پنج‌شنبه 06 اردیبهشت 1403 - 25 Apr 2024
کد خبر: 14979
تاریخ انتشار: 1401/02/04 06:56

تولید انبوه طلای سیاه بیش از تقاضای داخلی

عضو کمیسیون انرژی مجلس با تاکید بر اینکه ظرفیت تولید کشور بیش از میزان تقاضای فعلی است، گفت: باید از سرمایه گذاری در بخش نفت حمایت کرد.

 
هادی بیگی نژاد با اشاره به افزایش تولید نفت به میزان پیش از تحریم‌ها، به راهکارهای رونق بیشتر صادرات این طلای سیاه و افزایش ظرفیت میادین مشترک اشاره کرد و گفت: نفت داری چند مولفه است چراکه قسمتی از نفت تولیدی، صادر می‌شود و قسمت دیگری از آن در داخل به مصرف می‌رسد یا به ازای سرمایه‌گذاری انجام داده به بخش خصوصی تحویل داده می‌شود، با این وجود تولید نفت در کشور بیش از این میزان است به همین دلیل ۲عنوان برای نفت تولیدی به کار برده می‌شود یکی آنکه "ظرفیت تولید نفت چقدر است؟" و دیگری آنکه "چقدر تولید می‌شود"؟ به طور مثال ظرفیت تولید کنونی ما ۳ میلیون و ۸۴۰ هزار بشکه در روز است اما کمتر از این ظرفیت تولید می شود.
نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه ظرفیت تولید کشور بیش از میزان تقاضای کنونی است، افزود: طی سال‌های گذشته به دلیل مسائلی برخی از چاه‌های نفتی بسته شده‌اند که این کار صحیحی نبود چراکه سبب می‌شود برخی از چاه‌ها دیگر احیاء نشده یا با ظرفیت ناچیز احیاء شوند.
وی ادامه داد: باید بدانیم هدف از توسعه میادین مشترک چیست؟ آیا هدف از توسعه میادین استفاده نفت تولیدی آن‌ها در پالایشگاه‌ها، پالایش در خارج از کشور، ذخیره‌سازی و... است؟ هرچند توسعه میادین مشترک در کل اتفاق خوبی است اما باید به فکر چگونگی مصرف آن نیز باشیم.
بیگی نژاد توضیح داد: تولید نفت ایران از زمان آغاز اپیدمی کرونا به دلیل کاهش تقاضای بازار پایین آمد در حالی که باید تحریم‌ها را نیز علت دیگر کاهش این تولید دانست اما با گذشت زمان ضمن یافتن راه‌های بی‌اثر و خنثی کردن تحریم‌ها، به دلیل کاهش بیماری کرونا در سطح جهان، تقاضا نیز بالا رفت، در نتیجه فروش نفت ما افزیش پیدا کرد.
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: با این وجود سرمایه‌گذاری در میادین مشترک اقدام قابل تاملی است لذا هر جایی که بتوان با هزینه کمتر، نفت بیشتری استخراج کرد باید جزء اولویت‌ها قرار گیرد حتی اگر این مهم با استفاده از سرمایه‌گذاری خارجی باشد بنابراین قرارداد با چینی‌ها برای بهره‌برداری از میادین نفتی پارس جنوبی اقدام قابل دفاعی است.


منبع: خانه ملت


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4dx9ej