جمعه 07 اردیبهشت 1403 - 26 Apr 2024
کد خبر: 18223
تاریخ انتشار: 1401/04/20 23:09
قائم‌مقام توسعه و تولید گروه صنعتی ایران‌خودرو خبر داد

رونمایی از خودرو هیبریدی در سال ۱۴۰۲

پورمجیب، قائم‌مقام توسعه و تولید گروه صنعتی ایران‌خودرو گفت: بر اساس هدف‌گذاری‌های انجام‌شده، محصول هیبرید ایران‌خودرو در نیمه دوم سال آینده رونمایی خواهد شد.

گروه صنعت: قائم‌مقام توسعه و تولید گروه صنعتی ایران‌خودرو با اشاره به طرح تحول کیفیت که از محصول تارا آغاز شده، عنوان کرد: با اجرای این طرح، خودمان را در معرض قضاوت مشتریان قرار داده‌ایم و برای دستیابی به اهداف کیفیت، آماده پاسخگویی به مطالبات آنها هستیم. در این راستا، از طریق استقرار و توسعه آزمایش‌کننده‌ها و سخت‌افزارهایی که کیفیت موتور و گیربکس محصولات تولیدی را کنترل می‌کند، توانستیم با اطمینان طرح خدمات پس از فروش تارا را به صورت آزمایشی به مرحله اجرا درآوریم و براساس برنامه‌های بهبود کیفی اجرا شده، کیفیت موتور و گیربکس تارا به قدری توسعه‌یافته که مشتریان تا 6 ماه نخست، نیاز به مراجعه به هیچ‌یک از نمایندگی‌های خدمات پس از فروش ندارند.

قائم‌مقام توسعه و تولید گروه صنعتی ایران‌خودرو در نشست خبری طرح تحول کیفیت با اصحاب رسانه، با بیان اینکه ایران‌خودرو در حال اجرای طرحی است که براساس آن، خریداران خودرو تارا می‌توانند تا 6 ماه پس از دریافت خودرو از خدمات ویژه پس از فروش در حوزه موتور و گیربکس بهره‌مند شوند، گفت: این موضوع نشان‌دهنده این است که محصول تارا توانسته به بلوغ خوبی در زمینه کیفیت دست یابد.

 کیانوش پورمجیب افزود: از طریق استقرار و توسعه آزمایش‌کننده‌ها و سخت‌افزارهایی که کیفیت موتور و گیربکس محصولات تولیدی را کنترل می‌کنند، توانستیم با اطمینان طرح خدمات پس از فروش تارا را به صورت آزمایشی به مرحله اجرا درآوریم و براساس برنامه‌های بهبود کیفی اجرا شده، کیفیت موتور و گیربکس تارا به قدری توسعه یافته که مشتریان تا 6 ماه نخست نیاز به مراجعه به هیچ‌یک از نمایندگی‌های خدمات پس از فروش ندارند.

 وی با بیان اینکه اگر برخلاف انتظار ما، مراجعه‌ای در این زمینه انجام شود، بسته جبرانی ویژه‌ای برای جبران خسارت، به مشتریان تعلق خواهد گرفت، افزود: براساس این طرح، مالکان تارا در صورت بروز مشکل در حوزه موتور و گیربکس می‌توانند بدون دریافت نوبت به تمامی نمایندگی‌های ایران‌خودرو مراجعه کرده و پس از ۴۸ ساعت، خودرو خود را دریافت کنند. در صورتی که خودرو مشتریان پس از ۴۸ ساعت تعمیرات لازم را دریافت نکرده، بسته‌های جبرانی و ویژه‌ای برای دلجویی و جبران خسارت به مشتریان ارائه خواهد شد.

 وی ادامه داد: اگر این طرح موفقیت‌آمیز باشد، دست‌کم دو خودرو دیگر مشمول این طرح خواهند شد که یکی از آنها دناپلاس اتوماتیک خواهد بود، این محصول نیز به بلوغ کافی در زمینه موتور و گیربکس رسیده و سامانه موتوری آن مشابه تاراست.

