دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 - 20 May 2024
کد خبر: 90153
تاریخ انتشار: 1402/04/26 06:49
لزوم تقویت زیرساخت‌های صادراتی چهارمحال و بختیاری

فرصت‌ها را دریابید

صادرات به معنای انتقال کالا یا خدمات از یک نقطه مبدأ به بازار مقصد است به گونه‌ای که این انتقال از مسیر رسمی و گمرکی بین کشورها صورت گرفته باشد. به عبارت کلی در تجارت بین‌المللی صادرات اشاره به فروش کالا و خدمات به بازارهای خارج از قلمروی گمرکی کشور تولیدکننده اطلاق می‌شود. رشد صادرات اثر مستقیمی بر درآمدهای ارزی کشور دارد و از این طریق با تامین منابع ارزی کشور امکان سرمایه‌گذاری‌های لازم برای قرار گرفتن اقتصاد در مسیر رشد و توسعه را فراهم می‌سازد. اتکا به صادرات غیرنفتی سال‌هاست که جزو مهم‌ترین سیاست‌های اقتصادی کشور قرار دارد، در این میان شناسایی ظرفیت‌های موجود در هریک از استان‌های کشور می‌تواند در تحقق این مهم نقش موثری ایفا کند. از سوی دیگر رونق صادرات که به‌دنبال رونق تولید شکل می‌گیرد برای استان‌های کمتربرخوردار کشور نظیر استان چهارمحال و بختیاری از اهمیت دوچندانی برخوردار است. بنا بر آمارهای ارائه شده این مهم در دولت سیزدهم به خوبی شکل گرفته است و افق روشنی برای افزایش مبادلات تجاری استان ایجاد شده است.
فرصت‌ها را دریابید

صادرات چهارمحال و بختیاری در دولت سیزدهم از رشد قابل توجهی برخوردار شده است با این وجود به باور کارشناسان همچنان ظرفیت‌های شکوفانشده‌ای در این استان برای رونق صادرات وجود دارد که با رفع چالش‌های آن می‌توان عملکرد استان را بیش از پیش ارتقا داد. استاندار چهارمحال‌وبختیاری با بیان اینکه باید زیرساخت‌های مورد نیاز برای صادرات تقویت شود، گفت: تمرکز بر صادرات محصول از استان در دستور کار باشد. به گزارش مهر، غلامعلی حیدری در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه تلفیق بخش خصوصی و دولتی می‌تواند اتفاقات خوبی را رقم بزند، اظهار کرد: باید برای انجام هر کاری از خرد جمعی استفاده کرد، هم‌افزایی به پیشبرد امور کمک می‌کند.

امیدوار به شانگهای

استاندار چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه اتفاقات خوبی در زمینه دیپلماسی خارجی رخ داده است، گفت: ایران به عضویت سازمان همکاری شانگهای درآمده است و این مسئله می‌تواند پیامدهای خوبی در حوزه اقتصاد ایران داشته باشد. حیدری با تاکید بر اینکه باید وابستگی اقتصاد به دلار را کاهش بدهیم، گفت: رقیب ریال که همان دلار است نباید در معاملات اقتصادی کشور تقویت شود، یک عزم ملی در این راستا باید شکل بگیرد. استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه باید مشورت با نخبگان برای حل معضلات اقتصادی در دستور کار قرار بگیرد، یادآور شد: باید از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان برای توسعه اقتصادی و تحقق شعار سال بهره‌مند شد. وی ادامه داد: تامین انرژی یکی از مشکلات چهارمحال و بختیاری محسوب می‌شود، برای تامین انرژی می‌توان از انرژی‌های خورشیدی استفاده کرد. حیدری با تاکید بر اینکه مبارزه با فساد باید در دستور کار قرار بگیرد، خاطرنشان کرد: انضباط مالی بسیار حائز اهمیت است. استاندار چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه باید زیرساخت‌های مورد نیاز برای صادرات در گمرک استان تقویت شود، یادآور شد: دغدغه‌های صادرکنندگان باید شنیده شود، تمرکز بر صادرات محصول از استان در دستور کار قرار بگیرد. وی با اشاره به اینکه تعداد قابل توجهی از مجتمع‌های آبرسانی در چهارمحال و بختیاری فعال شده است، اظهارکرد: تعدادی از این پروژه‌ها از جمله پروژه آبرسانی بن- بروجن امسال به بهره‌برداری می‌رسد و تعدادی از آنها نیز ظرف دو سال آینده تکمیل و وارد مدار آبرسانی خواهد شد. حیدری بیان کرد: راه‌اندازی بازارچه‌های عرضه کالا و خدمات و همچنین برپایی نمایشگاه برای معرفی محصولات تولیدی در استان بسیار مفید است، این بازارچه‌ها در تمامی شهرستان‌ها راه‌اندازی شود.

