-

معرفی انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری به همراه مزایا و معایب آن‌ها

برای ورود به بازار سرمایه دو راه وجود دارد . اول ایجاد پورتفوی شخصی و مدیریت آن توسط فرد سهامدار است. در این صورت سهامدار باید هم از بازار بورس اطلاعات کافی داشته باشد و هم بتواند روزانه اتفاقات بازار را رصد کند. این روش ریسک‌ بسیاری مخصوصا برای تازه‌واردین دارد. روش دوم اما که اصطلاحا غیر مستقیم نام دارد؛ خرید واحدهای صندوق های سرمایه گذاری است.

معرفی انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری به همراه مزایا و معایب آن‌ها

صندوق‌های سرمایه گذاری نهادهای مالی هستند که از تجمیع وجوه سهامداران، با مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار و مدیریت کارشناسان بورسی تشکیل شده‌اند.

صندوق‌های سرمایه گذاری بر اساس نحوه معاملات و نوع دارایی به انواع مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند. برای سرمایه‌گذاری و خرید واحدهای صندوق‌های سرمایه گذاری لازم است میزان ریسک‌پذیری و استراتژی مالی سهامدار مشخص شود.

انواع صندوق های سرمایه گذاری بر اساس نوع دارایی

صندوق های سرمایه گذاری بر اساس نوع دارایی انواع مختلفی دارند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

صندوق سهامی: صندوق های سرمایه گذاری سهامی پر ریسک‌ترین نوع صندوق های سرمایه گذاری هستند. در این نوع صندوق‌ها بین 70 تا 90 درصد دارایی صندوق در سهام شرکت‌های بورسی هزینه می‌شود. به همین دلیل بازدهی این نوع صندوق‌ها بستگی به روند بازار و همچنین عملکرد و انتخاب‌های مدیران و تصمیم‌گیران صندوق دارد. صندوق‌های سهامی مناسب افراد ریسک‌پذیر است.

صندوق درآمد ثابت: صندوق های سرمایه گذاری درآمد ثابت کم‌ریسک‌ترین نوع صندوق های سرمایه گذاری است. در این نوع صندوق‌ها، 90 درصد دارایی در ابزارهای مالی درآمذ ثابت مانند سپرده‌های بانکی و اوراق مشارکت و قرضه هزینه می‌شود. این نوع صندوق‌ها معمولا سود ثابتی را ماهانه به حساب صاحبان واحدهای صندوق واریز می‌کنند. سودی که معمولا بیشتر از سود سپرده‌های بانکی است. این نوع صندوق مناسب افراد ریسک‌گریز است.

صندوق مختلط: صندوق سرمایه‌گذاری مختلط مابین صندوق‌های در آمد ثابت و سهامی قرار می‌گیرد. در این نوع صندوق‌ها 60 تا 70 درصد دارایی‌های صندوق صرف خرید سهام شرکت‌های بورسی و مابقی هزینه ابزار مالی درامد ثابت می‌شود. در این نوع صندوق‌ها نیز مانند صندوق‌های سهامی، سود ماهانه به سهامداران پرداخت نمی‌شود بلکه تفاوت قیمت خرید و فروش واحدهای صندوق، بازدهی سهامداران را تعریف می‌کند.

صندوق طلا: طلا همواره به عنوان یک ابزار سرمایه‌گذاری سنتی شناخته می‌شود. صندوق طلا نیز به همین خاطر مورد اعتماد سهامداران بازار سرمایه است. این نوع صندوق‌ها، 90 درصد دارایی خود را صرف خرید گواهی یک روزه سکه طلا می‌کنند. بازدهی در این نوع صندوق‌ها نیز بر اساس اختلاف قیمت خرید و فروش واحدهای صندوق تعریف می‌شود.

اگر این سوال برای‌تان پیش آمده که کدام‌یک از این صندوق‌ها بازده بیشتری دارند، می‌توانید به مقاله " پربازده‌ترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری " مراجعه کنید.

انواع صندوق های سرمایه گذاری بر اساس نحوه معاملات

همانطور که توضیح داده شد، صندوق های سرمایه گذاری بر اساس نوع دارایی و نحوه معاملات به انواع مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند. در ادامه به دسته بندی صندوق‌ها بر اساس نحوه معاملات می‌پردازیم.