خروج قدیمی‌ها

پورمجیب با اشاره به ترکیب تولید در سال جاری، گفت: براساس هدف‌گذاری انجام‌شده، امسال از مجموع ۷۲۵ هزار خودرو سواری تولیدی، ۶۲۵ هزار آن به صورت ساخت داخل خواهد بود و محصولات قدیمی‌تر از مدار تولید خارج خواهند شد، تولید پژو ۴۰۵ متوقف شده و خودرو سمند نیز امسال با تحقق معوقات سازمان تاکسیرانی، تا پایان سال از خطوط تولید خارج و در سال‌های آینده، پژو پارس نیز از چرخه تولید حذف خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: محصولاتی مانند تارا، دناپلاس اتوماتیک و نیمه‌اتوماتیک، پژو ۲۰۷ اتوماتیک و دستی، پژو ۲۰۶، خودرو رانا با گیربکس 6 سرعته و نیز پژو پارس و هایما، محصولاتی هستند که در سال جاری تولید و عرضه خواهند شد.

طرح تحول کیفیت

قائم‌مقام توسعه و تولید گروه صنعتی ایران‌خودروبا اشاره به میزان خودروهای دارای کسری قطعه، یادآور شد: طرح تحول کیفیت را در شرایطی آغاز کردیم که ۶۲ هزار و ۵۰۰ خودرو دارای کسری قطعه در ایران‌خودرو وجود داشت و در حال حاضر با روند کاهشی شکل گرفته، وارد کانال ۲۲ هزار خودرو شدیم و براساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، میزان این خودروها تا پایان مرداد صفر خواهد شد.

عبور مستقیم و ارتقای کیفیت

وی تولید محصولات ایران‌خودرو از ابتدای خرداد به صورت 100 درصد عبور مستقیم از خط تولید به دست مشتریان را از تصمیمات قابل دفاع و جسورانه این خودروساز دانست و گفت: هر ۳۰ ثانیه یک خودرو در گروه صنعتی ایران‌خودرو تولید می‌شود و در حال حاضر تیراژ تولید روزانه ۲۵۰۰ خودرو است که براساس هدف‌گذاری‌های انجام‌شده به روزانه ۲۹۰۰ خودرو افزایش خواهد یافت.

 پورمجیب با بیان اینکه تولید خودرو به صورت ناقص موجب افت کیفیت ۲۵ درصدی تولیدات این خودروساز شده بود، اظهار کرد: حتی اگر در حال حاضر هیچ پروژه مازادی اجرا نشود، تنها با اقدام راهبردی تولید خودرو به صورت عبور مستقیم، ۲۵ درصد ارتقای کیفیت در محصولات حاصل خواهد شد. وی افزود: با اتخاذ این تصمیم، خسارت‌هایی که در کف کارخانه به خودروها وارد می‌شد، از میان رفته و محصولات با کیفیت به مراتب بالاتری نسبت به قبل تولید می‌شوند.

عیب‌یابی به‌روز

قائم‌مقام توسعه و تولید گروه صنعتی ایران‌خودرو با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی باید بهبود کیفیت را به صورت جهشی رقم بزنیم، گفت: روزانه از اقصی نقاط کشور، قطعه تهیه و وارد این خودروساز می‌شود تا به صورت ۳ نوبته و شبانه‌روزی، خودرو تولید شود. پورمجیب با بیان اینکه در حال حاضر نظام‌های عیب‌یابی که سال‌ها در شرکت وجود داشت اما استفاده‌ای از آن نمی‌شد، مورد بهره‌برداری قرار گرفته و مستقر شده است، عنوان کرد: در خطوط موتورسازی دستگاه‌هایی به‌روز و با تکنولوژی بالا برای تشخیص عیوب محصول پیش از رسیدن به سواری‌سازی قرار داده شده و این اقدام قرار است در قطعه‌سازان نیز عملیاتی شود.

برنامه‌های بهبود کیفی

قائم‌مقام توسعه و تولید گروه صنعتی ایران‌خودرو، با تاکید بر اینکه به سمت بهبود به صورت جهشی در حال حرکت هستیم، اظهار کرد: هدف‌گذاری امسال، افزایش ۴۰ درصدی کیفیت محصولات است.

