جمعه 07 اردیبهشت 1403 - 26 Apr 2024
کد خبر: 2735
تاریخ انتشار: 1400/07/14 12:09
حیات دریاچه ارومیه در گرو تصمیمات دولت

مرکز آینده‌پژوهی دریاچه ارومیه جایگزین ستاد احیا شد

بررسی آخرین وضعیت تراز دریاچه ارومیه نشان می‌دهد حال نگین فیروزه‌ای بیش از پیش رو به وخامت است و به نفس‌نفس افتاده است. این امر باعث ایجاد نگرانی‌های مردم این منطقه شده، چراکه بعد از خشک شدن این دریاچه خطری بزرگ به‌نام توفان‌های نمکی اکوسیستم این منطقه را مورد تهدید جدی قرار می‌دهد.

با توجه به کاهش بارندگی‌ها در یک سال گذشته در حوضه آبریز دریاچه ارومیه، این دریاچه در حال خشک شدن و نابودی قرارگرفته و موجب نگرانی عمیق کارشناسان محیط‌زیست شده و به‌طوری‌که برخی از کارشناسان دیگر هیچ امیدی به بهبودی اوضاع این دریاچه ندارند.

 براساس اعلام نظر بسیاری از کارشناسان محیط‌زیست در ۴ دهه گذشته سطح زیر کشت آبی، کاشت محصولات آب‌بر، حفر چاه‌های مجاز و غیرمجاز و توسعه صنایع، افزایش چشمگیری داشته است که در این میان باید تغییر اقلیم و کاهش بارندگی را نیز به مجموع این دلایل افزود.

با توجه به اینکه دولت سیزدهم وعده‌هایی برای احیای دریاچه ارومیه به مردم آذربایجان غربی داده، امروز مطالبه مردم آذربایجان غربی عمل به وعده احیای دریاچه ارومیه از سوی دولت سیزدهم است، که دومین دریاچه شور جهان (از نظر وسعت) موردتوجه مسئولان قرار گیرد تا شاهد ازسرگیری پروژه‌های طرح نجات‌بخشی دریاچه ارومیه باشند و علاوه بر احیای این نگین فیروزه‌ای، از مهاجرت مردم منطقه جلوگیری شود.

حقابه دریاچه رهاسازی نشد

نماینده مردم ارومیه در مجلس از تخصیص تنها نیمی از اعتبارات در نظرگرفته‌شده برای احیای دریاچه ارومیه خبرداد و گفت: برای اجرای طرح‌های احیای دریاچه ارومیه ۵۵۰ میلیارد تومان اعتبار در نظرگرفته شده که تاکنون نیمی از این اعتبار به استان اختصاص‌یافته است.

ذاکر با انتقاد از عدم‌رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه، تصریح کرد: با وجود اینکه دریاچه ارومیه در وضعیت بحرانی قرار دارد اما با خشکسالی‌های اخیر، حقابه دریاچه ارومیه از سوی ۳ استان آذربایجان شرقی، غربی و کردستان رهاسازی نشده است.

رئیس مجمع نمایندگان آذربایجان غربی، افزود: ۸ سال قبل، ۲۷ عنوان برنامه برای احیای دریاچه ارومیه تدوین و به عهده ستاد احیای دریاچه ارومیه گذاشته شد اما تا به امروز فقط انتقال آب، آن‌هم نیمه‌تمام، اجرایی شده و مابقی ۲۶ پروژه راکد مانده‌اند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به پیامدهای خشک شدن دریاچه ارومیه، گفت: خشک شدن دریاچه ارومیه یعنی ۱۵ میلیون نفر از مردم شمال‌غرب به بحران‌های بزرگی همچون توفان نمک و سپس امراض تنفسی و خشک شدن اراضی و باغات گرفتار خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه تمام تلاش دولت و مجلس احیای دریاچه ارومیه با اجرای طرح‌های آبرسانی است، تصریح کرد: با اتمام احداث تصفیه‌خانه ارومیه و ۴۰۰ متر باقی‌مانده خط انتقال آب به دریاچه، امید است با ورود آب از طریق اجرای این طرح‌ها روزهای خوبی را برای دریاچه ارومیه شاهد باشیم.

کاهش ۶۲ سانتی‌متری تراز آب دریاچه

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی از کاهش ۱۶ سانتی‌متری تراز آب دریاچه ارومیه خبر داد.

یاسر رهبردین با بیان اینکه میزان آب دریاچه ارومیه نیز نسبت به سال گذشته بیش از ۲ میلیارد مترمکعب کاهش داشته، تصریح کرد: میزان آب دریاچه ارومیه هم‌اکنون به ۲ میلیارد و ۸۶۰ میلیون مترمکعب رسیده است.

وی دلیل اصلی کاهش تراز دریاچه ارومیه را کاهش بارندگی‌ها و ظرفیت سدهای حوضه آبریز عنوان کرد و افزود: وسعت فعلی دریاچه ارومیه ۲ هزار و ۱۹۴ کیلومترمربع است که این میزان در مدت‌زمان مشابه سال گذشته ۳ هزار و ۶۵۵ کیلومترمربع بود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان‌غربی با بیان اینکه تعطیلی ستاد احیا با دستور معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست کشور انجام‌شده، اظهارکرد: مرکز آینده‌پژوهی دریاچه ارومیه جایگزین ستاد احیا شد.

آیدین رحمانی با بیان اینکه طرح‌های انتقال آب به دریاچه ارومیه در مرحله نهایی و در آستانه بهره‌برداری است که با بهره‌برداری از این پروژه، سالانه بیش از ۶۵۰ میلیون مترمکعب آب از جنوب استان به پیکر دریاچه ارومیه منتقل خواهد شد که این میزان تراز این دریاچه را سالانه یک متر افزایش خواهد داد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان‌غربی خاطرنشان کرد: با تغییر دولت و از سوی دیگر، با تعطیلی ستاد احیای دریاچه ارومیه، پروژه‌ها برای مدتی در رکود قرارگرفته‌اند اما انتظار می‌رود دولت جدید در راستای کمک به احیای دریاچه ارومیه، پروژه‌هایی که راکد هستند را دوباره احیا کند.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3kw9d3