  • صندوق ETF : صندوق سرمایه گذاری ETF و یا قابل معامله، صندوقی است که واحدهای آن مانند سهام شرکت‌های بورسی به صورت روزانه در بازار بورس و اوراق بهادار تهران معامله می‌شود. برای خرید و فروش این نوع صندوق‌ها فقط کافی است از طریق سامانه‌های آنلاین خرید و فروش سهام، نماد صندوق را جست‌وجو کنید و آن را بخرید. در صورت فروش واحدهای صندوق نیز، پول آن درجا به حساب شما واریز خواهد شد.
  • صندوق صدور و ابطال: برای خرید و فروش واحدهای صندوق های سرمایه گذاری مبتنی بر صدور و ابطال، درخواست شما توسط کارگزار ثبت شده و واحدهای صندوق بر اساس NAV فردای معاملات خریداری یا فروخته می‌شوند. پول فروش واحدهای صندوق نیز بین 3 تا 7 روز کاری به حساب شما واریز خواهد شد.

مزایای صندوق‌های سرمایه گذاری

همانطور که در ابتدای نوشته توضیح داده شد، صندوق‌های سرمایه گذاری ریسک سهامداری در بازار بورس را کاهش می‌دهند. خرید واحدهای صندوق مزایای دیگری نیز دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • مدیریت حرفه‌ای و ریسک سرمایه‌گذاری پایین: صندوق‌های سرمایه گذاری توسط کارشناسان بازار سرمایه اداره می‌شود. در حقیقت شما با خرید واحدهای صندوق، سرمایه خود را به دست حرفه‌ای های بازار می‌سپارید.
  • نقد شوندگی بالا: صندوق‌های سرمایه گذاری مانند سهام شرکت‌های بورسی نقد شوندگی بالایی دارد و سرمایه‌گذار می‌تواند به راحتی سرمایه خود را به پول نقد تبدیل کند.
  • متنوع سازی سبد سهام: همانطور که توضیح داده شد، صندوق‌های سرمایه‌گذاری از تجمیع وجوه سهامداران تشکیل می‌شود و مدیران صندوق این سرمایه را صرف خرید ابزارهای مالی متنوع می‌کنند. به همین خاطر شما با هر سرمایه‌ای از طریق مشارکت در صندوق‌ها، سبد دارایی متنوعی خواهید داشت.
  • معافیت مالیاتی: به سرمایه صندوق‌های سرمایه گذاری مالیات تعلق نمی‌گیرد.
  • شفافیت بالا: تمام صندوق‌های موجود در بازار سرمایه دارای مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار هستند. از طرف دیگر این صندوق‌ها موظف‌اند تمام اطلاعات مالی خود را به صورت روزانه و آنلاین منتشر کنند.

معایب صندوق های سرمایه گذاری

صندوق‌های سرمایه‌گذاری معایبی نیز دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • کارمزد و سهم مدیریت: صندوق‌های سرمایه‌گذاری بر اساس مرامنامه و اساسنامه خود، مبلغی را به عنوان کارمزد و هزینه‌های تاسیس صندوق از سرمایه‌گذاران کسر می‌کنند.
  • عدم مدیریت بر دارایی: با خرید واحدهای صندوق شما دیگر به صورت مستقیم بر دارایی خود مدیریت ندارید.

کارگزاری آگاه و صندوق های سرمایه گذاری

کارگزاری آگاه از زمان تاسیس خود و تحت مدیریت شرکت سبدگردانی و مدیریت دارایی آگاه، 14 صندوق سرمایه‌گذاری را تاسیس و مدیریت کرده است. صندوق‌هایی که توانسته‌اند در بازار پرنوسان بورس تهران، عملکرد مناسبی را به ثبت برسانند. صندوق مشترک آگاه به عنوان پربازده‌ترین صندوق بازار سرمایه ایران در مدت فعالیت 13 ساله خود بیش از 34 هزار درصد بازدهی داشته است. صندوق های سرمایه گذاری آگاه انواع مختلفی دارند و هر فردی با هر میزان دارایی و هر مقدار ریسک‌پذیری، می‌تواند گزینه مناسب خود را از میان آن‌ها انتخاب کند.

سخن آخر

مشارکت در صندوق های سرمایه گذاری، راهی کم‌ریسک برای سهامداری در بازار بورس و اوراق بهادار است. شما با خرید واحدهای صندوق های سرمایه گذاری، پول خود را به دست حرفه‌ای‌های بازار می‌سپارید تا در روزهای پرنوسان بازار، بهترین بازدهی را نصیب شما کنند. سهامدار می‌تواند با تعیین استراتژی مالی درست و همچنین مشخص کردن میزان ریسک‌پذیری خود، یک یا چند صندوق را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کند.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*