 وی با اشاره به رونمایی از خودرو «ری‌را» بیان کرد: در تمام خودروسازان دنیا، پروژه محصول در سطح نمونه اولیه قابل حرکت رونمایی می‌شود و این اقدام تازه‌ای نیست.

 وی افزود: لزوما محصول نهایی و قالب اصلی که به مرحله تولید انبوه می‌رسد، تماما مانند این نمونه نبوده و خودرو در تمام زمینه‌ها از طراحی تا رنگ و قطعات و فیچرها، با کیفیت بسیار بالاتری ارائه خواهد شد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر قالب‌های اصلی ری‌را در حال تولید بوده و در نیمه نخست سال آینده به همراه محصول پروژه دیگر ایران‌خودرو به‌نام TF۲۱ به بازار عرضه خواهد شد.

پورمجیب با اشاره به تفاوت‌های خودرو دنا پلاس نسبت به محصول مبنا، گفت: در تولید این محصول، تغییراتی روی پلتفرم انجام شد که از جمله آنها می‌توان به قرار دادن یک رام جدید که به هیچ‌وجه با نسخه پیشین قابل مقایسه نیست، اشاره کرد. همچنین سیستم تعلیق جدید، سیستم برق و الکترونیک توسعه یافته و فرمان برقی از جمله تغییرات این محصول است.

سرنوشت میزهای تخصصی

پورمجیب در ادامه سخنان خود با اشاره به برگزاری 5 میز داخلی خودکفایی با راهبری وزارت صنعت، معدن و تجارت، تاکید کرد: برگزاری این میزها ابتکار خوبی بود اما همه قطعات موجود در این میز به تولید انبوه نرسید، زیرا بخشی از این قطعات توسط شرکت‌های دانش‌بنیان تولید شده و برای انبوه‌سازی نیازمند سرمایه‌گذاری بسیار زیادی است که ایران‌خودرو به‌تنهایی نمی‌تواند این حجم از سرمایه را تامین کند اما بسیاری از قطعات پیشرفته که امروز در محصولات ما استفاده می‌شود و برخی دیگر نیز در آستانه تولید انبوه قرار دارد، از جمله دستاوردهای میزهای خودکفایی است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به قیمت‌گذاری خودروها عنوان کرد: از سوی نهادهای حاکمیتی، پیگیر اصلاح و مناسب‌سازی قیمت خودرو هستیم. تفاوت قیمت خودرو میان بازار و کارخانه، موجب احساس نارضایتی مردم شده است. این نارضایتی تماما متوجه صنعت خودرو شده در صورتی که ما خود نیز تحت‌تاثیر این موضوع قرار داشته و متضرر شده‌ایم، زیرا تفاوت قیمت میان بازار و کارخانه نه در جیب خودروساز و مشتری، بلکه در جیب سوداگران و دلالان می‌رود.

ساخت خودروهای برقی

قائم‌مقام توسعه و تولید گروه صنعتی ایران‌خودرو در پاسخ به این پرسش صمت مبنی بر اینکه چرا ایران‌خودرو به‌جای سرمایه‌گذاری روی خودروهای بنزینی مبادرت به طراحی و تولید خودروهایی از پایه برقی نمی‌کند، گفت: برنامه‌های ایران‌خودرو برای تولید محصولات برقی و هیبرید به‌عنوان بخشی از نقشه راه تولید محصول بوده و این خودروساز بیش از ۳ سال است تولید خودرو برقی را در برنامه‌های خود داده و امسال نیز خودرو تارای تمام برقی را رونمایی خواهد کرد.

 پورمجیب تصریح کرد: این خودرو دارای هزینه‌های بالای تولید است، زیرا برخی از قطعات و مجموعه‌های آن وارداتی بوده و فناوری بالایی می‌طلبد. همچنین برای عرضه به شکل گسترده، نیازمند ارائه برخی یارانه و حمایت‌های دولتی و حاکمیتی و نیز فراهم بودن زیرساخت‌های شهری است.

وی افزود: در صورت تحقق این پروژه و تولید خودرو هیبرید که بخشی از تامین آن با تامین‌کنندگان داخلی و بخشی نیز خارجی است، شاهد کاهش ۱۰ درصدی مصرف سوخت خواهیم بود.


 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3z9jaj