چهارشنبه 29 فروردین 1403 - 17 Apr 2024
کد خبر: 17692
تاریخ انتشار: 1401/03/30 22:38

خودروهای سرگردان مهمان مناطق آزاد می‌شوند؟

گروه صنعت: نشست خبری رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی در محل این سازمان برگزار شد. به‌گزارش صمت رئیس سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی درباره سرگردانی حدود ۲ هزار خودرو دپویی گمرکات کشور گفت: رای نهایی در این‌باره هنوز صادر نشده؛ بنابراین هیچ خودرویی به سازمان اموال تملیکی واگذار نشده است.

مدیرعامل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی در این نشست، آخرین وضعیت تعیین‌تکلیف اموال در اختیار سازمان اموال تملیکی را تشریح کرد.

تعیین‌تکلیف خودروها

صمتسیدعبدالمجید اجتهادی درباره وضعیت خودروهایی که از گذشته برای تعیین تکلیف در اختیار این سازمان قرار داشته، گفت: فهرست تمام خودروها، موتورسیکلت‌ها و حتی ماشین‌آلات سنگین راه‌سازی را تهیه و موردبررسی قرار داده‌ایم. به هر صورت در بین خودروها، انواع خودروهای قاچاق ایرانی و خارجی وجود دارد که برای بخشی از آنها امکان شماره‌گذاری و مزایده وجود ندارد. البته درباره خودروهای خارجی با حجم موتور بیش از CC ۲۵۰۰که به لحاظ قانونی امکان شماره‌گذاری ندارند، به‌شرط صادرات به فروش می‌رسند.

اجتهادی با اشاره به اینکه قبل از ابلاغ قانون اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز این پیشنهاد مطرح بود که بتوان این خودروهای در اختیار را به سازمان مناطق آزاد به صورت مزایده واگذار کنیم، تاکید کرد: بر این اساس، متنی تهیه شد و این متن در کمیسیون اقتصادی دولت در حال بررسی است که اگر تصویب شود، امکان فروش این خودروها به مناطق آزاد وجود دارد.

مدیرعامل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی درباره خودروهای امریکایی در اختیار سازمان اموال تملیکی نیز گفت: در مصوبه پیشنهادی موضوع امحای فنی یا پرس این خودروها مطرح شده که در اختیار دانشگاه‌ها قرار می‌گیرد تا موردتحقیق و پژوهش قرار گیرند.

اجتهادی درباره خودروهای دپوشده در گمرکات کشور هم عنوان کرد: پرونده حدود ۲ هزار خودرو در مراجع قضایی در حال پیگیری است و هنوز روی نهایی صادر نشده است. این روی ممکن است در راستای برائت یا محکومیت واردکنندگان این خودروها باشد که پس از تعیین‌تکلیف شدن اطلاع‌رسانی می‌شوند.

بلاتکلیفی تعدادی واگن و یک هواپیما

در بخش دیگری از این نشست به موضوع واگن‌ها و هواپیمایی که در انبارهای سازمان اموال تملیکی هنوز تعیین‌تکلیف نشده‌اند، اشاره شد و اجتهادی در این‌باره توضیح داد: واگن‌هایی که در یکی از انبارهای استان آذربایجان‌غربی وجود دارد. در این‌باره جلساتی با دادگستری برای حل موانع برای واگذاری آنها تشکیل شده است. بنا بر تصمیمات اتخاذشده در نهایت تیر امسال در اختیار شرکت واردکننده قرار می‌گیرد.

او گفت: نمی‌توان این واگن‌ها را به شخص یا شرکتی واگذار کنیم و مقرر شد که تحت شرایطی دوباره به صاحب کالا واگذار شود.

وی در ادامه سخنان خود درباره سرنوشت هواپیمای دپو در انبار این سازمان اظهار کرد: این هواپیما در یکی از انبارهای خراسان‌رضوی قرار دارد و به‌دلیل مشکلات و مسائلی فعلا تعیین‌تکلیف نشده است.

همچنان ماجرای ذرت‌های آلوده

در ادامه موضوع ذرت‌های آلوده که از سال ۱۳۹۰ وارد بندر امام (ره) شده بود پیش آمد. در دو سال اخیر اعلام شد با توجه به عدم‌امکان استفاده در داخل و مغایرت‌هایی که با استاندارد ایران دارد، به کشورهایی که با استانداردهای آنها مطابقت دارد، تحت شرایط خاص واگذار خواهد شد. مدیرعامل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی در این‌باره توضیح داد: این ذرت‌ها حدود ۱۲۷ هزار تن بود که ۱۰۰ هزار تن آن تا کنون صادر شده است. البته شرایط به این صورت نبوده که بخواهیم ذرت آلوده و غیرقابل استفاده‌ای را برای کشور طرف صادرات ارسال کنیم. به هر حال، برخی کشورها با توجه به نوع کاربردی که برایشان داشته درخواست خرید داشتند. این ذرت‌ها به‌دلیل استانداردهای داخلی امکان استفاده در کشور را نداشتند؛ از این‌رو بخشی از آن برای کشوری که قابلیت استفاده داشت، صادرات شد.

مقایسه آماری

اجتهادی در ادامه درباره آمار فروش‌ها و مزایده‌ها هم گفت: در حالی که آمار فروش اموال تملیکی در اردیبهشت ۱۴۰۰، ۹۱ میلیارد تومان بود، این عدد اردیبهشت امسال به ۲۹۱ میلیارد تومان رسید. همچنین کل فروش اموال تملیکی از طریق مزایده در اردیبهشت سال گذشته ۷۸ میلیارد تومان بود، این عدد اردیبهشت امسال به ۳۱۵ میلیارد تومان رسید.

