جمعه 14 اردیبهشت 1403 - 03 May 2024
کد خبر: 93405
نویسنده: فرشته ضرابیه-معاون بانک سامان
تاریخ انتشار: 1402/06/19 06:37

تغییر؛ از بانکداری سنتی تا نئوبانک

فرشته ضرابیه-معاون بانک سامان
تغییر؛ از بانکداری سنتی تا نئوبانک

همه ما به‌خوبی می‌دانیم دنیا در حال تغییر است و تغییر همیشه شرایط بهتر را برای جامعه به همراه داشته است. بارها درباره تغییر در معنای سرمایه و دیدگاه جدید آن صحبت کردیم، اما برای موفق شدن در این دنیای جدید، باید ما نیز در بسیاری از موضوعات زندگی خود یک روش جدید به‌کار گیریم و تغییری در آن ایجاد کنیم. یکی از این تغییرات که به‌خوبی در حال لمس آن هستیم و باعث موفقیت بانک‌ها در عرصه بانکداری می‌شود، تغییر نگاه و روش از بانکداری سنتی به سمت نئوبانک است. نئوبانک (Neobank)، نوعی بانک دیجیتالی است که توسط استارت‌آپ‌های فعال در حوزه تکنولوژی‌های مالی راه‌اندازی می‌شود، هیچ شعبه فیزیکی ندارد، کاملا آنلاین بوده و تنها راه ارتباطی با آن گوشی شما است. از سال ۲۰۱۵ برای نخستین بار در انگلیس نئوبانک‌ها پا به عرصه گذاشتند. اصطلاح نئوبانک تقریبا از سال ۲۰۱۶ و با مجوز گرفتن استارلینگ در انگلستان، به‌طور جدی بر سر زبان‌ها افتاد. در ایران نیز با تصویب آیین‌نامه تأسیس و فعالیت بانک‌های مجازی در سال ۱۳۹۰، بستر فعالیت نئوبانک‌ها در کشور فراهم شد.برای رفتن به این سمت از موفقیت، باید فرهنگ، نگرش، سبک زندگی روزمره، سیستم سنتی اداری، ابزار کار و خیلی از باورهای حتی شخصی و بسیاری از اصولی که به‌صورت منطقی قبول کرده بودیم را تغییر دهیم. باید از جای امنی که در آن نشسته بودیم بلند شویم و حرکتی نو و تازه را آغاز کنیم.

اما آیا رسیدن به موفقیت در این زمانه به‌سادگی انجام‌پذیر است؟

پاسخ سوال روشن است؛ خیر، هیچ چیز در جهان به‌سادگی به‌دست نیامده است. برای هر موفقیتی در طول تاریخ، انسان‌های بسیار تلاش کرده و می‌کنند. موفق شدن شجاعت می‌خواهد. جرات و جسارت می‌خواهد، دانش می‌خواهد، فرهنگ و شعور می‌خواهد، ابزار کار می‌خواهد، یار و همکار می‌خواهد، مدیر راه‌بلد می‌خواهد. برای موفق شدن باید به دل توفان زد و از توفان گذشت. باید کشتی موفقیت را با همکاری ملوانانی شجاع و ناخدای ماهر به سلامت از توفان عبور داد و مسیر دستیابی به پیروزی را پیدا کرد. گاهی باید خودت توفانی شوی و راه‌هایی را بروی که تا به حال نرفته‌ای و در عوض مزه موفقیت‌های بعدی و پیدا کردن راه‌های جدید راحس کنی و لذتش را ببری. در حالی که موفق نشدن بسیار ساده است. اگر نمی‌خواهی در توفان باشی یا توفان ایجاد کنی، می‌توانی زندگی روزمره‌ات را داشته باشی و مثل بسیاری از افراد و سازمان‌ها، درگیر روزمرگی با همان روال گذشته بمانی و به همان شکل ادامه بدهی و ریسک تغییر را هم نپذیری.اما اگر می‌خواهی موفقیت‌های بیشتری را در زندگی‌ات و در آینده تجربه کنی، باید از نقطه آرامشت بلند شوی و حرکت کردن را آغاز کنی.اگر بخواهی که تغییر در زندگی را شروع کنی، باید از ابتدایی‌ترین کارهای روزمره آغاز کنی. این تغییر شجاعت می‌خواهد. شجاعت به‌معنای نترسیدن نیست، بلکه به‌معنای در دل ترس رفتن است، با ایمان حرکت کردن است، مسیر را درست ارزیابی کردن است؛ بنابراین برای موفق شدن باید شجاع بود و با ترس مواجه و از نقطه امن بلند شد و جسارت را پیشه کرد تا بتوان موفقیت را در آغوش گرفت.

کار کردن، تلاش کردن، نوآوری، سربالایی را رفتن، کوه را پیمودن، کارهایی بسیار سخت است، اما رسیدن به قله و پرچم پیروزی را در آنجا نشاندن، ارزش همه این سختی‌ها را داشته و دارد. لذتی که هر صعود‌کننده به قله‌های صعب‌العبور داشته را فقط کسانی می‌فهمند که برای رسیدن به موفقیت در هر رشته و هر موضوعی تلاش کرده باشند. تلاش و کوشش، واژه‌هایی هستند که با تغییر و موفقیت عجین شده‌اند و کنار همه نام‌های بزرگ از مخترعان تا مکتشفان، از جنگاوران تا صلح‌آوران، از دانشمندان تا اندیشمندان در همه تاریخ تکرار شده است. ما هم اگر بخواهیم، می‌توانیم هر کار سختی را انجام دهیم. تاریخ پر از نمونه‌های انسان‌ها و حتی سازمان‌هایی است که با تلاش و ایستادگی و تکرار و تغییر، به موفقیت رسیده‌اند؛ انسان‌ها و سازمان‌هایی که در مسیر حرکت بارها و بارها زمین خورده‌اند، اما بلند شده و به مسیر خویش ادامه داده‌اند و شاهد موفقیت بوده‌اند.بانک‌های خصوصی هم از روز آغازین تولد خود در ۲۰، ۳۰ سال گذشته برای تغییر در نگاه سنتی بانکداری متولد شدند و در همه این سال‌ها تلاش کردند با همه کمبودها و تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی و بانکی، با هر تغییری در جهان هماهنگ باشند و نگاه به آینده بهتر و روشن‌تری داشته باشند.

امیدواریم با برداشته شدن تحریم‌ها، نیروی انسانی بانک‌ها بتوانند خودشان را برای جهش‌های بهتر در سیستم بانکداری آماده و مجهز کنند.سیستم نئوبانک یا بانکداری نوین، تحول تازه‌ای را در همه بخش‌های بانکی، ریالی و ارزی پدید خواهد آورد و رابطه بانک و مشتری را وارد مرحله جدیدی خواهد کرد. در این شرایط تکنولوژی، به‌ویژه اینترنت در خدمت مشتریان و کارکنان بانک‌ها برای تسهیل بیشتر خواهد بود. اطمینان دارم که سال‌های آینده، سال‌های بهتری برای سامان دادن سیستم بانکی و همه مردم ایران خواهد بود و از هم‌اکنون باید آمادگی خود را برای تغییر و رشد بیشتر فریاد بزنیم.

 


نویسنده:
کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2aa7de