چیست؟

اما بعد از مزایای ورق گالوانیزه بهتر است به معایب این ورق بپردازیم. معایب ورق گالوانیزه نسبت به مزایای آن بسیار محدود هستند، اما با این حال باید نسبت به آنها آگاهی داشت.

معایب ورق گالوانیزه

اولین معایب ورق گالوانیزه، سر و صدای زیادی است که در هنگام تولید آن ایجاد می‌شود. ضمن اینکه انرژی فراوانی باید صرف شود تا ورق های فولادی به ورق گالوانیزه مقاوم تبدیل شوند. شرایط تولید سخت آن، باعث شده است که احتیاط ها در مورد ورق های گالوانیزه بالاتر برود.

مورد دیگر از معایب ورق گالوانیزه، این است که جوشکاری و اتصال آن به دیگر سازه‌ها پیچیده تر و صد البته خطرناک است که به خاطر متصاعد شدن گازهای سمی است.

قیمت ورق گالوانیزه در آهن رویال

آهن رویال یکی از شرکت های بزرگ تامین کننده آهن، فولاد و ورق گالوانیزه در کشور است که با آدرس https://ahanroyal.com/ در دسترس است. مشاوره رایگان، خرید اعتباری، خرید تهاتری و صدور فاکتور رسمی در سریع ترین زمان از مزیت های آهن رویال است.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*