امحای داروها بدون استثنا

در ادامه این نشست خبری، موضوع انهدام داروهای در اختیار سازمان اموال تملیکی مطرح شد و اجتهادی در این‌باره اظهار کرد: بخش اعظمی از کالاهایی که امحا می‌شود، مربوط به خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها، لوازم آرایش و البته دارو است. با توجه به اینکه امکان عرضه مجدد دارو تحت هیچ شرایطی وجود ندارد و سازمان غذا و دارو مجوز آن را صادر نمی‌کند در نهایت منهدم می‌شود.

به‌گفته وی امسال حدود ۳۰۹ میلیارد تومان دارو منهدم شده که افزایش ۳۹ درصدی داشته است.

او افزود: ۳۸.۹ درصد از اموال امحا شده مربوط به داروهاست.

عرضه کالای قاچاق در بورس

مدیرعامل سازمان اموال تملیکی درباره عرضه اموال این سازمان که قرار بود در بورس انجام شود نیز توضیح داد: این موضوع با ابلاغ قانون اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در دستور کار قرار گرفته است. بر این اساس باید اولویت فروش اموال تملیکی بورس باشد، از این‌رو مقدمات آماده و شیوه‌نامه تدوین و تصویب شد. جلساتی در وزارت اقتصاد برگزار شد و کارگزاران انتخاب شدند.

وی با بیان اینکه به صورت آزمایشی برخی کالاها در بورس کالا عرضه شد، ادامه داد: در نهایت با توجه به اینکه این کالاها قاچاق هستند و خدمات پس از فروش ندارند، با برخی مسائل برای عرضه در بورس مواجه هستند. تا کنون نیز بازخورد مشخصی در این‌باره اعلام نشده است.

علت آتش‌سوزی انبار سازمان اموال تملیکی

اجتهادی درباره پرونده آتش‌سوزی سال گذشته یکی از انبارهای سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی استان تهران هم گفت: به این دلیل که پرونده در مرجع قضایی مطرح شده و هنوز ابلاغیه‌ای صادر نشده است، هرگونه اظهارنظر، دخالت در کار مراجع رسیدگی‌کننده محسوب خواهد شد.

وی بیان کرد: موضوعی که در صلاحیت سازمان است اقدامات انجام‌شده درباره پیشگیری از بروز چنین اتفاقاتی است. بر این اساس، بحث اطفا‌ءحریق در انبارها موردتوجه قرار گرفته است. اداره کل تجهیز انبارها در سازمان ایجادشده که وظیفه آن بیمه، اطفاءحریق و تجهیز انبارهاست.

اجتهادی گفت: یکی از اولویت‌های سازمان، انجام اقداماتی است که از تکرار چنین حوادث تلخ جلوگیری کند.

افزایش ظرفیت ۳ برابری انبارها

همچنین اجتهادی در این نشست به ارائه گزارش عملکرد سازمان اموال تملیکی در دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: ورود ریاست‌جمهوری و رئیس قوه قضاییه به موضوع تعیین‌تکلیف کالاهای تحت‌تملک در سال گذشته، نقطه عطفی در تاریخ این سازمان است. توجه رئیس‌جمهوری به سازمان اموال تملیکی یعنی توجه به تضییع حقوق بیت‌المال و تعیین‌تکلیف حجم عظیمی از کالا که در دولت‌های قبلی موردتوجه قرار نگرفته بود.

او افزود: در ۱۰ ماهه شروع به‌کار دولت سیزدهم، با همکاری و همیاری مراجع رسیدگی‌کننده به‌ویژه قوه قضاییه توانستیم در مهلت تعیین‌شده از سوی رئیس‌جمهوری، انبارهای مملو از کالا را تعیین‌تکلیف و تخلیه کنیم که این موضوع یکی از برنامه‌های راهبردی دولت بود.

مدیرعامل سازمان اموال تملیکی حضور رئیس قوه قضاییه و مشارکت دادگستری‌های سراسر کشور، تعزیرات حکومتی و دیگر مراجع‌رسیدگی‌کننده را از جمله عوامل موثر در ساماندهی انبارها و سرعت‌بخشی به تعیین‌تکلیف اموال تملیکی عنوان کرد.

وی عنوان کرد: در موضوع ساماندهی انبارها بدون آنکه انباری به تعداد انبارهای سازمان افزوده شود، ظرفیت آنها با قفسه‌بندی اصولی ۳برابر شد و حداکثر فضای انبارها مورداستفاده قرار گرفت.

مدیرعامل سازمان اموال تملیکی اقداماتی از جمله کدگذاری کالاها، اصلاح ساختار نیروی انسانی و بهبود وضعیت معیشتی کارکنان و تصویب اصلاح ساختار سازمان را به‌عنوان دیگر عملکردهای مطلوب سازمان طی فعالیت دولت سیزدهم نام برد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به عملکرد این سازمان در فروش اموال تحت‌تملک پرداخت و تصریح کرد: فروش اموال به‌ویژه در بخش مزایده‌های الکترونیکی رشد قابل‌توجهی داشته و از سوی دیگر، با برگزاری حراج‌های حضوری و امکان مشارکت بیشتر مردم، تلاش شد انحصار برای شرکت در حراج و مزایده‌ها شکسته شود. 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3wo8pd