پنج‌شنبه 06 اردیبهشت 1403 - 25 Apr 2024
کد خبر: 19521
تاریخ انتشار: 1401/06/15 04:55

مراحل ساخت تصفیه خانه فاضلاب (0 تا 100) به صورت EPC

ما در این مطلب سعی داریم درباره‌ی مراحل ساخت تصفیه خانه فاضلاب اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم. ازآنجاکه آب‌های آلوده و مواد آلاینده در محیط می‌توانند سبب بیماری‌های مختلف برای مردمی شوند که با آن در ارتباط نزدیک هستند؛ بنابراین وجود تصفیه خانه‌های فاضلاب یکی از تجهیزات مهم در این زمینه به شمار می‌آید که لازم است برای محیط‌های مسکونی، اداری، بیمارستان‌ها و کمپ‌ها و ... در نظر گرفته شود.

ما در این مطلب سعی داریم درباره‌ی مراحل ساخت تصفیه خانه فاضلاب اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم. ازآنجاکه آب‌های آلوده و مواد آلاینده در محیط می‌توانند سبب بیماری‌های مختلف برای مردمی شوند که با آن در ارتباط نزدیک هستند؛ بنابراین وجود تصفیه خانه‌های فاضلاب یکی از تجهیزات مهم در این زمینه به شمار می‌آید که لازم است برای محیط‌های مسکونی، اداری، بیمارستان‌ها و کمپ‌ها و ... در نظر گرفته شود.

چنانچه تا انتهای این مطلب همراه ما باشید، به این موضوع خواهیم پرداخت و درباره‌ی پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی اطلاعاتی را با شما درمیان خواهیم گذاشت.

تصفیه خانه فاضلاب چیست؟

همان‌طور که می‌دانید، در مناطق شهری و صنعتی، فاضلاب‌های به وجود آمده همین‌طور در محیط رها نمی‌شوند، بلکه جمع‌آوری شده و وارد تصفیه خانه‌های فاضلاب می‌شوند؛ پس از این روی آب‌های جمع‌آوری شده عملیات بیولوژیکی، شیمیایی و فیزیکی انجام می‌شود تا آب، عاری از مواد آلاینده مخرب شده و برای مصرف دوباره مورداستفاده قرار گیرد.

اما این نکته نیز قابل ذکر است که بسته به هر نوع فاضلابی مراحل تصفیه آن متفاوت خواهد بود. عموما فاضلاب‌ها برای اهداف مختلفی وارد تصفیه خانه فاضلاب می‌شوند که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

  • کمک می‌کنند تا بتوان شرایط بهداشتی بهتری را برای زندگی مهیا کرد.

  • با استفاده از این پکیج می‌توان به نگهداری محیط‌زیست کمک کرد.

  • می‌توان با ساخت تصفیه خانه به بازیابی فاضلاب پرداخته و از آن برای جاهای مختلف استفاده کرد.

  • امکان تولید کود طبیعی در این روش وجود دارد.

  • می‌توان به تولید انرژی از این طریق کمک کرد.

همان‌طور که می‌دانید، ما با روند افزایش جمعیت در شهرهای بزرگ روبه‌رو هستیم و تامین آب مورد‌نیاز با شرایط دشواری روبه‌روست، به‌گونه‌ای که جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب امری ضروری به نظر می‌رسد.

در این بخش سعی داریم به مراحل ساخت تصفیه خانه فاضلاب پرداخته و مزایای استفاده از آن را با شما در میان بگذاریم.

چگونگی مراحل ساخت تصفیه خانه فاضلاب

اگر بخواهیم بدون در نظر گرفتن جزئیات یعنی نوع فعالیت واحد تولیدی که قرار است آب‌های آلاینده آن مورد‌تصفیه قرار گیرد، مراحل ساخت تصفیه خانه فاضلاب را مورد‌بررسی قرار دهیم، باید گفت که این روند شامل مراحل زیر می‌شود:

  • ابتدا لازم است نقشه کلی تصفیه خانه بر اساس ضوابطی که لازم است، طراحی شده و مورد‌تایید محیط‌زیست و سازمان آب و تصفیه فاضلاب قرار گیرد.

  • در مرحله بعد پس از بازدید کارشناسان این حوزه، مجوزهای لازم به سازنده تصفیه خانه‌های فاضلاب ارائه می‌شود.

  • سپس زیرساخت‌ها برای ساخت حوضچه‌های سیمانی انجام شده و پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی اجرا می‌شود.

  • در مرحله‌ای دیگر تجهیزات لازم برای تصفیه فیزیکی، بیولوژیکی و شیمیایی آماده می‌شود.

  • در مرحله بعد با توجه به نوع آلاینده‌ها و بسته به شرایط محیطی مراحل تصفیه مورد تست قرار گرفته و در صورت لزوم بهبود می‌یابند.

  • درنهایت نیز جایگاهی مناسب برای دفع فاضلاب‌های تصفیه شده در نظر گرفته می‌شود.

تمامی مراحلی که در بالا ذکر کردیم، جهت بهبود شرایط و دست یافتن به راندمان بهتر و کارایی بیشتر انجام می‌پذیرد. نکته قابل ذکر در اینجا این است که مراحل ساخت تصفیه خانه فاضلاب زمان بالایی را به خود اختصاص خواهد داد، ضمن آن‌که ممکن است در حین کار بودجه‌ای که برای این امر در نظر گرفته‌شده نیاز به افزایش پیدا کرده و یا مراحل انجام کار تا حدی تغییر نماید.

