پنج‌شنبه 06 اردیبهشت 1403 - 25 Apr 2024
کد خبر: 1446
تاریخ انتشار: 1400/06/28 14:47
بازآفرینی بافت فرسوده شهری در دستور کار قرار گرفت

برنامه‌ریزی برای ساخت مسکن در اصفهان

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان در جلسه شورای مسکن استان اصفهان که با ۹ دستور کار پیرامون طرح اقدام ملی مسکن و برنامه‌ریزی برای طرح جهش تولید مسکن تشکیل شد، گفت: در سال ۱۳۹۹ بحث مسکن مهر در استان اصفهان پایان یافت و در مجموع در سطح استان ۱۶۰ هزار واحد مسکن مهر تکمیل و تحویل شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی اصفهان، ‌علیرضا قاری‌قرآن ضمن بیان این مطلب، افزود: در مبحث تامین زمین برای بخش‌های مختلف اقدامات لازم انجام شده است. از این رو، زمین مورد نیاز برای ساخت ۳ هزار واحد مسکن محرومان و ۵ هزار و ۸۰۰ واحد برای مسکن اقشار ویژه تامین شده است.

 وی با بیان اینکه پس از سه مرحله ثبت‌نام طرح اقدام ملی مسکن در سطح استان اصفهان بیش از ۱۱۶ هزار نفر متقاضی استفاده از این طرح بودند، عنوان کرد: پس از بررسی شرایط و رسیدگی‌های لازم سرانجام ۱۳ هزار و ۵۰۰ نفر تایید نهایی شدند که تا کنون بیش از ۱۱ هزار نفر مبلغ ۴۰ میلیون تومان اولیه را واریز کردند. قاری‌قرآن ادامه داد: با این وجود در کل استان اصفهان زمین مورد نیاز برای ساخت حدود ۴۳ هزار واحد تامین شده است.

وی درباره برنامه دولت مبنی‌بر تولید یک میلیون واحد مسکونی در کشور طی یک سال و سهم استان اصفهان از این میزان توضیح داد: معمولا از این تعداد بین ۷ تا ۱۰ درصد مشمول استان اصفهان می‌شود که حدود ۷۰ هزار واحد سهم این استان خواهد بود و این عدد برای ۴ سال حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار واحد می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه این واحدها مطابق با تعاریف و زیرشاخه‌ها ساخته می‌شود، گفت: بخشی از این مسکن توسط مردم تولید می‌شود و بخشی توسط انبوه‌سازان و بخشی نیز برای اقشار ویژه و مسکن محرومان تعریف می‌شود. بنابراین حدود ۴۰ درصد از سهم کل، با عنوان طرح اقدام ملی یا طرح جهش تولید مسکن در مصوبه اخیر مجلس ابلاغ شده که ‌باید در این باره برنامه‌ریزی شود.

وی نکته مهم و اصلی در راستای ساخت این میزان مسکن را بحث تامین زمین آن دانست و عنوان کرد: وظیفه اصلی دولت تامین مسکن بوده و قدم بعدی تسهیلات مورد نیاز برای اجرای این پروژه است.

قاری‌قرآن با بیان اینکه دستیابی به اهداف نهایی این پروژه تعامل مناسب و همکاری ویژه تمامی نهادهای اجرایی را می‌طلبد، ابراز امیدواری کرد تا با برنامه‌ریزی انجام‌شده، فرآیند در نظر گرفته شده در وزارت راه و شهرسازی و اقداماتی که در سطح استان صورت می‌گیرد، طرح اقدام ملی به نتایج مطللوب برسد و نیاز مسکن برطرف شود.

‌گفتنی است، هشتاد و سومین جلسه شورای مسکن استان به ریاست استاندار و دبیری مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان و با حضور مدیران نهادهای زیربنایی و خدماتی استان برگزار شد.

استفاده از ظرفیت بافت فرسوده

مدیرکل راه و شهرسازی اصفهان گفت: تامین مسکن از مسیر بازآفرینی بافت فرسوده شهری، منافع بیشتری داشته و منابع مالی کمتری نسبت به تولید مستقیم نیاز دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی اصفهان افزود: با توجه به اینکه عرصه کلانشهر اصفهان دارای حدود ۳ هزار و ۸۰۰ هکتار بافت‌فرسوده است، یکی از ظرفیت‌های اصلی برای تامین مسکن در کنار طرح اقدام ملی نگاه ویژه به بافت فرسوده و تولید مسکن در این بخش است. در این جهت باید اقدامات وسیع‌تری انجام شود.

قاری‌قرآن با بیان اینکه تامین مسکن از مسیر بازآفرینی بافت فرسوده شهری، سود بیشتری داشته و منابع مالی کمتری نسبت به تولید مستقیم نیاز دارد، اذعان کرد: در بازآفرینی بافت فرسوده، زمین متعلق به مردم است که در اختیار نهاد سازنده قرار می‌گیرد و دولت فقط تسهیلگری می‌کند.

مدیرکل راه و شهرسازی اصفهان افزود: بر این اساس، پروژه همت‌آباد به عنوان یک پروژه خاص و ویژه در شهر اصفهان اجرا شده و می‌تواند به عنوان یک نمونه عملی در کل کشور توسعه پیدا کند همچنین این الگو یکی از بخش‌های تامین مسکن در شهرها شود.

وی با بیان اینکه رویکرد ما در استان اصفهان توسعه بخش بازآفرینی شهری است، عنوان کرد: چند محله از جمله همت‌آباد، حَصه، قائمیه و اطراف حرم زینبیه(س) به‌عنوان هدف‌گذاری اصلی برای بازآفرینی شهری پیش‌بینی شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: در ۷۵ هکتار بافت فرسوده محله همت‌آباد اصفهان حدود ۳۹ هزار نفر ساکن هستند و می‌توان با ایجاد زیرساخت‌های کافی و بازآفرینی شهری نزدیک به ۳۰ هزار واحد مسکونی در آن تولید کرد که به ارتقای سطح زندگی و گسترش خدمات منجر می‌شود.

وی افزود: اگر این مبحث را ما به کل شهر گسترش دهیم به نظر می‌رسد برای شهر اصفهان و شهرهای بزرگ دیگر با این الگو می‌توانیم به تولید مسکن جدید نیازی نداشته باشیم.

قاری‌قرآن ادامه داد: با این روش دیگر نیاز به الحاق زمین به این شهرها و توسعه بهارستان یا سپاهانشهر نداریم، هرچند این کار کمی زمانبر است اما اساسی و زیربنایی به شمار می‌رود. وی در پایان تاکید کرد: توسعه بازآفرینی بافت فرسوده شهری نیاز به افزایش امتیازات، تسهیلگری، استقبال مردم و ورود جدی و مستقیم مدیریت شهری به آن دارد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4yj7a4