دوشنبه 27 فروردین 1403 - 15 Apr 2024
کد خبر: 15923
تاریخ انتشار: 1401/02/19 03:31
تاکید رئیسی در نشست هم‌اندیشی با اصناف و اتحادیه‌ها:

قیمت‌ها نباید خودسرانه تغییر کند

رئیس‌جمهوری گفت: دولت نه به‌دنبال حذف یارانه کالاهای اساسی، بلکه درصدد اصلاح نحوه و محل تخصیص این یارانه‌ها است که با کمک اصناف و اتحادیه‌ها، مردم مزه شیرین عدالت در پرداخت یارانه‌ها را بچشند.

به گزارش مهر، سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری شنبه شب در نشست هم‌اندیشی با جمعی از اصناف و اتحادیه‌ها با قدردانی از همراهی همیشگی اصناف و اتحادیه‌ها با انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران، گفت: همواره به همه اعضای دولت توصیه کرده‌ام که به‌طور منظم و مستمر نشست‌های مشورتی با نخبگان عرصه‌های مختلف داشته باشند و نشست امشب را نیز برای خود فرصتی ارزشمند می‌دانم.

وی با تاکید بر اینکه نباید قیمتی در بازار خودسرانه تغییر کند، تصریح کرد: مردم نباید هر روز شاهد تغییر در قیمت‌ها باشند. اگر هم قیمتی تغییر می‌کند باید دلایل و زمینه‌های آن برای مردم تبیین و تشریح شود.

وی با اشاره به اینکه وجود نرخ‌های متفاوت برای کالاها و خدمات واحد، همواره بستر ایجاد فساد و رانت بوده، گفت: مهم‌ترین اقدام در زمینه مبارزه با فساد، رفع بسترها و اصلاح زمینه‌های ایجاد فساد است.

اجرای عدالت در پرداخت یارانه‌ها

رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه هدف دولت از اصلاح نحوه و محل پرداخت یارانه مواد غذایی اجرای عدالت در پرداخت یارانه‌ها است، افزود: هدف دولت این است که با کمک اصناف و اتحادیه‌ها، کاری کند تا مردم مزه شیرین عدالت را در پرداخت یارانه‌ها بچشند. این موضوع باید به‌طور شفاف و دقیق برای مردم تبیین شود. دولت تصمیم اقتصادی محرمانه ندارد و باور داریم که اگر مردم در جریان جزئیات این تصمیم قرار گیرند، همراه دولت خواهند بود، چراکه ما به‌دنبال تامین منافع مردم هستیم.

رئیسی اظهار کرد: دولت هرگز به‌دنبال حذف یارانه کالاهای اساسی نیست، بلکه تصمیم دولت این است که محل پرداخت یارانه کالاهای اساسی جابه‌جا شود و یارانه به‌جای پرداخت به واردکننده و حلقه اول تامین و توزیع کالا، به حلقه آخر زنجیره تامین و توزیع، یعنی مصرف‌کننده پرداخت شود.

تاکید بر مشورت با اهالی فن

وی با بیان اینکه استفاده از نظرات نخبگان عرصه‌های مختلف به‌عنوان صاحبان دانش، تجربه و توانایی، زمینه‌ساز تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری‌های صحیح، اثرگذار و ماندگار خواهد بود، افزود: در زمینه اصلاح نحوه و محل پرداخت یارانه محصولات غذایی و کشاورزی از جمله نان شما باید طرف مشورت قرار بگیرید، چراکه تجارب شما حتما می‌تواند در این زمینه برای دولت راهگشا باشد.

رئیس‌جمهوری اظهار کرد: استفاده از مشورت اهالی فن در هر زمینه‌ای، ضریب خطا و اشتباه در تصمیم‌گیری‌ها را کاهش می‌دهد و از آن گذشته وقتی هر تصمیمی در هر صنفی، متکی به نظرات کارشناسی و تجربه اهالی آن صنف باشد، همکاری آنان در اجرای تصمیم را نیز به همراه خواهد داشت.

تفکیک گرانی از گرانفروشی

وی در ادامه سخنانش با تایید اظهارات یکی از سخنرانان این نشست مبنی بر لزوم تفکیک قائل شدن بین گرانی و گرانفروشی تصریح کرد: در تعیین مرز گرانی و گرانفروشی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان مهم‌ترین نقش و جایگاه را دارد و باید به دقت به وظیفه خود در قیمت‌گذاری و نظارت بر قیمت‌ها عمل کند تا نه آسیبی به تولیدکننده وارد و نه به مصرف‌کننده اجحافی شود.

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه فروشندگان کوچک خواربار و مواد لبنی بخش مهم و مؤثری در چرخه توزیع کالا در کشور هستند، خاطرنشان کرد: توجه به فروشگاه‌های بزرگ نباید باعث غفلت از فروشگاه‌های کوچک شود. این بخش از اصناف کشور ارتباطی تنگاتنگ و عمیق با مردم دارند و حمایت از آنها -و البته نظارت بر عملکردشان- باعث تسهیل، تسریع و تامین به‌صرفه اقلام موردنیاز مردم خواهد شد.

احتمال کسری سرمایه در گردش

رئیس‌جمهوری در ادامه توجه به احتمال کسری سرمایه در گردش تولیدکنندگان پس از اصلاح نظام پرداخت یارانه مواد غذایی را که ازسوی یکی از سخنرانان مورد اشاره قرار گرفته بود، حائز اهمیت خواند و افزود: برای رفع این مشکل باید تسهیلاتی در نظر گرفته شود که به‌سرعت و با سهولت در اختیار تولیدکنندگان مواد غذایی قرار گیرد تا روند تامین نقدینگی و تولید آنان دچار وقفه نشود.

پیش از سخنان رئیس‌جمهوری وزرای صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی در سخنانی با تشریح ضرورت‌های اصلاح نظام پرداخت یارانه کالاهای اساسی بر اهمیت همراهی اصناف و اتحادیه‌ها در اجرای صحیح و دقیق این تصمیم تاکید کردند. در این نشست همچنین ۲۰ نفر از رؤسای اصناف و اتحادیه‌های مختلف و نیز صاحبان واحدهای بزرگ تولید مواد غذایی به ارائه نظرات و دیدگاه‌های خود پرداختند.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3z9baz