پنج‌شنبه 06 اردیبهشت 1403 - 25 Apr 2024
کد خبر: 17842
تاریخ انتشار: 1401/04/05 23:07
همایش «هفتمین دوره جایزه ملی مدیریت انرژی» برگزار شد

صرفه‌جویی انرژی و اهدای تندیس

همایش «هفتمین دوره جایزه ملی مدیریت انرژی» با حضور مسئولان، مدیران ارشد و متخصصان حوزه انرژی در مرکز همایش‌های سازمان مدیریت صنعتی برگزار و از برگزیدگان با اهدای تندیس‌های نقره‌ای و برنزی تجلیل شد.

 

 بنا به این گزارش، پتروشیمی نوری در بخش فرآیندهای انرژی‌بر و در بازه امتیازی ۹۰۰ تا ۹۵۰ موفق به کسب تندیس طلایی دو ستاره شد.

برگزیدگان جایزه ملی مدیریت انرژی

در آیین تجلیل از برگزیدگان جایزه ملی مدیریت انرژی در بخش پتروشیمی، شرکت زاگرس و شرکت نفت پارس در بازه امتیازی ۸۰۰ تا ۸۵۰ حائز دریافت تندیس نقره‌ای سه ستاره شدند.

به‌گزارش روابط‌عمومی سازمان مدیریت صنعتی، شرکت نفت بهران، مجتمع فولاد خراسان و شرکت کشت و صنعت نیشکر دهخدا در همین بخش در بازه امتیازی ۷۰۰ تا ۸۵۰ تندیس نقره‌ای دو ستاره دریافت کردند. در این آیین، شرکت صنایع چوب خزر کاسپین نیز موفق به دریافت تندیس برنزی دو ستاره شد.

در بخش ساختمان‌های غیرمسکونی اداری، شهرداری مشهد در بازه امتیازی ۶۰۰ تا ۶۵۰ تندیس برنزی دو ستاره و شرکت گاز استان تهران، شرکت گاز استان هرمزگان، شرکت گاز استان گیلان و شرکت گاز استان سیستان‌وبلوچستان در بازه امتیازی ۵۵۰ تا ۶۰۰ تندیس برنزی تک ستاره دریافت کردند.

در بخش پروژه‌های صرفه‌جویی انرژی، شرکت نفت پارس و مجتمع گاز پارس جنوبی برای پالایشگاه نهم تندیس نقره‌ای سه ستاره، مجتمع گاز پارس جنوبی برای پالایشگاه ششم تندیس نقره‌ای تک‌ستاره، شرکت پالایش گاز شهید هاشمی‌نژاد و مجتمع گاز پارس جنوبی برای پالایشگاه پنجم تندیس برنزی سه ستاره، مجتمع گاز پارس جنوبی برای پالایشگاه هفتم تندیس برنزی دو ستاره و مجتمع گاز پارس جنوبی برای پالایشگاه هشتم و پالایشگاه دوم، شرکت پالایش گاز سرخون و قشم، شرکت پالایش گاز فجر جم و شرکت پالایش گاز ایلام تندیس برنزی تک ستاره دریافت کردند.

حرکت به سوی انرژی‌های نوپدید

ابوالفضل کیانی‌بختیاری، مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در این همایش با برشمردن سابقه سازمان مدیریت صنعتی در نظام‌های رتبه‌بندی و برگزاری جوایز از ۱۰۰ شرکت برتر، تعالی سازمانی، نماد اعتماد الکترونیک، شرکت‌های طراحی و مونتاژ آسانسور و شرکت‌های مهندسی، تدارکات و ساخت و جایزه مدیریت انرژی نام برد.

