سه‌شنبه 29 خرداد 1403 - 18 Jun 2024
کد خبر: 111553
تاریخ انتشار: 1403/03/23 05:28
دست هتلداری مازندران به ابرها می‌رسد

صنعت گردشگری در تراز جهانی

با آنکه سالانه گردشگران داخلی زیادی به مازندران سفر می‌کنند اما هنوز این صنعت در استان در تراز بین‌المللی نیست و زیرساخت‌های مورد نیاز آن گونه که باید، تعریف و طراحی نشده است.
صنعت گردشگری در تراز جهانی

تمام اتکای گردشگری مازندران بیش از ایجاد زیر‌ساخت‌ها به جاذبه‌های طبیعی و خدادادی است که در استان وجود دارد. تبدیل این جاذبه‌های بکر به مقصد گردشگری بین‌المللی نیازمند هماهنگی و تامین برخی زیرساخت‌ها و الزامات سفر به شمار می‌رود. صنعت گردشگری مازندران با ساخت ابرپروژه و ۳۰ طبقه‌ای هتلینگ در حاشیه دریای خزر روبه قدکشیدن و بین‌المللی شدن است.

شهرستان نوشهر در غرب مازندران از مناطق بکر و رویایی محسوب می‌شود که با داشتن جاذبه‌هایی نظیر دریا، جنگل، سواحل چشم‌نواز، کوهستان‌های زیبا، بناهای تاریخی و میراثی سهم قابل توجهی در جذب مسافران و گردشگران را به خود اختصاص داده است. در شهرستان نوشهر هزار و ۲۰۰ تخت اقامتی در هتل‌ها ایجاد شده است و با تکمیل شدن هتل بین‌المللی و ۳۲ طبقه‌ای آراز در ساحل خزر، قد و تراز گردشگری و صنعت هتلداری مازندران و این شهرستان ارتقا می‌یابد.

حمید کبیری جباری نایب‌رئیس هیات‌مدیره شرکت هتل‌های زنجیره‌ای آراز با بیان اینکه کارهای اولیه هتل را از سال ۹۲ شروع کردیم، افزود: حدود دو سال پیگیر اخذ مجوزهای مورد نیاز و اولیه بودیم.

عبور از هفت خوان رستم

وی در گفت‌وگو با بازار با اظهار اینکه با کمک برخی مدیران تا سال ۹۴ موفق شدیم از هفت خان‌های متعدد عبور و مجوزهای ۱۲ گانه را از دستگاه‌های مختلف دریافت کنیم، گفت: از سال ۹۴ کار بستر‌سازی شروع شد.

وی با عنوان این که زمین اجرای پروژه هتل در اراضی ساحلی است و باید مقاوم‌سازی خوبی صورت گیرد، افزود: از این روز۴۶۰ شمع به عمق ۲۸ متر و قطر یک متر و ۲۰ زیرسازه اصلی هتل ایجاد کردیم و ۵۸۰ میکروفایل اطراف شمع‌ها درست کردیم.این فعال حوزه گردشگری با اظهار اینکه پروژه در زمینی به مساحت ۵۰ هزار مترمربع با سطح اشغال هشت هزار مترمربع شروع شد، افزود: این هتل بین‌المللی در ۳۰ طبقه با ۱۱۰ هزار مترمربع زیربنا در حال ساخت است و ۵۱۵ اتاق و سوئیت دارد.

کبیری با اظهار اینکه ساخت پروژه از سال ۹۵ با فوندانسیون اولیه شروع شد، گفت: امیدواریم در چندماه آینده این پروژه عظیم هتلی را به بهره‌برداری برسانیم.

وی با عنوان اینکه مشکلات زیادی را پشت سرگذاشتیم اما مسائل با دوندگی‌ها و صرف هزینه‌های زیاد و همکاری مسئولان منطقه‌ای حل شده است، گفت: امیدواریم تا یکی دو ماه آینده این پروژه را بهره‌برداری رسانیم.

فعال صنعت گردشگری با اظهار اینکه در هتل‌های پنج ستاره به طور معمول به ازای هر تخت ۱.۶ نفر اشتغال مستقیم ایجاد می‌شود، گفت: امیدواریم بیش از ۹۳۰ نفر به صورت مستقیم مشغول شوند و تاکنون ۱۶۰ نفر جذب شدند و هر هفته ۳۰ تا ۳۵ نفر به مجموعه اضافه می‌شوند.

