پنج‌شنبه 06 اردیبهشت 1403 - 25 Apr 2024
کد خبر: 17672
تاریخ انتشار: 1401/03/30 00:39
شرکت توزیع نیروی برق تاکید کرد

شرکت توزیع نیروی برق تاکید کرد

شرکت توزیع نیروی برق با هدف ترغیب مشترکان خانگی برای صرفه‌جویی، اقدام به راه‌اندازی کمپین یک مساوی پنج کرده است. در اجرای این طرح اگر مشترکی یک‌پنجم الگوی مصرف خود را کاهش دهد، پنج برابر پاداش دریافت می‌کند که این مبلغ از هزینه‌های ماه بعدی آنها در پرداخت قبض برق کاسته می‌شود.

به‌گزارش خبرنگار صمت از اصفهان، معاون فروش و خدمات مشترکان شرکت توزیع برق اصفهان، در نشست خبری بااشاره به اینکه در حال ‌حاضر تولید و مصرف برق تراز نیست، گفت: سیستم‌های سرمایشی در سال‌های اخیر بیشتر به کولر گازی تبدیل شده و در کل کشور رشد مصرف وجود داشته است.

معاون فروش و خدمات مشترکان شرکت توزیع برق اصفهان با تاکید بر اینکه مشترکان بخش انرژی، تابستان امسال نهایت همکاری در مدیریت مصرف بهینه برق داشته باشند، گفت: امید است در سایه این تعامل شاهد قطع یا نوسان انتقال برق نباشیم.

مهرداد جنتیان افزود: در زمان ناترازی اگر مدیریت مصرف نداشته باشیم و اقدامات لازم انجام نشود و هر شهری از سقف مصرف مشخص‌شده فراتر برود، رله‌های فرکانسی عمل کرده و برای جلوگیری از فروپاشی نیروگاه، مجبور به اعمال محدودیت‌هایی در شهرهای مختلف هستیم.

معاون فروش و خدمات مشترکان شرکت توزیع برق اصفهان بااشاره به اینکه باتوجه به پیش‌بینی‌های بار و دمای هوا، صنعت برق برنامه‌ریزی کرده که این شرایط را به‌خوبی پشت‌سر بگذاریم، گفت: البته در بخش صنعت و کشاورزی محدودیت خواهیم داشت که براساس برنامه مصوب از تهران است که صنعت‌ها را به ۳ دسته انرژی‌بر یا همان فولادسازی‌ها، شهرک‌های صنعتی و صنعت‌های انفرادی تقسیم کرده است.

وی در ادامه افزود: طبق مصوبه هیات‌وزیران در ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ این صنعت‌ها باید مدیریت بار شوند و برنامه زمان‌بندی خاموشی به آنها داده شود.

معاون فروش و خدمات مشترکان شرکت توزیع برق اصفهان گفت: بعضی از مشترکان خصوصی راغب به استفاده از مولد و دیزل‌ژنراتور خود نیستند که ایجاد اتصال کنند و وارد مدار شوند.

وی ادامه داد: در بخش تجاری و خانگی به‌دنبال طرح‌های فرهنگی و بازدارندگی از طریق تعرفه‌ها هستیم؛ اگر مصرف خانگی از ۳۰۰ کیلووات ساعت در ماه تجاوز کند، جریمه‌های بالا برای پرمصرف‌ها در نظر گرفته می‌شود.

برنامه کاربردی برق من

صمتمهرداد جنتیان درباره «برنامه کاربردی برق من» اظهار کرد: به‌موازات اجرای طرح تحول دیجیتال در صنعت برق، رفاه هموطنان و سهولت دسترسی به خدمات، امکان ارائه تمامی خدمات در حوزه برق به مشترکان به‌صورت غیرحضوری در دستور کار قرار گرفت و گام اول این طرح در مهر سال ۹۸ با حذف قبوض کاغذی و جایگزینی قبوض الکترونیک آغاز شد.

معاون فروش و خدمات مشترکان شرکت توزیع برق اصفهان با بیان آنکه در سراسر کشور همه خدمات فروش و پس از فروش به‌صورت الکترونیکی و از طریق «نرم افزار کاربردی برق من» انجام می‌گیرد، افزود: خدمات قابل‌ارائه در این نرم‌افزار به 4 دسته تقسیم می‌شود که شامل خدمات صورت‌حساب، خدمات مشترکان، شبکه برق و مدیریت مصرف است.