ظرفیت‌های صادراتی استان

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری در خصوص ظرفیت‌های این استان در حوزه صادرات گفت: در این استان شرکت‌های بزرگی نظیر فولاد و پتروشیمی فعال است که سهم مهمی از صادرات استان را به خود اختصاص داده است به‌طوری‌که تولیداتی نظیر کودهای شیمیایی، آهن اسفنجی، ورق گالوانیزه و ورق خودرو این استان بازهای هدف صادراتی متعددی را به خود جلب کرده است. به گزارش ایرنا، شهرام زارع ادامه داد: کارخانه‌های متوسط نیز نظیر ظریف مصور، خوراک آبزیان و آب معدنی نیز طی سال‌های اخیر حجم بالایی از صادرات داشته‌اند و به تازگی نیز کارخانه‌های آب معدنی استان برای تامین نیاز جام جهانی با کشور قطر قرارداد بسته‌اند. وی تصریح کرد: چهارمحال و بختیاری در زمینه تولیدات کشاورزی نیز دارای ظرفیت‌های بسیاری به ویژه در تولید محصولات باغی از جمله بادام است. در این استان ۱.۵(یک و نیم) میلیون تن محصول تولید می‌شود اما چالشی در این حوزه وجود دارد آن است که این محصولات به صورت خام و فله‌ای صادر می‌شود و ارزش افزوده واقعی را نصیب استان نمی‌کند. این فعال اقتصادی با بیان اینکه چهارمحال و بختیاری ظرفیت‌ این را دارد که به حجم صادراتی بیشتری دست یابد، خاطرنشان کرد: می‌تواند از تجارت کشورهای موفق در حوزه صادرات از تمامی ظرفیت‌های موجود در استان بهره‌گیری کرد. اما در کنار ظرفیت‌ها، چالش‌هایی نیز فراروی صادرات استان وجود دارد که برای ترسیم افق‌های روشن در این حوزه باید برای رفع آن تلاش کرد. به عقیده برخی از کارشناسان اگر بتوان در زمینه صنعت تولیداتی متناسب با فناوری(تکنولوژی) دنیا و در زمینه محصولات کشاورزی با انجام عملیات فراوری و بسته‌بندی، محصولات با کیفیتی به بازارهای هدف عرضه کنیم این استان به جایگاه بهتری در حوزه صادرات دست می‌یابد.

چالش‌های پیش روی صادرات

یک کارشناس مسائل اقتصادی و استاد دانشگاه گفت: هر چند تعداد کارخانه‌های صنعتی بزرگ در استان اندک است اما همین واحدهای تولیدی بیشترین حجم صادرات استان را به خود اختصاص داده‌اند و شرکت‌های کوچک و متوسط در این خصوص سهم چندانی ندارند. صباح عباسی افزود: علت اینکه شرکت‌های کوچک و متوسط در استان اقدام به تولید محصولات صادرات‌محور نمی‌کنند آن است که در این خصوص فرهنگسازی مناسبی صورت نگرفته است؛ فرهنگسازی به این معنا که بسیاری از این شرکت‌ها با وجود قابلیت‌های بالا اما به سبب اعتماد به نفس پایین تلاشی برای جلب بازارهای خارجی نمی‌کنند. وی با بیان اینکه شرایط بازارهای هدف تجاری همواره در حال تغییر است، تصریح کرد: متناسب با این تغییرات باید شرکت‌های تولیدی استان که در پی جلب بازارهای صادراتی هستند نیز تغییر کنند و با تجهیز خود به فناوری روز، بهره‌گیری از تجارب شرکت‌های موفق و آموزش بازاریابی و تبلیغات بتوانند خود را با این تغییرات تطبیق دهند.

سخن پایانی

چهارمحال و بختیاری یک درصد وسعت و ۱.۲ درصد جمعیت کشور را به خود اختصاص داده است. بر اساس گزارش‌های سال گذشته سازمان مدیریت برنامه‌ریزی استان، سهم این استان در تولید ناخالص ملی ۹ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان معادل ۶۵ صدم درصد است که نشان می‌دهد این شاخص نسبت به جمعیت استان در وضعیت خوبی قرار ندارد از همین‌رو می‌طلبد برای رونق تولید در استان و به دنبال آن صادرات ظرفیت‌های استان بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد و حمایت‌های بیشتری در توسعه کسب و کارها به ویژه در بخش صنعت استان انجام گیرد چرا که سهم صنعت استان در تولید ناخالص ملی ۱۲.۶ درصد است درحالی‌ که میانگین کشوری آن عدد ۳۴.۲ درصد را نشان می‌دهد. چهارمحال و بختیاری دارای ۱۰ شهرستان با جمعیتی نزدیک به یک میلیون نفر است.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2aarrl