شنبه 29 اردیبهشت 1403 - 18 May 2024
کد خبر: 104513
تاریخ انتشار: 1402/11/25 06:53

الکتروگیربکس صنعتی چیست؟ معرفی صفر تا صد الکتروگیربکس صنعتی

الکتروگیربکس صنعتی به ماشین ها و تجهیزات صنعتی گفته می شود که دارای قدرت جنبشی و حرکتی بالایی هستند. الکتروموتورهای گیربکس دار با کاهش دور موتور و سرعت موتور موجب تبدیل آن به قدرت سیستم انتقال می شوند، همین طور با ایجاد تغییر توان قدرت موتور و کاهش دور موتور، گشتاور آن را افزایش می دهند.
الکتروگیربکس صنعتی چیست؟ معرفی صفر تا صد الکتروگیربکس صنعتی

الکتروگیربکس صنعتی چیست؟ معرفی صفر تا صد الکتروگیربکس صنعتی

الکتروگیربکس صنعتی به ماشین ها و تجهیزات صنعتی گفته می شود که دارای قدرت جنبشی و حرکتی بالایی هستند. الکتروموتورهای گیربکس دار با کاهش دور موتور و سرعت موتور موجب تبدیل آن به قدرت سیستم انتقال می شوند، همین طور با ایجاد تغییر توان قدرت موتور و کاهش دور موتور، گشتاور آن را افزایش می دهند. در زمان تولید و طراحی الکتروگیربکس صنعتی برای افزایش توان موتور و کیفیت و ارزش محصول، دقت بسیار زیادی می شود. دلیل این موضوع هم به خاطر این است که، اجزای تشکیل دهنده ی الکتروگیربکس های صنعتی که شامل چرخ دنده ها، پوشش ها و یاتاقان ها هستند، تاثیر شایان به ذکری را در افزایش کیفیت و توان موتور دارند.

یکی از مهم ترین عوامل نیروی جنبشی و حرکتی در صنعت الکتروموتورها، الکتروگیربکس ها هستند. به همین خاطر از آن برای انتقال توان مکانیکی از یک ذخیره ی تولید توان به مصرف کننده استفاده می شود. همین طور از الکتروگیربکس های صنعتی برای ایجاد گشتاور و سرعت مورد نیاز در اکثر صنایع استفاده می شود.

 

معرفی اجزای به کار رفته شده در الکتروگیربکس های صنعتی

اجزای مختلف و زیادی در طراحی و ساخت الکتروگیربکس صنعتی استفاده شده است. به این صورت که هر کدام از اجزای به کار رفته شده در الکتروگیربکس های صنعتی از جنس و فرم های متفاوتی نسبت به یکدیگر برخوردار هستند. البته در همین راستا ذکر این موضوع از این قاعده مستثنی نمی باشد که یکی از مهم ترین اجزای ماشین آلات صنعتی، چرخ دنده ها می باشند. چرخ دنده ها دارای اهمیت بسیار زیادی در الکتروگیربکس های صنعتی هستند.

از جمله اجزای به کار رفته شده در تولید و طراحی الکتروگیربکس های صنعتی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پوسته ی الکتروگیربکس: یکی از اجزای دیگر به کار رفته شده در الکتروگیربکس های صنعتی، پوسته ی آن است. این قطعات اصولا از جنس چدن ریخته گری می باشند. تمامی دنده های سیستم در داخل این اجزا قرار می گیرند.
  • شکاف های ورودی و خروجی: شکاف ها یکی دیگر از اجزای الکتروگیربکس های صنعتی می باشند. جنس این شکاف ها، از آلومینیوم است.
  • یاتاقان: یکی دیگر از اجزای به کار رفته شده در الکتروگیربکس های صنعتی که وظیفه ی تحمل بارها از نوع شعاعی و محوری شکاف ها را دارند، یاتاقان نام دارد.

 

بررسی انواع الکتروگیربکس های صنعتی

الکتروگیربکس صنعتی بر اساس کاربرد در شکل ها و انواع مدل های متنوعی تولید و روانه ی بازار فروش می شود. همین طور این الکتروموتورها توسط برندهای مختلف و معتبر زیادی تولید می شوند. از جمله انواع الکتروگیربکس های صنعتی که با نام های مختلفی همچون الکتروموتور چینی و الکتروموتور وگ WEG در بازار موجود می باشند، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • گیربکس های حلزونی
  • گیربکس شافت های مستقیم
  • گیربکس های آویزدار
  • گیربکس های کرانویل پینیون
  • گیربکس های خورشیدی
  • گیربکس های ترکیبی

 

