برپایی قطعی نمایشگاه گردشگری ایران
نشست خبری پانزدهمین نمایشگاه گردشگری و صنایع وابسته برگزار شد. این نمایشگاه سال گذشته با وجود همهگیری کرونا و به تعویق افتادن برخی نمایشگاههای بینالمللی یا برگزاری مجازی آنها، در تهران بهصورت حضوری برپا شد اما قرار است امسال تغییراتی در ساختار اینرویداد بهوجود بیاید. بهعنوان مثال، برگزارکنندگان درصدد معرفی الگوهای موفق کسبوکارهای گردشگری و ایجاد جریانسازی در این حوزه هستند.
علیاصغر شالبافیان در نشست شورای سیاستگذاری پانزدهمین نمایشگاه گردشگری و صنایع وابسته تهران که قرار است از تاریخ ۹ تا ۱۲ بهمن امسال در محل نمایشگاههای بینالمللی استان تهران برگزار شود، موضوع بررسی برنامه و اقدامات کمیتههای تخصصی اینرویداد را با حضور رؤسای هر بخش و فعالان گردشگری مربوطه در دستور کار قرار داد و گفت: نمایشگاه گردشگری تهران باید محل ملاقات ذینفعان گردشگری باشد، از اینرو هر الزامی که برای تحقق این مهم نیاز بود میپذیریم. این الزام شاید کاهش تعداد بازدیدکنندگان، کاهش تعداد غرفهها یا حتی پایین آمدن جذابیتهای بصری اینرویداد برای عموم باشد.
او افزود: با توجه به اینکه مخاطب اصلی اینرویداد فعالان گردشگری هستند، از اینرو پیشنهاد تقسیمبندی روزهای برگزاری نمایشگاه به دو بخش عمومی و تخصصی بررسی شد. بر این اساس با اعلام زمان بازدید، شامل دو روز نخست برای حضور بخش خصوصی بهمنظور تعامل و برگزاری نشستهای B۲B و دو روز بعد بهمنظور مشارکت مردمی و حضور عموم، موافقت جمعی به عمل آمد.
بهگفته معاون گردشگری، رویکرد جدید نمایشگاه گردشگری و صنایع وابسته تهران حرکت از سوی مخاطبان عام بهسوی مخاطبان خاص است.
او افزود: برای فراهم کردن بستر لازم تخصصی شدن نمایشگاه گردشگری پیشرو نیاز است وارد موضوع محتوایی شویم، یعنی باید بررسی شود تناسب افرادی که در اینرویداد حضور مییابند، چقدر با اهداف نمایشگاه هماهنگ است. شاید اینرویکرد منتهی به حضور جمعی محدودتر و کاهش متراژ فضای نمایشگاه شود اما این دیدگاه گامی بهسوی کیفیسازی یک نمایشگاه تخصصی خواهد بود.
شالبافیان با بیان اینکه نمایشگاه امسال موضوعمحور خواهد بود، افزود: در تلاشیم در همه غرفهها اعم از داخلی و خارجی به محصولات متنوع گردشگری از جمله گردشگری کشاورزی، خوراک، سلامت، دریایی و... بپردازیم و از حضور بخشهای فرابخشی مرتبط از جمله نهادهای تاثیرگذار در امر سفر، حملونقل، بانکهای عامل و بیمهها بهرهمند شویم.
شالبافیان همچنین مداقه بیشتر در برنامه هر یک از کمیتههای تخصصی نمایشگاه گردشگری تهران را در دستور کار رؤسای مربوطه قرار داد و از آنها خواست با جزییات بیشتر برنامهریزی انجامشده را ارائه کنند.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه نمایشگاه گردشگری تهران طبق سالهای گذشته بسیار مورداستقبال عمومی قرار گرفته و از طرفی نیاز است بستر و فرصت ارتباط دوسویه میان بخش خصوصی نیز برقرار شود، پیشنهاد تقسیم روزهای برگزاری اینرویداد به دو بخش تخصصی و عمومی در دست بررسی قرار دارد تا تداخلی در نحوه این ارتباط ایجاد نشود.
معاون گردشگری با بیان اینکه رویداد پیشرو بهترین فرصت را برای یادگیری و آگاهی از وضع موجود، چالشها و نیازهای حوزه گردشگری فراهم میآورد، اظهارکرد: یکی از اصلیترین معیارها برای ارزیابی تاثیرگذاری این نمایشگاه این است که این برنامه چقدر میتواند راهنما و مفید باشد و چقدر امکان تاثیرگذاری در جامعه مخاطب را خواهد داشت، از اینرو نیاز است از فرصت گفتوگو با فعالان گردشگری، سرمایهگذاران و بهطور کل صاحبان کسبوکارهای این حوزه بهره ببریم.
شالبافیان با اشاره به اینکه ساختار نمایشگاه پیشرو باید بهگونهای باشد که افراد بازدیدکننده از جامعه تخصصی این حوزه در جریان کامل صنعت گردشگری قرار بگیرند، تاکید کرد: دریافت کامل از وضعیت گردشگری کشور تنها با حضور جامعه تخصصی، فعالان گردشگری، صاحبان کسبوکارها و نیز ادارات کل استانی محقق میشود.
در واقع اینرویداد باید بهنوعی مرکز ملاقات، مذاکره و توسعه کسبوکار فعالان و ذینفعان بخش خصوصی باشد تا انعکاس دقیقی از جریانات موجود را نمایان کند.
سخن پایانی
معاون گردشگری در پایان تهیه دستورالعمل حضور شرکتکنندگان در نمایشگاه گردشگری و صنایع وابسته تهران را الزامی دانست و گفت: این اقدام سبب حضور ضابطهمند و برگزاری نمایشگاه بهصورت نظاممند میشود و در تنظیم اینرویداد بهسوی تخصصی شدن تاثیرگذار است.
کمیتههای روابط عمومی و اطلاعرسانی، بینالملل و تشریفات، امور استانها، آموزش، گردشگری الکترونیک و استارتآپها، پشتیبانی و نیز حفاظت و حراست در زیرمجموعه شورای سیاستگذاری پانزدهمین نمایشگاه گردشگری و صنایع وابسته تهران تشکیل شده است.