وی خاطرنشان کرد: نظام‌های رتبه‌بندی و جوایز، عامل محرک در افزایش قابلیت رقابت‌پذیری، افزایش سودآوری با تکیه بر توانمندی داخلی، افزایش بهره‌وری و جلوگیری از اتلاف‌ها، ارتقای توانمندسازی و حرکت به سوی توسعه هستند. به‌گفته مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی، جایزه ملی مدیریت انرژی مروج افزایش سودآوری از طریق افزایش بهره‌وری منابع انرژی است و سازمان مدیریت صنعتی به‌عنوان مجری برگزاری جایزه ملی مدیریت انرژی براساس تفاهمنامه بین سازمان مدیریت صنعتی، سازمان ملی استاندارد ایران، معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت، سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) این مهم را به عهده دارد. کیانی‌بختیاری درباره اهمیت و ضرورت مدیریت انرژی اظهار کرد: انرژی عنصر اصلی تولید است. تولید انرژی با راندمان بالا و نرخ کمتر عامل توسعه پایدار است. اقتصاد پایدار باعث افزایش تولیدات با صرفه اقتصادی است. همچنین امنیت سیاسی و اقتصادی ایجاد موازنه در قدرت بوده و محدودیت‌های اکوانرژی (منابع مهم زیست‌محیطی، انرژی‌های فسیلی و تجدیدپذیر) باید موردتوجه قرار بگیرند. افزایش نگرانی‌ها درباره پیامدهای تغییرات آب‌وهوایی و آلودگی هوا و اتخاذ سیاست‌های ارتقای بهره‌وری انرژی و کاهش انتشار گازهای آلاینده مطابق روند جهانی نیز از دیگر نکات دارای اهمیت در این حوزه هستند. مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی، در ادامه به روندهای نوپدید در صنعت انرژی پرداخت و درباره انرژی‌های تجدیدپذیر، انقلاب چهارم صنعتی و شبکه‌های هوشمند انرژی شامل حوزه‌های اینترنت اشیا، چاپ سه‌بعدی، بلاک‌چین، داده‌های عظیم، ربوتیک و مکاترونیک، رایانش ابری، هوش مصنوعی، فناوری‌های پوشیدنی و قابل کاشت، واقعیت افزوده توضیحاتی ارائه کرد. وی افزود: مدیریت تولید، توزیع و مصرف آب، برق و منابع انرژی از طریق فناوری‌های قابل‌استفاده در حوزه مصرف انرژی در صنعت از جمله اینترنت اشیا، زنجیره بلوکی، مدیریت شبکه و کلان داده و تحلیل داده و... امکان‌پذیر می‌شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی درباره اثر پلتفرم‌ها بر افزایش بهره‌وری گفت: در پلتفرم‌ها با استفاده از ابزارهای پردازش اطلاعات و هوش مصنوعی به‌طور مستمر تمام منابع سازمان یا شرکت مورد پایش، اندازه‌گیری و بهبود مستمر قرار گرفته و چرخه بهبود مستمر بهره‌وری ایجاد می‌شود. کیانی‌بختیاری در ادامه به خدمات قابل‌ارائه در واحدهای صنعتی هوشمند پرداخت و دراین‌باره مدیریت منابع انرژی، امنیت و ایمنی، مدیریت نیروی کار، مدیریت لجستیک، مراقبت‌های امنیتی، مدیریت پسماند، مراقبت‌های زیست‌محیطی و مدیریت فضای سبز را برشمرد. مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی با تشریح اپراتور واحد هوشمند صنعتی و سیستم هوشمند مدیریت انرژی از سامانه هوشمند مدیریت شبکه آب واحد صنعتی مدیریت منابع آب (رودخانه، چاه و شبکه توزیع آب شهری)، مدیریت کیفیت آب (ورودی از مخازن ذخیره، ورودی و خروجی به ایستگاه بازیافت)، نظارت و کنترل بر سطح و کیفیت انواع مخازن آب (آشامیدنی و بهداشتی، تولید، سرمایش و گرمایش، آبیاری، اطفای حریق و موارد دیگر)، مدیریت شبکه توزیع شهرک، نظارت و کنترل بر میزان مصرف آب در هر بخش، مدیریت شبکه فاضلاب و تصفیه‌خانه‌ها، استخراج الگوها و پیش‌بینی روند مصرف، مدیریت تقاضا و بکارگیری فناوری‌های نو در مصرف آب (مانند تولید همزمان آب موردنیاز گرمایش و سرمایش از فرآیند تولید الکتریسته) نام برد.

