دوشنبه 17 اردیبهشت 1403 - 06 May 2024
کد خبر: 19619
تاریخ انتشار: 1401/06/21 00:16
تعامل فملی و بلاروس برای واردات ماشین‌آلات معدنی

تامین تجهیزات، پیش‌شرط توسعه «فملی»

رئیس هیات مدیره شرکت ملی مس، جمعی از مدیران وزارت صنعت، معدن و تجارت و شرکت هپکو با دمیتری کالتوسف، سفیر بلاروس و هیات همراه و قائم‌مقام مدیرعامل شرکت بلاز دیدار و گفت‌وگو کردند.

رئیس هیات مدیره شرکت ملی مس، جمعی از مدیران وزارت صنعت، معدن و تجارت و شرکت هپکو با دمیتری کالتوسف، سفیر بلاروس و هیات همراه و قائممقام مدیرعامل شرکت بلاز دیدار و گفتوگو کردند. این نشست با هدف گسترش تعاملات میان شرکت ملی صنایع مس ایران با شرکت بلاز و ورود ماشینآلات و تجهیزات معدنی به کشور برگزار شد. انتظار میرود در سایه گسترش تعاملات میان دو شرکت یادشده، نیاز شرکت ملی صنایع مس ایران به ماشینآلات معدنی تامین شود.

توسعه تجهیزات معدنی

سید مجید هدایت، رئیس هیات مدیره شرکت ملی مس در نشست همکاریهای دوجانبه شرکت مس با شرکت بلاز گفت: شرکت ملی مس یکی از شرکتهای مهم و اثرگذار فعال در حوزه معدن و صنایع معدنی ایران محسوب میشود که در لیست شرکتهای بورسی مقام سوم را به خود اختصاص داده است. به گزارش مسپرس وی با بیان اینکه یک ماه پیش شرکت مس از ۵۰ سالگی عبور کرد، افزود: این شرکت از زمان تاسیس تا امروز یکی از شرکتهای بزرگ دنیا است. میزان ذخایر معدنی این شرکت بزرگ بهتازگی با کشف یک میلیارد تن مواد به ۱۹ میلیارد تن افزایش یافته است.

رئیس هیات مدیره شرکت مس با اشاره به تمایل این شرکت برای گسترش همکاری با بلاروس، اظهار کرد: برای تسریع در گسترش همکاریهای مشترک و انعقاد قرارداد لازم است بستر مناسبی شکل بگیرد. رفع ابهامات و دغدغهها میتواند در طی شدن مراحل موثر باشد.

هدایت با اشاره به سفر ماه پیش مدیرعامل شرکت مس به بلاروس و نتایج آن، گفت: در سفر انجامشده، توافقاتی برای تهیه و خرید دستگاههای دامپتراک (Dump track) و انتقال آن به کشورمان انجام شد. وی یادآور شد: طبق توافقات اولیه قرار بود حمل دستگاهها و ماشینآلات سنگین معدنی از شهریور بهتدریج آغاز شود. رئیس هیات مدیره شرکت ملی مس با بیان اینکه ما تنها شرکت ایرانی نیستیم که تمایل داریم از محصولات شرکت بلاز استفاده کنیم، افزود: با هماهنگی با وزیر صنعت، معدن و تجارت و معاون مربوطه مقرر شد شرکت معتبری مانند هپکو در حوزه ساخت داخل و بومیسازی معرفی شود.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه شرکت مس تمایل دارد مسیر همکاری و خرید تجهیزات موردنظر کوتاهتر شود، گفت: لازم است با یک برنامه زمانبندی، مشخص شود تجهیزات و ماشینآلات چه زمانی به ایران ارسال میشود و همچنین زمان امضای قرارداد و شرایط پیشپرداختها نیز مشخص شود.

رئیس هیات مدیره شرکت ملی مس با بیان اینکه انعطاف بیشتری را از شرکت بلاز انتظار داریم، اظهار کرد: مباحثی حقوقی، نظارتی و گارانتی در زمینه ساخت دستگاهها در ایران وجود دارد؛ بنابراین بهتر است بدون اتلاف وقت هر چه سریعتر به توافقات قطعی برسیم و قرارداد را وارد فاز اجرایی کنیم.

وی در ادامه یکی از بندهای توافقات اولیه را انتقال ۴۰ دستگاه دامپتراک به همراه اتاق بار به شرکت مس عنوان کرد و افزود: در مراحل بعد باید ۵۰۰ دستگاه دامپتراک طی ۳ سال به شرکت مس تحویل شود.

