یک‌شنبه 16 اردیبهشت 1403 - 05 May 2024
کد خبر: 19174
تاریخ انتشار: 1401/05/31 23:47
برقراری تعامل میان دانشگاه و صنایع معدنی ضروری است

توسعه دانش برای تامین نیازهای وارداتی صنایع

پورابراهیمی بیان کرد: دانشگاه شهید باهنر کرمان دارای ۱۴هزار دانشجو و ۶۰۰ عضو هیات‌علمی است که از ذخایر نظام مقدس اسلامی هستند.

ایران از پتانسیل‌های ویژه توسعه معدنی برخوردار است. استان کرمان به‌عنوان یکی از شهرهای پرظرفیت کشور از میزان قابل‌توجه مس و فولاد برخوردار است، برهمین اساس نیز در طول سال‌های گذشته اقدامات گسترده‌ای برای برداشت از این قابلیت‌‌ها انجام گرفته و همزمان در طول یک دهه گذشته تلاش‌هایی برای ارزش‌آفرینی هرچه بیشتر در این منطقه اجرایی شده، البته تحقق توسعه یادشده، نیازمند برقراری تعامل میان فعالان صنعتی و دانشگاهیان برای تامین نیازهای تکنولوژیک صنایع است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی در نشست مشترک با اساتید، هیات‌علمی و پژوهشگران شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاه شهید باهنر کرمان با حضور مدیرعامل شرکت ملی مس ایران اظهار کرد: از حدود ۱.۵ سال پیش برابر ۵۰ هزار میلیارد تومان طرح سرمایه‌گذاری در شهر کرمان تعریف کرده‌ایم. یکی از طرح‌های توسعه‌ای که با هدف تامین نیازهای داخلی دنبال می‌شود، تولید الکترود گرافیتی است.

ضرورت تامین نیاز فولادسازان

وی افزود: الکترود گرافیتی از مواد اولیه و ضروری در صنعت فولاد کشور است. در ۱۰ سال گذشته، استان کرمان تنها تامین‌کننده مواد اولیه صنعت فولادسازی بود و هیچ اقدامی برای فرآوری این محصول انجام نمی‌گرفت، اما درحال‌حاضر با حرکت استان به‌سمت تولید فولاد، نیاز به الکترود گرافیتی ضروری است.

پورابراهیمی ادامه داد: امروزه تنها در یک مجموعه معدنی استان کرمان، ۲۴ میلیون تن کنسانتره، ۱۸میلیون تن گندله و ۸ میلیون تن فولاد تولید می‌شود. هفته گذشته نیز ۱۵۰هزار میلیارد تومان طرح‌های توسعه در فولاد کلید خورد.

وی تاکید کرد: در حال‌ حاضر تمام نیاز کشور به الکترود گرافیتی از طریق واردات تامین می‌شود و ارزش آن بالغ بر ۱.۲ میلیارد دلار برآورد شده است. این محصول به‌شدت استراتژیک است؛ چنانچه مانع ورود آن به کشور شوند، در عمل تولید در صنعت فولاد متوقف می‌شود، بنابراین باید برای رفع این کمبود، چاره‌ای اساسی اندیشیده شود. برهمین اساس نیز پروژه تولید الکترود گرافیتی در استان کرمان از حدود ۱.۵ سال قبل آغاز شد.

اتکا به توان دانشگاه‌ها

وی اظهار کرد: دانشگاه شهید باهنر کرمان در دولت سیزدهم با نگاه جدید باید به دانشگاهی برتر تبدیل شود و اعلام کند که بودجه دولتی برای اداره دانشگاه نیاز ندارد،همان‌طور که دانشگاه‌های معتبر دنیا هم همین کار را انجام می‌دهند و از منابع خودشان استفاده می‌کنند،بنابراین بزرگ‌ترین ظرفیت‌های‌شان توانمندی علمی است.