وی بااشاره به برگزاری جلساتی با صنایع و هیات‌مدیره شهرک‌های صنعتی، مطرح کرد: شهرک‌های صنعتی یک روز در هفته خاموشی دارند که باتوجه به مذاکرات انجام‌گرفته مقرر شد روز کاری را به جمعه که بار کمتری داریم، منتقل کنند، بنابراین تعطیلی نخواهیم داشت و در قبال این جابه‌جایی به شهرک‌های صنعتی پاداش داده خواهد شد.

 سال گذشته ۱۷میلیارد تومان پاداش تعلق گرفت که ۹۰درصد در بخش صنعت بود و یک میلیارد مربوط به بخش دیزل‌ژنراتور بود.

کمترین تنش با صنعت

جنتیان گفت: درصدد هستیم امسال کمترین تنش را با صنعت داشته باشیم و با برنامه از پیش‌تعیین‌شده از خسارات احتمالی جلوگیری کنیم. این برنامه‌ها توسط دیسپاچینگ ملی ارائه می‌شود.

معاون فروش و خدمات مشترکان شرکت توزیع برق اصفهان عنوان کرد: به‌تمام ادارات بخشنامه‌ای ارسال‌ شده که در وقت اداری باید ۳۰ و خارج از وقت اداری هم ۶۰درصد مصرف خود را کاهش دهند.

وی با تاکید بر اینکه کنتورها در ادارات به‌صورت هوشمند و کنترل‌پذیر شده و از راه دور می‌توان تمام ادارات را پایش و ابراز کرد: از روزهای آینده اگر ادارات رعایت نکنند، پس از ۳ اخطار و رایزنی با مسئول ارگان مربوطه، قطعی برق انجام می‌شود و وصل برق هم منوط به تعهد بالاترین مسئول مربوطه مبنی بر کاهش مصرف برق انجام می‌شود.

معاون فروش و خدمات مشترکان شرکت توزیع برق اصفهان گفت: بعضی از مشترکان خصوصی راغب نیستند که مولد و دیزل‌ژنراتور خود را وصل کرده و وارد مدار کنند.

وی ادامه داد: در بخش تجاری و خانگی به‌دنبال طرح‌های فرهنگی و بازدارندگی از طریق تعرفه‌ها هستیم؛ اگر مصرف خانگی از ۳۰۰ کیلووات ساعت در ماه تجاوز کند جریمه‌های بالا برای پرمصرف‌ها در نظر گرفته می‌شود.

جنتیان گفت: با اولویت‌بندی کنتور برق را در مناطق پرمصرف جنوب شرق هوشمند می‌کنیم تا مصرف برق را از راه دور کنترل کنیم و در صورت مصرف زیاد برق آنها قطع شود؛ تعرفه‌های برق این مناطق هم به‌صورت تصاعدی بالا می‌رود.

اجرای کمپین یک مساوی پنج

باطنی، مدیر روابط‌عمومی شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان با خداقوت به همکاران شرکت گفت: امیدوارم امسال بدون خاموشی از پیک بار ۱۴۰۱ عبور کنیم.

سیدمجتبی باطنی، مدیر روابط‌عمومی شرکت توزیع برق شهرستان گفت: همراهی‌های خوبی از سوی شرکت‌های فولاد مبارکه و ذوب‌آهن انجام شده و با جابه‌جایی بار و استفاده از نیروگاه‌های داخلی در شرکت‌ها کاهش مصرف در پیک بار انجام شده و صنایع پایین‌دستی در شهرک‌های صنعتی همکاری و برنامه‌ریزی انجام شده و یک روز در هفته مدیریت اضطراری بار را انجام می‌دهند و جابه‌جایی برنامه تولید در دستور کار شرکت‌ها قرار گرفته که ضربه به اقتصاد صنعتی وارد نشود.

باطنی در ادامه افزود: در بحث کشاورزی مشوق‌های خوبی در نظر گرفته شده که اگر در ساعت ۱۲ تا ۱۷ مصرف چاه‌ها به صفر برسد، مابقی ساعات می‌توانند از برق رایگان استفاده کنند.

مدیر روابط‌عمومی شرکت توزیع برق شهرستان ادامه داد: در بخش خانگی کمپین یک مساوی پنج در وزارت نیرو کلید خورده که اگر مشترکی یک‌پنجم الگوی مصرف خود را کاهش دهد، نسبت به الگوی مصرف، پنج برابر پاداش دریافت می‌کند که این مبلغ از هزینه‌های ماه بعدی آنها در پرداخت قبض برق کاسته می‌شود.

