دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 - 20 May 2024
کد خبر: 20998
تاریخ انتشار: 1401/09/23 13:27

بخاری کارگاهی و هیتر صنعتی

بخاری کارگاهی و هیتر صنعتی دسته ای از تجهیزات صنعتی هستند که دارای انواع گوناگونی بوده و بنابر کاربرد مخصوص خود و تفاوت عمده ای که با محصولات خانگی دارند، با ویژگی هایی متفاوت و قدرتمندتر طراحی و تولید می شوند.
بخاری کارگاهی و هیتر صنعتی

بخاری کارگاهی

با شروع فصل سرما، وسایل گرمایشی به یکی از نیازهای حیاتی تبدیل می شوند. علاوه بر مصارف خانگی، این موضوع برای محیط های صنعتی و کارگاهی نیز به شدت مورد توجه است زیرا فراهم شدن محیطی مناسب جهت انجام فعالیت، بازدهی آن کسب و کار، کارگاه و یا محیط صنعتی را نیز بالا خواهد برد. برای چنین محیط هایی بهره گیری از بخاری کارگاهی و نیز هیتر های صنعتی راهکاری مطلوب و ایده آل به شمار می رود.

 موضوعی که مصرف کنندگان را به جای استفاده از بخاری های خانگی و حتی بهره گیری از شیوه های سنتی، بیش از پیش به سوی بخاری کارگاهی و هیتر های صنعتی سوق می دهد، ویژگی ها و قابلیت های این محصولات است که از مهم ترین دسته بندی های تجهیزات صنعتی محسوب می شوند.

ویژگی های بخاری کارگاهی و هیتر صنعتی

بخاری کارگاهی و هیتر صنعتی به دلیل کاربرد متفاوت آن ها نسبت به محصولات خانگی دارای ویژگی های متفاوتی نیز هستند. از مهم ترین تفاوت های موجود می توان به توانایی گرمایشی آن ها اشاره کرد. به دلیل اینکه اغلب محیط های کارگاهی و صنعتی دارای مساحت بیش تر و ارتفاع سقف بلندتری هستند، بخاری کارگاهی و هیتر صنعتی به نوعی طراحی و ساخته می شوند که بازدهی و توان کافی برای گرمایش چنین محیط هایی را دارا باشند. توان گرمایشی بیش تر، در عین حال ویژگی های دیگری را نیز طلب می کند.

هیتر صنعتی بخاری کارگاهی

به عنوان مثال جنس کوره مورد استفاده در بخاری کارگاهی و هیتر صنعتی باید کاملاً متفاوت از محصولات خانگی باشد تا تحمل حرارت بالا را داشته باشد. به همین دلیل در تولید محصولات برندهای معتبری مانند بخاری مهیا از فولاد ضد زنگ (استینلس استیل) به منظور ساخت کوره استفاده می شود. فولاد از آلیاژهای پرکاربرد در تولید محصولات مقاوم ساختمانی مانند میلگرد نیز می باشد که نشان دهنده ی استحکام آن است.

از دیگر مواردی که جزو ملزومات طراحی بخاری کارگاهی و هیتر صنعتی محسوب می شود، استفاده از رنگ های مناسبی است که توانایی تحمل حرارت بالا را داشته باشد و در مدت کوتاهی پس از شروع به استفاده از بین نرود. بنابراین می بینیم که برندهای معتبر در تولید این محصولات از رنگ های نسوز و مقاوم به حرارت بهره می برند.

مشعل و فن

بهره گیری از مشعل های قدرتمند که علاوه بر قابلیت ایجاد گرمایش زیاد، در برابر حرارت ایجاد شده نیز مقاوم باشند از دیگر مواردی است که در بخاری کارگاهی و هیتر صنعتی ضروری است. به همین منظور تولیدکنندگان در طراحی و ساخت محصولات با کیفیت و بادوام از مشعل اتمسفریک استفاده می کنند. مشعل اتمسفریک از جنس چدن ساخته می شود و تحمل گرمایی بسیار بالایی دارد. همچنین به دلیل عدم نیاز به فن و موتور، فاقد آلودگی صوتی بوده و اکسیژن مورد نیاز خود را از طریق مکش هوای ورودی تأمین می کند. مشعل اتمسفریک را به نوعی می توان مشعل ایده آل برای بخاری کارگاهی و هیتر صنعتی دانست.