کبیری ارائه آموزش‌های هتلداری، زبان انگلیسی، آشنایی با فنون آی‌تی و ... را از جمله طرح‌ها برای افتتاح هتل بیان کرد و گفت: برای احداث چنین هتلی ۱۵۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد و تاکنون ۱۳۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری صورت گرفته است.

وی گفت: ارتقای صنعت گردشگری کشور نیازمند حمایت همه جانبه از این بخش است زیرا کشور ما جاذبه‌های گردشگری زیادی در اقصی نقاط دارد و می‌تواند قطب گردشگری باشد.

با آنکه چندین پروژه چندستاره گردشگری و اقامتی در استان مازندران وجود دارد اما فقط پروژه‌های معدودی توانستند در حد و تراز بین‌المللی در استان بدرخشند و مابقی مراکز اقامتی و گردشگری فقط عنوان چندستاره بودن را دارند.

حسین متاجی، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نوشهر با بیان اینکه نوشهر منطقه یک و مقصد گردشگری ایران محسوب می‌شود، گفت: موقعیت جغرافیایی هتل و واقع شدن در حاشیه دریا و جنگل از مزیت‌های آن است.

وی در گفت‌وگو با بازار ارائه آموزش‌های مهارتی برای ارتقای صنعت هتلداری از جمله کارهای ویژه‌ای است که در هتل بین‌المللی در حال ساخت نوشهر در حال انجام است، افزود: همچنین تکمیل و افتتاح این هتل سبب می‌شود که ظرفیت اقامتگاهی استان و شهرستان نوشهر رشد یابد.

وی گفت: با تکمیل این پروژه ظرفیت اقامتی شهرستان ۵۰درصد رشد می‌یابد و امیدواریم ارزآوری و اشتغال مناسبی صورت گیرد زیرا شهرستان نوشهر با داشتن بندر و فرودگاه می‌تواند به توسعه دست یابد.

متاجی با اشاره به فعال بودن فرودگاه در نوشهر درخواست کرد تا با توجه به وجود هتل پنج ستاره، فرودگاه به بین‌المللی تبدیل شود تا از حوزه دریای خزر و خلیج‌فارس برای جذب گردشگران خارجی استفاده کرد.

رستم زرودی فرماندار نوشهر نیز با اشاره به بازدید استاندار از هتل آراز نوشهر و تقدیر از بخش خصوصی و سرمایه‌گذار طرح گفت: این پروژه بین‌المللی امسال افتتاح می‌شود اما قبل از باید نسبت به احداث دوربرگردان مسیر منتهی به هتل برنامه‌ریزی شود.

وی در گفت‌وگو با بازار ظرفیت اقامت این پروژه هزار تخت ذکر کرد و گفت: برای احداث دوربرگردان درست و مناسب نیازمند مصوبه ترافیک هستیم که در این زمینه برنامه‌ریزی می‌شود و مسئله دوم اجرای اسکله پروژه است که در این بخش نیز برنامه‌ریزی می‌شود.

وی گفت: این پروژه نیازمند آن است تا در کنار آن یک واحد بومگردی و ورزشی نیز وجود داشته باشند تا به کمپ تیم‌های ورزشی داخلی و خارجی تبدیل شود و لازم است زمینی به وسعت ۱۰ هکتاری تهیه و شناسایی شود.

سخن پایانی

درحال‌حاضر ظرفیت اقامت مسافران در استان مازندران در شبانه روز یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر شب بوده که این تعداد در واحدهای اقامتی دولتی، خصوصی و ویلاها پذیرش می‌شوند و بخش کمی از مسافران در هتل‌های استان به دلیل پایین بودن ظرفیت پذیرش می‌شوند. گفتنی است، تامین زیرساخت‌های مناسب، ارائه آموزش‌های هتل‌داری و صنایع وابسته، رفع موانع و چالش‌ها و همکاری ارگان‌ها سبب می‌شود تا تراز گردشگری مازندران از سطح استان و منطقه فراتر رود و نام آن در جهان بدرخشد.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2apy5y