حرکت به‌سمت انرژی‌های تجدیدپذیر

صمتمرسل صالحی، مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان، نیز در ادامه این نشست گفت: امسال پیک بار از ۱۵خرداد آغاز شده و تا ۱۵شهریور ادامه دارد که به‌دلیل گرمای هوا تمام سیستم‌های سرمایشی وارد مدار شده است.

 توصیه می‌کنیم سیستم‌های سرمایشی توسط متخصصان برق سرویس شود.

صالحی بااشاره به قطعی‌ برق در سال گذشته اظهار کرد: تاکنون خاموشی‌ در بخش خانگی، تجاری و بیمارستان‌ها اعمال نشده که شرط ادامه آن رعایت پیک بار مصرف برق است.

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان ادامه داد: در بخش صنعت، کشاورزی و صنایع انرژی‌بر مدیریت مصرف برق در حال انجام است.

وی اضافه کرد: امسال برنامه‌ریزی شده است از ساعت ۱۱ صبح محدودیت بار طی برنامه قبلی، با ارسال پیامک، جلسات با هیات‌امنای شهرک‌های صنعتی، با شرکت شهرک‌های صنعتی اصفهان و با اداره صنعت معدن و تجارت تا ۱۱ شب یک روز در هفته محدودیت بار خواهند داشت که البته پنجشنبه و جمعه را مستثنا کرده‌ایم؛ البته تاکید بر جمعه‌ها است.

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان در ادامه بیان کرد: صنایع انرژی‌بر مثل فولادی‌ها طبق برنامه در بعضی روزها می‌توانند ۵۰ درصد و بعضی روزها می‌توانند ۱۰ درصد استفاده داشته باشند.

وی گفت: در تلاش هستیم توازن بین تولید و مصرف را رعایت کنیم که بیشترین مصرف بار برای سرمایش منازل اتفاق می‌افتد.

صالحی با بیان اینکه ۳۷ درصد مشترکان خانگی پرمصرف هستند، مطرح کرد: الگوی مصرف در اصفهان در ماه‌های گرم ۳۰۰ کیلووات ساعت در ماه و در ماه‌های غیرگرم ۲۰۰ کیلووات ساعت در ماه

 است.

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان اظهارکرد: باید بهینه مصرف کنیم؛ سرویس کولرهای آبی و گازی، تعویض پوشال‌ کولرهای آبی و تمیزکاری کولر و تعویض فیلتر کولرهای گازی می‌تواند باعث مصرف بهینه برق شود، همچنین باید در ساعت کم‌باری از وسایل پرمصرف استفاده کنیم.

صالحی همچنین با بیان اینکه مصرف برق تلویزیون بالا بوده و تلویزیون گرمازا نیز هست، گفت: غبارزدایی از لامپ‌ها و تایمردار کردن چراغ راهروها نیز به‌کاهش مصرف برق کمک می‌کند.

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان با بیان اینکه تیم‌های بازرسی انرژی در ادارات ایجاد شده است، تصریح کرد: هنوز فرهنگ مدیریت مصرف و کمبود انرژی در ادارات و بانک‌ها نهادینه نشده است.

نبود تعادل بین تولید و مصرف

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق اصفهان در ادامه به نبود تعادل بین تولید و مصرف برق در کشور، تاکید کرد: باید به‌سمت انرژی‌های تجدیدپذیر و نیروگاه‌های تولید پراکنده برای تولید برق برویم.

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان گفت: طبق برنامه اعلام‌شده باید در بخش کشاورزی هر ساعت ۴۸ مگاوات، در بخش عمومی اداری ۱۸ مگاوات و در بخش صنعتی ۸۱ مگاوات کاهش مصرف پیک را داشته باشیم؛ در جمع ۱۴۷ مگاوات تکلیف شده که باید کاهش پیک بار را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه تمام مشترکان دیماندی و اداری کنتور هوشمند دارند، مطرح کرد: ۲۰۰ دیزل‌ژنراتور شناسایی شده است که ۲۵ مگاوات توان دارند به ما کمک کنند.

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان خاطرنشان کرد: اگر ۱۰ درصد همکاری خانگی و عمومی داشته باشیم از پیک بار عبور می‌کنیم که باید برای بخش‌خانگی اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی شود تا مدیریت مصرف انجام شود. 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/45aj9o