وی راهکار هوشمند پایش آنلاین پارامترهای زیست‌محیطی را در نظارت بر میزان آلودگی هوا (ذرات فیزیکی و شیمیایی) پایش آنلاین میزان آلودگی خاک، مدیریت و کنترل بر میزان نویز موجود در محیط، حرارت ایجادشده در شهرک‌ها، نظرت بر کیفیت عوامل زیست‌محیطی و فضای سبز محوطه ساختمان (آبیاری هوشمند) دانست. کیانی‌بختیاری گفت: بهینه‌سازی سامانه‌های تهویه و کیفیت هوا شامل نظارت بر دمای داخلی/خارجی، نظارت بر رطوبت داخلی/خارجی، نظارت بر وجود گازهای خطرناک، سیستم سرمایش و گرمایش هوشمند و نظارت بر جریان هوای مطلوب است که منجر به صرفه‌جویی در مصرف انرژی، کنترل کیفیت هوا، کنترل مناطق خاص، کنترل مناطق چندگانه (انبار، دیتاسنتر، ساختمان‌ها، تجهیزات تامین نیرو)، ترتیب‌گذاری سیستم تهویه و افزایش عمر دارایی‌ها می‌شود. مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی افزود: کارکرد سیستم یکپارچه روشنایی هوشمند در قابلیت اجرا در محیط بیرونی و درونی، نمایش خرابی‌ها، ثبت آلارم‌های مختلف، قابلیت برنامه‌ریزی زمانی، یکپارچگی با سیستم‌های امنیتی و تنظیم میزان نور متناسب با شرایط و مناطق محیطی متخلف است و منجر به مصرف بهینه انرژی، امنیت و روشنایی هوشمند می‌شود.

مراقبت از پسماندهای صنعتی

کیانی‌بختیاری از دیگر موارد مراقبت‌های زیستی به مدیریت کارآمد شبکه پساب و پسماندهای صنعتی، مدیریت هوشمند پارکینگ‌ها (عمومی/اختصاصی) پرداخت. وی با ارائه توضیحاتی درباره سامانه امنیتی هوشمند و یکپارچه، اظهارکرد: امنیت فیزیکی شامل سیستم کنترل دسترسی براساس برنامه از پیش تعیین‌شده، برنامه دسترسی به هر بخش (ورودی شهرک، انبار، مخازن و...)، ردیابی آنلاین متحرک‌های غیرپیش‌بینی‌شده و نظارت و کنترل دقیق بر تردد افراد، خودروها و محموله‌ها در محوطه و تطبیق با برنامه است و از سوی دیگر، امنیت سایبری شامل نظارت و کنترل بر دیتاسنتر، تعریف لایه‌های امنیتی برای شبکه، ایجاد پایگاه داده‌ای از نرم‌افزارهای موردنیاز و تعریف و کنترل دسترسی و سطوح مختلف آن، از این جمله هستند. کیانی‌بختیاری در ادامه موارد ایمنی به سامانه هوشمند و آنلاین ایمنی پرداخت و گفت: سیستم آنلاین اعلام و اطفای حریق، شناسایی نشتی لوله‌های آب، شناسایی نشتی و انفجار لوله‌های گاز، شناسایی اتصالی برق، اندازه‌گیری مستمر فاصله خطی و روند گسترش خرابی بناها، پیش‌بینی عمر مفید بنا و برنامه‌های تخریب و بازسازی، قطع و وصل از راه دور کلیدهای برق و آب و گاز، مدیریت ایستگاه آتش‌نشانی و مدیریت موارد اورژانسی از این قبیل هستند.

مدیریت هوشمند نیروی کار عمومی

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در ادامه سخنرانی، مدیریت بهینه و آنلاین هشدارها و امدادرسانی و سامانه مدیریت هوشمند نیروی کار عمومی را تشریح کرد. مدیریت نیروی کار و لجستیک درباره سامانه مدیریت بهینه محموله‌ها و انبارداری مشتمل بر بارگیری کالا از مبدأ (کارخانه، بندر، فرودگاه)، ورود کالا به محوطه مطابق با فهرست نیازمندی‌ها و برنامه زمانی، مدیریت انبار و نگهداری کالا، نظارت بر سلامت کالا و توزیع کالا و سیستم مسیریابی بهینه از آن جمله هستند.

نسل پنجم صنعت

کیانی‌بختیاری درباره شبکه‌های هوشمند و پلتفرم مدیریت بهره‌وری هوشمند توضیحاتی ارائه کرد. مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی درباره سومین مورد از روندهای نوپدید در صنعت انرژی، انرژی سبز یا نسل ۵ صنعت - ۲۰۲۱ (اروپا) گفت: نسل پنجم صنعت اهداف و گستره‌ای فراتر از تولید کالا، ارائه خدمات و سودآوری داشته و بر۳ عنصر پایداری و انرژی سبز، تاب‌آوری و انسان‌محوری تاکید دارد.