پورابراهیمی بیان کرد: دانشگاه شهید باهنر کرمان دارای ۱۴هزار دانشجو و ۶۰۰ عضو هیات‌علمی است که از ذخایر نظام مقدس اسلامی هستند. این ظرفیت از ده‌ها چاه نفت هم بالاتر است، به‌شرط آنکه توان علمی را از معبر تجاری‌سازی به خلق ثروت برسانیم تا اثر آن را در بهبود معیشت زندگی مردم، گره‌گشایی کلان کشور و نیز در اقتصاد کشور ببینیم.

تعامل دانشگاه و صنعت

پورابراهیمی تصریح کرد: چنانچه تعاملی میان شرکت مس و دانشگاه باهنر کرمان شکل بگیرد، می‌توان با تکیه بر این ظرفیت، بسیاری از نیازهای صنایع را در داخل کشور تامین کرد تا از واردات این محصولات جلوگیری شود.

وی ادامه داد: پایین بودن بهره‌وری، مشکلات و آلودگی‌های زیست‌محیطی از دیگر چالش‌های حاکم بر عملکرد شرکت مس هستند. بدون تردید بهره‌مندی از ظرفیت‌های دانشگاهی می‌توان به رفع این مشکلات کمک کند.

پورابراهیمی در ادامه از استان کرمان با عنوان قطب بزرگ پهناور مواد معدنی کشور نام برد و افزود: این شرکت، سالانه ۴۰ هزار میلیارد تومان سود از تولید این فلز سرخ به‌دست می‌آورد. این شرکت می‌تواند با تکیه بر ظرفیت‌های خود در راستای تحقق شعار مطرح‌شده از سوی رهبر معظم انقلاب مبنی بر «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» با دانشگاه‌ها همکاری کند. نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی گفت: بهره‌مندی از مزیت‌های نسبی کشور یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که می‌تواند سبب بهبود اقتصاد کلان کشور شود. پورابراهیمی افزود:گسترش فعالیت‌های علمی و تخصصی در طول سال‌های گذشته به رشد توان علمی سایر کشورها بدل شده، حال می‌توان از این ظرفیت در کشور ما نیز بهره گرفت و در ادامه توان علمی و تخصصی کشور را از بستر تجاری‌سازی به خلق ثروت تبدیل کرد.

وی افزود: در 2 دهه ابتدایی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، ظرفیت علمی کشور محدود بود، اما اکنون این ظرفیت با شتاب بسیاری افزایش یافته است؛ تا جایی که اکنون ایران جزو یکی از کشورهای قدرتمند در تولید علم و دانش محسوب می‌شود.

پورابراهیمی گفت: تعداد مقالات دانشگاهی ثبت‌شده از ایران در مجلات معتبر دنیا، گویای موفقیت علمی کشور در دنیا است. انتظار می‌رود از این ظرفیت برای بهبود شرایط توسعه صنعتی بهره گرفته شود.

وی خطاب به اساتید و پژوهشگران دانشگاهی حاضر در جلسه گفت: امروز ظرفیت علمی قابل‌توجهی را در اختیار دارید. ۲۵ سال است که در این دانشگاه، دانشجوی دکترا تربیت می‌شود، بنابراین انتظار می‌رود این دانشگاه برای رفع مشکلات صنعت، قدم‌های مثبتی بردارد.

سخن پایانی

در دنیای امروز، رابطه‌ای مستقیم میان توسعه فناوری و پیشرفت در ابعاد مختلف اجتماعی، اقتصادی و سیاسی هر کشور برقرار است. فناوری عامل اساسی برای ایجاد ثروت، دانایی و توانایی کشورها است و ابزاری قدرتمند در توسعه ملی به‌شمار می‌آید، بنابراین صنایع می‌توانند با تکیه بر توان دانشگاه‌ها در مسیر توسعه فناوری و بهبود شرایط اقتصادی‌شان گام بردارند. 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/27qage