مراحل تصفیه فاضلاب انسانی

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم تصفیه فاضلاب‌ انسانی از سه بخش فیزیکی، بیولوژیکی و شیمیایی عبور کرده تا بتوانند درنهایت به آبی زلال برای استفاده تبدیل شوند.

تصفیه فیزیکی اولین مرحله از روند تصفیه است که دارای واحدهای آشغال‌گیر، دانه‌گیر، متعادل‌ساز و ته‌نشینی اولیه است. در این مرحله جامدات معلق، کلیفرم، نیتروژن و فسفر حذف می‌شوند.

دومین مرحله تصفیه، روش بیولوژیکی است که شامل هوادهی، ته‌نشینی ثانویه و گندزدایی می‌شود در این مرحله از تصفیه نیز جامدات معلق، BOD و همچنین کلیفرم، نیتروژن و فسفر به میزان بسیار زیادتری از مرحله اولیه از فاضلاب حذف می‌شوند.

در اخرین مرحله که بخش تصفیه پیشرفته نامیده می‌شود به میزان 99.9% تا 100% موادی مانند ازت، فسفر و جامدات سنگین و همچنینBOD کلیفرم، نیتروژن و فسفر و ... حذف و جداسازی می‌شود.

از نظر عملی چه کارهایی در تصفیه خانه فاضلاب انجام می‌شود؟

در ابتدا در تصفیه خانه‌های فاضلاب با کمک آشغال‌گیر دستی، آشغال‌گیر زوج توری و مکانیکی کمک می‌شود تا بتوان ذرات جامع معلق را جدا کرد.

در مرحله بعد برای آن که بتوان مواد آلی را حذف نمود از روش هواده عمقی یا دیوفیوزر استفاده می‌شود.

در فرآیند بیولوژیکی حوضچه‌های ته‌نشینی ساخته می‌شود که کمک می‌کند لجن‌های موجود در فاضلاب ته‌نشین شده و بتوان عملیات تصفیه را با کیفیت بالاتری انجام داد.

یکی از قسمت‌های عملیاتی در مراحل ساخت تصفیه خانه فاضلاب آن است که از کلاریفایر و پل‌های لجن روب برای جمع‌آوری لجن ته‌نشین شده در کف تصفیه خانه استفاده می‌شود.

درنهایت نیز تصفیه شیمیایی فاضلاب انجام می‌شود که در این مرحله با استفاده از روش کلرزنی و تزریق گاز ازون و زلال‌سازی فاضلاب می‌توان آب مورداستفاده را آماده نمود.

پکیج تصفیه خانه فاضلاب چیست و چقدر هزینه دارد؟

پکیج تصفیه خانه فاضلاب را می توان دستگاهی نامید که چیزی مابین پکیج تصفیه فاضلاب و تصفیه خانه فاضلاب می باشد و مزایای هر دو سیستم را در خود دارد و در بسیاری از احجام پکیج تصفیه خانه فاضلاب گزینه مناسب برای دستگاه تصفیه می باشد. به‌طورکل هزینه‌ای که شما برای ساخت پکیج تصفیه خانه فاضلاب در نظر می‌گیرید، بستگی به میزان آب ورودی به تصفیه خانه و همچنین کیفیت آن دارد؛ زیرا ممکن است فاضلابی که برای تصفیه وارد این سیستم می‌شود از آلاینده‌های بسیاری برخوردار بوده و یا بالعکس میزان آلایندگی آن کم باشد.

از دیگر نکاتی که در این امر موثر است، میزان تصفیه است که روی فاضلاب انجام می‌گیرد.

به این ترتیب بهتر است هنگام انجام مراحل تصفیه فاضلاب در ظرفیت‌های پایین از پکیج فلزی یا پلی‌اتیلن استفاده شود و برای ظرفیت‌های بالاتر از 300 مترمکعب در هر شبانه‌روز از تصفیه خانه‌هایی که به‌صورت بتنی ساخته شده‌اند استفاده شود.

جمع‌بندی

برای انجام مراحل ساخت تصفیه خانه فاضلاب بهتر است کار اجرا به افرادی سپرده شود که در این امر از تخصص کافی برخوردارند. در حال حاضر شرکت‌های بزرگی هستند که در این زمینه فعال بوده و می‌توانند بسترهای لازم را برای این امر فراهم کرده و علاوه بر ساخت تصفیه خانه‌های فاضلاب،خدمات پس از فروش و همچنین خدمات فنی را به مشتریان ارائه نمایند.

نکته لازم به ذکر این است که مهم‌ترین هدف شرکت سازنده در انجام مراحل ساخت تصفیه خانه فاضلاب باید این امر باشد که از طرح‌های نوین و اجرای آن‌ها استفاده نماید؛ همچنین از‌آنجاکه تصفیه خانه‌های فاضلاب بیشتر برای تصفیه انواع فاضلاب انسانی و صنعتی آماده می‌شود، باید بتواند کمترین آسیب و اثرات مخرب زیست‌محیطی را برای محیط چه از نظر اقتصادی و چه از نظر فنی به همراه داشته باشد.

 

برچسب ها : ,,,           


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2xqpzp