وی به شرح رویکردهای پایداری (انرژی و نوآوری سبز) در شرکت‌ها و سازمان‌ها پرداخت و با ارائه تعریفی از انرژی سبز، اظهار کرد: تلاش اقتصادها برای یافتن راهی پایدار به سمت رشد از طریق سرمایه‌گذاری سبز و پیاده‌سازی اقداماتی که منجر به سرمایه‌گذاری‌های مسئولیت‌پذیر هم در بخش خصوصی و هم دولتی شود، است. در امریکا درآمد انرژی سبز، ۱.۳ تریلیون دلار، معادل ۹ درصد GDP این کشور است. در انگلستان گردش مالی انرژی سبز، معادل ۴۶ میلیارد پوند است. کیانی‌بختیاری گفت: انرژی سبز به انرژی اطلاق می‌شود که در تامین مواد اولیه، فرآیندهای تولید، مدیریت چرخه مواد و محصولات و مدیریت پسماندها، به‌گونه‌ای عمل می‌کنند که کمترین آثار زیست‌محیطی را به‌جا می‌گذارند. انرژی دوستدار محیط‌زیست از مواد اولیه پایدار برای تولید استفاده کرده و محصولات دوستدار محیط‌زیست تولید می‌کنند. مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در ادامه به برنامه زیست سازگار دولت‌ها در نسل ۵ صنعت پرداخت و برنامه مدیریت و ممیزی زیست‌محیطی کمیسیون اروپا و نسل ۵ صنعت را تشریح کرد. وی هدف از این برنامه را تشویق شرکت‌ها و سازمان‌های گوناگون در همه بخش‌ها برای رعایت استانداردهای زیست‌محیطی و توسعه صنعت سبز دانست. در این برنامه، شرکت‌ها و سازمان‌ها باید عملکرد زیست‌محیطی خود را ارزیابی و گزارش کنند و بهبود دهند. اعتبارسنجی این برنامه در هر کشور توسط یک نهاد مستقل ذی‌صلاح (Third Party) تایید می‌شود. شرکت‌ها برای آغاز این برنامه، باید با یک نهاد مستقل را انتخاب کنند.

یارانه و شدت مصرف

 مهدی صادقی‌نیارکی، معاون توسعه و برنامه‌ریزی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران دیگر سخنران هفتمین همایش جایزه ملی مدیریت انرژی بود. وی به میزان یارانه‌ها و تاثیر آن بر شدت مصرف انرژی پرداخت و گفت: این میزان در جهان رو به کاهش است و لازم است در کشور ما نیز سیاست‌های تشویقی و ترویجی اخذ شود تا این میزان روند کاهشی به خود بگیرد. وی افزود: سیاست‌های قیمتی با پدیدار گردانیدن فرهنگ صرفه‌جویی انضباط‌ بخش مصرف را به مردم باز می‌گرداند.

 معاون توسعه و برنامه‌ریزی ایدرو سپس به مصرف انرژی در بخش صنعت و حمل‌ونقل پرداخت و گفت: رده‌بندی و ممیزی انرژی در دو بخش فرآیند و تجهیزات و همچنین محصولات و تولیدات، امکان‌پذیر است. وی یادآور شد: بخش عمده‌ای از برق در جهان در الکتروموتورها مصرف می‌شود و در ایران نیز بخش بالایی از مصرف برق خانگی مربوط به الکتروموتورهای کولرهای آبی است.

وی اظهار کرد: ماموریت نوسازی صنایع از ماموریت‌های اساسنامه‌ای سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران است و وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز این امر را به سازمان تنفیذ کرده است.

معاون توسعه و برنامه‌ریزی ایدرو  افزود: با یک اقدام یعنی اصلاح الکتروموتورها طی یک برنامه منسجم، می‌توان نیروگاه‌های بیشتری برای صرفه‌جویی در کشور احداث کرد. با جایگزینی ناوگان ریلی در برابر ناوگان جاده‌ای که در افق ۱۴۰۴ پیش‌بینی‌شده بود و اصلاح الکتروموتورها در برخی بخش‌های مهم صنعتی از جمله صنایع فولاد و سیمان و بخش خانگی می‌توان معادل ۸ نیروگاه هزار مگاواتی صرفه‌جویی اقتصادی انجام داد.

صادقی‌نیارکی در پایان ابراز امیدواری کرد، با در دستور کار قرار گرفتن اصلاح حمل‌ونقل جاده‌ای و بحث دارای اهمیت نوسازی صنایع در تمامی ارکان دولت به‌ویژه شرکت ملی نفت، وزارت نفت و سازمان برنامه‌وبودجه بتوان شدت مصرف انرژی را کاهش داد. 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2razxw