پنج‌شنبه 06 اردیبهشت 1403 - 25 Apr 2024
کد خبر: 102950
تاریخ انتشار: 1402/10/27 08:46

جریمه سنگین برای کرمانی چینی فروش؛ خودرو برای لاکچری بازها یا مردم!

کرمان موتور این روزها روی خط تمام صفحات مجازی است، اما نه درباره کیفیت خودرو و یا موفقیت در داخلی سازی که در گران فروشی، دخالت در انتخابات اتاق بازرگانی، حمایت از رسانه های پرحاشیه و…
جریمه سنگین برای کرمانی چینی فروش؛ خودرو برای لاکچری بازها یا مردم!

طبق اعلام سازمان تعزیرات حکومتی بیش از ۲ هزار پرونده شکایت از ۲ خودروساز مونتاژی ثبت شده که لابد یکی از آنها کرمان موتور است. و خبرها حاکی از قطعی شدن رای پرونده ها برای تعداد زیادی از آنها حکایت دارد هر چند که برخی پرونده‌ها با اعتراض خودروساز محکوم به تجدید نظر فرستاده شده‌اند.

جریمه بازار و دولت برای کرمان موتور

طبق اخبار موجود این مونتاژکار در مرحله اول به خریداران یک قیمت را اعلام کرده و سپس بعد از گذشت چندماه قیمت‌های جدید را با بهانه‌های مختلف از مشتریان مطالبه می‌کند، یعنی رقمی بالاتر از قرارداد را عنوان می‌کند.

سازمان تعزیرات حکومتی چند وقتی است که خودروسازان را زیر تیغ نظارت قرار داده است و به پرونده‌های شکایت علیه آنان به سرعت رسیدگی می‌کند. کرمان موتورکه خودروهای چینی را سر هم می کند و زیر آنها لاستیک و لنت می بندد به خاطر گران فروشی به پرداخت ۲هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان جریمه و بازگرداندن اضافه مبلغ دریافتی به مشتریان محکوم کرده است.

یک کاربر در مدیا اجتماعی ایکس در این باره نوشته است: «از عجایب بازار خودرو، KMC T8 کرمان موتور قیمت کارخانه تحویل ۹۰ روزه ۱ میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومن، قیمت بازار ۱ میلیارد ۴۰۰ میلیون تومن. افرادی هم که ثبت نام کردند شرکت پولشان را پس نمی دهد»، «کارخانه در اردیبهشت ماه یک دفعه از ۹۰۰ میلیون تومان به یک میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان افزایش داده است»

دکتر عطا بهرامی کارشناس اقتصادی نیز در صفحه شخصی خود در پلتفرم ایکس نوشته بود: «ضروری است؛ تحقیق کنند که چرا وانت تی ۸ کرمان موتور در عراق کمتر از ۱۲ هزار دلار و در ایران ۴۵ هزار دلار به شیعیان فروخته می شود؟»

به گزارش عصر اقتصاد به نظر می رسد با افزایش شکایات و ورود جدی نهادهای نظارتی باعث شده تا این خودروساز ترمز قیمت های خود را بکشد و برهمین مبنا است که ظاهرا خودروی کی ام سی تی ۸ آن نیز قرار است قیمت هایش اصلاح شود اما با نفوذی که این خودروساز دارد، هنوز زیر بار نرفته اما بازار واکنش درستی به رفتار کرمانی ها چینی ساز داشته و اکنون خودروی کرمان موتور در بازار بیش از ۲۳۰ میلیون تومان ارزان تر از درب کارخانه است.

بی توجهی کرمان موتور به مردم

یک کارشناس خودرو که نخواست نامش فاش شود، در گفتگو با عصر اقتصاد، گفت: کرمان موتور ابتدا قرار بود که بر روی ساخت داخلی متمرکز شود و از این رو دکتر بهرام شریعت با همین هدف توسط مرعشی جذب شد اما کمی بعد این مدیر شرکت مدیران خودرو را با ایجاد همکاری با خودروسازی چری کلید زد و در ادامه خودروسازی کرمان عملا به یک وارد کننده خودروی مونتاژ کار بدل شدند.

وی افزود: اگر چه این خودروساز مدعی داخلی سازی خودروهای خود را دارد و حدود ۲۰ درصد داخلی سازی اعلام شده اما بد نیست بدانید که لاستیک، لنت و زه درها ویا برخی قطعات نمی تواند نقش موثری در داخلی سازی یک خودرو ایفا کند و بسیاری از قطعات که در سهم داخلی سازی محاسبه می شود، حتی می توان با یک دستگاه تزریق پلاستیک و یا تراشکاری و در یک زیر پله هم تولید کرد.

این کارشناس خودرو خاطر نشان کرد: به دلیل درآمدها و نگاه سرمایه گذاران کرمان موتور ، این مونتاژ کار عملا برنامه ای برای قاطبه مردم و دهک های متوسط به پایین ندارد بلکه این مونتاژکاران چینی ترجیح می دهند خودروی گران را برای طبقه مرفه و لاکچری باز جمع و جور کنند! وگرنه اگر قرار بود خودروی ارزان و با کیفیت و برای همه مردم تولید و یا مونتاژ کرد اکنون خیلی از خودرو های گلف و فولکس واگن هستند که با قیمت های بسیار پایین و متناسب با قدرت خرید اقشار طبقه متوسط هم مونتاژ و یا وارد کرد!

به گزارش عصر اقتصاد نه تنها به گفته این کارشناس اقتصادی مونتاژ کار کرمانی تمایلی به ورود به تامین خودرو برای دهک های متوسط به پایین ندارد بلکه به گزارش سایت تحریریه «دو شرکت غیر خودروساز یعنی گروه مپنا و شرکت کرمان موتور به یک باره خودرو برقی می سازند! و قصد دارند تا ره صد ساله را یک شبه طی کنند که از عجایب صنعت خودروسازی ایران به شمار می رود و از هم اکنون می توان حدس زد که قرار است چه چیزی تولید شود و سطح رضایتمندی از آن در چه درجه ای قرار داشته باشد»!

این سایت در ادامه نوشته است: کرمان موتور به مونتاژ مدل های مختلف جک که خودروساز ضعیفی در چین است مشغول شده و توان قطعه سازی خاص و قابل اعتنایی ندارد و گروه مپنا هم که اساسا در زمینه تجهیزات برقی فعالیت می کند و فاقد تجربه خودروسازی است.

اینکه چگونه این دو شرکت که هیچ یک خودروساز نیستند سر از بازار تولید خودروهای برقی درآورده اند را باید از مدیران ارشد وزارت صمت پرسید که در یک سال و نیم اخیر بازار خودرو ایران را به یک آشفته بازار تمام عیار تبدیل کرده اند.»


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/27968v