اما یکی از تفاوت های محصولات یاد شده در فن است. بخاری کارگاهی عموماً به صورت فاقد فن طراحی می شود. به همین دلیل و به منظور ایجاد بازدهی بالا از طراحی 360 درجه بهره می برد، به گونه ای که در جهات گوناگون حرارت را به طور یکسان پخش می کند. در مقابل، هیتر صنعتی دارای فن است. فن مورد استفاده در این محصولات دارای توان بالایی در پرتاب حرارت بوده به نوعی که می تواند گرمایش یکدست و مطبوعی را در محیط ایجاد کند. یکی از تفاوت های موجود در انواع گوناگون هیتر صنعتی به فن مورد استفاده و برند آن بر می گردد. تولیدکنندگانی مانند گروه تولیدی مهیا در مدل های گوناگون محصولات خود از دو نوع فن زیلابگ (Zilabeg) و فن ایرانی استفاده می نمایند.

فن هیتر گازی برقی بخاری کارگاهی

تفاوت های موجود در انواع بخاری کارگاهی و هیتر صنعتی

در بین محصولات یاد شده تفاوت های دیگری نیز وجود دارد که از ماهیت و نوع کارکرد آن ها ناشی می شود. به عنوان مثال بخاری کارگاهی و نیز هیتر گازی صنعتی گرمایش خود را از حرارتی که به وسیله آتش ایجاد می شود تأمین می کنند. اما هیتر برقی با ساز و کاری متفاوت، از گرمایش ایجاد شده توسط المنت های برقی بهره می برد.

دیگر تفاوت های عمده در انواع بخاری کارگاهی و هیتر صنعتی به سوخت مورد استفاده، میزان فضای قابل گرمایش، منابع مورد نیاز و طراحی بر می گردد که آن ها هم ناشی از ماهیت و کاربرد آن ها بوده و در ادامه تشریح خواهد شد.

سوخت مورد استفاده

هر کدام از این کالاها دارای انواع گوناگونی هستند که از سوخت های متفاوتی بهره می برند و در هنگام خرید بخاری کارگاهی یا هیتر صنعتی شاید مهم ترین ویژگی برای مصرف کنندگان، همین موضوع سوخت باشد. به عنوان مثال بخاری کارگاهی دارای دو نوع است: نوع اول که از گاز طبیعی به عنوان سوخت استفاده می کند و بخاری کارگاهی گازی نامیده می شود و نوع دوم که از نفت / گازوئیل به عنوان سوخت استفاده می کند و بخاری نفتی / گازوئیلی نامیده می شود.

دلیل تفاوت در سوخت مورد استفاده در انواع بخاری کارگاهی و هیتر صنعتی این موضوع است که در مناطق گوناگون، تفاوت هایی در دسترسی پذیری انواع سوخت وجود دارد. اغلب مناطق کارگاهی و صنعتی داخل شهرها و حتی اطراف شهرها از لوله کشی گاز طبیعی بهره‌مند هستند و به راحتی می توانند انواع گازی این محصولات را تهیه نمایند. اما در برخی مناطق که فاقد لوله کشی گاز طبیعی بوده و به جای آن دسترسی به نفت سفید یا گازوئیل وجود دارد، نیاز به استفاده از بخاری کارگاهی نفتی / گازوئیلی است.

این دسته بندی در هیتر صنعتی نیز وجود دارد و شامل دو نوع متفاوت گازی و برقی می شود. در این محصولات نیز موضوع یادشده صدق می کند با این تفاوت که در مناطق فاقد گاز شهری، در صورت وجود برق سه فاز می توان از هیتر برقی به منظور تأمین گرمایش محیط استفاده نمود.

کاربرد بخاری کارگاهی و هیتر صنعتی

از هیتر های صنعتی و بخاری های کارگاهی معرفی شده در این مقاله می توان به منظور تأمین گرمایش محیط های گوناگونی مانند محیط های کارگاهی، صنعتی، دامی، ورزشی، اداری، مدارس، بانک ها، گلخانه ها و... استفاده نمود. البته بدیهی است که با در نظر گرفتن ویژگی های محیط مورد نظر، می توان از بین انواع بخاری کارگاهی و هیتر صنعتی و با لحاظ کردن فاکتورهای گوناگون آن ها، محصولی را انتخاب کرد که بیش ترین بازدهی و بهترین کارایی را داشه باشد. جهت کسب اطلاعات فنی دقیق می توانید در ←  این صفحه مشخصات کامل انواع محصولات یاد شده را مشاهده نمایید.

منبع: تجهیزات صنعتی

 

      


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/27qx6e