در زمان خرید و انتخاب گیربکس های باید به چه نکاتی نهایت دقت را داشت؟

الکتروگیربکس صنعتی وظیفه انتقال و تبدیل قدرت به گشتاور را در موتورها بر عهده دارد. همین موضوع موجب می شود تا در زمان انتخاب و خرید آن به نکات و فاکتور های مهم و اساسی دقت کرد. از جمله ی آن نکات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • توان الکتروگیربکس: یکی از مهم ترین مواردی که باید در زمان خرید یک دستگاه الکتروگیربکس صنعتی به آن نهایت دقت را داشت، توان آن است. مقدار توان ابتدایی تاثیر بسیار زیادی را در کارایی آن دارد. توان الکتروموتور با کیلو وات محاسبه می شود.
  • دور موتور: محاسبه ی میزان دور چرخش موتور الکتروگیربکس در دقیقه، یکی دیگر از فاکتورهای اصلی در زمان خرید این محصول به شمار می آید. انتخاب دور چرخش موتور و تبدیل انرژی خارج شده از گیربکس های صنعتی در دقیقه بایستی متناسب با کاربری باشد که خریدار به آن نیاز دارد.
  • اندازه ی گشتاور خروجی: از دیگر نکات مهمی که باید در زمان خرید و انتخاب یک دستگاه با کیفیت بالا و مطلوب به آن دقت کرد، اندازه ی گشتاور خروجی می باشد.
  • شرایط محیطی: از دیگر موارد مهم در زمان خرید، شرایط محیطی و آب و هوایی می باشد. به این صورت که خاکی بودن محیط، یخ زدگی هوا و استوایی بودن می تواند در زمان خرید و انتخاب نوع و مدل دستگاه تاثیرگذار باشد.

 

بررسی دیگر نکات مورد نیاز در زمان خرید الکتروگیربکس صنعتی

  • نوع و مشخصات الکتروموتور: نوع و مشخصات الکتروگیربکس صنعتی یکی دیگر از نکات مهم و اساسی در زمان خرید می باشد.
  • نوع انتقال انرژی: از دیگر موارد مهم در زمان انتخاب و خرید الکتروگیربکس های صنعتی، نوع انتقال انرژی آن است.
  • دمای محیط: با توجه به دمای محیط قابل استفاده می توان اقدام به انتخاب مدل دستگاه الکتروگیربکس صنعتی نمود. بایستی در زمان خرید به این نکته توجه کنید که گیربکس های صنعتی مطابق با درجه ی حرارتی و مکانیکی توصیه شده توسط سازنده برای محیط مورد نظر انتخاب شود.
  • درجه و نوع روان کنند: یکی دیگر از مواردی که باید در زمان خرید و انتخاب الکتروگیربکس به آن نهایت دقت را داشت، درجه و نوع روان کننده است. البته در همین راستا ذکر این موضوع از این قاعده مستثنی نمی باشد که درجه و استحکام روانکار را هم بایستی به صورت مستمر مورد اندازه گیری قرار داد. همین طور نشتی شیشه یا روغن در مهر و موم شفت هم بایستی بررسی شود. نشتی روغن نمایانگر این است که آب بندی ها خوب عمل نکرده و نیاز به تعویض دارد.

 

بررسی کاربردهای الکتروگیربکس صنعتی در صنایع

الکتروگیربکس صنعتی به دلیل ویژگی ها و مزیت های مختلف و زیادی که دارد، به صورت گسترده در اکثر صنایع مورد استفاده قرار می گیرد. به این صورت که در دنیای امروزی الکتروموتورهای گیربکس دار به عنوان یکی از مطمئن ترین روش ها برای انتقال توان، انرژی و افزایش سرعت به کار رفته می شود. همین موضوع موجب می شود تا از این نوع الکتروموتورها در اکثر صنایع استفاده شود. از جمله کاربردهای الکتروگیربکس های صنعتی در صنایع می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • صنعت فولاد و آهن
  • صنعت سیمان سازی
  • صنایع مس
  • صنایع کاغذسازی
  • دستگاه های انتقال مواد در معادن
  • صنایع پتروشیمی
  • صنعت روی گیربکس
  • دستگاه های انتقال مواد در معادن
  • آسیاب های بالمیل

 

اهمیت الکتروگیربکس های صنعتی در چیست؟

الکتروگیربکس صنعتی از اهمیت بسیار زیادی در اکثر صنایع برخوردار هستند. این دستگاه به خاطر انتقال نیروی مکانیکی و تغییر ضریب سرعت موتور دارای اهمیت بسیار زیادی است. گیربکس ها بایستی به صورت موثر کار کنند تا روند تولید محصول به درستی صورت گیرد. البته در همین راستا ذکر این موضوع از این قاعده مستثنی نمی باشد که روغن کاری دستگاه برای افزایش کارایی آن بسیار حیاتی است. به این صورت که، روغن کاری دستگاه موجب روان شدن آن می شود و زمانی که سطح روغن پایین بیاید، گیربکس از کار می افتد.

گیربکس از آن جایی که یک قطعه ی مکانیکی کاملا یکپارچه است، خرابی آن ممکن است منجر به تعمیرات گران قیمتی شود. با روغن کاری منظم، می توان از بروز این مشکلات و هزینه های اضافی ناشی از تعویض یا تعمیر الکتروگیربکس، جلوگیری به عمل آورد. تعمیر و نگهداری منظم آن، موجب بهبود کارکرد الکتروگیربکس صنعتی می شود. از این رو بهتر است به صورت منظم محل نگهداری دستگاه را تمیز شود. در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر به فروشگاه مگاکو مراجعه کنید.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4mpyzb