تمایل بلاروس برای همکاری با شرکت ملی مس ایران

واسیلی، قائممقام مدیرعامل شرکت بلاز در این نشست ضمن ابراز خرسندی از گسترش همکاری با شرکت ملی مس، گفت: افزایش ذخایر شرکت مس به ۱۹ میلیارد تن را تبریک میگویم. شرکت مس دستاوردهای بزرگی داشته و توسعه ذخایر معدنی این شرکت شگفتانگیز است. وی افزود: برای تحویل دستگاههای دامپتراک طبق توافقات و قرارداد منعقدشده عمل و احتمالا تحویل این محصول از سپتامبر آغاز میشود. واسیلی با اشاره به سفر یک ماه پیش مقامات وزارت صمت و شرکت مس به بلاروس یادآور شد: یکی از توافقات در آن سفر همکاری با شرکت ملی مس ایران بود. وی ضمن تاکید بر ضرورت سرعت بخشیدن به امضای قرارداد این دو شرکت گفت: شرکت مس فهرست محصولات و ماشینآلاتی را که برای سال ۲۰۲۳ در نظر دارد مشخص کند تا ما براساس آن اقدامات لازم را آغاز کنیم.

شرکت مس در رتبه پنجم دنیا

بهروز رحمتی، معاون توسعه و اکتشافات شرکت ملی صنایع مس ایران گفت: حجم ذخایر شرکت مس از ۱۸ میلیارد تن به ۱۹ میلیارد تن افزایش یافته و دارای ۵۴ میلیون تن مس محتوی است. معاون توسعه و اکتشافات شرکت مس با بیان اینکه تا یک ماه پیش شرکت مس هفتمین شرکت دارنده ذخایر مس دنیا بود، افزود: اکنون با کشف یک میلیارد تن ذخایر معدنی جدید، رتبه پنجم دنیا را از آن خود کردهایم که توفیق بزرگی برای سهامداران شرکت ملی صنایع مس ایران و کشور است. رحمتی با اشاره به اینکه شرکت ملی مس بزرگترین تولیدکننده مس ایران، خاورمیانه و شمال افریقا است، عنوان کرد: سال گذشته بیش از ۲.۱ میلیون تن کنسانتره مس، ۳۵۰ هزار تن آند مس و ۲۸۵ هزار تن کاتد مس توسط فملی تولید شد. این رقم امسال به بیش از ۳۰۰ هزار تن کاتد افزایش خواهد یافت. وی با اشاره به طراحی برنامه توسعه شرکت مس در دو فاز، گفت: در فاز اول تولید کنسانتره از ۱.۲ میلیون تن به ۲.۵ میلیون تن و در فاز دوم به ۴.۴ میلیون تن افزایش خواهد یافت؛ بهطوری که تولید ۴ برابر میشود. رحمتی ادامه داد: در زمینه تولید کاتد نیز برنامه افزایش تولید تا یک میلیون تن در دستور کار است و به این ترتیب شرکت ملی مس جزو ۵ شرکت بزرگ تولیدکننده دنیا خواهد شد. وی با تاکید بر اینکه تمام محصولات شرکت مس براساس استانداردهای بینالمللی تولید میشود، توضیح داد: کیفیت کاتد تولیدی شرکت از گرید لندن بالاتر است. رحمتی با اشاره به حضور بیش از ۶۰۰ شرکت در بازار بورس تهران، گفت: شرکت مس همواره یکی از ۳ شرکت بزرگ و فعال در بازار بورس ایران بهشمار رفته و بهزودی با بهرهبرداری از پروژههای تولیدی به رتبه دوم بورس ارتقا خواهد یافت. بهگفته رحمتی میانگین فروش سالانه ۱۶ سال شرکت مس ۲ میلیارد دلار بوده که فروش داخلی و خارجی هر کدام سهم ۵۰ درصدی را به خود اختصاص دادهاند. وی میزان فروش شرکت در سال گذشته را ۳.۳ میلیارد دلار اعلام کرد و افزود: در رده بزرگترین صادرکننده غیرنفتی کشور قرار داریم. وی دلایل تاکید بر صادرات را ارزآوری شرکت برای اجرای طرحهای توسعه و تهیه ماشینآلات معدنی عنوان کرد و گفت: این مسئله نکتهای مهم و کلیدی محسوب میشود. وی در ادامه تعریف ۶۵ پروژه و سرمایهگذاری ۱۳ میلیارد دلاری برای افزایش تولید از ۲۵۰ میلیون تن کاتد به یک میلیون تن را در زمره مهمترین برنامههای شرکت مس قلمداد کرد و متذکر شد: شرکت مس در راستای توسعه پایدار برای تامین آب و برق بهعنوان مسئله کلیدی و مهم برنامهریزیهایی داشته است.

سخن پایانی

تمام شرایط و امکانات لازم برای توسعه پایدار صنعت مس ایران مهیا است. شرکت مس با هدف تامین زیرساختهای خود در بزرگترین پروژه انتقال آب از خلیجفارس به فلات مرکزی ایران مشارکت داشته است. این شرکت در پروژه یادشده ۳۳ درصد سهام دارد و از این آب برای اجرای طرحهای توسعه استفاده میکند. این شرکت همچنین ظرفیت تولید ۶۵۰ مگاوات برق را دارد، در حالی که کل مصرف آن ۲۰۰ مگاوات برآورد میشود؛ بنابراین امکان توسعه عملکردی این صنعت وجود دارد. 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4v5m5n